0

10 شغلی که با فن بیان قوی می‌توانید درباره آن‌ها جدی‌تر فکر کنید!

فن بیان قوی یک مهارت تعیین‌کننده است که می‌تواند به پیشرفت و موفقیت شغلی افراد کمک زیادی کند. با وجود اینکه خوب حرف زدن، تقریباً در همه مشاغل مهم است، اما برخی مشاغل از این جنبه خاص‌تر هستند. مشاغلی که توانایی صحبت کردن در آن‌ها نه یک مهارت جنبی بلکه یک ضرورت اصلی تلقی می‌شود. پس اگر فن بیان خوب دارید و یک سخنور ماهر هستید، احتمال موفقیتتان در این دسته از مشاغل بالاتر است.

10 شغل ایده‌آل برای افراد برخوردار از فن بیان قوی

آیا به زعم خودتان فن بیان مناسبی دارید؟ آیا می‌خواهید از این مهارت در راستای پیشرفت شغلی و کسب درآمد بیشتر به نحو احسن استفاده کنید؟ ما در اینجا 10 شغل متفاوت را که قدرت فن بیان، ایفاگر نقش اصلی در آن‌هاست به شما معرفی می‌کنیم. مشاغلی که با در نظر گرفتن مهارت سخنوری‌تان شاید تا امروز حتی به ذهنتان هم خطور نکرده باشند. کسی چه می‌داند؟ آشنایی با این مشاغل و مزایای آن‌ها شاید به ثبت نام در یک کلاس آموزش فن بیان، ترغیبتان کند!

1. راهنمای تور

راهنمای تور از آن دست مشاغلی محسوب می‌شود که به قول معروف هم فال است و هم تماشا! یک راهنمای تور، مسئول هدایت گروه‌های گردشگری در مناطق مختلف و نشان دادن اماکن دیدنی به آن‌هاست. مهم‌ترین بخش کار، ارائه اطلاعات آموزشی به گردشگران است. کاری که فقط به شرط داشتن فن بیان قوی می‌توان از عهده انجام آن به‌خوبی برآمد. البته وظایف دیگری مثل برنامه‌ریزی مسیرها و هماهنگی با افراد نیز در حیطه کار یک راهنمای تور قرار می‌گیرد؛ وظایفی که انجام آن‌ها نیز تا حد زیادی به برخورداری از مهارت‌های کلامی وابسته است.

2. تدریس

از دیگر مشاغلی که فن بیان قوی، اهمیت خاصی در آن‌ها دارد، تدریس است. همه ما با کلیت کار یک معلم یا استاد مثل ایجاد طرح درس و آموزش مفاهیم آشنا هستیم. اما تأکید مفرط بر دانسته‌های یک مُدرس باعث شده که اهمیت سخنوری و فن بیان او تا حدی به حاشیه رانده شود. یک مُدرس علاوه بر برخورداری از دانش کافی، باید بتواند دانسته‌هایش را به شکلی اثربخش به مخاطبان (دانش آموزان یا دانشجویان) منتقل کند. هدفی که جز از طریق فن بیان خوب، محقق نمی‌شود. ضمناً اکثر معلمان امروزی، جلسات متعددی را با والدین و مسئولان مدارس برگزار می‌کنند که حضور شایسته در این جلسات نیز، مهارت سخنوری بالایی را می‌طلبد.

3. اجرا

اجرا از جمله مشاغلی است که بسیار خاص بوده و کمتر به ذهن افراد متبادر می‌شود. بااین‌حال اگر دارای فن بیان خیره‌کننده‌ای هستید، می‌توانید شانستان را برای ورود به این عرصه امتحان کنید. این شغل علاوه بر درآمد، شهرت زیادی را نصیبتان می‌کند که شاید جذاب‌ترین بخش ماجرا باشد. البته مجری‌گری صرفاً به تلویزیون و رسانه‌های تصویری محدود نمی‌شود. ورود به عرصه اجرای رادیویی هم می‌تواند ایده خوبی باشد. مخصوصاً اگر تُن صدای خاص یا دل‌نشینی داشته باشید. می‌دانستید بسیاری از مُجریان و بازیگران مطرح امروز، مسیر حرفه‌ای خود را از رادیو آغاز کرده‌اند. مثال می‌خواهید؟ شهاب حسینی!

4. بازیگری

اگر می‌خواهید به پشتوانه فن بیان بالا، مستقیماً وارد عرصه بازیگری شوید، مشکلی نیست! بااین‌حال، این مسیر در مقایسه با مسیر قبل، معمولاً چالش بیشتری دارد. برای تبدیل شدن به یک بازیگر شناخته‌شده، عوامل زیادی باید دست‌به‌دست یکدیگر بدهند. واقعیت این است که نمی‌توان اهمیت مؤلفه‌هایی مثل تیپ، چهره، رابطه، شانس و … را نادیده بگیریم. اما باید بپذیریم که مواردی از این قبیل، جزء شروط قطعی و الزامی برای ورود به عرصه بازیگری نیستند.

اغلب بازیگران مشهور، آن‌قدرها هم تیپ و چهره منحصربه‌فردی ندارند و بسیاری از آن‌ها بدون شانس و رابطه به این جایگاه رسیده‌اند. برای بازیگر شدن باید علاوه بر فن بیان قوی، در استفاده از زبان بدن (که یکی از مهارت‌های جانبی فن بیان است) نیز تسلط بسیار بالایی داشته باشید. اگر بتوانید در این دو زمینه نگاه‌ها را متوجه خودتان کنید، شانس زیادی برای موفقیت دارید.

5. مربی بهداشت

مربیگری بهداشت برای افراد سخنور که به فعالیت در عرصه بهداشت و درمان علاقه دارند، یک انتخاب ایده‌آل است. مربی بهداشت، مسئولیت آموزش افراد یا گروه‌ها را در موضوعات مرتبط با حوزه سلامت بر عهده دارد. برگزاری کارگاه‌های حضوری برای اطلاع‌رسانی به عموم مردم درباره ریسک‌ها یا چالش‌های بهداشتی، از دیگر وظایف یک مربی بهداشت است. به‌طور کلی، هر چه حساسیت محتوا یا موضوع آموزش بالاتر باشد، داشتن فن بیان قوی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. واقعاً چه موضوعی حساس‌تر از حوزه سلامت؟!

6. میانجیگری

از میان مشاغلی که تا اینجا نام بُردیم، میانجیگری احتمالاً جزء کمتر شناخته‌شده‌هاست! میانجی به فردی گفته می‌شود که به‌عنوان یک شخص ثالث بی‌طرف به حل اختلافات طرفین دعوا کمک می‌کند. او ضمن ارزیابی مسئله، با طرفین دعوا به‌طور جداگانه حرف می‌زند تا نیازها و انگیزه‌های آن‌ها را درک کند. سپس سعی می‌کند طرفین را متقاعد کند تا روی راهکاری که منافع همه را به شکلی تأمین می‌کند، به توافق برسند.

میانجیگری درواقع شکلی از حل تعارض است و تنها کسانی در آن موفق هستند که از فن بیان قوی برخوردار باشند. برای فعالیت در حوزه‌های این‌چنینی، غیر از فن بیان به هوش هیجانی بالایی نیاز دارید. خوشبختانه این ویژگی هم درست مثل فن بیان، یک مهارت اکتسابی بوده که از طریق یادگیری می‌توانید آن را ارتقا دهید.

7. متخصص آموزش

اگر فن بیان خوب دارید و به حوزه منابع انسانی علاقه‌مند هستید، می‌توانید به‌عنوان یک متخصص آموزش مشغول به کار شوید. متخصص آموزش، مسئول آموزش کارکنان سازمان یا شرکت درباره موضوعات خاص است. این موضوعات می‌تواند در ارتباط با ارزش‌های شرکت، روش‌های کاری جدید، آموزش نرم‌افزار و … باشد. به‌طور کلی آموزش هر مهارتی باشد که کارکنان برای انجام امور به آن نیاز دارند، در حیطه شغلی متخصص آموزش قرار می‌گیرد. متخصص آموزش مثل معلم، به‌عنوان یک مُدرس ایفای نقش می‌کند و کارایی او همبستگی تنگاتنگی با مهارتش در بیان مطالب دارد.

8. مدیر خرید

احتمالاً می‌دانید که تأمین کالاها، خدمات و به‌طور کلی ملزومات یک شرکت یا سازمان بر عهده مدیر خرید است. او تلاش می‌کند تا نیازمندی‌های مجموعه را با مناسب‌ترین قیمت و کیفیت تهیه کند. انجام این کار، مستلزم گفتگوی سازنده با فروشندگان است. مدیران خرید، باید مذاکره‌کنندگان زیرکی باشند تا در زمینه قیمت‌گذاری و شرایط تحویل، منافع سازمان را به‌خوبی تأمین کنند. متقاعد کردن فروشندگان، یک چالش دشوار است که فقط افراد برخوردار از فن بیان قوی با موفقیت از آن عبور می‌کنند.

9. ویزیتور دارویی

ویزیتوری شاید در نگاه اول، شغل چندان مطلوبی به نظر نرسد؛ اما ویزیتور دارویی حکایت متفاوتی دارد. در این شغل علاوه بر درآمد بالا، غالباً با اقشار تحصیل‌کرده جامعه (پزشکان و کادر) سروکار دارید.

وظایف یک ویزیتور دارویی صرفاً به مراجعه به داروخانه‌ها خلاصه نمی‌شود. او مسئول برگزاری جلسات کاری با پزشکان است. این جلسات می‌تواند به‌طور انفرادی با یک پزشک در مطب شخصی‌اش انجام شود یا در قالب میزبانی از همه پزشکان یک بیمارستان در یک کنفرانس عمومی برگزار گردد. ویزیتور در این جلسات، داروهای جدیدی را که در درمان بیماری‌ها مفید واقع می‌شوند به پزشکان معرفی و پیشنهاد می‌کند. تشریح ترکیب شیمیایی داروها، نحوه استفاده و عوارض جانبی آن‌ها ازجمله موضوعات موردبحث در این جلسات هستند. برای ایفای چنین نقش حساسی، هیچ چیز مهم‌تر از دانش و داشتن فن بیان قوی نیست.

10. وکالت

فن بیان قوی شاید در هیچ شغلی به اندازه شغل وکالت، جلوه نداشته باشد. یک وکیل، مسئول صیانت از حقوق موکلین است. او باید ضمن برخورداری از دانش حقوقی بالا، در صحنه دادگاه عملکرد درخشانی داشته باشد. وکالت صرفاً به دانستن قوانین، بندها و تبصره‌های قانونی محدود نیست. یک وکیل زمانی قادر به دفاع موفقیت‌آمیز از موکلینش خواهد بود که بتواند تشریح خوبی از دانسته‌هایش داشته باشد. او باید با بیانی هوشمندانه و گیرا، قاضی یا رئیس دادگاه را به صدور رأی دلخواه متقاعد کند. پس اگر فکر می‌کنید سخنور خوبی هستید و سرتان برای دعاوی حقوقی درد می‌کند، وکالت می‌تواند یکی از مسیرهای موفقیت باشد.

مدرسه سخن؛ انتخاب عالی برای تقویت فن بیان شما

دیدیم که برخورداری از فن بیان قوی، چطور می‌تواند راه ورود به مشاغل خاص و موفقیت در آن‌ها را برایتان هموار کند. البته همان‌طور که گفته شد، فن بیان و سخنوری تحت هر شرایطی یک قابلیت راهگشاست که می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت حرفه‌ای شود؛ بااین‌حال این مهارت در بعضی مشاغل، نمود پررنگ‌تر و اهمیت بیشتری دارد که با تعدادی از آن‌ها آشنا شدیم. فن بیان قوی علاوه بر شغل، زندگی شخصی را نیز تحت تأثیرات مثبت قرار می‌دهد. این قابلیت، برقراری ارتباط با دیگران را آسان می‌کند. در دنیایی که بسیاری از مشکلات، از سوءتفاهم‌ها نشئت می‌گیرند، توانایی انتقال درست افکار و ایده‌ها یا به عبارت بهتر، «درست فهمیده شدن» یک موهبت است.

افرادی که به دنبال موفقیت در زندگی شخصی و شغلی هستند، امروز ضرورت قدرت فن بیان را درک کرده‌اند. به همین دلیل، تقویت فن بیان به یکی از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه فردی تبدیل شده است. اما چطور می‌توان به یک سخنور خوب تبدیل شد؟ آسان‌ترین راه، شرکت در کلاس‌های آموزش فن بیان است. شاید بپرسید در کلاس‌های چه موسسه‌ای ثبت‌نام کنیم؟ مدرسه سخن، یکی از مؤسسات آموزشیِ این حوزه و یکی از قطب‌های پرورش سخنوران بزرگ است. این موسسه به پشتوانه مدیریت عالی و مُدرسان حرفه‌ای، شما را به استاد عرصه سخن تبدیل می‌کند.

از قدیم و ندیم گفته‌اند عجله کار شیطان است؛ اگر می‌خواهید فن بیان بهتری داشته باشید، درنگ جایز نیست؛ بنابراین بهتر است ثبت‌نام در دوره‌های آموزش سخنرانی و فن بیان را در اولویت قرار دهید.

اطلاعات تماس مدرسه سخن

مدیر مسئول : دکتر فریبا علومی یزدی

  • تلفن: 88192019
  • وب‌سایت: www.sokhanvari.com
  • آدرس: میدان ونک- نبش گاندی بیستم – ساختمان 110 گاندی – واحد 5

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر