1

«شد خزان» ترانه‌ی جاودانه

” خزان عشق ” یا ” شد خزان ” که به نام ” خزان شد ” نیز شناخته می‌شود، یکی از ترانه‌های جاودانه و ماندگار ایرانی است که اولین بار در سال ۱۳۱۳ با آهنگسازی و صدای جواد بدیع‌زاده اجرا شد. این ترانه که شعر آن را ” رهی معیری ” سروده است، یکی از ترانه‌های عاشقانه‌ای است که نزدیک به یک قرن در بین فارسی زبانان شهره بوده و توسط خواننده‌گان سرشناس فراوانی بازخوانی شده است. غلامحسین بنان و هوشمند عقیلی از جمله خوانندگان سرشناسی هستند که ترانه “شد خزان ” را بازخوانی کرده‌اند. در اینجا می‌خواهیم به معرفی این ترانه بپردازیم و تاریخ آن را بررسی کنیم. همچنین شما می‌توانید اجراهای مختلف ترانه شد خزان را دانلود کنید و بشنوید…

معرفی جواد بدیع‌زاده خالق ” شد خزان “

جواد بدیع زاده دانلود شد خزان

جواد بدیع‌زاده در سال ۱۲۸۱ شمسی در محله پاچنار تهران به دنیا آمد. پدرش آقا سید رضا بدیع کاشانی، ملقب به بدیع‌المتکلمین، روحانی مشروطه‌خواه بود. بدیع‌زاده روضه‌خوانی و تعزیه را از پدرش آموخت و سپس به شاگردی دایی خود میرزا یحیی سعید واعظین رفت و به فراگیری گوشه‌ها و ردیف‌های موسیقی دستگاهی ایران پرداخت.

بدیع‌زاده از سال ۱۳۰۴ تا ۱۳۳۱ در مجلس شورای ملی استخدام شد و به‌عنوان نماینده خدمت کرد. او علاوه بر خوانندگی در امر آهنگ‌سازی نیز شهرت دارد. در سال ۱۳۰۴ که کمپانی انگلیسی صفحه‌پُرکنی هیزمَستِرزوُیس به‌قصد تهیه و ضبط صفحه از نواخته‌ها و خوانده‌های هنرمندان ایرانی نماینده خود را به ایران اعزام کرد و شعبهٔ خود را در تهران گشود، جواد بدیع‌زاده به‌عنوان نخستین خواننده مرد، با معرفی و توصیه عبدالحسین‌خان شهنازی، انتخاب شد و اولین صفحه او با عنوان «جلوه گل» روانه بازار شد که شامل دو قطعه آواز و سه تصنیف از ساخته‌های خودش بود.

از میان آفریده‌های معروف بدیع‌زاده می‌توان از سرود «ایران، کشور داریوش» و ترانه‌های جلوه گل، داد دل، دل‌افسرده، هدیهٔ خاک، گل پرپر و ” خزان عشق ” یاد کرد. بدیع‌زاده با افتتاح رادیو به جمع هیئت ارکستر آن زمان رادیو پیوست و در کنار هنرمندانی چون حسین تهرانی، مرتضی نی‌داوود، حبیب سماعی و استاد ابوالحسن صبا آثار مشهوری در حوزهٔ موسیقی ایرانی پدیدآورد. بدیع‌زاده سال‌ها عضو شعر و موسیقی رادیو تهران بود. جواد بدیع‌زاده در دی‌ماه سال ۱۳۵۸ در هفتاد و هشت سالگی، بر اثر دومین سکته مغزی، در تهران چشم از جهان فروبست.

دانلود شد خزان با صدای جواد بدیع‌زاده

دانلود شد خزان با صدای استاد بنان

دانلود شد خزان با صدای هوشمند عقیلی

دانلود شد خزان با اجرای گیتار و با صدای امیرحسین مظاهری

دانلود شد خزان با اجرای بیژن کامکار

دانلود شد خزان با صدای حسین سرشار

دانلود شد خزان با صدای آرشان رحیمی

دانلود شد خزان با اجرای مارون باند

دانلود شد خزان با اجرای گروه موسیقی تهران دیمز

دانلود شُد خزان با صدای نیما

دانلود شد خزان با صدای شهرام میرجلیلی

دانلود شُد خزان با صدای سارنگ

رهی معیری ترانه‌سرای “شد خزان”

محمدحسن «بیوک» معیری با تخلص رهی از غزل‌سرایان معاصر و از ترانه‌سرایان و تصنیف‌سرایان مشهور ایران است. مجموعه‌ای از اشعار رهی معیری با عنوان سایه عمر در سال ۱۳۴۵ به چاپ رسید. رهی معیری بی‌تردید یکی از چند چهره ممتاز غزل‌سرای معاصر است. سخن او تحت تأثیر شاعرانی چون سعدی، حافظ، مولوی، صائب و گاه مسعود سعد سلمان و نظامی است؛ اما دلبستگی و توجه بیشتر او به زبان سعدی است. از ترانه‌های سروده شده توسط وی می‌توان به شد خزان، شب جدایی، کاروان، مرغ حق و جوانی اشاره کرد.

متن ترانه‌ی ” شد خزان ”

شد خزان گلشن آشنایی / بازم آتش به جان زد جدایی / عمر من ای گل طی شد بهر تو / وز تو ندیدم جز بدعهدی و بی‌وفایی / با تو وفا کردم تا به تنم جان بود / عشق و وفاداری با تو چه دارد سود / آفت خرمن مهر و وفایی / نوگل گلشن جور و جفایی / از دل سنگت آه / دلم از غم خونین است / روش بختم این است / از جام غم مستم / دشمن می‌پرستم / تا هست /م تو و مست از می به چمن / چون گل خندان از مستی بر گریهٔ من / با دگران در گلشن نوشی می / من ز فراقت ناله کنم تا کی / تو و می چون لاله کشیدن‌ها / من و چون گل جامه دریدن‌ها / به رقیبان خواری دیدن‌ها / دلم از غم خون کردی / چه بگویم چون کردی / دردم افزون کردی / برو ای از مهر و وفا عاری / برو ای عاری ز وفاداری / که شکستی چون زلفت عهد مرا / دریغ و درد از عمرم / که در وفایت شد طی / ستم به یاران تا چند / جفا به عاشق تا کی / نمی‌کنی ای گل یک دم یادم / که همچو اشک از چشمت افتادم / تا کی بی‌تو بود / از غم خون دل من / آه از دل تو / گر چه ز محنت خوارم کردی / با غم و حسرت یارم کردی / مهر تو دارم باز / بکن ای گل با من / هر چه توانی ناز / کزعشقت می‌سوزم باز

ترانه های جاودانه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. بردیا گفت:

    سلام
    این آهنک شد خزان با صدای بنان نیست با صدای شجریانه

مشاهده بیشتر