0

فیلم کوتاه «الفبا» به کارگردانی «دیوید لینچ»

فیللو کوتاه الفبا دیوید لینچ

فیلم کوتاه The alphabet یا همان «الفبا» محصول سال 1969 به کارگردانی «دیوید لینچ» است. این فیلم 4 دقیقه‌ای ترکیبی از تصاویر متحرک نقاشی و تصاویر ویدئویی است. دیوید لینچ کارگردان سرشناس سینما، در اولین تجربه‌های فیلم سازی‌اش خط فکری و سلیقه‌اش در فیلم سازی را به خوبی نمایان می‌کند. او از همان ابتدا جنون و پوچی را با هم می‌آمیزد و شالوده‌ای از رویا و کابوس را برای مخاطب نمایان می‌کند. «الفبا» با بازی «پگی لینچ» همسرش ساختار آموزشی را مورد هجوم قرار می‌دهد. در جایی که حروف الفبا بازیگران نقش اصلی کابوس یک زن می‌شوند و جنون دیوانه‌واری را برای او مجسم می‌کنند. این فیلم کوتاه را ببین و بعد از آن به شرح توضیح مختصری از نگرش لینچ در این فیلم خواهیم پرداخت.

کابوس کوتاهی که با ترس از یاد گیری مرتبط است

فیلم کوتاه الفبا دیوید لینچ است. لینچ در توضیح این فیلم 4 دقیقه‌ای عنوان می‌کند که قصد او از ساختن این فیلم به تصویر کشیدن کابوسی است که با ترس از یادگیری مرتبط است. او در به تصویر کشیدن کابوس‌ها استادی خبره است. لینچ در این چهار دقیقه با در هم آمیختن تکنیک‌های انیمیشنی و سینمایی، فرآیند حاصل از نشخوار کردن اطلاعات به وسیله‌ی کلمات یا همان الفبایی که هر زبانی را شکل می‌دهد را مجسم می‌کند. آموزش اگر چه نقش مهمی در شکل گیری شخصیت فردی و اجتماعی هر انسانی دارد، به همان اندازه از نگاه لینچ می‌توان مخاطره آمیز و فاجعه با بااشد.

فیلم کوتاه القبا دیوید لینچ 1
Alphabet 1968

بجث بر سر یادگیری نیست، چرا که هر آدمی نیازمند روند یادگیری و آموزش است. آنچه که مهم است، این است که چه خوراکی را به عنوان علم به خورد ما می‌دهند؟ آنچه که ما نیازمند یادگیری آن هستیم چیست ؟ و آیا صرف آموختن هر چیزی ما را در کسب آگاهی و فهم بهتر زندگی یاری می‌کند؟ این‌ها همه سوالاتی است که لینج در یک کابوس آن‌ها را مطرح می‌کند. شاید اینگونه به نظر برسد که لینچ فقط این سوالات را مطرح می‌کند اما پاسخی به آن نمی‌دهد. اما در انتخاب سبک به تصویر کشیدن مفاهیم ذهنی خود، به نوعی پاسخ تمام این سوالات را مطرح می‌کند. لینچ می‌ترسد. ترس از این که شاید این روند آموزشی که از همان آغاز با خواندن سرود آهنگین الفبا آغاز می‌شود، بزرگترین دشمن نابودگر بشر باشد.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر