0

انیمیشن کوتاه “پرنده سیاه” به کارگردانی مرتضی ممیز

انیمیشن پرنده سیاه ممیز

انیمیشن “پرنده سیاه” به مدت 7 دقیقه 45 ثانیه، در سال 1352 به کارگردانی مرتضی ممیز و با حمایت کانون پرورش فکری کودک و نوجوان ساخته شد. مرتضی ممیز که از او به عنوان پدر گرافیک نوین ایران یاد می‌کنند، پیش از این نیز دو انیمیشین “آنکه خیال کرد، آنکه عمل کرد (1350)” و “نقطه‌ای که سبز شد (1351)” را با همکاری کانون پرورش فکری کودک نوجوان ساخته بود. او در مورد فیلم‌های انیمیشنی که در کانون ساخت گفته است:

“در هر سه فیلم کوتاهی که ساختم جستجویی جدی برای شناختن سینمای متحرک کردم اما به هر حال هر سه فیلم، سه نوع تمرین برای من بودند.”

“سیاه پرنده” آخرین فیلم ممیز در کانون است. به گفتۀ ممیز گم شدن طراحی های چند سکانس این فیلم و نبودن زمان تکرار آن‌ها، باعث شد به انسجام و روال این فیلم لطمه بخورد. با این حال، این فیلم همچنان خط روایی خود را حفظ کرده و پیامش را منتقل می کند. “سیاه پرنده” با تکنیک کات اوت و بر اساس فیلمنامه ای از ابراهیم فروزش ساخته شده و مثل اغلب انیمیشن های کانون پیامی اخلاقی دارد و به نقش و تاثیر محیط در شکل گیری شخصیت افراد می پردازد.

این فیلم، داستان پرنده ای سیاه و عظیم را روایت می کند که کارش آزار مردمان است اما به دست مردم کشته می شود و پسر بچه ای، جوجۀ او را برمی دارد و بزرگ می کند.جوجه اما برخلاف مادرش، به پرنده ای مهربان و دوست داشتنی تبدیل می شود

فرزانه تقوی و احمد اسبقی پویانمایان این فیلم هستند و صداگذاری آن را هژیر آشکار به عهده داشته. اسم عباس کیارستمی نیز در کنار سایر غوامل سازنده‌ی این انیمیشن آمده است. اخیرا انیمیشن “پرنده سیاه” به همراه چند انیمیشن دیگر تحت عنوان انیمیشن‌های طلایی دهمه‌های 40 تا 60 کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در خانه‌ی هنرمندان ایران به نمایش درآمد. در این نشست که با همکاری “آسیفا” انجمن سینمایی فیلمسازان انیمیشن ایران و کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برگزار می‌شد، این پویانمایی با تغییر رنگ، نسبت به نسخه‌ی اصلی که در سال 1352 ساخته شده به نمایش در آمد. در ادامه انیمیشن پرنده سیاه مرتضی ممیز را با هم می‌بینیم.

انیمیشن پرنده سیاه مرتضی ممیز

جایزه اسکار بهترین کارگردانی را چه کسانی بیشتر برنده شدند؟

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر