0

فیلم تئاتر Les Meduses

تئاتر در عصر پست‌مدرن امروز تعاریف متفاوت و گسترده‌ای دارد. اغلب هنرهای اجرایی، که هر کدام اسم متفاوتی دارند، از جمله، پرفورمنس، بادی آرت ، اینستالیشن و … همه به نوعی در دسته‌بندی تئاتر گنجانده می‌شود. بسیای از نظریه پردازان عصر حاضر تئاتر را عنصری وابسته به زنده بودن می‌دانند و از همین رو هنرهای اجرایی دیگر نیز به نوعی تئاتر محسوب می‌شوند. این توضیح مختصر در باب هنرهای اجرایی مقدمه‌ای بود برای توضیح این‌که چرا اجرای Les Meduses را با عنوان فیلم تئاتر گذاشته‌ایم.

در واقع وقتی صحبت از تئاتر می‌کنیم دیگر صرفا با یک درام یا نمایش‎نامه مواجه نیستیم که روایت یک داستان در قالب بیان دیالوگ از زبان شخصیت‌های نمایش را در بر داشته باشد و در یک تماشاخانه یا سالن به نمایش گذاشته شود. بلکه تئاتر امروزه گستردگی بی حد و حصری دارد. و حتی دیگر محدود به سالن‌های نمایش نمی‌شود.. رقص و اشکال مختلف آن نیز به نوعی در دسته بندی تئاتر قرار می‌گیرد.. البته این تعاریف فقط در ایران به این شکل دسته بندی می‌شوند. با وجود تلاش بسیاری که در سال‌های اخیر برای معرفی پرفورمنس آرت و دیگر سبک‌های اجرایی شده، همچنان تمامی اشکال مختلف اجرا زیر مجموعه‌ی تئاتر به حساب می‌آیند.

معرفی پرفورمنس ” چتر دریایی “

در این مطلب به معرفی بخش‌هایی از پرفورمنس Les Meduses یا “چتر دریایی” خواهیم پرداخت. این پرفورمنس که درواقع یک اجرای کانتمپروری دنس یا رقص معاصر است با کاریوگرافی یا همان طراحی رقص ” دیمین گلت ” Damian jalet در موزه‌ی لوور پاریس به اجرا درآمده است. در فیلم تئاتر Les Meduses به صورت گزیده بخش‌های مختلفی از چندین رقص معاصر را با هم می‌بینیم. دیمین جلت یکی از معتبرترین طراحان رقص حال حاضر فرانسه است.

فیلم تئاتر Les Meduses

این پرفورمنس که در سال 2013 اجرا شده است با حضور هنرمندان مطرح عرصه‌ی رقص همراه بوده است. Kazotumi Kozuk ،Alexandra Gilbrt ، Amilios Arapoglou ، Damian jalet و جمعی از هنرمندان کنسرواتوار دی انورس، از جمله هنرمندانی‌اند که در این پرفورمنس حضور داشته‌اند. این رویداد خاص و منحصر به فرد در چند پرده و در بخش‌های مختلف موزه لوور، با به کارگیری هنر تلفیقی رقص گوشه‌های از فرهنگ و تمدن به نمایش درآمده در موزه‌ی لوور را به تصویر می‌کشند. در بخشی از این پرفورمنس که توسط هنرجویان کنسرواتوار دی انورس طراحی و اجرا شده، به سنت‌های آریایی خواهند پرداخت. موسیقی ایرانی و رقص‌های معاصر که از تکنیک‌های رقص‌های پیشین بهره می‌گیرد، با رقص سماع در هم آمیخته و اجرایی بی نظیر را رقم زده است. امیدوارم از تماشای فیلم تئاتر Les Meduses لذت ببرید.

فیلم تئاتر

فیلم تئاتر تِریو (Terio)

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر