0

” هنری پیچ رابینسون ” و اولین تصاویر فتومنتاژ

هنری پیچ رابینسون اولین تصاویر فتومنتاژ20

هنری پیچ رابینسون ، عکاس  و نگارگر انگلیسی بود که بیش‌تر به خاطر چاپ ترکیبی پیشگام شناخته می‌شد. او از به هم پیوستن چند نگاتیو، برای شکل دادن یک تصویر واحد استفاده می‌کرد. عکس‌های او به‌عنوان اولین تصاویر فتومنتاژ در دنیای عکاسی به‌حساب می‌آید. او به‌طور جدی در انجمن‌های عکاسی و مطبوعات فعالیت داشت و درباره‌ی حقانیت “عکاسی هنری” و به‌ویژه سبک خاص عکاسی خود، یعنی ترکیب تصاویر جداگانه با یکدیگر به بحث و تبادل‌نظر می‌پرداخت.

بیوگرافی هنری پیچ رابینسون

(9 ژوئیه 1830 ، لودلو ، شروپشایر – 21 فوریه 1901 ، رویال تونبریج ولز ، کنت)

هنری پیچ رابینسون، بزرگ‌ترین فرزند جان رابینسون و همسرش الیزا بود. پدرش معلم مدرسه‌ی شهر لودلو واقع در انگلستان بود. او تا سیزده سالگی در آکادمی  “هوراتیو راشل” در لودلو تحصیل کرد. پس‌ازآن در همان شهر در یک کتاب‌فروشی و انتشاراتی مشغول به‌کار شد.

در سن نوزده سالگی، فعالیت هنری خود را به‌عنوان یک کارآموز آغاز کرد و در سال 1850 به یک عکاسی معرفی شد که صاحب آن شخصی به نام “هیو ولش الماس” بود که به او استفاده از فرایند کالوتیپ و هم‌چنین چگونگی استفاده از کولدیون را آموزش داد. درواقع این ولش الماس بود که به رابینسون عکاسی را آموخت و مشوق اصلی او در ادامه‌ی راه او به‌عنوان یک عکاس بود.

در سال 1852، تابلوی نقاشی  رنگ‌روغنی او بانام “زمانی نزدیک لودلو” در آکادمی سلطنتی به نمایش گذاشته شد. در همان زمان بود که هنری به عکاسی علاقه نشان داد و شروع به‌کار بر روی آن کرد. پس از گذشت چند سال از ملاقات  او با ولش الماس، هنری تصمیم گرفت خود را وقف عکاسی کند و در سال 1855 او یک استودیو را برای فروش پرتره‌های خود افتتاح کرد. یک سال بعد، او یکی از بنیان‌گذاران انجمن عکاسی بیرمنگام بود.

در سال 1859 با سلینا گریوز، دختر شیمیدان لودلو، جان ادوارد گریوز ازدواج کرد. پنج سال بعد و در سن سی و چهارسالگی، رابینسون به دلیل حفظ سلامتی‌اش، برای محافظت از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی عکاسی، مجبور به ترک استودیوی خود شد.

هنری پیچ رابینسون عکاسان در سال 1862  برای خدمت به شورای انجمن عکاسان انتخاب شد. او در سال 1891 وقتی‌که از مفید بودن خود در این سمت ناامید شد استعفای خود را اعلام کرد. رابطه‌ی او با رئیس‌جمهور وقت، به‌اندازه‌ای صمیمانه بود که به‌عنوان مشاور او مشغول به‌کار در دفتر ریاست جمهوری شد. اما نتوانست از عکاسی دل بکند و حلقه پیوندی را تشکیل داد که قرار بود تا بیست سال آینده، در عکاسی بسیار تأثیرگذار باشد.

رابینسون تا زمان کشف عکس‌های طبیعت‌گرایانه توسط پیتر هنری امرسون هم‌چنان در جامعه‌ی عکاسی تأثیرگذار بود. در بیست‌و‌یکم فوریه سال 1901 ، رابینسون درگذشت. او را در گورستان جاده هال در تونبریج ولز به خاک سپردند.

دانلود 25 فریم از برترین عکس‌های هنری پیچ رابینسون

مشهورترین عکس هنری پیچ رابینسون

مشهورترین عکس او Fading away است. ترکیبی از پنج نگاتیو که او در آن‌یک دختر را که دچار بیماری سل شده و ناامیدی سایر اعضای خانواده‌اش را به تصویر می‌کشد. این‌یک عکس او بسیار بحث‌برانگیز شد. زیرا بعضی‌ها این موضوع را مناسب برای عکاسی نمی‌دانستند.

Fading away by Henry Peach Robinson

هنری پیچ رابینسون و ابداع اولین تصاویر فتومنتاژ

رابینسون از حامیان اولیه کنوانسیون عکاسی انگلستان بود و در بحث‌های طولانی این نهاد درباره عکاسی به‌عنوان یک شکل هنری شرکت می‌کرد. او یکی از برجسته‌ترین عکاسان هنری روزگار خود بود که به او لقب “پادشاه ساخت عکس” را داده بودند. هنری پیچ رابینسون در تاریخ عکاسی به‌عنوان مبدع اولین تصاویر فتومنتاژ شناخته می‌شود.

محدودیت‌های عکاسی در آن زمان، دلیلی بود تا هنری به تصویری ایده‌آل و هنرمندانه با ترکیبی از نقاشی و عکس فکر کند. دشواری فنی در به تصویر کشیدن آسمان با نگاتیوهای آن زمان، باعث شد هنری دست به خلاقیتی تازه بزند و انباری از تصاویر نگاتیو از آسمان را در تصویر دلخواه خود جمع کند و شاید آن موقع خودش هم‌فکر نمی‌کرد قدم بزرگی را در دنیای عکاسی برداشته است. او در تعبیری شاعرانه درباره‌ی خلاقیتش در به‌کارگیری تصاویر فتومنتاژ می‌گوید:

“خیلی زود در اقامت‌گاهم فهمیدم که من تبدیل به یک قمری خطرناک شده‌ام و ماندن در آن‌جا نه تنها سودی برایم ندارد، که حتی می‌تواند خطر آفرین باشد. بنابراین من از خانه خارج شدم و انگار بر فراز باغ بزرگی به پرواز درآمدم. جایی که به من اجازه‌ی ساخت یک اتاق تاریک کوچک از پارچه روغنی را داده بود. “

برترین عکاسان جهان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر