0

چگونه عکاس حرفه ای شویم؟ راهنمای جامع برای تبدیل عکاسی آماتور به شغل

چگونه عکاس حرفه ای شویم

ظهور عکاسی دیجیتال باعث ایجاد انفجار در این صنعت شده‌است. هم به عنوان یک شکل هنری خلاق و هم به عنوان یک شغل، عکاسی روز به روز در حال محبوب شدن است. اصول اولیه عکاسی اکنون بسیار ساده است. شما می توانید به سادگی یک دوربین و برخی تجهیزات لازم را خریداری کنید و کار خود را شروع کنید. می‌توانید عکاسی را از بسیاری از دوره‌های رایگان آنلاین یاد بگیرید و مهارت‌های مربوطه را تمرین کنید. در این مقاله به مهم‌ترین نکات برای اینکه چگونه عکاس حرفه ای شویم می‌پردازیم.

داشتن استعداد تنها راه موفقیت در عکاسی حرفه‌ای نیست. تحمل سختی لازم برای کار در ساعات طولانی و هم‌چنین رقابت سخت در این صنعت از دیگر مسائلی است که باید توجه داشته باشید.پس اگر با این سوال مواجه هستید که چگونه عکاس حرفه ای شویم این مقاله روش‌های ساده و عملی را پیش پای شما خواهد گذاشت.

چگونه عکاس حرفه ای شویم ؟

در حالی که شما می توانید بر اساس استعداد، مهارت‌ها، نمونه کارها و آگاهی‌های شغلی خود به عنوان یک عکاس درآمد زیادی کسب کنید، عاقلانه است که مطمئن باشید این علاقه و عشق شما به عکاسی است که تصمیم شما را برای رفتن به مسیر تبدیل شدن به یک عکاس حرفه ای قطعی می‌کند.وقتی فهمیدید که چه چیزی باعث ایجاد انگیزه در شما شده‌است و تصمیم گرفته‌اید که عکاسی را به عنوان شغل خود انتخاب کنید، زمان آن است که به سوال بزرگ ” چگونه عکاسی حرفه ای شویم” بپردازید.

حقیقت: عکاسان حرفه ای مبلغ متوسط 100 میلوین تومان در سال درآمد دارند.

در این راهنمای جامع، ما تمام جنبه‌ها و مراحلی را که برای تکمیل تبدیل شدن شما از یک عکاس آماتور به یک عکاس حرفه ای باید انجام دهید، در نظر گرفته‌ایم. چگونه عکاس حرفه ای شویم ؟

1. با پرسیدن سوالات مناسب شروع کنید

اگر بتوانید تعادل مناسب بین اشتیاق خلاقانه و غرایز کارآفرینی خود را مدیریت کنید، عکاسی حرفه ای می‌تواند یک انتخاب عالی برای شما باشد. درست مانند شروع هر شغل دیگر، قبل از شروع کار عکاسی، لیستی از سؤالاتی را که باید پاسخ دهید، جمع کنید و به این فکر کنید که چگونه یک عکاس حرفه ای باشید.

  • چه چیزی به من انگیزه می دهد؟
  • آیا من آماده هستم تا به تنهایی شروع به کارهای کوچک کنم؟
  • آیا می توانم به عنوان عکاس حرفه‌ای به تنهایی کار کنم؟
  • کدام هدف مرا هیجان زده می کند؟
  • در صنعت عکاسی کشور چه خلا‌هایی وجود دارد که باید پر کنم؟
  • چگونه مهارت های خود را بهبود بخشم؟
  • چه ارزش مشخصی به مشتری‌هایم پیشنهاد می‌کنم؟

2. پاسخ های صحیح و یک مربی را پیدا کنید

پاسخ‌های سوالات خود را از طریق تحقیق، به صورت آنلاین و آفلاین خواهید یافت. به سمینارهای عکاسی، نمایشگاه‌ها و دورهمی‌ها بروید. در این رویدادها با عکاسان زیادی دیدار خواهید کرد و می توانید مستقیماً از آنها جواب‌های خود را بگیرید. تعدادی از انجمن‌های عکاسی آنلاین وجود دارند که می توانید عضو آن شوید. برخی از پاسخ‌هایی که شما می‌خواهید از آموزش ساختار‌یافته حاصل می‌شود و برخی از پاسخ‌ها فقط با تجربه و زمان بدست می‌آیند.

3. آموزش عکاسی مناسب پیدا کنید

عکاسی حرفه ای یکی از معدود زمینه‌هایی است که در آن آموزش ساختاری یک پیش‌نیاز نیست. شما می‌توانید بدون مراجعه به یک مؤسسه رسمی و به صورت خودآموز عکاسی یاد بگیرید، تمرین کنید و مهارت‌های خود را بهبود بخشید. با این وجود، استفاده از یک دوره عکاسی مناسب و دارای ساختار که اصول را به درستی آموزش دهد می‌تواند چراغ راه مناسبی برای شما باشد.

بسیاری از عکاسان حرفه ای دوره‌های عکاسی را در مدارس، دانشگاه ها یا موسسات آموزشی گذرانده‌اند. علاوه بر یک دوره رسمی آموزش برای توسعه مجموعه مهارت‌های خود، یک عکاس باید یک افق دید بالا، زمینه‌های خلاقیت و توانایی فنی داشته باشد.

از بین آموزش‌ها یک دوره را با بررسی دقیق انتخاب کنید

طیف گسترده‌ای از دوره‌های عکاسی از  گواهی‌های مختلف عکاسی گرفته تا دوره های سطح کارشناسی ارشد موجود است. گواهی‌های عکاسی که عموما در آموزشگاه‌ها ارایه می‌شود طی چند ماه به پایان می‌رسد. این دوره‌ها به هنرجویان كمك می‌كنند مهارت‌ها و دانش اساسی را در زمینه عكاسی بیاموزند. این برنامه ها اصول اساسی را در بر می گیرد:

  • مبانی عکاسی.
  • اصول عکاسی دیجیتال، نحوه استفاده از نرم افزار عکاسی و تکنیک های دستکاری تصویر.
  • تاریخچه عکاسی و پایه و اساس عکاسی

مدرک کاردانی عکاسی

مدرک کاردانی عکاسی در دانشکده‌های مختلف هنری، کالج ها و دانشگاه‌ها ارائه می‌شود. دوره کاردانی به طور معمول دو سال ادامه می یابد. این برنامه درسی فنی است و دانشجویان را برای یادگیری انواع مختلف عکاسی و استفاده از تکنیک‌های مختلف – از فیلم‌های نگاتیو گرفته تا کار در یک محیط طبیعی – آماده می‌کند. دانشجویان هم‌چنین یاد می‌گیرند مهارت لازم برای تهیه عکس در استودیو را کسب کنند.

مدرک کارشناسی عکاسی

لیسانس هنرهای زیبا در عکاسی به طور معمول یک دوره چهار ساله در یک دانشگاه یا کالج است. این دوره شامل برنامه‌های درسی عمیق و دروس کاملی در حوزه‌های مختلف عکاسی است. اخذ این مدرک مستلزم مطالعه اصول عکاسی، عکاسی دیجیتال و فیلم، روایت ها، تاریخ و فنون آن است. این دوره همچنین به درک تصاویر در صنایع مختلف هم‌چون نشر، تبلیغات و هم‌چنین اصول زیبایی شناسی می‌پردازد.

مدرک کارشناسی ارشد عکاسی

مدرک کارشناسی ارشد عکاسی یا کارشناسی ارشد هنرهای زیبا دانشجویان را برای کشف نظریه و کسب تجربه عملی ضروری آماده می‌کند. دوره کارشناسی ارشد برای دانشجویانی که برنامه لیسانس را تمام کرده اند در دسترس است. در دوره کارشناسی ارشد عموما دانشجویان بر روی یک موضوع به صورت تخصصی و پژوهشی کار می‌کنند. خروجی این دوره نتایج پژوهشی و تحقیقاتی در حوزه‌های مختلف است.

دوره های آنلاین عکاسی

اگر در حال حاضر به طور تمام وقت اشتغال دارید، می توانید از طیف وسیعی از دوره‌های آموزش عکاسی آنلاین استفاده کنید که درک خوبی از اصول اولیه به شما ارائه می‌دهد. می‌توانید این دوره‌ها را در وقت آزاد خود گذرانده و مهارت‌های خود را ارتقا دهید. همچنین می‌توانید برای ساخت نمونه کارهاس خود در طول تعطیلات آخر هفته به کارگاه‌های عکاسی بپیوندید.

4- با یک عکاس حرفه ای یک کارآموزی عکاسی انجام دهید

اگر شما یک عکاس جوان هستید، با سایر عکاسان و مربیان حرفه ای در ارتباط باشید. هرگز از گرفتن بازخورد در مورد کار خود غافل نشوید. شما سرانجام بر اساس کیفیت کار خود تأمین درآمد می‌کنید.

به دنبال جای خالی باشید و به عنوان کارورز یا دستیار سعی کنید تجربه ای داشته باشید که هیچ دانشگاه یا مدرسه نمی‌تواند آن را به شما یاد بدهد. نکته مهم این است که با استفاده از دانش و مجموعه مهارت‌هایی که در دنیای واقعی آموخته‌اید ، تجربه حرفه‌ای عکاسی را بدست آورید. در طول دوره کارآموزی خود، روی یادگیری نحوه اجرای یک شغل عکاسی و نحوه برخورد با مشتری‌ها متمرکز شوید.

مقاله پشنهادی: “هانری کارتیه برسون” و مفهوم “لحظه‌ی قطعی” در عکاسی

5. تمرکز خود در موضوع عکاسی را بیابید

تجربیات شما در زمینه تحصیلات و کارآموزی به شما کمک می‌کند تا هنر و فنون عکاسی را یاد بگیرید و حس قطعی‌تری نسبت به نوع عکاسی مورد نظر خود پیدا کنید. اکنون زمان آن رسیده‌است که سبک عکاسی خود را تعریف کنید و هدف خود را بیابید و روی ژانر/سبک عکاسی که از آن لذت می برید تمرکز کنید. آیا می‌خواهید عکس‌های پرتره، مسافرت، عروسی، مد، عکاسی زیبا و هنری مفهومی یا عکس مستند بگیرید یا به عکاسی تجاری علاقه دارید؟ درباره هدف‌هایی که می‌خواهید روی آن تمرکز کنید تحقیق کنید. به عنوان مثال‌، اگر می‌خواهید یک عکاس عروسی شوید‌، بهترین وب سایت‌های عکاس عروسی را مطالعه کنید و از آن‌ها یاد بگیرید.

6. مجموعه مناسب دوربین، لنزها و تجهیزات عکاسی را تهیه کنید

در حالی که برای ضبط تصاویر با کیفیت بالا به تجهیزات مناسبی احتیاج دارید، نیاز به خرید بهترین‌ و گرانترین تجهیزات در همه زمینه‌ها ندارید.

در بیشتر موارد ، شما می توانید با خرید تجهیزات دست دوم در شرایط مناسب کار یا مدل های کمی قدیمی‌تر دوربین یا لنزها با تخفیف قابل توجهی کار خود را شروع کنید. برای شروع کار به عنوان یک عکاس حرفه‌ای ، یک دوربین DSLR مناسب بخرید. به بالاترین مدل نیازی نیست.

اطمینان حاصل کنید که مجموعه صحیحی از تجهیزات را بر اساس نوع عکاسی که روی آن متمرکز شده اید خریداری کرده‌اید. خرید لنزها همیشه محلی است که افراد تمایل به صرف هزینه‌های بیهوده برای آن دارند.  لنزهای خود را با دقت انتخاب کنید تا در اکثر شرایط کاری شما بتوانند به شما خدمت کنند.

وقتی صحبت از پردازش پس از عکاسی می‌شود، نرم افزار‌های لایت‌روم و فتوشاپ به طور سنتی ابزار ویرایش مورد نظر برای عکاسان حرفه ای بوده‌اند. گزینه‌های ویرایش‌گر دیگری نیز وجود‌دارد که می‌توانند لایت‌روم را به چالش بکشند. به عنوان مثال، Skylum’s Luminar 4 یک نرم‌افزار پیشرفته ویرایش عکس حرفه‌ای برای مک و ویندوز است که دارای فیلتر‌های هوشمند و 100 پیش‌تنظیم داخلی است. Luminar سرعت کار در ویرایش عکس را افزایش می‌دهد تا در زمان کمتری نتایج عالی کسب کنید. هم‌چنین برخی از ابزارهای پیشرفته مانند لایه‌ها‌، ماسک‌زدن و مخلوط‌کردن ، تصحیح لنزها و ابزارهای تبدیل – فقط چند مورد – که ویرایش تصویر را به سطح بعدی می‌رسانند، در این نرم‌افزار وجود‌دارد.

7. تمرین ، تمرین ، تمرین

اکنون همه آن‌چه برای شروع می‌خواهید به دست آورده‌اید. حال باید بارها و بارها با تمرین وجوه مختلفی از تخصص عکاسی، مهارت‌های خود را قدرتمندتر کنید. اطمینان حاصل کنید که برای استفاده از تمام تجهیزات خود مهارت دارید و کلیه قابلیت‌ها و امکانات دوربین خود می شناسید. هر روز عکس بگیرید. این تنها راهی است که می توانید در کاری که انجام می دهید بهترین شوید.

8. ساخت نمونه کارهای عکاسی

نمونه‌کارهای عکاسی شما مهمترین ابزار  شما برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفه ای موفق است. داشتن نمونه‌های عکاسی چشمگیر راه موفقیت را هموار می‌کند زیرا همه مشتریان بالقوه مهارت‌ها و استعدادهای شما را بر اساس نمونه کارهایتان قضاوت می کنند. بهترین تصاویر خود را انتخاب کنید که طیف گسترده‌ای از کار شما را نشان می دهد.

9. قیمت عکاسی خود را تعیین کنید

اطمینان حاصل کنید که تمام هزینه‌های ورودی و حاشیه سود خود را محاسبه کرده‌اید تا به قیمت‌های عکاسی خود برسید. انعطاف پذیر باشید و دامنه قیمت داشته باشید. برای پیروزی در پروژه‌های خود بیش از حد از قیمت رقبای خود کم نکنید و همچنین نسبت به قیمت‌گذاری بیش از حد و از دست دادن مشتری احتیاط کنید. اصول اولیه چگونگی صدور مجوز از تصاویر خود را بیاموزید و همچنین الگوهای توافق نامه با مشتری را نیز مورد بررسی قرار‌دهید.

مقاله پیشنهادی: “رابرت کاپا” بنیان گذار اصول عکاسی جنگ

10. شروع به کار بازاریابی در زمینه عکاسی کنید

روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید خود را به عنوان یک عکاس به بازار معرفی کنید. شما می‌توانید در مسابقات عکاسی شرکت کنید تا در معرض نمایش قرار بگیرید. در نمایشگاه های تجاری محلی شرکت کنید، به مشتریان بالقوه در مورد ارائه خدمات خود ایمیل بفرستید، در شبکه‌های اجتماعی فعال شوید و روابط خود را با مشتریان برقرار کنید و زمینه‌های مناسبی را در صنعت خود ایجاد کنید.

کلام آخر: چگونه عکاس حرفه ای شویم ؟

اشتیاق خود را برای عکاسی زنده نگه دارید و به طور مداوم در تلاش باشید تا کارهای بزرگی را انجام دهید. این دستور‌العمل مطمئن برای هموار‌کردن مسیر موفقیت طولانی مدت شما به عنوان یک عکاس حرفه ای است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر