1

فیلم کوتاه «حشره» به کارگردانی «کریستوفر نولان»

فیلم کوتاه کریستوفر نولان

کریستوفر نولان (Christopher Nolan) کارگردان سرشناس هالیوود، در اولین تجربه‌ی سینمایی خود فیلم کوتاه حشره را ساخته است. این فیلم کوتاه 2 دقیقه و 58 ثانیه‌ای تصویر مردی (با بازی جرمی تئوبالد) را به نمایش می‌گذارد که در آپارتمان کثیفش قصد کشتن حشره‌ای را دارد و در پایان یک اتفاق غافلگیر کننده رقم می‌خورد. این تریلر که با فرمت 16 میلی متری ساخته شده محصول سال 1997 است. تهیه کنندگی فیلم کوتاه حشره را همسر کریستوفر نولان یعنی “اما تامس” به عهده داشته است.

دانلود و تماشای آنلاین فیلم کوتاه “Doodlebug” به کارگردانی «کریستوفر نولان»

یادداشتی درباره فیلم کوتاه نولان

فیلم کوتاه “Doodlebug یا همان حشره آغاز راه ورود کریستوفر نولان به عرصه‌ی سینماست. با تماشای این فیلم سه دقیقه‌ای به راحتی می‌توان سلیقه و ذهنیت نولان در به تصویر کشیدن روایت‌های عجیب و غیرواقعی (تخیلی) را دریافت. نولان که استاد به تصویر کشیدن فیلم‌های تخیلی است، چه در ارائه‌ی فیلم‌های ابرقهرمانی و چه در روایت‌های پیچیده و روانشناسانه‌ی فیلم‌هایی نظیر Memento 2000، Inception 2010، Interstellar  2014 و Tenet  2020 از واقعیت دوری جسته و سعی دارد با بر هم زدن فضا، مکان و زمان در روایت‌هایش، مخاطب را با دریافت‌های ذهنی به فراسوی تخیل ببرد.

در این فیلم کوتاه سه دقیقه‌ای مردی که قصد کشتن یک حشره را دارد، در انتها موفق می‌شود نسخه‌ای مینیمال (شبیه به یک سوسک) از خودش را با دمپایی از پا دربیاورد. جدا از این‌که ماهیت حشره ما را به یاد داستان مسخ کافکا می‌اندازد و فضای پوچ و ابزوردی را برای مخاطب می‎سازد، نولان حربه‌ی آخر خود را زمانی وارد می‌کند که باز هم فضا را می‎شکند و با ارائه‌ی ورژنی ماکسیمال از آن مرد، با اختلاف زمانی اندکی می‌بینیم که ابژه‌ی اصلی فیلم نیز زیر فشار ضربه‌ی دمپایی غول آسا از پا درمی‌آید.

این شکل روایت علاوه بر ساختار بدیع خود در آن سال‌ها، حرف مهمی را به مخاطب القا می‌کند. همواره قدرت و استفاده از آن در مقابله با ضعیف‌ترها از خصوصیات تیره‌ی نهاد آدمی است. همان‌طور که به راحتی همه‌ی ما به واسطه‌ی قدرت فیزیکی خود بر موجودات ریزنقش ( به ویژه حشرات ) با بی رحمی تمام برخورد کرده‌ایم، باید انتظار این فرآیند را داشته باشیم که اگر روزی موجوداتی غول پیکر در زمین دیده شدند، به راحتی ما را زیر پای خود له کنند، بدون آن‌که کوچکترین احساس ترحمی نسبت به نابودی ما داشته باشند. این ذهنیت روانشناسانه دستمایه‌ی ساخت فیلم کوتاه حشره به کارگردانی کریستوفر نولان شده است. امیدواریم از تماشای این فیلم کوتاه لذت برده باشید.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. Kim Hana گفت:

    اون ادم کوچولویی که خودش بود افکار خودش بود و اون سعی میکرد از افکار خودش خلاص بشه تا راحت بشه و دیکه کلافه نباشه ولی تا اینکه اومد افکارشو کشت فکرهای بزرگتری برای کلافه کردنش اومدن بنظر من یعنی اول جوابی برای فکر هات پیدا کن تا گمراه نشی و اینجوری خلاص میشی و اگه سعی کنی ازشون فرار کنی یا بکشیشون فقط ذهنت خودت بیشتر درگیر میشه

مشاهده بیشتر