0

15 گزیده فیلم های خسرو شکیبایی که منتقدان می‌پسندند!

خسرو شکیبایی، بازیگر سرشناس سینما در ایران است. وی در سال 1323 دیده به جهان گشود. سبک بازی و صدای خاص او در سینمای ایران بسیار محبوب و مشهور شد. فیلم های خسرو شکیبایی از آثار سینمایی تا سریال‌های تلویزیونی بیش از 52 عنوان را شامل می‌شود. نقش وی در فیلم هامون اثر داریوش مهرجویی، به عنوان اثری ماندگار از او در سینمای ایران یاد می‌شود. وی در سن 64 سالگی در سال 1387 به دلیل ابتلا به سرطان کبد دار فانی را وداع گفت. در این مطلب به بررسی 16 فیلم سینمایی از بهترین فیلم های خسرو شکیبایی خواهیم پرداخت.

مطلب پیشنهادی: 100 گزیده بهترین فیلم های سینمایی تاریخ جهان

معرفی بهترین فیلم های خسرو شکیبایی که کمتر دیده شده اند.

1- فیلم سینمایی هامون؛ از بهترین فیلم های خسرو شکیبایی

هامون نقش اول این فیلم، مردی از طبقه متوسط است که هفت سال پیش با یک نقاش به نام مهشید ازدواج کرده است. مهشید پس از چند سال زندگی با هامون از وی نا‌امید می‌شود و احساس می‌کند وی مانعی برای بروز خلاقیت اوست.

درخواست طلاق مهشید از هامون وی را دچار بهت می‌کند. هامون که در حال تکمیل دوره دکتری خود است، در یک تلاش دوجانبه برای ادامه تحصیل و حل مشکلات زندگی خود دست و پا می‌زند.

فیلم سینمایی هامون به عنوان یکی از شاهکارهای داریوش مهرجویی تصویرگر داستان طنز دلخراش زندگی بشری است. به عقیده بسیاری از منتقدان و صاحب‌نظران، هامون بهترین فیلم خسرو شکیبایی است.

کارگردان: داریوش مهرجویی

سال تولید: 1368

جوایز و افتخارات: 5 سیمرغ بلورین جشنواره فجر، جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فجر، انتخاب شخصیت هامون به عنوان برترین شخصیت تاریخ سینمای ایران (مجله فیلم)

به اعتقاد بسیاری، فیلم سینمایی هامون بهترین اثر خسرو شکیبایی است.

2- فیلم خواهران غریب؛ اثر ماندگار خسرو شکیبایی و افسانه بایگان

خواهران غریب بر اساس رمانی از اریش کسنتر (Emil Erich Kästner) نویسنده آلمانی ساخته شده است. کیومرث پوراحمد، در سال 1374  کارگردانی این فیلم دیدنی را بر عهده داشته است.

ماجرای جالب این فیلم، روایت‌گر ملاقات دو خواهر دقلو در مدرسه است. خواهرانی که در خردسالی به دلیل جدایی پدر و مادر خود از یک‌دیگر دور افتاده‌اند. این دو خیلی زود پی می‌برند که خواهر هم‌دیگر هستند و در خلال این ماجرا اتفاقات جالبی می‌افتد. افسانه بایگان و پروین دخت یزدانیان از دیگر ستارگان این فیلم سینمایی هستند.

کارگردان: کیومرث پور احمد

سال تولید: 1374

جوایز و افتخارات: 2 سیمرغ بلورین جشنواره فجر (بهترین کارگردان، بهترین طراح صحنه و لباس)، نامزد 3 سیمرغ بلورین جشنواره فجر

افسانه بایگان و خسرو شکیبایی در کنار یک‌دیگر

3- فیلم سینمایی عاشقانه

فیلم عاشقانه اثری متفاوت از فیلم های خسرو شکیبایی است. این فیلم در سال 1374 به کارگردانی علیرضا داودنژاد ساخته شده است.

ماجرای فیلم به یک عروسی مرتبط است. عروسی‌ای که نادر مخالف آن است و قصد به هم‌زدن آن را دارد. در این فیلم سینمایی، بهاره رهنما، محمدرضا داودنژاد و پیمان قاسم‌خانی نیز نقش‌آفرینی کرده‌اند.

کارگردان: علیرضا داودنژاد

سال تولید: 1374

بهاره رهنما در سکانسی از فیلم سینمایی عاشقانه

4- فیلم سینمایی شب؛ فیلم خسرو شکیبایی و امین حیایی

یک گروهبان که مأموریت دارد یک مجرم را به زندان ببرد، مجبور است یک شب را با وی در مشهد بگذراند. این فیلم که با حضور ستاره سینمای ایران، عزت‌الله انتظامی ساخته شده، اثری بر اساس طرحی از اصغر فرهادی به نویسندگی کامپوزیا پرتوی تولید شد.

کارگردان: رسول صدرعاملی

سال تولید: 1386

جوایز: سیمرغ بلورین بهترین نقش اول مرد (امین حیایی)، جایزه‌ی بهترین فیلم جشنواره مذهب ایتالیا

امین حیایی و خسرو شکیبایی در سکانسی از فیلم سینمایی شب

5- دل شکسته؛ فیلمی با حال‌و‌هوای مذهبی

خسرو شکیبایی در فیلم دل‌شکسته نقشی مکمل ایفا کرد. وی در نقش پدر یک دختر به نام نفس است. این دختر در دانشگاه مجبور می‌شود با پسری مذهبی (شهاب حسینی) به صورت مشترک پایان‌نامه خود را انجام دهد. دختر که علاقه‌ای به این شخصیت مذهبی ندارد کم‌کم به وی علاقه‌مند می‌شود و ماجراهایی بین این دو رخ می‌دهد.

کارگردان: علی روئین‌تن

سال تولید: 1386

نقش‌آفرینی ماندگار خسرو شکیبایی در فیلم دل شکسته

6- اتوبوس شب؛ از آخرین فیلمهای خسرو شکیبایی

اتوبوس شب یک فیلم سیاه‌و‌سفید است. این فیلم، اقتباسی از «داستان‌های شهر جنگی» نوشته حبیب احمدزاده است. دو شخصیت عیسی و فاروق در این فیلم، پس از سال‌ها یک‌دیگر را ملاقات می‌کنند. این فیلم جوایز بین‌المللی مختلفی کسب کرد.

خسرو شکیبایی در خلال بازی در این فیلم، با بیماری سرطان درگیر بود.

کارگردان: کیومرث پوراحمد

سال تولید: 1385

جوایز و افتخارات: جایزه بهترین کارگردانی (جشنواره بین‌المللی خروس طلایی)، جایزه ویژه هیئت داوران (جشنواره فیلم آسیا پسفیک)، تندیس بهترین فیلم، بهترین فیلم‌نامه (جشن خانه سینما)، سیمرغ بلورین بهترین آنوس (جشنواره فیلم فجر)

تصویری از فیلم اتوبوس شب؛ فیلم اصلی سیاه و سفید است.

7- فیلم سینمایی کیمیا

در جریان جنگ ایران و عراق، همسر رضا زایمان می‌کند و پس از آن می‌میرد. پس از آن رضا اسیر می‌شود. شکوه، کودک رضا را می‌یابد و او را مانند خودش بزرگ می‌کند. سال‌ها بعد، رضا دوباره دختر خود کیمیا را می‌یابد. اما اتفاقات بعدی برخلاف تصور رضا پیش می‌رود.

کارگردان: احمدرضا درویش

سال تولید: 1373

جوایز و افتخارات: برنده 3 سیمرغ بلورین جشنواره فجر (بهترین نقش اول مرد، بهترین جلوه‌های ویژه، بهترین صدابرداری)، برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فجر، نامزد 9 سیمرغ بلورین دیگر

خسرو شکیبایی در فیلم کیمیا

8- فیلم سینمایی بانو

مریم بانو زنی تحصیل کرده است که اوقات فراغت را صرف خواندن ‌می‌کند و به همین دلیل متوجه رفتارهای ناپسند همسرش محمود نیست. شوهر وی از امور بازرگانی خود به عنوان بهانه‌ای برای ترک مریم و پیوستن به یک بیوه در دبی استفاده می‌کند. مریم بانو در عمارت خود تنها مانده و به دنبال یک شریک برای تنهابی‌اش است. او از یک باغبان و همسر باردارش می‌خواهد كه به او ملحق شوند. این آغاز برخی از مشکلات است.

کارگردان: داریوش مهرجویی

سال تولید: 1370

بیتا فرهی در نقش بانو

9- سالاد فصل؛ فیلمی که دیده نشد

فیلم سینمایی سالاد فصل محصول نویسندگی مشترک فریدون جیرانی و خسرو شکیبایی بوده است. لیلا، دختری از یک خانواده فقیر است که چاره‌ای جز انتخاب پول ندارد تا بتواند اهدافش را برآورده کند. لیلا با حمید دوستدار، یک تاجر سرمایه‌گذار، در مترو ملاقات می کند. حمید یک مرد متاهل است و لیلا عاشق او می‌شود. ماجرای این دوگانه‌ی عشقی موضوع فیلم سالاد فصل است.

کارگردان: فریدون جیرانی

سال تولید: 1383

فیلم سالاد فصل اثری متفاوت در کارنامه خسرو شکیبایی بود.

10- فیلم سینمایی سارا؛ اثری پرافتخار از داریوش مهرجویی

هیچ کارگردانی به اندازه داریوش مهرجویی از خسرو شکیبایی در فیلم‌های خود بهره نبرده است. چهارمین همکاری مشترک این دو ستاره سینما، فیلم سینمایی سارا بوده است. در این فیلم ستارگانی نظیر نیکی کریمی و امین تارخ نقش‌آفرینی کرده‌اند. این فیلم برنده تعداد زیادی جوایز داخلی و خارجی است.

کارگردان: داریوش مهرجویی

سال تولید: 1371

جوایز و افتخارات: برنده 2 سیمرغ بلورین جشنواره فجر (بهترین فیلم‌نامه و بهترین نقش مکمل زن). برنده جایزه صدف طلایی جشنواره سن سباستین. جایزه بالن نقره‌ای جشنواره سه قاره فرانسه. بهترین فیلم منتخب تماشاگران جشنواره رن فرانسه و چندین جایزه دیگر.

فیلم سارا، برنده چندین جایزه داخلی و خارجی شد.

11- چه کسی امیر را کشت؟

یک ماشین سوخته با جسدی در داخل آن در اعماق دره کشف شده است. اعتقاد بر این است که مرده مردی به نام امیر است. همسر امیر به همراه شریک تجاری، فرزند، روانکاو، همکار و دوست دوران کودکی او گرد هم می‌آیند و همه می‌گویند چقدر دلشان برای امیر تنگ شده است و هرکدام رابطه خود را با او توضیح می‌دهند.

بعد از این‌که سخنان خود را گفتند، حقیقت سخت آشکار می‌شود. ظاهراً هرکدام از آن‌ها قصد داشتند امیر را به قتل برسانند، اما هیچ یک موفق نبودند. بعد از مدتی مشخص می‌شود جسد متعلق به امیر نبوده و در واقع راننده او بوده است. اما امیر معتقد است که می‌تواند به طور ناشناس بهتر زندگی کند.

کارگردان: مهدی کرم‌پور

سال تولید: 1384

12- فیلم سینمایی حکم؛ با ترانه جاودانه‌ای از رضا یزدانی

سهند، محسن و فروزنده در یک شب بارانی به خانه مهندس کاظم حمله می‌کنند و وی را مجروح می‌کنند. آن‌ها تصمیم می‌گیرند که فروزنده را از ایران به کشور دیگری فراری دهند. لذا برای گرفتن پاسپورت جعلی برای فروزنده، به دنبال رضا می‌روند. اما مشکلات وقتی شروع می‌شود که سهند و فروزنده با یک‌دیگر اختلاف نظر پیدا می‌کنند.        

در فیلم سینمایی حکم، در کنار خسرو شکیبایی ستارگانی نظیر لیلا حاتمی، بهرام رادان و پولاد کیمیایی تقش‌آفرینی کرده‌اند. ترانه «لاله زار» با صدای رضا یزدانی مربوط به این فیلم در زمان خود شهرت زیادی پیدا کرد.

کارگردان: مسعود کیمیایی

سال تولید: 1384

13- فیلم دست های خالی

داستان از زمانی شروع می‌شود که دختر خانواده به مادرش شک می‌کند و احساس می‌کند مادرش چیزی را از او پنهان می‌کند. او مادر خود را تعقیب می‌کند تا این‌که متوجه شود که کاملاً اشتباه کرده است. اما ماجرا به این‌جا ختم نمی‌شود.

کارگردان: ابوالقاسم طالبی

سال تولید: 1385

جوایز و افتخارات: تندیس بهترین عکاسی از دوازدهمین دوره جشن خانه سینما

نقش‌آفرینی خسرو شکیبایی در فیلم دست‌های خالی

14- فیلم شکار؛ فیلم مشترک خسرو شکیبایی و پرویز پرستویی

فیلم قدیمی خسرو شکیبایی و پرویز پرستویی، فیلمی در اصطلاح جاده‌ای است. ماجرای این فیلم درباره «رفاقت» است. ماجرای فیلم در دوران پهلوی اتفاق می‌افتد و روایت‌گر یک راننده کامیون است. این راننده که به دلیل انفجار رخ‌داده در شهر برایش دردسر ایجاد شده در راه با مردی جوان آشنا می‌شود و ارتباط این دو ماجراهای جالبی را رقم می‌زند.

از نکات برجسته این فیلم دهه 60، همکاری افرادی هم‌چون بابک بیات (آهنگ‌ساز) و ساموئل خاچوکیا (ساخت آنوس فیلم) بوده است.

کارگردان: مجید جوانمرد

سال تولید: 1366

فیلم سینمایی شکار از آثار کمتر دیده‌شده دهه 60

15- فیلم کاغذ بی خط؛ همکاری مشترک هدیه تهرانی و خسرو شکیبایی

فیلم با صحنه‌ای از یک اتاق نشیمن خالی در حدود دو دقیقه مانده به 7 صبح آغاز می‌شود و با صحنه همان اتاق خالی در حدود دو دقیقه گذشته از ساعت 7 صبح به پایان می‌رسد. جهانگیر، ریا و ۲ فرزندشان شنگول و منگول، اعضای خانواده‌ای چهارنفره هستند که زندگی‌ای معمولی را سپری می‌کنند. اما در این بین، رویا موقعیتی متفاوت دارد از این جهت که دائم در حال خیال‌بافی و داستان‌سرایی است. جهانگیر با مشاهده علاقه زیاد همسرش به داستان‌پردازی، به او پیشنهاد می‌دهد که به آموزشگاه داستان‌نویسی برود.

کارگردان: ناصر تقوایی

سال تولید: 1380

فیلم سینمایی کاغذ بی خط با بازی خسرو شیکبایی

کلام آخر: فیلم های خسرو شکیبایی

خسرو شکیبایی، بازیگر سرشناس ایرانی بود. وی فیلم های بسیاری را در کارنامه خود ثبت کرده است. به عقیده بسیاری، هامون به کارگردانی داریوش مهرجویی بهترین اثر وی بوده است. برخی از فیلمهای خسرو شکیبایی کمتر دیده شد. وی در بیش از 50 اثر تلویزیونی و سینمایی نقش‌آفرینی کرد. آثار او به دلیل صدا و شخصیت خاصش همیشه محبوب طرفداران سینما بوده است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر