0

معرفی کتاب مینیمالیسم دیجیتال

کتاب مینیمالیسم دیجیتال

در بخش معرفی کتاب، سعی می‌کنیم با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی به معرفی ارزشمند‌‌ترین و شاخص‌ترین آثار ادبیات جهان در حوزه‌های مختلف بپردازیم. کتابی که در ادامۀ مطلب به معرفی آن خواهیم پرداخت کتاب مینیمالیسم دیجیتال اثر آگاهی‌بخش”کال نیوپورت” می‌باشد که توسط “زهرا حسینیان” ترجمه شده و انتشارات “خوب” آن را منتشر کرده ‌است.

معرفی کوتاه کال نیوپورت نویسنده کتاب

کالوین نیوپورت، نویسنده‌، مهندس و استاد علوم کامپیوتر، متولد۲۳ ژوئن ۱۹۸۲ می‌باشد. وی تاکنون 6کتاب‌ در زمینۀ خودآگاهی و موفقیت در زندگی شخصی و کاری را نوشته است که از میان آن‌ها کتاب‌های “مینیمالیسم دیجیتال” و “کار عمیق” بسیار پرطرفدارتر از بقیه بوده اند و تحسین و استقبال خوانندگان بسیاری را در سرتاسر جهان به همراه داشته اند.
“کال نیوپورت” علاوه بر کارهای دانشگاهی و پژوهش های متعدد در زمینه نظریه‌ی سیستم های توزیع شده، در مورد تعامل و ارتباط جدایی ناپذیر فرهنگ و تکنولوژی نیز می نویسد.
او نزدیک به 10 سال است که بخش زیادی از یافته‌ها و نظریات خود را در وبلاگ شخصی خود به آدرس زیر منتشر می‌نماید:
Calnewport.com
جالب است بدانید که:”نیوپورت” که از طرفداران و نیز از مبلغین فعال زندگی متمرکز و به دور از حواس پرتی‌های روزمره است، از مخالفان سفت و سخت استفاده از شبکه‌های اجتماعی بوده و در نتیجه در هیچ‌یک از شبکه‌های اجتماعی حضور ندارد!

معرفی کتاب مینیمالیسم دیجیتال

تبدیل شدن اینترنت و تکنولوژی به بخش جدایی ناپذیر زندگانی انسان‌ها، اگرچه مزایا و فواید بسیاری را به همراه داشته است، اما از سوی دیگر سبب پدید آمدن مشکلات غیرقابل انکاری شده است که هریک به نوبه‌ی خود تاثیری منفی بر روی تمرکز آدمیان‌ و به طور کلی بر زندگی آن‌ها داشته اند.

پیامدهای نامطلوبی که امروزه سبب شده‌اند تا امروزه طیف وسیعی از انسان‌ها نسبت به روند زندگی خود احساس خوبی نداشته باشند. چراکه پس از مدت زیادی وقت گذراندن در دنیای پر زرق و برق آنلاین، به خوبی درمی‌یابند که زمان، انرژی و فرصت‌های زیادی را از دست داده‌اند و در قبال آن دستاورد ویژه‌ای هم عایدشان نشده است.

مینیمالیسم چیست؟ هنر مینیمال، اوج گرایش‌های تقلیل‌گرایانه

بر اساس داده‌های تحقیقاتی و پژوهشی امروزه بخش قابل توجهی از مردم در مدیریت و کنترل زمان خود در استفاده از ابزارهای بی‌شمار و جذاب تکنولوژی دچار مشکلات جدی هستند و همین مشکلات ریز و درشت می‌تواند زنگ خطری باشد برای رویارویی با معضلاتی چه بسا بزرگ‌تر و غیرقابل‌مهار که حیات آدمیان را به طور جدی تهدید می‌کند.

این معضلات و خطرات احتمالی دقیقا همان انگیزه‌ای است که “نیوپورت” را واداشته است تا مدتی پس از نگارش کتاب پرفروش “کار عمیق” که در ستایش “تمرکز”، حلقۀ مفقوده موفقیت در دنیای امروز نوشته بود، کتابی دیگر را با عنوان «مینیمالیسم دیجیتال» به نگارش درآورد تا در آن به آسیب های احتمالی زندگی غیرهدفمند دیجیتالی بر روی تمام جوانب زندگی پرآشوب انسان‌های امروزی بپردازد.

مینیمالیسم دیجیتال چیست؟

فلسفۀ استفاده از فناوری، طوری که زمان خود را صرف فعالیت‌های انگشت‌شماری از ابزارهای منتخب و بهینه کنید؛ فعالیت‌هایی که باقدرت، موید ارزش‌های شما باشند و سپس، با خوشحالی می‌توانید فرصت برای هر جایگزین دیگری را از دست بدهید.

مینیمالیسم دیجیتال این اعتقاد را مطرح می‌کند که ارتباط کمتر با ابزارهای دیجیتالی اثر بیشتری دارد و در حقیقت می توان گفت که هدف اصلی نگارش این کتاب، در وهلۀ نخست ارائۀ دلایلی منطقی و محکم در دفاع از اثربخشی مینیمالیسم دیجیتال و پس از آن ارائۀ نکاتی برای فراگیری و اعمال این فلسفه در زندگی روزمره می‌باشد.

از این رو “کال نیوپورت” کتاب “مینیمالیسم دیجیتال” را به دو بخش کلی تقسیم نموده است. “نیوپورت” در بخش اول و پیش از پرداختن به فلسفۀ اصلی این کتاب، با ارائۀ دلایلی محکمه پسند استدلال می کند که چرا فلسفۀ “مینیمالیسم دیجیتال” می‌تواند راهکاری درست برای مواجه با این مسائل باشد و در کنار این دلایل به بررسی عواملی از زندگی در عصر دیجیتال می‌پردازد که سبب شده‌اند، زندگی طیف گسترده ای از مردم مختل شود.

این بخش، با معرفی روش پیشنهادی “نیوپورت” به نام “پاکسازی دیجیتال” به پایان می‌رسد. روشی که با اجرای آن اقدامی تهاجمی علیه زندگی دیجیتال صورت می‌گیرد و رابطۀ فرد را با فناوری به طور بنیادی تغییر می‌دهد.

در بخش دوم کتاب “مینیمالیسم دیجیتال”، نویسنده به بررسی عمیق تر برخی نظریات و ایده هایی می‌پردازد که به شما کمک می‌کند شیوۀ زندگی مینیمالیسم دیجیتالی پایدارتری را پرورش دهید و تعامل مطلبوب و ثمربخشی با دنیای فناوری داشته باشید.

در هریک از فصل های این بخش، سخن از موضوعات مهمی همچون اهمیت خلوت‌گزینی، ضرورت ایجاد اوقات فراغت باکیفیت و… به میان آمده است. علاوه بر آن، نویسنده با ارائۀ دلایلی جالب و قابل‌توجه، ادعایی بحث‌برانگیز را مطرح کرده و از آن دفاع می‌کند؛ اینکه روابط ما با دیگران تقویت خواهد شد، اگر دست از “لایک کردن” بردارید، از خواندن و بررسی “کامنت‌ها”ی پست های مختلف خودداری کنید و برای خواندن “پیام‌ها”ی خود در بسترهای گوناگون مجازی سختگیرتر باشید!

در ادامۀ تمامی این مباحث جذاب و قابل تامل، “کال نیوپورت” بخشی را به بررسی مسئلۀ “مقاومت” اختصاص داده است؛ واکنش نه‌چندان سازمان‌یافتۀ افرادی که با به کارگیری ابزارها و روش‌هایی در صدد آن برآمده اند تا قربانی استفادۀ اجباری از محصولات نظام اقتصادی حاکم بر دنیای امروز نشوند.

لازم به ذکر است که در انتهای هر یک از بخش های این فصل جذاب، تمریناتی پیشنهاد شده اند، که انجام آن‌ها می‌تواند به عملی کردن هر یک از ایده‌های سودمند مطرح شده در هر بخش و در اصل به بهبود روابط‌تان با دنیای فناوری کمک شایانی بکند.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر