0

معماری کارخانه بی ام و

ویژگی‌های طراحی بی ام و

کمپانی بی ام و را می‌توانیم به عنوان یکی از بهترین و مطرح‌ترین گزینه‌ها در زمینه طراحی و تولید خودروهای باکیفیت و لاکچری بدانیم. این غول ماشین‌سازی آلمانی تاکنون توانسته محصولات متعدد و گوناگونی را تولید کرده و آن‌ها را به سرتاسر دنیا ارسال کند. افراد از همه جای جهان طرفدار خودروهای این کمپانی هستند و در بسیار از مواقع نیز اقدام به اجاره خودرو از محصولات این کمپانی می‌کنند. این کمپانی هزینه هنگفتی برای طراحی و ساخت بنای مرکزی خود کرده است که نتیجه فوق‌العاده‌ای نیز از آن به دست آمد. در ادامه قصد داریم تا با طراحی ساختمان مرکزی bmw بیشتر آشنا شویم.

معمار سازه

در ابتدا لازم است تا یک توضیح کلی درباره معمار ساختمان مرکزی این کمپانی خودروسازی بدهیم. ازآنجایی‌که این کمپانی یک طرح فوق‌العاده برای این ساختمان در نظر داشت، یک طراح ماهر که به موفق به کسب مدال افتخار پریتیزکر شده بود یعنی زاها حدید را برای این کار انتخاب کرد. خانم زها حدید توانست با طراحی پیچیده و منحصربه فرد خود، تحول عظیمی در این کارخانه به وجود آورد. زاها حدید به معنای واقعی کلمه از نهایت خلاقیت خود استفاده کرده و توانست یک طرح بدیع و جذاب برای این شرکت خودروسازی ایجاد کند. ازآنجایی‌که ساختمان طراحی‌شده توسط زاها حدید هیچ‌گونه مشابه قبلی ندارد، می‌توانیم نتیجه بگیریم که همه آنچه در ساختمان مرکزی bmw وجود دارد، تماما زاییده ذهن این طراح ماهر و زبردست است.

شروع طراحی

در سال 2002 کمپانی بی ام و اقدام به ساخت یک ساختمان مرکزی کرده و در این راستا از زاها حدید، دعوت به همکاری در این زمینه کرد تا بهترین طرح پیشنهادی خود را در این زمینه ارائه دهد. محل قرارگیری این پروژه در نزدیکی شهر لایپزیک آلمان در املاک شخصی بی ام دبلیو قرار داشت. زیربنای این پروژه حدود 27500 مترمربع مساحت داشته و تبدیل به یکی از هنرهای طراحی در سرتاسر جهان شده است. کمپانی بی ام دبلیو به دنبال یک طراحی فوق‌العاده بوده که ضمن توجه به عناصر زیبایی‌شناختی، بتواند نیازهای عینی و عملکردی کمپانی را نیز برآورده کند. در نهایت در سال 2006 تمام ارکان این کمپانی به این ساختمان نقل‌مکان کردند و فعالیت خود را در زمینه خودروسازی، ادامه دادند.

شفافیت طراحی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این طراحی شفافیت آن است که باعث شده تفاوت بسیار زیادی با طراحی سایر مکان‌های اداری داشته باشد. در اغلب مواقع بخش‌های مختلف کارخانه خودروسازی و سایر محیط‌های اداری و یا صنعتی، از دید عموم مخفی بودند، اما بی ام دبلیو با این طراحی زاها حدید، توانست انقلابی گسترده در این زمینه به وجود آورد.

ساختمان مرکزی

اگر شما نیز به اجاره خودرو از محصولات بی ام دبلیو علاقه دارید، بد نیست که اطلاعات خود را درباره طراحی زاها bmw ارتقا داده و درباره ساختمان مرکزی این کمپانی، دانش بیشتری به دست آورید. ساختمان مرکزی این سازه را می‌توانیم به عنوان گره اصلی این مجموعه بدانیم. این گره درواقع یک ارتباط بین سه بخش اصلی کارخانه یعنی قسمت جوشکاری بدنه، قسمت رنگ‌آمیزی و قسمت سوار کردن اجزاء بوده که به عنوان یک ورودی عمل می‌کند.

تمامی بخش‌ها از این قسمت نشات گرفته‌اند و دقیقا مشابه به قلب تپنده شرکت خودروسازی بی ام دبلیو است. این طراحی برای این قسمت باعث شده تا تمام کارکنان از کارگران گرفته تا مهندسان بالا رده، بتوانند دسترسی راحتی به خط تولید و بخش‌های مختلفی داشته باشند و ضمن این موضوع، توجه خاصی نیز به بخش مرکزی بشود. در واقع ساختمان مرکزی را می‌توانیم اوج همگرایی و جنب جوش بدانیم که زها حدید با هوشمندی تمام آن را به این نحو طراحی کرده است. به بیان‌دیگر می‌توانیم بگوییم که ساختمان مرکزی مانند مرکز عصبی یا مغز کل کارخانه خودروسازی عمل می‌کند به گونه‌ای که رشته‌های فعالیت‌های سایر ساختمان‌ها در این نقطه به یکدیگر وصل شده‌اند و گویی انشعابات مغزی هستند.

ویژگی‌های طراحی زاها حدید برای بی ام و

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که این طراحی زاها حدید دارد، عدم جداسازی بخش‌های مختلف است. درواقع تیم طراحی بر این باور بودند که تمام بخش‌های مختلف به گونه‌ای با یکدیگر ارتباط داشته باشند تا دسترسی به همه آن‌ها برای کارکنان به مراتب ساده‌تر باشد. به عبارتی می‌توانیم بوییم که در این طراحی، با ادغام عملکردهای مختلف تا حد زیادی از جدایی بخش‌های مختلف خط تولید، جلوگیری شده است. بدیهی است که یک کمپانی با این تفاوت، می‌تواند خودروهای باکیفیت و جذاب تولید کند که اغلب افراد برای اجاره خودرو از آن تمایل داشته باشند.

دیگر ویژگی این معماری، اعتقاد بالای زاها حدید به معماری سبز است. المان‌های متعددی از معماری سبز و دوست دار محیط‌زیست در این طراحی دیده می‌شود که لازم است به آن‌ها توجه داشته باشید. استفاده حداکثری از نور طبیعی، بهره بردن از تهویه طبیعی و … از نمودهای مختلف رعایت این سبک در طراحی ساختمان مرکزی هستند.

طراحی داخلی

در این طراحی یک فضای شفاف داخلی ایجادشده است که باعث تسهیل اتحاد و همبستگی کارگران با یکدیگر خواهد شد. مدل پوشش سقف این فضا به نوی انتخاب شد که می‌تواند ارتباط بصری به مراتب بیشتری را برای کارکنان به وجود آورد. همچنین استفاده از این سقف‌ها باعث شده تا بخش‌های مختلف نیز به سادگی با یکدیگر مرتبط شوند و همه آن‌ها در راستای هدف مشترک خود، فعالیت کنند. در ساختمان مرکزی این طراحی، فضای ایجاد شده است که ماشین‌ها و افراد، بتوانند به صورت کاملا مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

در این طراحی، تسمه‌های انتقال‌دهنده‌ای برای انتقال بدنه خودروها و قطعات مختلف آن‌ها قرار داده‌شده است که می‌توانند با کمترین میزان سر و صدای آزاردهنده، آن‌ها را حمل کرده و در مسیر خود از بالای قسمت غذاخوری و محل استراحت کارکنان نیز عبور کنند. طراحی این بنا به گونه‌ای انجام شده است که بینندگان به راحتی می‌توانند شاهد سلسله پیشرفت خط تولید قطعات باشند که به صورت افقی در فضای داخلی قرار گرفته‌اند.

طراحی ساختمان زاها bmw

در راستای اجاره خودرو و توضیحات بیشتر درباره طراحی کارخانه خودروسازی بی ام وه، باید به بررسی این سازه از دیدگاه بیننده‌ها بپردازیم. زمانی که یک بیننده خارجی به این سازه نگاه می‌کند، سازمان‌دهی مراحل مختلف از اقدامات عمومی و روتین کارمندان تا تمام فعالیت‌های تخصصی ماشین‌های خودرو، از قسمت جلویی ساختمان قابل‌تشخیص بوده که این به نوبه خود، امری بی‌نظیر تلقی می‌شود. سر در اصلی این سازه دقیقا مشابه با چتری بزرگ بوده که هر دو سمت به ستون‌های محکمی چفت شده است.

در صورتی که در قسمت در ورودی به تماشا بایستید، می‌توانید شاهد حرکت قطعات خودرو به صورت برهنه باشید. طراحی این ورودی به افراد این اجازه را می‌دهد تا بتوانند زاویه دید خوبی به سمت قلب کارخانه داشته باشند.

موزه bmw مونیخ آلمان

میدانیم که بی ام و، یکی از بهترین شرکت‌های خودروسازی دنیا در کنار بنز و سایر کمپانی‌های مطرح فعال در این زمینه است. این کمپانی فعالیت خود را از سال 1916 آغاز کرده و تاکنون توانسته خودروهای متنوع و باکیفیتی را به بازار عرضه کند. مدیران این کمپانی برای بازدید علاقه‌مند به خرید و یا اجاره خودرو بی ام و، منطقه‌ای را تأسیس کرده است تا افراد بتوانند به راحتی از محصولات مختلف ساخته شده، دسترسی داشته باشند. این موزه در مونیخ احداث‌شده و مانند یک پارکینگ فوق‌العاده گسترده، بسیاری از خودروهای بی ام دبلیو را در خود جای داده است.

در این موزه بخش‌های مختلفی وجود دارد که هرکدامشان محل قرارگیری ماشین‌های گوناگونی هستند. یکی از بخش‌های جذاب این موزه به خانه موتورسیکلت اختصاص دارد. در این بخش شما می‌توانید اطلاعات مفیدی درباره 80 سال تاریخ تولید موتورسیکلت در این کمپانی بپردازید. به صورت کلی اگر قصد خرید و یا اجاره خودرو از محصولات این کمپانی را دارید، با کمک این موزه می‌توانید اطلاعات بسیار بیشتر و گسترده‌تری درباره محصولات ساخته‌شده توسط این کمپانی لاکچری، به دست آورید.

سخن پایانی

بدون شک بی ام دبلیو را می‌توانیم به عنوان یکی از بهترین کارخانه‌های خودروسازی در سرتاسر دنیا بدانیم که محصولات بسیار جذابی را توانسته وارد بازار جهانی خودرو بکند. محصولات این برند در بسیاری از کشورها وجود دارند و شما در زمان خرید و یا اجاره خودرو، می‌توانید به سراغ آن‌ها بروید. در بخش‌های قبلی به صورت کامل به بررسی معماری ساختمان مرکزی بی ام و پرداختیم که توسط معمار سرشناس و مجرب، زها حدید انجام شده است. ویژگی‌های مختلف این سبک معماری را برای اطلاعات بیشتر شما به صورت کامل موردبررسی قرار دادیم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر