1

«راز دل» ترانه‌ی جاودانه

دانلود تصنیف راز دل

«راز دل» نام تصنیفی است در دستگاه همایون. با مایه‌ی آواز بیات و اصفهان. آهنگسازی آن را استاد «همایون خرم» به عهده داشته و سروده‌ی زیبای «بهادر یگانه» را برای اولین بار «الهه» با صدایش به اجرا درآورد. این تصنیف دومین بار در برنامه‌ی «گل‌های تازه» شماره 25، با حضور بانو «هایده» و «سیاوش» که بعدها ما آن را به نام استاد «محمدرضا شجریان» شناختیم، به اجرا درآمد. سپس این ترانه با صدای بانو هایده با نام «افسانه شیرین» منتشر شد و به شهرت فراوانی رسید. بعد از آن بارها توسط خواننده‌های سرشناسی بازخوانی شد. فریماه، علیرضا قربانی، سهیلا گلستانی، علی زند وکیلی از جمله حواننده‌گانی هستند که ترانه‌ی راز دل را بازخوانی کرده‌اند. در ادامه می‌توانید برخی از اجراهای این ترانه را دانلود کرده و بشنوید…

ترانه رازِ دل را اولین بار چه خواننده‌ای اجرا کرده است؟

در بررسی هر یک از ترانه‌های جاودانه، به معرفی آهنگ‌ساز ، ترانه‌سرا و یا خواننده‌ای که اولین بار آن ترانه را اجرا کرده می‌پردازیم. پیش از این به معرفی استاد همایون خرم آهنگساز تصنیف راز دل و همچنین بهادر یگانه ترانه سرای راز دل پرداخته‎ایم. لذا در این مطلب به معرفی الهه که برای اولین بار ترانه راز دل را اجرا کرد خواهیم پرداخت.

معرفی الهه

دانلود راز دل الهه

الهه در سال 1313 در تهران (در محله باغ شاه) به دنیا آمد. از کودکی به خوانندگی علاقه داشت اما خانواده‌اش چندان به آوازخوانی دخترشان علاقه‌ای نداشتند. در بهمن ۱۳۳۳ به اصرار خانواده با یعقوب یگانه ازدواج کرد و با حمایت همسرش توانست خود را به عنوان یک خواننده معرفی کند. نخستین پخش رسمی صدای الهه با نام پریچهر در فیلم «مردی که رنج می‌برد» بود که در سال ۱۳۳۶ اکران شد. الهه با اجرای ترانه معروف «رسوای زمانه» به رادیو راه یافت و به مدت پانزده سال از خوانندگان اصلی برنامه گلها بود.

بسیاری از ترانه‌هایی که با صدای الهه خوانده شده از ساخته‌های همایون خرم است. از جمله مشهورترین اجراهای او خواندن ترانه «از خون جوانان وطن لاله دمیده»، ساخته و سروده عارف قزوینی بود که روح‌الله خالقی آن را برای ارکستر بزرگ تنظیم کرد و با صدای الهه اجرا شد. در سال‌های بعد الهه به موسیقی پاپ روی آورد، اما همچنان به عنوان خواننده سنتی مطرح بود. او نزدیک به پنجاه سال در عرصه موسیقی ایران فعال بود و بیش از صد قسمت از برنامه گل‌ها را در رادیو ایران اجرا کرد.

الهه در طول فعالیت هنری‌اش بیش از ۷۰۰ ترانه اجرا کرد. با وقوع انقلاب در ایران که پخش برنامه گلها متوقف و خوانندگی زنان ممنوع شد، الهه ابتدا به لندن پیش فرزندانش و سپس به آمریکا مهاجرت کرد. وی در خارج از ایران گاهی به اجرای کنسرت می‌پرداخت و تنها آلبوم «ساقی» خود را در این زمان منتشر کرد و سرانجام در اردیبهشت ۱۳۸۶ برای همیشه به ایران بازگشت.الهه به علت ابتلا به سرطان کبد، در روز چهارشنبه ۲۴ مردادماه ۱۳۸۶ در بیمارستان پارسیان تهران درگذشت.

دانلود راز دل با صدای علیرضا قربانی

دانلود رازِ دل با صدای علی زند وکیلی

دانلود راز دل با صدای طاها قریشی

دانلود رازِ دل با صدای کامران صفاری

دانلود راز دل کاور موزیک

دانلود آهنک رازِ دل با اجرای سنتور محسن غلامی

دانلود آهنگ راز دل با اجرای پیانو سامان احتشامی

دانلود آهنگ رازِ دل با اجرای ویالون بابک شهرکی

متن ترانه رازِ دل

ای بی وفا ، راز دل بشنو ، از خموشی من ، این سکوت مرا ناشنیده مگیر / ای آشنا ، چشم دل بگشا ، حال من بنگر ، سوز و ساز دلم را ندیده مگیر / امشب که تو ، در کنار منی ، غمگسار منی ، سایه از سر من تا سپیده مگیر / ای اشک من ، خیز و پرده مشو ، پیش چشم ترم ، وقت دیدن او ، راه دیده مگیر / دل دیوانه ی من به غیر از محبت گناهی ندارد ، خدا داند / شده چون مرغ طوفان که جز بی پناهی ، پناهی ندارد ، خدا داند / منم آن ابر وحشی که در هر بیابان به تلخی سرشکی بیفشاند / به جز این اشک سوزان ، دل نا امیدم گواهی ندارد ، خدا داند / ای بی وفا ، راز دل بشنو ، از خموشی من ، این سکوت مرا ناشنیده مگیر / ای آشنا ، چشم دل بگشا ، حال من بنگر ، سوز و ساز دلم را ندیده مگیر / دلم گیرد هر زمان بهانه ی تو ، سرم دارد شور جاودانه ی تو روی دل بود به سوی آستانه ی تو چو آید شب، در میان تیرگی ها، گشاید پر، روح من به شور و غوغا رو کند چو مرغ وحشی ، سوی خانه تو ای بی وفا ، راز دل بشنو ، از خموشی من ، این سکوت مرا ناشنیده مگیر ای آشنا ، چشم دل بگشا ، حال من بنگر ، سوز و ساز دلم را ندیده مگیر امشب که تو ، در کنار منی ، غمگسار منی ، سایه از سر من تا سپیده مگیر ای اشک من ، خیز و پرده مشو ، پیش چشم ترم ، وقت دیدن او ، راه دیده مگیر…بهادر یگانه

ترانه های جاودانه
ترانه ” راز دل ” را اولین بار چه کسی خوانده است؟

راز دل اولین بار با صدای الهه به اجرا درآمد. دومین بار این ترانه در شماره 25 برنامه‌ی ” گلهای تازه” با حضور بانو هایده و سیاوش ( استاد محمدرضا شجریان) اجرا شد.

آهنگساز ” راز دل” کیست ؟

راز دل نام تصنیفی است در دستگاه همایون با مایه‌ی آواز بیات و اصفهان ، که آهنگسازی آن را ” استاد همایون خرم ” به عهده داشته است.

ترانه ” راز دل ” را چه کسی سروده است؟

این تصنیف یکی از سروده‌های “بهادر یگانه” است،

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. قاسم گفت:

    اهنگ راز دل به نوازندگی بابک شهرکی وترکیب با پیانو خیلی عالی شده وبه تکنوازی سامان احتشامی ترجیح میدم

مشاهده بیشتر