0

«یار دبستانی من» ترانه‌ جاودانه

دانلود آهنگ یار دبستانی من جدید ریمیکس کاور

«یار دبستانی من» نام ترانه‌ای است که اولین‌بار در سال 1359 به‌عنوان موسیقی فیلم «از فریاد تا ترور» به اجرا درآمد. این ترانه را «منصور تهرانی» که کارگردانی فیلم را بر عهده داشت، سروده است. ابتدا این ترانه با اجرای «فریدون فروغی» برای فیلم ضبط شد؛ اما چون فروغی بعد از انقلاب ممنوع‌الکار شده بود، صدای او از فیلم حذف شد. بعد از آن نسخه‌ای از این ترانه با صدای «جمشید جم» در فیلم جایگزین شد و بدین ترتیب، اولین خواننده‌ای که ترانه «یار دبستانی من» با صدای آن منتشر شد، جمشید جم بود. محبوبیت این ترانه وقتی به اوج خود رسید که ورژن اصلی با صدای بم و دوست‌داشتنی فریدون فروغی به صورت غیرمجاز منتشر شد. در ادامه امکان پخش و دانلود اجراهای مختلف آهنگ یار دبستانی من برای شما فراهم شده است. با ما همراه باشید.

ترانه «یار دبستانی من» در جریان مبارزات «جنبش دانشجویی» به سرود رسمی این جنبش و نمادی برای بیش از نیم‌قرن مبارزهٔ این جنبش علیه ظلم و استبداد تبدیل شد. این ترانه یکی از موفق‌ترین ملودی‌های بعد از انقلاب 57 به‌حساب می‌آید که بارها در کمپین‌های تبلیغاتی و انتخاباتی به‌عنوان «ترانه‌ سیاسی» مورداستفاده قرار گرفته است. بعدها خواننده‌های فراوانی از جمله «فرامرز آصف»، «لئوناردو تاج‌آبادی»، «منصور تهرانی» و … ورژن‌های متفاوتی از آهنگ یار دبستانی من را اجرا و منتشر کرده‌اند. بارها نوازنده‌ها به اشکال مختلف این ملودی را اجرا کرده و گروه‌های موسیقی، آن را هم‌خوانی کرده‌اند.

ترانهٔ یار دبستانی من را اولین‌بار چه خواننده‌ای اجرا کرده است؟

اولین نسخه این آهنگ با صدای «فریدون فروغی» اجرا شد؛ اما پس از ارائهٔ فیلم به وزارت فرهنگ و ارشاد وقت، صدای فریدون فروغی که ممنوع‌الکار بود از فیلم حذف شده و نسخه‌ای جایگزین با صدای «جمشید جم» روی فیلم گذاشته شد.

معرفی منصور تهرانی

منصور تهران، ترانه‌سرا، آهنگ‌ساز و کارگردان ایرانی است که در حال حاضر ساکن شهر «گوتنبرگ» سوئد است. منصور تهرانی در سال ۱۳۳۷ در شهر بندر ترکمن چشم به جهان گشود. شهرت او به‌خاطر سرودن ترانهٔ «یار دبستانی من» است که به گوش اکثر فارسی‌زبانان، ترانه‌ای آشناست؛ علاوه بر این،  تهرانی سرودن ترانه‌های مشهور دیگری همچون «شب زخمی» با صدای ابی، «مخلوق» با صدای گوگوش و «بزن تار» با صدای هایده را در کارنامهٔ هنری خود دارد.

محبوبیت منصور تهرانی به‌واسطهٔ ترانه‌هایش است؛ اما او در عرصهٔ سینما نیز فعالیت‌های درخور توجهی داشته است. او کارگردانی را با ساخت چند فیلم کوتاه آغاز کرد و در ادامه با ساخت فیلم‌هایی همچون «از فریاد تا ترور» و «مسافر شب» توانست نام خود را به‌عنوان یکی از سینماگران مهم دههٔ 60 به ثبت برساند. او همچنین به‌عنوان آهنگ‌ساز، ملودی‌هایی را برای فیلم‌های «مرز» به کارگردانی جمشید حیدری، «شب زخمی» به کارگردانی محمد صفار و «انفجار» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان ساخته است.

پخش آنلاین آهنگ یار دبستانی من با صدای فریدون فروغی

دانلود آهنگ یار دبستانی من با صدای جمشید جم

دانلود آهنگ یار دبستانی من با صدای منصور تهرانی

دانلود آهنگ یار دبستانی من با صدای فرامرز آسف

دانلود آهنگ یار دبستانی من با صدای گروه همخوان

دانلود آهنگ یار دبستانی من با صدای بهرام پاییز

دانلود آهنگ یار دبستانی من با صدای جمعی از خوانندگان (نیما مسیحا، علی لهراسبی و حمید خندان)

دانلود آهنگ بی کلام یار دبستانی من ورژن اول

دانلود ورژن پیانو آهنگ یار دبستانی من با اجرای فریبرز لاچینی

دانلود آهنگ یارِ دبستانی من با صدای نوشین

دانلود آهنگ یارِ دبستانی من با صدای شاهین

دانلود آهنگ بی کلام یارِ دبستانی من ورژن دوم

دانلود آهنگ یار دبستانی من

ورژن های جدید آهنگ یار دبستانی من

ترانه «یار دبستانی من» به‌واسطهٔ رویکرد اعتراضی‌اش، فصل مشترکی با «موسیقی اعتراضی رپ» دارد. این ترانه بارها موردتوجه رپرهای مختلف قرار گرفته است؛ اما یکی از بهترین اجراهای رپ الهام گرفته شده از این ترانه، اجرای خواننده‌ای به نام «Raadiy» است. در ادامه با هم این اجرا را می‌شنویم.

دانلود ورژن جدید (رپ) آهنگ یار دبستانی من با صدای Raadiy

این ترانه زیبا و ملودی جذاب آن؛ حتی پا زا از مرزهای ایران فراتر گذاشته و برخی خوانندگان غیر ایرانی هم این ترانه را اجرا کرده‌اند. «جاست جزامی» خواننده زن ساکن آمریکا در صفحهٔ ساندکلود خود با انتشار کاور آهنگ «یار دبستانی من» نوشت :

من دوباره به این آهنگ برمی‌گردم. زیرا آکسان‌ها و تلفظ من نیاز به تمرین بیشتری دارد… اما به‌خاطرپیداکردن این آهنگ فارسی‌زبان، آن‌قدرهیجان‌زده بودم که مجبور شدم آن را بخوانم. به‌هرحال اگر در تلاش من برای کاور کردن این آهنگ بسیار معروف و پرمعنی، به کسی توهین شده است، پوزش می‌خواهم. این را یک کاور سریع و بدون تمرین در نظر بگیرید.

آهنگ یار دبستانی من با صدای دختر justjessamy

آهنگ یار دبستانی من با صدای Mitch-K

متن ترانه یار دبستانی من

یارِ دبستانیِ من، با من و همراه منی

چوبِ الف بر سر ما، بغضِ من و آهِ منی

حک شده اسمِ من و تو، رو تنِ این تخته‌سیاه

ترکهٔ بیداد و ستم، مونده هنوز رو تنِ ما

دشتِ بی‌فرهنگی ما هرزه تمومِ علفاش

خوب اگه خوب، بد اگه بد، مرده دلایِ آدماش

دستِ من و تو باید این پرده‌ها رو پاره کنه

کی می‌تونه جز من و تو دردِ ما رو چاره کنه؟

یارِ دبستانیِ من، با من و همراهِ منی

چوبِ الف بر سرِ ما، بغضِ من و آهِ منی

حک شده اسمِ من و تو، رو تنِ این تخته‌سیاه

ترکهٔ بیداد و ستم، مونده هنوز رو تنِ ما

یارِ دبستانیِ من، با من و همراهِ منی

چوبِ الف بر سرِ ما، بغضِ من و آهِ منی

حک شده اسمِ من و تو، رو تنِ این تخته‌سیاه

ترکهٔ بیداد و ستم، مونده هنوز رو تنِ ما

ترانه های جاودانه
ترانهٔ یار دبستانی من را اولین‌بار چه خواننده‌ای اجرا کرده است؟

اولین نسخه این آهنگ با صدای «فریدون فروغی» برای فیلم «از فریاد تا ترور» اجرا شد؛ اما پس از ارائهٔ فیلم به وزارت فرهنگ و ارشاد وقت، صدای فریدون فروغی که ممنوع‌الکار بود از فیلم حذف شده و نسخه‌ای جایگزین با صدای «جمشید جم» روی فیلم گذاشته شد.

ترانه سرا و آهنگ‌ساز «یار دبستانی من» کیست؟

ترانه‌سرا و آهنگ‌ساز «یار دبستانی من» منصور تهرانی است که کارگردانی فیلم «از فریاد تا ترور» را نیز به عهده داشته است.

چه کسانی آهنگ «یار دبستانی من» را بازخوانی کرده‌اند؟

اجراهای متعددی از آهنگ «یار دبستانی من» تاکنون منتشر شده است و خواننده‌هایی همچون، جمشید جم، منصور تهرانی، فرامر آصف، بهرام پاییز، نوشین و گروه‌های همخوان آن را بازخوانی کرده‌اند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر