0

سند تاریخی در خصوص اولین سینمای شهر بیرجند در سال 1311

مرکز اسناد ریاست جمهوری به مناسبت صدمین سال تاسیس سینمای ایران، اسناد تاریخ سینما از سال 1300 تا سال 1357 را با هدف آشنایی روند شکل گیری سینما در ایران منتشر کرد. هنریست در نظر دارد تا برخی از این اسناد را در اختیار علاقه‌مندان بگذارد. لازم به ذکر است که این اسناد تاریخی، بدون کوچک‌ترین دخل و تصرف و مطابق با نسخه‌ی اصلی تهیه شده است. این سند مربوط به درخواست محمدرضاخان مبنی برصدور اجازه‌ی نمایش فیلم توسط وی در سینمای بیرجند است. طبق این سند که مربوط به سال 1311 می‌باشد اولین سینمای شهر بیرجند را جناب محمدرضاخان دایر نموده است.

“نهمین سند” از مجموعه اسناد تاریخی سینمای ایران (1300-1357)

این سند تاریخی که مربوط به سال 1311 می‌باشد،  تنها شامل یک برگ می‌باشد که طی آن جناب محمدرضا خان درخواستی مبنی بر اجازه‌ی اکران فیلم در سینمای بیرجند را دارد. این درخواست نامه که توسط آقای مرتصی خسروانی برای اداره‌ی محترمه‌ی تشکیلات کل نظمیه‌ی مملکتی ارسال شده است، گویای این مساله است که اداره‌ی نظمیه‌ی محلی شهر بیرجند پس از دایر نمودن سینما، اجازه‎ی اکران فیلم را به آقای محمدرضا خان نداده است. طی این درخوست نامه که به نطر با موافقت دربار همراه بوده ، اولین سینمای بیرجند دایر شده و با مدریت آقای محمدرضا خان، اجازه‌ی نمایش و اکران فیلم به ایشان داده شده است.

مشخصات ثبتی سند مربوط به اولین سینمای شهر بیرجند

[شیر و خورشید]

وزارت دربار پهلوی

نمره‌ی کتاب:1132/1

تاریخ خروج:23/4/1311

اداره‌ی محترمه‌ی تشکیلات کل نظمیه‌ی مملکتی

آقای محمدرضاخان از بیرجند اطلاع می‌دهد که سینمایی درآنجا دایر نموده ولی نظمیه‌ی محلی از نمایش فیلم تا حصول اجازه‌ی تهران ممانعت به عمل آورده است. متمنی است قدغن فرمایید تلگرافأ به نظمیه‌ی بیرجند اطلاع دهند از نمایشات سینمای مزبور ممانعتی به عمل نیاورد.


 22/4/11[امضای پیش‌نویس: مرتضی خسروانی]

اسنادی که در مطالب قبلی آن‌ها را بررسی کرده‌ایم:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر