4

«مرغ شب» ترانه جاودانه

تصنیف مرغ شب یکی از ماندگار ترین ترانه های محمد ابراهیم جعفری است. این تصنیف نخستین بار در کنسرت خصوصی ایرج بسطامی که در بین سال‌های ۷۳ تا ۷۵ ضبط شده‌ است و پس از مرگ او در آلبومی به نام بداهه خوانی و بداهه نوازی منتشر شد. آهنگ این قطعه محلی و فولکوریک بوده که شعری از محمد ابراهیم جعفری روی آن گذاشته شد و پس از ایرج بسطامی توسط خوانندگان مختلف و به عناوین گوناگون بازخوانی و اجرا شده است. در ادامه می‌توانید اجراهای مختلف تصنیف مرغ شب را دانلود کرده و بشنوید. از جمله کسانی که این اثر را بازخوانی کرده اند می توان به علی زند وکیلی، سیما بینا، سهیل مهرزادگان، علیرضا افتخاری، امید نعمتی، مریم بهاری، مهدی فلاح و موسی موسوی اشاره کرد.

معرفی ایرج بسطامی

ایرج (حشمت اللٰه) بسطامی متولد ۱ آذر ۱۳۳۶ در شهر بم است. او از پنج سالگی به آواز خواندن علاقه نشان داد. این علاقه و پی‌گیری موجب شد که پدر بزرگش به استعداد ایرج در زمینه‌ی آواز پی برده و به دیگران تأکید کند که او در آینده خواننده بزرگی خواهد شد. از این رو، پدر ایرج، فرزندش را در مسیر یادگیری موسیقی و آواز قرار داد و این‌گونه، پدرش نخستین معلم آواز او در خانه شد. ایرج در این سال‌ها ردیف‌های آوازی در مکتب تهران به سبک استاد عبدالله خان دوامی را نزد عمویش یدالله بسطامی فرا گرفت و در ادامه، در ۲۲ سالگی به جرگه شاگردان محمدرضا شجریان پیوست اولین اثرش را با آهنگ‌سازی پرویز مشکاتیان عرضه کرد. تصنیف گل‌پونه‌ها معروف‌ترین اثر ایرج بسطامی با آهنگی از حسین پرنیا و شعری از هما میر افشار است که پس از مرگ وی، آوازهٔ ملی یافت. از دیگر آثار معروف او می‌توان به تصنیف «وطن من» با آهنگی از پرویز مشکاتیان و شعری از ملک‌الشعرا بهار اشاره کرد که از طرف سازمان یونسکو سرود ملی اعلام شد. تصنیف ( آهنگ) مرغ شب از دیگر آثار برجسته‌ی اوست که توسط خوانندگان بسیاری بازخوانی شده است. ئر ادامه بازخوانی‌های مختلف این ترانه را می‌شنویم.

دانلود تصنیف مرغ شب با صدای ایرج بسطامی

دانلود تصنیف مرغ شب با صدای علی زند وکیلی

دانلود تصنیف مرغ شب با صدای علیرضا افتخاری

دانلود تصنیف مرغ شب با صدای سیما بینا

دانلود تصنیف مرغ شب با صدای امید نعمتی

دانلود اجرای زنده‌ی آهنگ مرغ شب بی کلام

دانلود تصنیف مرغ شب

معرفی محمد ابراهیم جعفری شاعر تصنیف مرغ شب

محمدابراهیم جعفری (زادهٔ ۱۳۱۹ ‌بروجرد – درگذشتهٔ ۱۸ فروردین ۱۳۹۷) نقاش و شاعر معاصر، عضو رسمی هیئت علمی دانشگاه هنر تهران و انجمن هنرمندان نقاش ایران بود. وی در بیِنال‌های مختلف داخلی و خارجی به عنوان داور حضور فعال داشت. شعر ترانه‌ی «چو مرغ شب» یا همان تصنیف ” مرغ شب” از سروده‌های اوست.

متن ترانه‌ی مرغ شب

چو مرغ شب خواندی و رفتی / دلم را لرزاندی و رفتی / شنیدی غوغای طوفان را / زِ خواندن واماندی و رفتی / به باغ قصّه، به دشت خواب / سایه ی ابری در دلِ مهتاب / مثل روح آزرده ی مرداب / دلم را لرزاندی و رفتی / چو مرغ شب خواندی و رفتی / تو اشک سرد زمستان را / چو باران اَفشاندی و رفتی / سیاهِ شب لاله افشان شد / کویرِ تشنه گلستان شد / تو می‌آیی، آی تو می‌آیی / به باغ قصّه، به دشت خواب / به راه شیریِن پُر مهتاب / تو می‌باری چون گل باران به جانِ نیلوفر مرداب

ترانه های جاودانه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. Nimaa گفت:

    یعنی کیف میکنم با سایت تون
    آهنگا، ویدیوها، کتابا و…. همه واقعا عالین. دمتون گرم

  2. Melika گفت:

    سایت تون عالی هست…
    فوق العاده ….!
    فقط اگر امکان داره آهنگهای قرار داده رو افزایش بدید و برخی از اجراهای خصوصی استاد شجریان یا آهنگهایی که گلپایگانی و سراج و شجریان و… در گلهای تازه و … اجرا کردند هم قرار بدید ممنون میشم و دیگه هیچی کم نخواهد ذاشت این سایت خوووب

  3. خسرو گفت:

    تو ای مرغ شب هم اواز من شو بی همرازم من…………………………..لطف کنید ممنون

  4. khosro گفت:

    تو ای مرغ شب هم اواز من شو

مشاهده بیشتر