0

فیلم کنسرت «عبدی بهروانفر» و اجرای آهنگ «بَسُم نی»

کنسرت عبدی بهروانفر

عبدی بهروانفر، یکی از بهترین‌های موسیقی تلفیقی است. کسی که توانسته به بهترین شکل، قطعات فولکوریک موسیقی ایرانی را با موسیقی جز، بلوز و کانتری تلفیق کند و آثاری ماندگار و بدیع را خلق کند. در این‌جا بخشی از اجرای کنسرت «عبدی بهروانفر» در لندن را با هم می‌بینیم که قطعه‌ی «بَسُم نی» را اجرا کرده است و در ادامه به معرفی این آرتیست خواهیم پرداخت.

معرفی «عبدی بهروانفر»

عبدی بهرانفر در تیرماه 1354 در شهر مشهد چشم به جهان گشود. از سال 1373 یادگیری گیتار در سبک‌های بلوز و کانتری را آغاز کرد. او توامان با یادگیری گیتار، یادگیری هارمونیکا (ساز دهنی) را نیز به صورت حرفه‌ای دنبال کرد. علاقه‌اش به موسیقی راک باعث شد تا تکنیک‌های گیتار الکتریک را نیز بیاموزد. در سال 1385به قصد آموختن گیتار جز به ارمنستان رفت و نزد اساتیدی چون جورج مانگاساریان و یرزنگیان و اساتید دیگر به تحصیل پرداخت.

پس از برگشت به ایران به یادگیری دوتار نزد علی غلامرضایی آلماجوقی مشغول شد و یادگیری دو تار با آشنایی با اوسنه‌ها و حکایت‌های کهن ایران همراه بود و موجب نزدیکی بیشتر او به موسیقی محلی و مقامی شد. سپس به آموختن قشمه نزد علی‌اکبر بهاری پرداخت. یادگیری این سازها برای او دروازه‌ای شد برای ورود به موسیقی محلی و مقامی و آشنایی عینی با بخشی‌ها و عاشیق‌ها.

عبدی بهرانفر سرپرست گروه موسیقی «ماد» است. گروهی که در سال 1379 با هدف تلفیق موسیقی غربیی (جز، راک، بلوز، کانتری) با دستگاه‌ها موسیقی ایرانی کار خود را آغاز کرد. افرادی محسن نامجو، نوید اربابیان، سعید معقول، سعید بیاتی، علی باغفر،سامان رجبی و مصطفی یاوری از اعضای گروه ماد بودند. گروه ماد که به معنای لجن است، آثار فوق‌العاده‌ای را در زمینه‌ی موسیقی تلفیقی خلق کرده و آلبوم‌های ماندگار «شلمرود» و «کخئو و کلخت» را تولید کردند. اما پس از حواشی ایجاد شده برای این گروه، امکان فعالیت مجاز و رسمی برای این گروه مقدور نبود و باعث جدایی اعضای گروه و در پی آن تعطیلی گروه ماد شد.

آلبوم «کوتوله سفید» سومین آلبوم عبدی بهرانفر است که شامل یک قطعه‌ی 20 دقیقه‌ای است. عبدی بهرانفر علی زغم تلاش‌های فراوانش برای فعالیت در زمینه‌ی موسیقی در ایران، مجبور به مهاجرت به لندن شد و پس از آن آلبوم «غم» را منتشر کرد. بهراوانفر همچنان فعالیت موسیقیایی خود را به شکلی حرفه‌ای دنبال می‌کند و هنوز توجه ویژه‌ای به موسیقی مقامی خراسان دارد.

کنسرت عبدی بهروانفر2

تلفیق‌های او در موسیقی ایرانی، بی‌نظیر است و هنوز هم با توجه به موج ایجاد شده برای تلفیق موسیقی‌های غربی با موسیقی ایرانی در سال‌های اخیر، آثاری با کیفیت موسیقی عبدی بهرانفر و گروه ماد تولید نشده است. کنسرت عبدی بهروانفر با این که در ایران، همیشه با مشکل روبرو بود و یا به صورت زیزمینی برگذار شد و یا اجرای او و گروهش لغو شد، اما همیشه با استقبال مخاطبان موسیقی روبرو بود.

فیلم کنسرت

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر