3

میچیا میهاچی خواننده‌ی مشهور موسیقی ژاپن

موسیقی پاپ ژاپن

ژاپن دومین بازار موسیقی جهان را دارد؛ یعنی دومین کشوری است که بیشترین میزان تولید و تقاضای محصولات موسیقی و جابجایی پول در آن وجود دارد. بسیاری از سبک‌های جدید موسیقی معاصر در ژاپن بوجود آمده‌اند و بسیاری از موسیقیدانان و آهنگسازان جهانی در آلبوم‌هایشان، یک نسخه متفاوت با یک یا چند قطعه‌ی اضافه، صرفا برای انتشار در ژاپن تولید می‌کنند. موسیقی ژاپن هیچ مرزی نمی‌شناسد و در اکثر ژانرهای موسیقی‌ای که در دنیا وجود دارد تولیدات خوبی ارائه می‌دهد. یکی از دلایل این مسئله مخاطبان موسیقی در این کشور هستند. طبق برخی تحقیقات، این کشور بیشترین طرفداران موسیقی جز را در جهان دارد. همچنین بزرگترین بازار فیزیکی موسیقی در جهان متعلق به ژاپن است. یعنی سنت خرید موسیقی در قالب‌های فیزیکی مثل صفحات گرامافون، دی وی دی و … هنوز با قدرت در این کشور ادامه دارد و جای خود را به تولیدات دیجیتالی که در تمام دنیا فراگیر شده، نداده است. همه‌ی این ها نشان از این دارد که بطور کلی موسیقی ژاپن چقدر اهمیت و قابلیت‌های گسترده‌ای داشته و دارد. در همین راستا می‌خواهیم در بخش موسیقی ملل کمی با دنیای موسیقی این جزیره از گذشته تا کنون، آشنا شویم. هر بار یک قطعه‌ی موسیقی، یک هنرمند یا گوشه‌ای از موسیقی ژاپن را معرفی کنیم و مختصری در مورد آن توضیح دهیم. در ادامه موسیقی پاپ سنتی ژاپن را بررسی کرده و به معرفی میچیا میهاچی، خواننده‌ی مشهور ژاپن خواهیم پرداخت.

موسیقی ژاپن

موسیقی پاپ سنتی ژاپن

موسیقی پاپ ژاپن از ترکیب موسیقی غربی با آن‌چه از قبل در آن کشور بود، بوجود آمد. اما از آن‌جایی که مکاتب و شاخه‌های گوناگونی از موسیقی در ژاپن وجود داشت، موسیقی مردمی قرن بیستم در این کشور تنوع بالایی پیدا کرد بطوری که شامل سبک‌ها و اسم‌های مختلفی شد و نمی‌توان همه‌ی آن‌ها را در یک عبارت موسیقی پاپ یا مردمی خلاصه کرد. موسیقی محلی، موسیقی درباری، موسیقی مذهبی یا شینتو و زیرشاخه‌های دیگری در مجمع‌الجزایر ژاپن وجود داشت و خوانندگان و موسیقی‌دانان ژاپن با استفاده از این پیشینه پاپ قرن بیستم ژاپن را ساختند.

معرفی میچیا میهاچی خواننده‌ی مشهور موسیقی ژاپن

میچیا میهاچی یکی از مشهورترین و پیشروترین خوانندگان سبک موسیقی اِنکا در دوران پساجنگ در ژاپن بود. این سبک موسیقی به همراه کایوکیوکو و روکیوکو سه استایل موسیقیِ پاپِ سنتی ژاپن بودند. میهاچی در کنار هیدئو موراتا و هاکیرو کاسوگا از کسانی بودند که سبک اِنکا را گسترش دادند. به زبان ساده می‌توان گفت که آن‌ها تحریرهای آوازی موسیقی ژاپن را در کنار موسیقی غربی جای داده و نوعی موسیقی مردمی ساختند که شاید با شنیدن آن حس گرم و نوستالژیک پاپ سال‌های پیشین و آواهای شرق دور را بیاد آوریم.

آهنگ “رینگو مورا کورا” از میچیا میهاچی

میهاچی در سال ۱۹۳۰ در هاکایدو جزیره‌ی شمالی ژاپن به دنیا آمد. او ابتدا خواننده موسیقی فولک بود که ژاپنی ها به آن مینیو می‌گویند. در ۱۱ سالگی برنده‌ی مسابقه خوانندگی مینیو در زادگاهش شد. او در سال ۱۹۵۵ با انتشار قطعه‌ی اونه سندو اوتا به معنای آهنگ زن قایق به موفقیت رسید و در سال ۱۹۸۳ اولین خواننده تاریخ ژاپن بود که صد میلیون ریکورد از آثارش به فروش رفته‌ بود. میهاچی برای صدای زیر و کشدارش در خوانندگی معروف بود. از قطعه‌های محبوب او می‌توان به رینگو مورا کارا(از دهکده سیب) و آییشو ریشا(قطار مالیخولیا) و تاشادنا(یک استاد) اشاره کرد.

آهنگ “تاشادنا” از میچیا میهاچی

موسیقی ملل

موسیقی فولک جنوب ژاپن

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. arash گفت:

    agha site toon kheeeeeeeli khooobe
    edame bedinnnnn

  2. علی جهدی استانچین گفت:

    اریگاتو گوزای ماشیتا

مشاهده بیشتر