0

نقد فیلم Monster 2023 (هیولا)

نقد فیلم هیولا Monster 2023

فیلم Monster 2023 که در زبان فارسی با نام «هیولا» شناخته می‎شود، یک فیلم درام ژاپنی به کارگردانی «هیروکازو کورئیدا» (Hirokazu Kore-eda) است. «یوجی ساکاموتو» به‌خاطر این فیلم، جایزهٔ بهترین فیلم‌نامه را از هفتاد و ششمین جشنواره‌ فیلم کن دریافت کرده است. در این مقاله، نقد فیلم Monster 2023 (هیولا) را از نگاه برخی از بزرگ‌ترین منتقدان سینما بیان می‌کنیم. با ما همراه باشید.

فیلم Monster  یکی از بهترین فیلم‌های منتشر شده در سال 2023 است. تیم هنریست در ابتدا تماشای این فیلم را به شما پیشنهاد می‌کند و اگر فیلم «هیولا» را دیده‌اید، شما را به خواندن نقدهایی که در ادامه آمده است، دعوت می‌کنیم.

نقد فیلم هیولا به قلم «ناتالی وینکلمن»

Natalia Winkelman

فیلم «هیولا» به کارگردانی «هیروکازو کورئیدا» سه روایت را دنبال می‌کند تا مخاطب را به کشف یک حقیقت وادارد. در فیلم Monster 2023 مجموعه‌ای از اتفاقات را از دیدگاه یک مادر مجرد، پسر نابالغش و معلم کلاس پنجم دنبال می‌کنیم.گسترهٔ زمانی که در درام ژاپنی «هیولا» می‌گذرد، با یک آتش‌سوزی آغاز می‌شود و با یک باران موسمی به پایان می‌رسد. این فجایع و مجموعه‌ای از رویدادهای شکننده که بین آن‌ها اتفاق می‌افتد، از منظر سه شخصیت درهم‌تنیده شده‌اند: یک پسر، یک مادر و یک معلم.

فیلم «هیولا» به نویسندگی «یوجی ساکاموتو»، در ابتدا با روایت «میناتو» (سویا کوروکاوا) یک نوجوان حساس، کلاس پنجم شروع می‌شود. وقتی میناتو مضطرب و مجروح به خانه می‌آید، مادر مجرد او «سائوری» (ساکورا آندو) نگران می‌شود. او به‌سرعت معلم میناتو یعنی «هوری» (ایتا ناگایاما) را که به دلیل این اتهام از کار اخراج شده را سرزنش می‌کند.

کورئیدا استاد به‌تصویرکشیدن چالش‌های یک خانواده است. او با کارنامهٔ هنری خود ثابت کرده است که سبک خاص خود را در کارگردانی دارد و فیلم «هیولا» را باظرافت خاصی به تصویر کشیده است. این فیلم کورئیدا با ساختار سه‌گانه‌اش، بیشتر از دیگر آثار او شماتیک‌ به نظر می‌رسد. بااین‌حال، تلفیق فرم لایه‌ای در این فیلمنامه با طبیعت‌گرایی (ناتورالیسم) کم‌رنگ پدیدار شده، لذت عمیقی را به مخاطب القا می‌کند. در بخش اول فیلم، میناتو اصرار دارد که مغز او با مغز یک خوک جایگزین شده است و به داستان‌های علمی تخیلی اشاره می‌کند. قسمت دوم فیلم به طور یکپارچه به داستانی کافکایی تبدیل می‌شود. همهٔ اینها در هاله‌ای از ابهام است تا در نهایت از دیدگاه میناتو حقایق اساسی داستان کشف می‌‎شود.

در نقد فیلم Monster 2023 (هیولا) باید گفت که این فیلم، با جزئیات عاشقانه و با موسیقی دردناک «ریویچی ساکاموتو» که در ماه مارس درگذشت به یکی از بهترین فیلم‌های سال تبدیل شده است. ساختار این فیلم مانند دایرهٔ شخصیت‌هایش، رازهایی را در خود دارد که تنها با صبر و حوصله کشف می‌شوند. شاید این که کسی را هیولا خطاب کنید، کار آسانی باشد، اما بهتر است قبل از آن، به کشف حقیقت‌های پنهان در پس شخصیت او بپردازید.  

نقد فیلم Monster 2023 به قلم «پیتر بردشاو»

Peter Bradshaw

کورئیدا کارگردان ژاپنی، در فیلم هیولا به شکلی امیدوارکننده، چگونگی مذاکره با ناکارآمدی خانواده را بررسی می‌کند و آن را با چاشنی هوش و انسانیت در هم می‌آمیزد.«هیروکازو کورئیدا» ما را با یک درام خانوادگی بسیار پیچیده در مورد قلدری، همجنس‌گراهراسی، اختلال در عملکرد خانواده، احترام غیرانتقادی به اقتدار معیوب و شایعه‌پراکنی رسانه‌های اجتماعی به چالش می‌کشد. تمامی این عناصر با یکدیگر پیوند می‌خورد تا هیولایی از اشتباه ایجاد کنند. کورئیدا به کمک «یوجی ساکاموتو» فیلمنامه‌نویس این اثر، توانسته‌اند به‌خوبی پیچیدگی‌های این روایت را به تصویر بکشند. «ریویچی ساکاموتو» آهنگ‌ساز فقید، با ساخت موسیقی چندلایه، به ظرافت این فیلم افزوده و تولید معنا می‌کند. آکوردهای پیانوی غمگین فیلم، اغلب به طور متناقض به صحنه‌ای از درام یا تنش ظاهری اضافه می‌شود و این بدان معناست که حقیقت این صحنه هنوز فاش نشده است.

در نقد فیلم Monster 2023 (هیولا) باید گفت که «هیولا» فیلمی است که معانی خود را به‌راحتی بیان نمی‌کند و موتیف تکراری آن، بازپخش همان اتفاقات از دیدگاهی متفاوت است. این شکل روایت در نوع دیگری از فیلم، ممکن است یک کلیک روایی روان و لذت‌بخش را ارائه دهد، اما در اینجا راهی برای ایجاد سؤالات بیشتر در ذهن مخاطب است. سؤالاتی که مخاطب تا انتهای فیلم جوابی برای آن پیدا نمی‌کند.

فیلم با یک صحنه اکشن از ساختمانی در حال سوختن شروع می‌شود. شعله‌ای چشمگیر در برابر آسمان شب و این رویداد دیدنی، نقطهٔ شروع مناسبی است. این ساختمان، باری است که پاتوق یک زن بدکاره و شلخته است. در ابتدا شایعه‌ای رسواکننده بیان می‎شود، در مورد اینکه معلم مدرسه آقای هوری (ایتا ناگایامی) یکی از مشتریان این بار بوده است. مادر مجرد سائوری (ساکورا آندو) این داستان را شنیده است و بنابراین احتمالاً از قبل تمایل دارد که دربارهٔ این معلم بد فکر کند. پسرش میناتو (سویا کوروکاوا) بعد از مدرسه به خانه می‌آید و می‌گوید که آقای هوری او را با توهین عجیب‌وغریب تحقیر کرده است و به نظر می‌رسد که او را زده است. اما آیا واقعاً این معلم میناتو را خوک لقب داده است یا میناتو این توهین را از جای دیگری به خود اختصاص داده است؟

سائوری خشمگین به دفتر مدیر (یوکو تاناکا) هجوم می‌آورد و توضیح می‌خواهد. این در حالی است که به نظر می‎رسد مدیر مدرسه برای ازدست‌دادن نوه‌اش سوگوار است. کارکنان مدرسه تلاش می‌کنند سائوری را با یک عذرخواهی رسمی و عجیب‌وغریب، همراه با تعظیم، از مدیر دور کنند. با این عذرخواهی دروغین، سائوری خشمگین‌تر می‌شود؛ اما بعد از آن آقای هوری به او می‌گوید که میناتو یک کودک دیگر را آزار می‌دهد، موجب بروز رفتارهایی وحشیانه از سوی او می‌‎شود.

این ادعا ظاهراً ثابت شده و سپس با فلاش‌بک‌ها و تغییر دیدگاه‌ها که رویدادهای کلاسی مختلف را از زوایای مختلف نشان می‌دهد، داستان رفته‌رفته مشخص‌تر می‎شود. در همین حین ما رابطه منیاتو و دوستش را می‌بینیم و رازی که توسط مکان مخفی مشترک آنها نهفته شده است. این رابطه به شکلی عاشقانه تصویر شده است و واگن قطاری متروکه در جنگل‌های مجاور شهر، مکان به‌تصویرکشیدن این رابطهٔ عاشقانه است. به نظر می‌رسد که کودکان ظرفیت پنهانی برای کینه‌توزی، خشونت و خودآزاری دارند که باعث ایجاد ترس در زندگی بزرگسالان می‌شود. درحالی‌که معلمان مدرسه سعی می‌کنند موقعیتی را که می‌تواند به شهرت حرفه‌ای آنها لطمه وارد کند، پنهان کنند؛ والد درگیر تلاش می‌کند برعکس عمل کند. این مسئله او را به سمت کشف و رسیدن به حقیقتی خارق‌العاده و ترسناک هدایت می‌کند.

«هیولا» چیزی نیست که در ابتدا به نظر می‌رسد. روایت چندلایه، سوءتفاهم‌های انحرافی را از بین می‌برد تا زمانی که به هستهٔ احساسی حقیقت می‌رسد و فیلم امیدواری را جایگزین ناامیدی افراطی تصویر شده می‌کند. اجراهای «ساکورا آندو»، «ایتا ناگایامی» و پسران دارای صراحت و صداقت است. خود داستان با انبوهی از رمز و راز ساخته شده است که شاید لازم نبود آن‌قدر متراکم باشد؛ اما این فیلمی است که با هوش اخلاقی و نگاه انسانی ساخته شده است.

کلام پایانی

در این مطلب، به نقد فیلم Monster 2023 (هیولا) از نگاه «ناتالی وینکلمن» و «پیتر بردشاو» پرداختیم. این مطلب در ادامه آپدیت خواهد شد و نقدهای اختصاصی فیلم هیولا از تیم منتقدان هنریست، به این مطلب اضافه خواهد شد. همچنین اگر شما هم این فیلم را دیده‌اید، نظرتان را در مورد فیلم (در بخش کامنت‌ها) با ما به اشتراک بگذارید.

منابع:
مطالب بیشتر بخون…!
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر