0

«گریه کن» ترانه جاودانه

دانلود تصنیف آهنگ گریه کن عارف قزوینی

ترانه‌‌ی جاودانه‌ «گریه کن» یکی از تصنیف های به یادگار مانده از «عارف قزوینی» است. عارف قزوینی یکی از بزرگ‌ترین شاعران و تصنیف سازان ایرانی است که در دربار مظفرالدین شاه، به خواندن آواز و ساختن تصنیف مشغول بوده است. هیچ صدای ضبط شده‌ای از تصنیف «گریه کن» که در مایه‌ی دشتی ساخته و اجرا شده است، با صدای عارف قزوینی در دست نیست. قدیمی‌ترین نسخه ضبط شده از آهنگ گریه کن با صدای «قمرالملوک وزیری» منتشر شده است. پس از آن خوانندگان سرشناس موسیقی سنتی ایران، همچون شهرام ناظری، ایرج بسطامی، بنان، عبدالوهاب شهیدی و … این تصنیف را بازخوانی کرده‌اند. در ادامه به معرفی مختصری از عارف قزوینی خواهیم پرداخت و بازخوانی‌های مختلف آهنگ (تصنیف) گریه کن را دانلود کرده و با هم می‌شنویم.  

تصنیف «گریه کن» را اولین بار چه خواننده‌ای اجرا کرده است؟

چنان که پیشتر گفته شد، تصنیف گریه کن از ساخته‌های منتسب به آهنگساز سرشناس دربار مظفرالدین شاه «عارف قزوینی» است. اما امکان ثبت و ضبط آهنگ در زمان مظفرالدین شاه فراهم نبود.لذا هیچ نسخه‌ی ضبط شده‌ای از تصنیف گریه کن با صدای عارف قزوینی در دسترسی نیست. برای اولین بار «قمرالملوک وزیری» تصنیف گریه کن را با صدای خودش روی صفحه‌ی گرامافون ضبط و ثبت کرده است.

معرفی «عارف قزوینی» خالق تصنیف گریه کن

ابوالقاسم عارف قزوینی که او را به اختصار به نام «عارف قزوینی» می‌شناسند در سال ۱۲۵۹ در شهر قزوین چشم به جهان گشود. پدرش «ملاهادی وکیل» از خان‌زادگان شهر قزوین بود و از همان ابتدا عارف را نزد اساتید مختلفی فرستاد تا صرف و نحو عربی و فارسی را بیاموزد. عارف قزوینی خط شکسته و نستعلیق را به خوبی می‌نوشت. عارف موسیقی را نزد «میرزا صادق خرازی» فراگرفت. مدتی به اصرار پدر در پای منبر «میرزا حسن واعظ» یکی از وعاظ قزوینی، به نوحه‌خوانی پرداخت و عمامه می‌بست. اما پس از مرگ پدرش، عمامه را برداشت و دیگر روضه‌خوانی نکرد. از آن پس عارق که شیفته‌ی موسیقی ایرانی بود، به ساختن تصنیف‌ها و آهنگ‌های مختلف پرداخت.

عارف در سال ۱۲۷۷ به تهران آمد و چون صدای خوشی داشت با شاهزادگان قاجار آشنا شد. او نخستین تصنیف خود را در سن ۱۸ سالگی ساخت. مظفرالدین شاه خواست او را در ردیف فراش خلوت‌ها درآورد. اما عارف به قزوین بازگشت. در سال ۱۲۸۲ در زمان آغاز ۲۳ سالگی عارف، تازه زمزمه‌ی «مشروطه خواهی» بلند شده بود. عارف قزوینی نیز با غزل‌های خود به موفقیت مشروطیت کمک شایانی کرد. تصنیف‌های وطنی-سیاسی یا عاشقانه‌ی عارف، در هر دو زمینه بی‌باک و سنت‌شکن بود. چون بیشتر تصنیف‌های او درباره‌ی اوضاع زمانه بود، تأثیر بسزایی در مجامع آن روز داشت. عارف از نخستین کسانی است که در ایران کنسرت برگزار کرد و به جنبه‌ی غیر مجلسی بودن و مردمی بودن آن تأکید می‌ورزید.

او در سال‌های پایانی عمر خود با فقر دست به گریبان بود. اگرچه دوستان دور و نزدیک به او کمک می‌کردند، اما این امر به روح آزاده خواه عارف آسیب می‌زد و او را شرمنده می‌ساخت.عارف درباره‌ی روزهای تنهایی خود می‌گوید:

حالا که هنگام زوال آفتاب عمر است و پایان روزگار به غفلت گذرانده‌ی زندگانی است؛ که تازه دانسته‌ام تنها دوستان من این دوتا سگ هستند که معنی وفا و محبت و دوستی را در آن‌ها دریافته‌ام

سرانجام عارف قزوینی در روز دوشنبه سوم بهمن ماه ۱۳۱۲ در سن پنجاه و چهار سالگی، در کنج عزلت و تنهایی خویش درگذشت.

پخش آنلاین و دانلود آهنگ (تصنیف) گریه کن با صدای قمرالملوک وزیری

دانلود آهنگ (تصنیف) گریه کن با صدای استاد بنان

دانلود آهنگ (تصنیف) گریه کن با صدای شهرام ناظری

دانلود آهنگ (تصنیف) گریه کن با صدای محسن کرامتی

دانلود آهنگ (تصنیف) گریه کن با صدای شاهرخ

دانلود آهنگ (تصنیف) گریه کن با صدای ایرج بسطامی

دانلود آهنگ (تصنیف) گریه کن با صدای عبدالوهاب شهیدی

دانلود آهنگ (تصنیف) گریه کن با صدای گیسو شاکری

دانلود آهنگ (تصنیف) گریه کن با صدای محسن جمالی

متن آهنگ (تصنیف) گریه کن

گریه کن گر سیل خون گریی، ثمر ندارد

ناله ای که ناید ز نای داثر ندارد

هر کسی که نیست اهل دل ز دل خبر ندارد

دل ز دست غم مفر ندارد

دیده غیر اشک تر ندارد

زندگی دگر ثمر ندارد

گر زنیم و چاک ، جیب و جان چه باک

مرده جز هلاک ، هیچ چاره ای دگر ندارد

زندگی دگر ثمر ندارد

ترانه های جاودانه
تصنیف «گریه کن» را برای اولین بار چه کسی خوانده است؟

تصنیف گریه کن از ساخته‌های منتسب به آهنگساز سرشناس دربار مظفرالدین شاه «عارف قزوینی» است. اما امکان ثبت و ضبط آهنگ در زمان مظفرالدین شاه فراهم نبود.لذا هیچ نسخه‌ی ضبط شده‌ای از تصنیف گریه کن با صدای عارف قزوینی در دسترسی نیست. برای اولین بار «قمرالملوک وزیری» تصنیف گریه کن را با صدای خودش روی صفحه‌ی گرامافون ضبط و ثبت کرده است.

ترانه سرا و آهنگساز تصنیف «گریه کن» کیست؟

تصنیف گریه کن از ساخته‌های منتسب به «عارف قزوینی» شاعر و تصنیف ساز دربار مظفرالدین شاه قاجار است.

چه کسانی تصنیف «گریه» را بازخوانی کرده‌اند؟

تصنیف گریه کن توسط خواننده‌های سرشناس موسیقی سنتی ایرانی همچون قمرالملوک وزیزی، بنان ، شهرام ناظری، عبدالوهاب شهیدی، غزل شاکری ، شاهرخ، ایرج بسطامی، محسن کرامتی و … بازخوانی شده است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر