2

” لبخند ” موسیقی فولکلور ایرانی

نوروز سال 1360 در کنار سواحل بندر عباس، ابراهیم منصفی ( رامی ) با غمِ همیشگی صدایش، در اندیشه‌ی گذر سال‌ها و ایام، برای لحظه‌ای لبخند روی لبانش می‌نشیند و ترانه‌ای زیر لب زمزمه می‌کند.. خوشا فصلی که دور از غم … و این‌چنین به استقبال بهار می‌رود. آهنگ لبخند ، یکی از ماندگارترین ترانه‌های رامی است. این آهنگ که با نام‌های ” بدو پیشم ” و ” خوشا فصلی که دور از غم ” نیز شناخته می‌شود، بارها توسط خوانندگان جنوب ایران بازخوانی شده است. یکی از محبوب‌ترین بازخوانی‌های ترانه‌ی ” لبخند ” ، اجرای مشترک مهدی ساکی و ماکان اشگواری است. در ادامه‌ی این مطلب به معرفی مختصری از ” ابراهیم منصفی ” می‌پردازیم و بازخوانی‌های مختلف آهنگ ” لبخند ” را دانلود کرده و با هم می‌شنویم.

معرفی ابراهیم منصفی ( رامی ) خالق ترانه‌ی لبخند

ابراهیم منصفی (1376-1324)

ابراهیم منصفی ، شاعر ، خنیاگر ، نویسنده و هنرمند پرآوازه ی هرمزگانی در سال ۱۳۲۴ در بندرعباس متولد شد.. پدرش مینابی و مادرش اهل صحراباغ لار بود که پس از تولد ابراهیم زندگی مشترک آن‌ها پایان یافت و از آن پس ابراهیم در کنار پدربزرگ و مادربزرگ خود زندگی کرد.. رامی تولد خود را این‌چنین توصیف می‌کند:

من زاده‌ی عشق زنی به مردی هستم که آوازش او را سحر کرده بود.

ابراهیم منصفی ( رامی ) دوران تحصیل خود را در بندرعباس گذراند. سال‌های اول دبیرستان بود که شیفته‌ی موسیقی و ادبیات شد.. با حضور د، صدای خود را کشف کرده بود. رامی در دوره‌ی دبیرستان جذب گروه‌های تئاتر دانش آموزی شد و همزمان در ایام محرم به تعزیه خوانی می‌پرداخت. از سویی دیگر، عشق سرودن شعر و ترانه نیز در او پدیدار شد.

رامی در همان سال‌ها اولین مجموعه‌ی شعر خود را با کمک تعدادی از دوستانش، با نام ” مروارید ساحل ” به صورت محدودی به چاپ رساند و بعدها از تعجیل در چاپ این مجموعه اظهار پشیمانی کرد.. در همان سال‌ها رامی در سه فیلم کوتاه به کارگردانی حسن بنی‌هاشمی به عنوان بازیگر حضور پیدا کرد. معروف‌ترین این آثار فیلم کوتاهی با نام “نهنگ” بود که فیلم‌نامه‌ی آن را هم خود منصفی به رشته‌ی تحریر درآورده بود.

ابراهیم منصفی با سرودن ترانه‌های بومی که رنگ و بوی اجتماعی داشتند به محبوبیت رسید. او همچنین با موسیقی و نواختن سازهای مختلف بومی آشنایی داشت و علاوه بر آن پژوهش‌های مختلفی در زمینه‌ی موسیقی فلامینکو و موسیقی هند داشته است. اجراهای ساده‌ی او با آکورد گیتار توجه بسیاری را به خود جلب کرد و او را به یکی از محبوب‌ترین هنرمندان تاریخ هرمزگان تبدیل کرد.

ابراهیم منصفی و چندی از دوستان او جزو اولین نفراتی بودند که در این شهر به سرودن شعرهای نو پرداختند و به همین دلیل لغب ” نیمای هرمزگان ” را به منصفی داده‌اند.. ابراهیم منصفی ( رامی ) زندگی پرفراز و نشیب داشته و همین مساله در شعر او نیز تاثیر عمیقی به وجود آورده است.

بیشتر شهرت رامی بعد از مرگ او رقم خورد. ابراهیم منصفی علی‌رغم استعداد ویژه‌اش در سرودن ترانه‌ها و صدای گرم و دلنشینی که داشت در زمان حیات خود نتوانست هنر را به عنوان پیشینه و شغل خود در نظر داشته باشد. او مدتی را به معلمی مشغول بود اما به دلیلی برخی مشکلات نتوانست در این شغل ثابت بماند. رامی سه بار ازدواج کرد که زندگی مشترک او در دوبار اول با فاصله‌ی اندکی به پایان رسید و نهایتا از سومین ازدواجش صاحب سه دختر و یک پسر شد. مرگ زودهنگام پسرش “بنیامین” در پنج سالگی به غم و اندوه رامی افزود..

رامی سرانجام در اول تیرماه سال 1376 نتوانست بر غم و اندوهی که زندگی‌اش را احاطه کرده بود غلبه کند و خودخواسته به کام مرگ رفت.. بعد از خودکشی رامی، آثار او بیشتر شنیده شدند و برخی از ترانه‌های او بارها بازخوانی شده‌اند. ترانه لبخند، یکی از مشهورترین آهنگ‌های ابراهیم منصفی است…

دانلود آهنگ لبخند با اجرای ابراهیم منصفی ( رامی )

دانلود آهنگ لبخند با اجرای مهدی ساکی و ماکان اشگواری

دانلود آهنگ لبخند با اجرای گروه کماکان ( مهدی ساکی )

دانلود آهنگ لبخند با اجرای نیک

دانلود آهنگ بدو پیشم ( لبخند ) با اجرای نجوا خبازیان

دانلود آهنگ لبخند با اجرای بهرنگ آقازاده

دانلود آهنگ خوشا فصلی که دور از غم ( لبخند ) با اجرای فرما فموری

دانلود آهنگ لبخند با اجرای حسام‌الدین

دانلود آهنگ لبخند با اجرای مهدی مختاری

دانلود آهنگ لبخند با اجرای محمد علی ذاکری قشمی و محسن آذربخش

دانلود آهنگ لبخند

اجرای ترانه‌ی لبخند در فیلم سینمایی روز سوم

مهدی ساکی، بازیگر و خواننده‌ی خوش صدای کشورمان که در فیلم سینمایی روز سوم به ایفای نقش پرداخته است، در یکی از تاثیرگذارترین سکانس‌های این فیلم بخشی از این ترانه لبخند را با همین ملودی و با شعری به زبان عربی به اجرا در می‌آورد..اگر این فیلم را دیده باشید، با خواندن بخشی از این ترانه حتما سکانس مورد نظر را به یاد خواهید آورد.

اذا خلیتنی وحدی اذوب انه اعلی فرگاک
اذا خلیتنی وحدی ابچی ابچی اعلی طرواک…

علاقه‌ی ساکی به این ترانه باعث شده که او در آلبوم خود که با نام گروه کماکان منتشر شده اجرای دیگری از این ترانه داشته باشد. علاوه بر این، مهدی ساکی به همراهی ماکان اشگواری در کنسرت کاخ نیاوران، این ترانه را به شکلی متفاوت نسبت به اجرای آلبومی‌اش، بازخوانی کرده است. اگر علاقه‌مند به دیدن فیلم کنسرت این اجرا هستید روی دکمه‌ی زیر کلیک کنید.

متن ترانه‌ی لبخند

خوشا فَصلی کِه دور از غم
هَمَه کَه شُنَه وا شُنَه
دَست وا دَست ، سایَه وا سایَه
شارَفتَه خُنَه وا خُنَه
بُدُو پیشُم بُدُو پیشُم
بُدُو اِی نوشُم و نیشُم
بُدُو اِی آخرین عشقُم
دوادار دل ریشُم
خَزُن زَرد ایسالُن نُوبَتی تَمُنِن
بَهار از راه اَرسیدِن زندِگی چه جُنِن
بیاین وا هَم بَشیم یاور
هَمَه هَمراه و هَم باور
دِلُن راه شُبَشِه وا هَم
جُدا نَبُوتْ دِل از دِلبَر
خَزُنِ زَرد ایسالُن نُوبَتی تَمُنِن
بَهار از راه اَرسیدِن زندِگی چِه جُنِن

آرشیو موسیقی فولکلوریک ایران…

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. قیز خانم گفت:

    چقدر خوشحالم که با سایتتون اشنا شدم ساعت هاست که همینطور در اینجا سرگردانم و از مطلبی به مطلب دیگه می رم و بیشتر عاشق شما و این سایت میشم

  2. ممنون از این مطلب کاربردی

مشاهده بیشتر