0

سند تاریخی در خصوص تهیه فیلم هایی برای معرفی ایران در سال 1307

اولین فیلم برداری از ایران

مرکز اسناد ریاست جمهوری به مناسبت صدمین سال تاسیس سینمای ایران، اسناد تاریخ سینما از سال 1300 تا سال 1357 را با هدف آشنایی روند شکل گیری سینما در ایران منتشر کرد. هنریست در نظر دارد تا برخی از این اسناد را در اختیار علاقه مندان بگذارد. لازم به ذکر است که این اسناد تاریخی، بدون کوچکترین دخل و تصرف و مطابق با نسخه‌ی اصلی تهیه شده است. این سند به نخستین حضور دستگاه سینماتوگراف در ایران اشاره دارد.

“سومین سند” از مجموعه اسناد تاریخی سینمای ایران (1300-1357)

سومین سند از مجموعه اسناد تاریخ سینمای ایران، مربوط به سال 1307 می‌باشد. در این سند تاریخی فتح الله پاکروان از سوی وزارت امور خارجه، نامه‌ای مبنی بر استعلام درخواست جرج اریکل راجع به اولین فیلم برداری از ایران برای معرفی آن در خارج را برای دربار پهلوی ارسال کرده است. این سند بدون پاسخ مانده یا حداقل سند رسمی مبنی بر پاسخ این استعلام وجود ندارد. شواهد گویای این است که جرج اریکل هیچ وقت موفق به فیلم برداری از ایران نشده یا دست کم هیچ فیلمی در آرشیو فیلم‌های ضبط شده از آن تاریخ موجود نمی باشد.

مشخصات ثبتی سند مربوط به درخواست جرج اریکل برای اولین فیلم برداری از ایران

 [شیر وخورشید]

وزارت امور خارجه

اداره: سوم سیاسی                         

نمره:355/2629

به تاریخ: 26 اردیبهشت ماه به سنه 1307

وزارت جلیلهء دربار پهلوی

برای استحضار خاطر مبارک معروض میدارد که مستر جرج اریکل

 امریکایی از طرف یک کمپانی بزرگ سینمایی آمریکا به ایران مامور شده و اظهار میدارد که چون فیلم هایی که سابقا از ایران برداشته شده آن طوری که باید ایران را معرفی نمی نمود لهذا در صدد است فیلم هایی که به طور شایسته ایران امروز را در دنیا معرفی نماید تهیه کند. مشارالیه با آقای رئیس ادارهء سوم سیاسی وزارت امور خارجه ملاقات و اظهار کرده است که حاضر است عملیات خود را در تحت نظارت و موافق میل مامورین دولت انجام دهد ونیز یک نسخه از فیلم هایی را که تهیه خواهد کرد به دولت تقدیم کند. لازم دید مراتب را معروض دارد تا اگر اجازه فرمایند مشارالیه شرفیاب شده مطالب خود را عرض نماید. بدیهی است در صورت اجازه ، وزارت امور خارجه هم در حدود خود تسهیلات لازمه را معمول خواهد داشت.

 وزارت امور خارجه[مهر:] / [امضا: فتح الله پاکروان]

اسنادی که در مطالب قبلی آن‌ها را بررسی کرده‌ایم:

اسنادی که در مطالب بعدی آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر