0

نقد فیلم جوکر Joker 2019- طنز (شخصیت جوکر، آیینه‌ی تمام نمای مردم ایران!)

نقد فیلم جوکر 2019

فیلم جوکر Joker 2019 به کارگردانی تاد فلیپس، یک اتفاق منحصر به فرد در ژانر سینمایی ابرقهرمانی به حساب می‌آید. این فیلم با بازی خیره کننده‌ی وآکین فینیکس، توانست بار دیگر سناریوی جذاب شخصیت جوکر را به شکلی متفاوت به مخاطب عرضه کند. در ادامه با نگاهی طنزپردازانه به نقد فیلم جوکر Joker 2019 خواهیم پرداخت..!

فینیکس با همه‌ی خوبی‌هایش، شست پای هیث لجر هم نیست!

نفد فیلم جوکر : ابتدا لازم است به کارگردان فیلم بپردازیم. تاد فیلیپس  Hang Overو Road Trip را در کارنامه دارد و پیش از تماشای جوکر، هر مخاطبی با دیدن این کارنامه حس می‌کند مسخره پدر کارگردان هستیم و قرار است شخصیت جوکری در حد عمو فیتیله‌ای ها ببینیم. اما واکین فنکیس اگرچه نشان داد هیچکس شست پای آقامون هیث لجر نخواهد شد، ولی چیزی هم ارزش‌هایش کم نمی‌شود و نقش جوکر را روانشناسانه و کم اشتباه بازی می‌کند.

نقد فیلم جوکر طنز 2

«جوکر» با وجود اینکه محصول DC comics است، قواعد فیلمسازی این کمپانی و حتی حوادث کمیک‌های بتمن را کنار می‌گذارد که این دایورت کردن برای مخاطب ایرانی بسیار آشناست. اما برخلاف تولیدات ایرانی، داستان جوکر از منطق برخوردار است و جوکر با دیدن دختر موردعلاقه‌اش و ابراز علاقه دختر (البته در توهمات جوکر) خود را از پنجره پایین نمی‌اندازد.

شخصیت جوکر آیینه‌ی تمام نمای مردم ایران..!

کاراکتر «جوکر» آینه تمام نمای مردم ایران است که هرچقدر دست و پا می‌زنند به جایی نمی‌رسند و اگر هم یک درصد برسند، ارگان‌های ذیربط روی کسب و کارش دست می‌گذارند، 51 درصد سهامش را می‌خرند و با مدیریت ابرشخمی به خاک سیاهش می‌نشانند.

داستان «جوکر» در اوایل دهه هشتاد میلادی اتفاق می‌افتد. شخصیت جوکر یک دلقک ناموفق است که آرشیو کامل بیماری‌های روانی محسوب می‌شود، عشق یک‌طرفه و توهمی را تجربه می‌کند و حتی مادرش (که خودش خوراک توهم است و برای صاحبکار چند دهه پیشش مدام نامه می‌نویسد) هم قبولش ندارد. آرزوی جوکر، حضور در یک تاک‌شوی معروف و در نهایت استندآپ کمدین شدن است که در طول فیلم می‌بینیم با وجود خنده‌های هیستریک و نابجا، خندیدن به مسائل جدی و جدی بودن در مقابل شوخی‌های جالب و در مجموع رفتارهای ناهنجار، بیشتر پتانسیل تبدیل به یک نماینده اسبق مجلس را دارد.

نقد فیلم جوکر طنز

البته نمی‌توان شخصیت جوکر را کاملا بی‌استعداد نامید، او فقط در زمان و مکان اشتباهی زندگی می‌کرده؛ چرا که مثلا اگر در ایران دهه 90 بود، امکان داشت به مراحل نهایی خندوانه هم راه پیدا کند و الان برای اینستاگرامش تبلیغ بگیرد و شوخی‌های خنکش را استوری‌ای چند میلیون تومان بفروشد. اما در نهایت این زمان و مکان اشتباه، مبنای تولید یک جانیِ مجنون می‌شود که شهر را به هم می‌ریزد و هویتی می‌آفریند که هر جامعه‌ای یکی از آن را برای روز مبادا لازم دارد.

کلام آخر در نقد فیلم جوکر

فیلم تنها یک گره نامکشوف یا پایان نیمه باز باقی می‌گذارد و آن هم اینکه بالاخره مادر جوکر توهم داشته و واقعا دیوانه بوده، یا مدارک تیمارستان جعلی بودند و جوکر واقعا برادر بتمن است که پشت سر او ایستاده و از او زیباتر است؟

حال باید دید داستان جوکر برای پاسخ به این سوالات، دنباله‌دار خواهد شد و تا درآوردن انگبین قضیه از پای نخواهد نشست، یا در اوج خداحافظی می‌کند و حرمت جوکر، واکین فنیکس، مرحوم هیث لجر و سایر بستگان و آشنایان را نگه می‌دارد؟

نقد فیلم جوکر 1

نقدهای طنز بیشتر بخون…!

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر