0

پیام روز جهانی تئاتر 2022

پیام روز جهانی تئاتر 2022

27ام مارس برای تمامی اهالی تئاتر روز بزرگی است. هر ساله در این تاریخ، تقویم تئاتر بار دیگر ورق می‌خورد و هنرمندان تئاتر در سراسر جهان این روز را جشن می‌گیرند. انیسیتوی بین‌المللی تئاتر هر ساله بیانیه‌ای به مناسبت این روز منتشر می‌کند که توسط یکی از بزرگان تئاتر جهان به رشته‌ی تحریر درمی‌آید. پیام روز جهانی تئاتر 2022 توسط “پیتر سلرز” کارگردان و طراح صحنه‌ی سرشناس آمریکایی نگاشته شده است. در ادامه‌ی این مطلب می‌توانید پیام روز جهانی سال 2022 را بخوانید.

پیام روز جهانی تئاتر 2022 به قلم “پیتر سلرز”

پیتر سلرز (زاده 27 سپتامبر 1957) کارگردان تئاتر آمریکایی است که به خاطر صحنه‌پردازی‌های منحصر به فرد معاصرش از اپراها و نمایشنامه‌های کلاسیک و معاصر شهرت دارد. سلرز استاد دانشگاه UCLA است. عمده‌ی دروسی که توسط او تدریس می‌شود، دروسی همچون “هنر به عنوان کنش اجتماعی” و “هنر به عنوان عمل اخلاقی” است. پیتر سلرز به عنوان یکی از چهره های کلیدی تئاتر و اپرا در 50 سال گذشته شناخته می شود. در ادامه متن پیام روز جهانی تئاتر 2022 به قلم سلرز را می‌خوانیم.

پیام روز جهانی تئاتر 2022 پیتر سلرز

همچنان که جهان هر ساعت و هر دقیقه به خوراک قطره‌چکانی روزانه‌ی گزارش‌های خبری گوش می‌دهد، می‌توانم از همه‌مان دعوت کنم تا به عنوان آفرینش‌گران، به میدان و قلمرو و چشم‌انداز شایسته‌ی زمانه‌ی حماسی، دگرگونی حماسی، آگاهی حماسی، تامل حماسی و بینش حماسی‌مان وارد شویم؟ ما در دورانی حماسی در تاریخ بشر زندگی می‌کنیم و دگرگونی‌های عمیق و مهمی که در مناسبات انسان‌ها با خودشان و با یکدیگر و با جهان‌های غیربشری تجربه می‌کنیم تا حد زیادی فراتر از توانایی‌مان در فهم، بیان، بازگو کردن و بروز آن است.
ما در اخبار بیست و چهار ساعته زندگی نمی‌کنیم، ما در لبه تیغ زمان  زندگی می‌کنیم. روزنامه‌ها و رسانه‌ها کاملاً فاقد مهارت هستند و نمی‌توانند به آنچه ما تجربه می‌کنیم بپردازند.
زبان کجاست، چه اقداماتی وجود دارد، و چه تصاویری ممکن است به ما اجازه دهد تا تغییرات و گسست های ژرفی را که تجربه می کنیم ، درک نماییم؟ و چگونه می‌توانیم محتوای زندگی خود را در حال حاضر نه به عنوان گزارش، بلکه به عنوان تجربه انتقال بدهیم؟
تئاتر قالب هنری تجربه است
در دنیایی که غرق در کمپین های رسانه‌ای گسترده، تجربیات شبیه‌سازی‌شده و پیش‌گویی‌های وحشتناک است، چگونه می توانیم از تکرار بی پایان آمار و ارقام فراتر برویم و حرمت و ابدیت یک زندگی ، یک اکوسیستم واحد، یک رابطه دوستی یا کیفیت نور را در آسمانی غریب تجربه کنیم؟ دو سال (زندگی با) کووید-19 حواس مردم را کمرنگ کرده، زندگی مردم را محدود کرده، ارتباطات را از بین برده و ما را در نقطه صفر عجیبی از همزیستی انسان قرار داده است.
چه بذرهایی در این سال‌ها نیاز به کاشت و اصلاح مجدد داشته‌اند و چگونه بیش از حد رشد کرده و باید به‌طور کامل و در نهایت حذف شوند؟ بسیاری از مردم در خطر هستند. خشونت فراوانی، به طور غیرمنطقی یا غیرمنتظره شعله‌ور شده است. بسیاری از سیستم های تثبیت شده به عنوان ساختارهای ظلم پایدار افشا شده‌اند.
مراسم یادآوری ما کجاست؟ چه چیزی را باید به خاطر بسپاریم؟ آیین‌هایی که به ما امکان می دهد در نهایت دوباره تصور کنیم و شروع به تمرین گام هایی کنیم که قبلاً هرگز بر نداشته‌ایم، چیست؟
بینش تئاتر حماسی ، هدف، بهبودی، اصلاح و مراقبت نیاز به آیین‌های جدید دارد. ما نیازی به سرگرم شدن نداریم. باید  دور هم جمع شویم ، باید فضا را با هم شریک شویم و باید فضاهای مشترک را پرورش دهیم. ما به فضاهای محافظت شده با گوش سپردن عمیق و برابری نیاز داریم.
تئاتر آفرینش فضای برابری بین انسان‌ها، خدایان، گیاهان، حیوانات، قطرات باران، اشک ها و نوزایش در زمین است. فضای برابری و گوش دادن عمیق با زیبایی پنهان مزین می شود و در تعاملی عمیق با خطر، متانت، خرد، حرکت و شکیبایی زنده نگه داشته می شود.
بودا در کتاب سوترای گل آرایی ده نوع صبر بزرگ را در زندگی انسان فهرست می کند. یکی از قدرتمندترین آنها صبر در درک همه به عنوان سراب نام دارد. تئاتر همیشه زندگی این دنیا را شبیه به سراب جلوه داده است و ما را قادر می سازد تا از طریق توهم، هذیان، کوری و انکار انسانی با وضوح و نیرویی رهایی بخش زندگی را ببینیم. ما آنقدر از آنچه به آن نگاه می کنیم و نحوه نگرش خود به آن اطمینان داریم که نمی توانیم واقعیت های جایگزین، امکانات جدید، رویکردهای متفاوت، روابط پنهان و ارتباطات بی انتها را ببینیم و احساس کنیم.
اکنون زمانی است برای نیروبخشی عمیق ذهن، حواس، تخیلات، تاریخ و آینده ما. این کار را نمی توان توسط افراد منزوی که به تنهایی کار می کنند انجام داد. این کاری است که باید کنار هم انجام دهیم. تئاتر دعوتی است که این کار را با هم انجام بدهیم.
از کار شما عمیقاً متشکرم.

هر ساله پیام روز جهانی تئاتر کمی پیش از 27ام مارس منتشر می‎شود. امسال هم پیش از رسیدن به این تاریخ این پیام منتشر شده. خانه تئاتر ایران نیز در روز هفتم فروردین ماه هر سال که به عنوان روز جهانی تئاتر در تقویم ایران به ثبت رسیده است، بیانه‌هایی را منتشر می‎کند. در صورت انتشار این پیام از سوی خانه‌ی تئاتر در تاریخ مذکور، این پیام نیز در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

مطالب بیشتر بخون…

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر