0

«آنی لیبویتز» عکاس جنجال برانگیز سلبریتی‌ها..!

Annie" Leibovitz

آنی لِیبُویتز(Annie Leibovitz) عکاس آمریکایی است که بیشتر به خاطر ثبت پرتره‌های نامتعارف از افراد مشهور و سلبریتی‌ها شناخته می‎‌شود. او اغلب تصویر سلبریتی‌ها را در موقعیت‌های غیررسمی و ژست‌های خاص نشان می‌دهد. نام او به عنوان اولین زنی كه در گالری پرتره‌ی ملی واشنگتن نمایشگاه خصوصی برگزار کرده، به ثبت رسیده است. كنگره‌ی ملی آمریکا از او به عنوان یك اسطوره‌ی زنده یاد كرده است. جان لنون، ملکه الیزابت، مایکل جکسون، آنجلینا جولی، سوزان سونتاگ، مریل استریپ، باب مارلی، کریستیانو رونالدو و بسیاری دیگر از چهره‌های شناخته شده، تاکنون پشت لنز دوربین لیبویتز حاضر شده‌اند. در این مطلب 8 مرحله‌ی کلیدی و مهم زندگی لیبویتز را زیر ذره‌بین برده تا با آثار این عکاس بیشتر آشنا می‎‌شویم.

آنی لیبویتز 3

سال 1949 – تولد و سال‌های اولیه‌ی زندگی آنی لیبویتز

آنا لو لیبویتز (Anna-Lou Leibovitz) نام کامل عکاسی است که با نام هنری «آنی لیبویتز» شناخته می‌‎شود. آنی در 2 اکتبر 1949 در «کنتیکت» از ایالت‌های نیو-انگلند آمریکا متولد شد. او سومین فرزند «مریلین ادیت» رقاص معاصر آمریکایی است.مادرش تاثیرگذارترین شخص زندگی آنی است. کسی که ذوق هنری را در او زنده کرد. خانواده‌ی او به واسطه‌ی شغل پدرش که یک ارتشی بود، مدام در حال جابجایی بودند. او اولین عکس خود را هنگام استقرار پدرش در «فیلیپین» در زمان جنگ ویتنام گرفت.

سال 1964 – تحصیل در انستیتوی هنری سانفرانسیسکو

آنی لیبویتز در انستیتوی هنری سانفرانسیسکو تحصیل کرد و در آنجا نقاشی آموخت. او در همان‌جا اولین کارگاه عکاسی خود را برگزار کرد و سپس رشته‌ی خود را به عکاسی تغییر داد. عکاسان سرشناسی همچون رابرت فرانک و هنری کارتیه برسون الهام‌بخش اولین آثار عکاسی آنی بودند.

سال 1970 – استخدام در رولینگ استون

لیبویتز در سال 1970 کار خود را به عنوان عکاس ستاد مجله رولینگ استون آغاز کرد. در سال 1973 به عنوان عکاس ارشد رولینگ استون منصوب شد. شغلی که 10 سال در آن مشغول به کار بود. لیبویتز تا سال 1983 برای این مجله کار می‌کرد و در این دوره عکس‌های پرتره‌ی فراوانی از سوپراستارهای آمریکایی گرفت.

دسامبر 1980 – تصویر جان لنون و یوکو اونو چند ساعت قبل از قتل لنون

درست پنج ساعت قبل از به قتل رسیدن‌ «جان لنون»، دوربین آنی لیبویتز تصویری از او به همراه معشوقه‌اش «یوکو اونو» به ثبت رسانید. با انتشار خبر قتل لنون، آخرین تصویر به ثبت رسیده از او بر روی جلد مجله‌ی «رولینگ استون» به چاپ رسید. این عکس به چنان شهرتی رسید که به یکی از نقاط عطف زندگی هنری و حرفه‌ای آنی تبدیل شد.

در روز 8 دسامبر سال 1980 ، آنی به جان لنون قول داد که عکس او روی جلد مجله خواهد رفت. آنی احتمالا در آن لحظه، حتی به ذهنش هم خطور نمی‌کرد که این تصویر قرار است او را به شهرت جهانی برساند. لیبویتز بعدها در مصاحبه‌ای عنوان می‌کند که در ابتدا سعی داشته تصویری تنها و تک‌نفره از لنون ثبت کند. اما لنون اصرار داشته که تصویر «یوکو اونو» نیز به همراه او به روی جلد مجله‌ها بیاید. آنی که با سماجت لنون مواجه می‎شود، سعی می‌کند از آن دو، تصویری مانند صحنه‌ی بوسیدن را خلق کند. سپس او از جان لنون می‌خواهد که لباس‌هایش را درآورده و کنار یوکو، روی زمین دراز بکشد و او را در آغوش بگیرد. آنی پشت سر هم شات می‌زند و چندین فریم عکس از لنون و اونو به ثبت می‌رساند. ساعاتی بعد که آنی در فکر چاپ عکس‌هایش است، خبر به قتل رسیدن لنون به ضرب گلوله در همه‌جا پخش می‌شود. رولینگ استون حدود یک ماه بعد، آخرین تصویر لنون را به طرفدارانش هدیه کرد.

از سال 2002 تا 2016 – عکس‌های لیبویتز از آنجلینا جولی در مجله‌ی وگ

تصویر «آنجلینا جولی» چهره‌ی سرشناس سینمای هالیوود، تا کنون 5 بار بر روی جلد مجله‌ی وُگ (Vogue) رفته است. اکثر عکس‌های آنجلینا که از این نظر رکورددار به حساب می‌آید، توسط آنی لیبویتز گرفته شده است. تنها یکبار و در سال 2004، تصویر روی جلد آنجلینا توسط عکاس دیگری با نام ماریو تستینو (Mario Testino) به ثبت رسیده است. مابقی پرتره‌های آنجلینا که در سال‌های 2002، 2007، 2010 و 2015 بر روی جلد مجله‌ی وگ رفته است، توسط لیبویتز عکس‌برداری شده است.

سال 2007 – ثبت پرتره‌ی ملکه الیزابت و جنجال مطبوعاتی

بی‌بی‌سی (BBC) در سال 2007 از لیبویتز دعوت کرد تا از ملکه الیزابت دوم، عکس‌برداری کند. او قرار بود که عکس رسمی ملکه را برای بازدید ایالتی خود از ویرجینیا بگیرد. اگرچه ثبت پرتره از خانواده‌ی سلطنتی ملکه‌ی انگلستان، برگ طلایی دیگری در کارنامه‌ی هنری لیبویتز بود، اما برای او دردسرهای فراوانی ایجاد کرد.

اما جنجال و دردسرهای ثبت تصویر از ملکه چه بود؟ پیش‌تر گفتیم که لیپویتز دوست دارد، پرتره‌هایی نامتعارف از چهره‌های مهم بگیرد. پرتره‌هایی که تصویر حقیقی‌تری از سلبریتی‌ها ارائه کند. همین ذهنیت باعث شد که آنی در هنگام عکس‌برداری از ملکه بخواهد تا کمی از پوشش خود را کم کند تا عکس‌های بهتری از او بگیرد. این درخواست او باعث عصبانت ملکه شد. ملکه شدیدا به درخواست آنی واکنش نشان داده و به دستیار خود می‌گوید: من چیزی را تغییر نمی‌دهم.

البته ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود. شبکه‌ی بی‌بی‌سی بعدا مجبور به عذرخواهی رسمی از ملکه شد. این عذرخواهی کمی برای BBC گران تمام شد. چرا که جایگاه حرفه‌ای این شبکه را دچار تزلزل کرد. در واکنش به جنجال‌های پیش آمده، در سال 2015 مقاله‌ای در روزنامه‌ی «تایمز» لندن منتشر شد که در تیتر این بیانیه آمده است: هیچ کس اجازه ندارد به ملکه بگوید چه کار کند.

سال 2008 – عکس‌برداری از لبرون جیمز و تشابه آن با تصویر کینگ کنگ

عکس چاپ شده از تصویر «لبرون جیمز» و همسرش بر روی مجله‌ی «وُگ» که توسط لنز دوربین لیبویتز ثبت شده بود، بار دیگر جنجال برانگیز شد. در سال 2008 تصویر لبرون جیمز (بازیکن سرشناس بستکبال) به همراه همسرش «ژیزل بوندچن» بر روی جلد مجله‌ی وگ به چاپ رسید. این اولین باری بود که تصویر یک سیاه‌پوست روی جلد مجله‌ی وگ دیده می‎شد. تشابه ژست جیمز به تصویر تازه منتشر شده از «کینگ کنگ» صدای برخی منتقدان را درآورد. «سمیر حسنی» تحلیلگر مسائل اجتماعی، این تشابه را یک امر نژادپرستانه خواند و تاکید کرد که قطعا عمدی در کار بوده است. مجله‌ی فشن‌پست (Fashion Post) این عکس را سومین تصویر جنجال‌برانگیز تاریخ مجله‌ی وُگ در طول تاریخ عنوان کرد.

عکس لبرون جیمز روی مجله وگ - آنی لیبویتز

نگاه عریان و بدون در نظر گرفتن پرستیژ رایج شخصیت سلبریتی‌ها، مهم‌ترین نکته در ثبت پرتره‌های لیبویتز است. نگاهی که هر کسی جرات و جسارت به نمایش گذاشتن آن را ندارد. لیپویتز در مصاحبه‌ای می‌گوید:

« من دیگر معتقد نیستم که چیزی به نام عینیت وجود دارد. هر کس یک دیدگاهی دارد. برخی از مردم آن را سبک می‌نامند. اما چیزی که ما واقعاً در مورد آن صحبت می‌کنیم، جسارت یک عکس است. »

سال 2010 – مشکلات مالی

آنی لیبویتز نه تنها در زندگی حرفه‌ای و کاری‎اش جنجال‌آفرین بود، بلکه این حواشی زندگی مالی او را نیز در برگرفت. در سال 2010، شخصی به نام کلنی کپیتال (Colony Capital) یک قرارداد تامین مالی و بازاریابی جدید با لیبویتز منعقد کرد. طبق این قرارداد، کپیتال مبلغ هنگفتی را به عنوان حق پخش آثار آنی پرداخت کرد. آنی که در چند پرونده‌ی مالی درگیر بود، امکان داشت حتی مجبور به فروش خانه‌ی خود شود. در کمتر از یک ماه، کپیتال ادعا کرد که بیش از هزار دلار در این قرارداد مشمول ضرر شده است و به همین جهت از لیپویتز شکایت کرد. این شکایت‌ها تا جایی ادامه داشت که در دسامبر سال 2012، آنی لیبویتز خانه‌ی خود واقع در یک روستا را به قیمت 33 میلیون دلار به فروش رساند تا غرامت‌های وارده را جبران کند.

برخی از جوایز و افتخارات آنی لیبویتز

  • دریافت دکترای افتخاری هنرهای زیبا از دانشکده طراحی رود آیلند در سال (2018)
  • دریافت مدال هنری Paez از VAEA در سال (2015)
  • دریافت جایزه‌ی Prince of Asturias در سال (2013)
  • دریافت مدال صد ساله انجمن عکاسی سلطنتی (HonFRPS) در سال (2009)
  • برگزاری نمایشگاه در سالن مشاهیر ADC در سال (1999)

منابع: wikipedia / Artnet

برترین عکاسان جهان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر