0

معرفی کتاب “عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست”

عیبی-ندارد-حالت-خوش-نیست

در بخش معرفی کتاب، سعی می کنیم با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی به معرفی ارزشمند ترین و شاخص ترین آثار ادبیات جهان در حوزه های مختلف بپردازیم. کتابی که در ادامۀ مطلب به معرفی آن خواهیم پرداخت کتابِ “عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست” (It’s OK That You’re Not OK) اثر کاربردی و پرطرفدار”مگان دیواین” می باشد که توسط “سیده سارا ضرغامی” و “آرزو مومیوند” ترجمه شده است.

معرفی کوتاه مگان دیواین

“مگان دیواین” زادۀ سال 1970 میلادی، روانشناس، نویسنده و گویندۀ اهل ایالات متحدۀ آمریکا است. ديواين، در حقیقت به خاطر کتاب”عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست” که در سال 2017 میلادی منتشر شد در میان مردم به چهرۀ شناخته شده‌ای مبدل گشته است.

اما نکتۀ جالب دربارۀ “مگان” این است که این نویسنده و روانشناس سال‌ها به عنوان روان‌درمانگر خصوصی فعالیت داشت و دیگران را برای رویارویی با مشکلات کمک می‌کرد تا این‌که طی حادثه ای اتفاقی همسر خود را از دست داد و از آن پس بود که دریافت تمام آن نصایح و راهنمایی‌هایی که تا آن روز به بیماران و مراجعین خود ارائه می‌کرد، فاقد کارکرد و چیزی دور از دسترس بوده است؛ چرا که او تا آن زمان از غم و سوگواری و رنج و تالم ناشی از آن هیچ نمی‌دانست و آن را از نزدیک لمس نکرده بود.

“مگان دیواین”پس از مرگِ همسرش با سوگواران متعددی همکاری داشت و از این طریق اطلاعات و تجربۀ زیادی پیرامون مقابله با این معضل به دست آورد و ثمرۀ تجربیات این دیدارها و تحقیاقت وی، کتابی است که در ادامۀ مطلب به آن خواهیم پرداخت.

معرفی کتاب عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست

بسیار تلخ و ناخوشایند است اما برای همۀ ما پیش می‌آید که با فقدان و سوگ مواجه شویم و با درد و رنج و مشقت حاصل از آن روبرو شویم.

در دنیای پر از کشمکش روانشناسی، عموماً هر زمان از «سوگ» و «فقدان» و آثار و ترکِش های آن بر روی افراد به صحبت می پردازیم، نام “الیزابت کوبلر راس” و کتاب ها و نظریات وی دربارۀ این موضوع مهم به ذهنمان خطور می کند. اعتقاداتی که گویی نمی توان هیچ استثنایی برای آن ها قائل شد و پذیرش آن ها جزئی از ضروریات دوران سختِ “مواجهه با فقدان” است.

“مگان دیواین”اما در کتاب”عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست” در تلاش است تا با نگاهی واقع بینانه تر و منعطف تر به چالش سوگ و فقدان و شرایط آن بپردازد.او بر این باور است که تمامی آدمیان لزوماً در رویارویی با «سوگ» و «فقدان» به یک شیوه عمل نمی کنند و دیدگاهِ رایجی که مِن باب برخورد با این مسئله وجود دارد، دیدگاهی نادرست و پیش پا افتاده است.همان طور که گفته شد “مگان دیواین” در این کتاب دیدگاهی متفاوت ارائه می‌دهد و تشویقتان می‌کند در ارتباطتان با عشق، فقدان، دل‌شکستگی و جامعه بازنگریِ عمیقی داشته باشید.

“مگان دیواین” در کتاب “عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست” راجع به فرهنگ سوگ و فقدان و چگونگی نگرش و رفتار مردم در جامعۀ آمریکا با این مسئله پرداخته است. فرهنگی که از این حیث دارای اشتراکات زیادی با فرهنگ ایرانی است و بسیاری از مواردی که دیواین در مورد جامعۀ آمریکایی به آن می پردازد، در فرهنگ ایرانی هم مصداق دارد.او همچنین در این کتاب رویکرد و بینش جدیدی را برای مواجهه با سوگ معرفی می‌کند و تفاوت بین «رفع درد» و «مرهم‌گذاشتن بر درد» را آموزش می‌دهد.

این کتاب مسیری را ارائه می دهد که طی آن بتوانیم در رابطه‌مان با سوگ تجدید نظر کنیم و  به این نگرش مهم دست یابیم که سوگ واکنشی کاملاً طبیعی نسبت به مرگ و فقدان است، نه وضعیتی نابه‌جا و نادرست که نیاز به تغییر و دگرگونی دارد.اما باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که این کتاب و محتویات آن برای دردمندان و کسانی که با سوگ دست و پنجه نرم می کنند،نیست بلکه بهره بردن از درون مایۀ این کتاب شرایط را برای همگان بهتر خواهد کرد. همهٔ ما در بُرهه ای از زندگانی، سوگ و فقدان را تجربه خواهیم کرد. همهٔ ما با فردی روبرو خواهیم شد که با فقدانی عمیق زندگی می‌کند. فقدان تجربه‌ای همه گیر است. خرید کتاب “عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست” قطعا یک تجربه خاص برای شما خواهد بود.

دربارۀ کتابعیبی ندارد اگر حالت خوش نیست

این کتاب متشکل از چهار بخش است و در آن به صورت مرحله به مرحله تمامی تعالیم لازم برای مواجهه با شرایط متفاوت سوگ شرح داده شده است. البته نمی توان در مورد این کتاب این حقیقت را کتمان کرد که شاید در برخی مواقع به دلیل پرداختن بیش از حد به یک مسئله و فرعیاتِ آن ممکن است خواندن برخی بخش های این کتاب برای بسیاری از کتابخوان های حرفه ای خارج از حوصله باشد چه رسد به کسی که با چالش طاقت فرسای سوگ در حال جدال است.

اما در نقطۀ مقابل تعالیم، نکته ها و توصیه‌های بسیار با ارزش و شایانِ توجهی هم در کتاب ذکر شده است که آن را به یک کتابِ خواندنی و کاربردی تبدیل نموده است.

بخش هایی از متن کتابِعیبی ندارد اگر حالت خوش نیست

“من از تجربۀ درد و سوگ خود آموخته ام که با از دست دادن یک چیز، دلیلی ندارد تا همه چیز را از دست رفته ببینم.”

“غم و فقدان برای همه اتفاق می افتد.”

“بعضی چیزها را نمی توان درمان کرد؛ فقظ باید آن ها را به دوش کشید.”

“سوگ شما مثل عشقتان منحصر به فرد است. شما خودتان راهِ خروج تان از این وضعیت را می سازید، به طریقی که برای ذهن و قلب و زندگی تان منحصر به فرد است.”

“اینکه جهانِ شما دردناک است، دلیل نمی شود که به آن پشت کنید.”

“سوگ هیچ ایرادی ندارد. سوگ امتداد طبیعی عشق است، پاسخی سالم و عاقلانه به فقدان. این‌که سوگ حس بدی به همراه دارد باعث نمی‌شود بد باشد. این‌که شما احساس می‌‌کنید دیوانه شده‌اید دلیل نمی‌شود دیوانه باشید.”.

“سوگ بخشی از عشق است، عشق به زندگی، عشق به خود، عشق به دیگران.آنچه شما زندگی می دانید، هر قدر دردناک باشد، اسمش عشق است و عشق واقعاً دشوار است.گاهی حتی عذاب آور است.”

“اتفاقات سخت و دردناک و وحشتناک رخ می‌دهند؛ این طبیعتِ زنده بودن در این جهان است.همه‌چیز پایانی خوش ندارد. هر اتفاقی، دلیلی ندارد.در این‌جا مسیر واقعی، راه واقعیِ پیش‌ِ رو، انکارِ وجودِ دردِ پایان‌ناپذیر نیست، بلکه در پذیرش وجود آن است.”

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر