7

“نوایی” موسیقی فولکلور ایرانی

دانلود آهنگ نوایی نوایی

آهنگ نوایی ترانه‌ای محلی خراسانی است که توسط استاد غلامعلی پورعطایی خوانده شده و از سرشناس‌ترین آهنگ‌های اجرا شده او به شمار می‌رود. این ترانه توسط طبیب اصفهانی سروده شده‌است. عطایی برای خواندن «نوایی نوایی» و دیگر عاشقانه‌های خراسانی شهرت و محبوبیتی فراوان دارد. موسیقی نوایی تربت جام یادآور خاطرات بسیاری است. در این مطلب دانلود اجراهای مختلف آهنگ نوایی نوایی را برای شما آماده کرده‌ایم.

ترانه‌ی نوایی توسط خوانندگان بسیاری بازخوانی شده است. هایده، شکیلا، عارف، جهان، شادمهر عقیلی ، محمد اصفهانی ، سیما بینا ، بیژن بیژنی و … از جمله خوانندگانی هستند که ترانه‌ی نوایی را بازخوانی کرده‌اند. در ادامه‌ی این مطلب به بررسی سرگذشت تاریخی این ترانه می‌پردازیم. اینجا اجراهای مختلف موسیقی نوایی رو دانلود کن و بشنو.

دانلود نوایی غلامعلی پورعطایی

دانلود آهنگ نوایی نوایی غلامعلی پورعطایی (خواننده اصلی آهنگ خراسانی نوایی)


دانلود آهنگ نوایی نوایی با صدای شادمهر عقیلی


دانلود اهنگ نوایی با صدای محمد اصفهانی


نوایی نوایی با صدای عارف


نوایی با صدای بیژن بیژنی


آهنگ نوایی نوایی با صدای رضا رویگری


نوایی با صدای ابراهیم شریف زاده


نوایی با صدای جهان

دانلود نوایی

“طبیب اصفهانی” سراینده‌ی ترانه نوایی خراسانی

این ترانه توسط طبیب اصفهانی سروده شده‌است عبدالباقی طبیب اصفهانی (درگذشته ۱۱۶۸ یا ۱۱۷۱ هجری قمری) از شعرا قرن دوازدهم  است. طبیب اصفهانی از سادات موسوی اصفهان بود. نیاکان وی در روزگار شاه عباس اول صفوی از فارس به اصفهان کوچیدند و در آن شهر مسکن گزیدند. پدرش حکیم‌باشی شاه سلطان حسین صفوی بود و خود او نیز طبیب و ندیم نادرشاه افشار. بعد از نادرشاه، کلانتر اصفهان شد و پس از چندی این کار را به برادرش میرزا عبدالوهاب واگذاشت و خود با شاعران و ادیبان اصفهان، هاتف، عاشق، آذر، مشتاق و صهبا به معاشرت پرداخت. طبیب در سرودن غزل توانا بود. «دیوان» شعر، مشتمل بر قصاید و غزلیات و قطعات و رباعیات و مثنوی «محمود و ایاز»، در حدود ۳۰۰۰ بیت از آثار او به شمار می‌آید.

متن ترانه نوایی خراسانی

نوایی نوایی نوایی نوایی

همه با وفایند تو گل بی وفایی
الهی برافتد نشان جدایی

جوانی بگذرد تو قدرش ندانی
غمت در نهان‌خانهٔ دل نشیند

به نازی که لیلی به محمل نشیند
به دنبال محمل چنان زار گریم

که از گریه‌ام ناقه در گل نشیند
خلد گر به پا خاری، آسان برآرم

چه سازم به خاری که در دل نشیند؟
پی ناقه‌اش رفتم آهسته، ترسم

غباری به دامان محمل نشیند
مرنجان دلم را که این مرغ وحشی

ز بامی که برخاست مشکل نشیند
عجب نیست خندد اگر گل به سروی

که در این چمن پای در گل نشیند
بنازم به بزم محبّت که آنجا

گدایی به شاهی مقابل نشیند
طبیب، از طلب در دو گیتی میاسای

کسی چون میان دو منزل، نشیند؟

آرشیو موسیقی فولکلوریک ایران…

ترانه ” نوایی ” را اولین بار چه کسی خوانده است ؟

غلامعلی پور عطایی، از نوازندگان و خوانندگان سرشناس خراسان است و برای اولین بار قطعه ” نوایی ” با آهنگسازی و صدای او اجرا شد و به اثری ماندگار و جاودانه تبدیل شد.

ترانه ” نوایی ” را چه کسی سروده است ؟

عبدالباقی طبیب اصفهانی، از غزل سرایان دوره‌ی صفوی، سراینده‌ی ترانه‌ی ” نوایی ” است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام.برای اولین بار مرحوم استاد نظرمحمد سلیمانی این مقام نوایی رو خوندند و زدند(۱۲۷۸-۱۳۵۷) آثارشم موجوده و آهنگ سازی پیش درآمدش هم خود مرحوم استاد نظرمحمد سلیمانی بودند.لطفا اطلاعات اشتباه منتشر نکنید..

    1. سلام آقای سلیمانی عزیز. ممنون و سپاسگذار از راهنمایی شما. قطعا هدف بنده اطلاع رسانی درست و معرفی هنرمندان ارزشمندی هست که این آثار جاودانه رو خلق کردند. البته که تمامی مطلاب بر اساس سرچ بدست اومده و به علت کمبود اطلاعات دقیق و درست در فضای وب، احتمال اشتباه وجود داره. هدف ما پر کردن این خلا بزرگ اطلاعات در فضای وب هست و نیازمند راهنمایی عزیزانی مثل شما هستیم. بعد از سرچ در پلتفرم‌های سوند کلاد و یوتوب، موفق شدم اجرای استاد نظر محمد سلیمانی و پیش درآمد و مقام نوایی با اجرای خود شما رو پیدا کنم و از شنیدش لذت بردم. به زودی این مطلب اصلاح خواهد شد و اطلاعات دقیق و درست جایگزین خواهد شد. علاوه بر این لینک دانلود هر دو اجرای شما و استاد سلیمانی در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. سپاس از توجه شما. امیدوارم پوزش بنده را پذیرا باشید.

  2. سلمان گفت:

    اولین کسی که نوایی خوند عثمان محمدپرست بود در تلویزیون ملی قبل از انقلاب

  3. علی گفت:

    سلام تا جایی که در خاطرم هست سید خلبل عالی‌نژاد هم این ترانه کار خوانده ولی در لیست نیست

  4. همایون باجول گفت:

    درود با سپاس از کار ارزشمند شما اطلاعات بسیار خوبی توسط جناب سعید جمشیدپور منتشر شده است راستی متاسفانه بعضی از دانلود ها خراب هستند???

مشاهده بیشتر