به یقین شخصیت عینکی هارولد لوید (Harold Lloyd) در سال‌های دهه‌ی 1920، کمتر از همه‌ی کمدین‌های دیگر مضحک بود و دلقک‌گونگی آگاهانه‌ای داشت. او بیشتر به تعبیر تماشاگر سینما به یک مرد طبقه‌ی متوسط شباهت دارد. این همان هدف لوید از خلق این شخصیت است. شخصیت هارولد لوید، به شدت خواهان آن است که بخشی از جامعه باشد. یک مرد خودساخته که می‌خواهد دختر مورد علاقه‌اش را به دست آورد، دوستانی بیابد و شهری و امروزی و موفق شود. هارولد لوید به ما نشان می‌دهد که خواست اجتماع در سال‌های 1920 – و امروزه نیز – تا چه حد شرم‌آور و از نظر روان‌شناسانه تردید‌برانگیز است.

فهرست مطالب این مقاله:

  • هارولد لوید کیست و چگونه به وجود آمد؟
  • کمدی هارولد لوید درباره چه مسائلی بوده‌است؟
  • شخصیت‌پردازی هارولد لوید چگونه بود؟
  • فیلم شناسی هارولد لوید

مختصری درباره ظهور هارولد لوید در کمدی

هارولد لوید با آگاهی تصمیم گرفت یک شخصیت ضد اجتماعی، شخصیتی متفاوت با جامعه (مانند چاپلین و کیتن) را ترسیم نکند. این شخصیت عینکی از خودش و پشتوانه زندگی او ریشه می‌گیرد. بازخوردهای لوید را در عرف و سنت کمیک به همان وضوح بازتاب می‌دهد که شخصیت‌های چاپلین و کیتن ارائه دادند.

هارولد لوید (1893-1971) با شروع کار خود در سال 1914  کاراکتری با شخصیت “خوب” را ایجاد کرد که او را به یکی از محبوب‌ترین کمدین های دوره فیلم صامت تبدیل کرد. هارولد لوید در بیستم آوریل 1893، در بورچارد، نبراسکا به دنیا آمد. وی فرزند دوم جیمز درسی و الیزابت لوید بود.

مضامین کمدی‌های هارولد لوید

مطابقت خواسته‌های قراردادی، شوق و ذوق برای زندگی، باوری در خود، بازتابی از طبقه‌ی متوسط، قالب‌های بنایی بودند که لوید در کمدی‌خهایش استفاده کرد. عشق او به نظامی که درگیر آن بوده‌است، قوه‌ی ابداع او را خاموش نکرد و یا مانع از ندیدن مشکلات سیستم نشد.

در حالی که مشکلات در سینمای چاپلین (و نیز در محدوده‌ای وسیع در فیلم‌های کیتن) از تبهکاران، غالبا یک‌بعدی شریر ناشی می‌شود که نشان‌دهنده نهادهای جامعه‌اند؛ ریشه مشکلات لوید در ناکامی‌های بسیار واقعی است که همه مردم درگیر آن هستند. این ناکامی‌های معمولی در سینمای لوید به مقیاس‌های فروید گسترش یافته‌است. اما برای تماشاگر همچنان آشنا باقی می‌ماند. این‌گونه ناکامی‌ها برای لوید از مشکلات فیزیکی زندگی شهری بر‌می‌خیزد.

مطلب پیشنهادی: فیلم‌های کمدی قرن 20، مرهمی بر دردهای اجتماعی و فرهنگی

وظیفه‌ی روزانه برخیزیدن از خواب و رفتن به کار به کارهای عادی با ابعادی مضحک تبدیل می‌شود. مثلا بردن یک بوقلمون به خانه با تراموای شهری یا با خانواده برای سواری‌رفتن.

افزون بر این ناکامی‌های روزمره، خواست‌های شخصیت عینکی نیز وجود دارد. آرزوی موفقیت و تمایلات و نیت‌های آمریکایی‌اش که علی‌رغم این واقعیت که خود شخصیت ممکن است از نظر جسمانی یا عاطفی توان برآوردن آن‌ها را نداشته باشد، همیشه به پاداش می‌رسد.

شخصیت‌پردازی هارولد لوید در فیلم‌های او

شخصیت هارولد لوید جلوه‌های متنوعی دارد. از پسر کشاورز گرفته تا دکتر و میلیونر، همه نقش‌های او در یک چیز اساسی مشترک هستند. لوید می‌گفت من گروهی معینی را نشان می‌دهم. از دید لوید، آن‌ها جوان‌هایی بودند که در حین تعطیلات کار می‌کردند و همیشه با یک مرد گردن کلفت بزرگ‌تر کشمکش داشتند. برعکس آثار چاپلین، این کشمکش همواره موفقیت‌آمیز بود. لوید همیشه به پیروزی نهایی مطمئن است. حتی اگر بتواند فقط از یک مانع اجتماعی دیگر جهش کند. طرح اولیه‌ی نزولی به بیهودگی رویای آمریکایی است.

شخصیت لوید، خوش‌بینی جاودان را ابقا می‌کند. این ایده که پشتکار، موفقیت می‌آورد. مبالغه‌ی رویاهای پیروزی آمریکایی است که نویسندگان عوام‌پسندی چون آلگر چکیده آن را بیان کردند. تماشاگران آمریکایی در شخصیت عینکی لوید افکار باطنی خود را بازشناختند و در همان حال که مورد تحسن قرار می‌گرفتند، تحمیق می‌شدند. اندوه ناشی از فیلم‌های چاپلین، کیتن و یا  حتی هری لگندرون، توسط تماشاگر جذب و تحسین می‌شد. شخصیت عینکی هارولد لوید یک “آدم کوچک” آن‌چنان که چاپلین خود را در “جویندگان طلا” معرفی می‌کند نبود.

هارولد لوید نسبت به خصوصیت همسان‌سازی با شخصیت کاملا آگاهی‌داشت. در فیلم “سال اولی”، صحنه‌ای است که شخصیت عینکی تلاش می‌کند با خریدن بستنی قیفی برای عده‌ای در کالج دوست پیدا کند. خیلی زود صدها نفر که بستنی قیفی می‌خواهند، او را محاصره می‌کنند و هم‌چنان که دوربین عقب ‌می‌رود و از صحنه خارج‌ می‌شود، او در میان دانشجویان محو ‌می‌شود. تلاش او برای خرید دوست شکست می‌خورد. وقتی لوید برای اولین بار از این سکانس فیلم‌برداری کرد، قصد‌داشت چیزی خنده‌آور را مطرح کند اما دریافت کسی نمی‌خندد.

ما این (سکانس خریدن دوست با بستنی) را تحلیل کردیم و دریافتیم بینندگان برای آن پسر احساس تاسف می‌کنند. آن‌ها از دانشجویانی که از او سود می‌جستند و روش کارشن نفرت داشتند. تا وقتی آن صحنه را حذف نکردیم، هیچ چیز به حالت طبیعی خود برنگشت.

هارولد لوید

هارولد لوید بر عامل خطر تاکید داشت و همانند سازی با کاراکتر را از طریق عمومیت دادن خطر در شیرین‌کاری‌هایی که انجام می‌دادبه اوج می‌رساند. او به طور عمد شیرین‌کاری‌های خطرناک در فیلم‌هایش می‌گنجاند و از تدوین داراماتیک در حین این اعمال لذت می‌برد. برای مثال در فیلم آخرین چیز ایمنی است (Safety Last) مکان دوربین بر این واقعیت تاکید می‌کند که لوید واقعا بالای یک ساختمان است. وقتی سر می‌خورد یا آویزان می‌شود، دوربین کمی بالاتر از او قرار می‌گیرد و کل صحنه را در یک تک‌برداشت به ما نشان می‌دهد.

لوید در همه این خطرها هرکز به شخصیت خود اجازه نمی‌دهد عینکش را بردارد یا هویتش را از دست بدهد.و عینک روی چشم شخصیت می‌ماند حتی اگر به شنا برود یا فوتبال بزی کند (در فیلم سال اولی The Freshman)

فیلم‌های هارولد لوید (لیست کامل)

لوید دو نوع فیلم می‌ساخت. کمدی‌های شخصیت و فیلم‌های پردهیجان. فیلم‌های پر هیجان همه به نحوی با صعود از بناهای کوتاه و بلند در ارتباطند. مشهورترین این فیلم‌های هیجان‌آور یا آسمان‌خراشی عبارتند از :

  • بیرون وزیر (1920)
  • مواظب زیر باش (1920)
  • هرگز ضعیف نشو (1921)
  • آخرین چیز ایمنی است (1923)
  • اول پاها (1930)

در جدول زیر لیست کامل فیلم های هارولد لوید را به همراه سال تولید آن‌ها (بر اساس اطلاعات وب سایت رسمی هارولد لوید) برای شما منتشر می‌کنیم.

The Old Monk’s Tale 1913
Cupid in a Dental Parlor 1913
His Chum, The Baron 1913
Algy on the Force 1913
Twixt Love and Fire 1913
Rory O’ The Bogs 1913
Samson 1914
The Patchwork Girl of Oz 1914
Beyond his Fondest Hopes 1915
Close-Cropped Clippings 1915
Pete the Pedal Polisher 1915
Willie Runs the Park 1915
Hogan’s Romance Upset 1915
Just Nuts 1915
Love, Loot and Crash 1915
Their Special Splash 1915
Miss Fatty’s Seaside Lovers 1915
From Italy’s Shores 1915
Courthouse Crooks 1915Over the Fence 1917
Lonesome Luke Loses Patients 1917
Pinched 1917
By the Sad Sea Waves 1917
Birds of a Feather 1917
Bliss 1917
From London to Laramie 1917
Rainbow Island 1917
Love, Laughs and Leather 1917
The Flirt 1917
Clubs are Trump 1917
All Aboard 1917
We Never Sleep 1917
Move On 1917
Bashful 1917
Step Lively 1917
The Tip 1918
The Big Idea 1918
The Lamb 1918
Hit Him Again 1918
Beat It 1918
A Gasoline Wedding 1918
Look Pleasant Please 1918
Here Come the Girls 1918
Let’s Go 1918
On the Jump 1918
Follow the Crowd 1918
Pipe the Whiskers 1918
It’s a Wild Life 1918
Hey There 1918
Kicked Out 1918
The Non-Stop Kid 1918
Two-Gun Gussie 1918
Fireman, Save My Child 1918
The City Slicker 1918
Sic ‘Em Towser 1918
Somewhere in Turkey 1918
Are Crooks Dishonest? 1918
An Ozark Romance 1918
Kicking the Germ Out of Germany 1918
That’s Him 1918
Bride and Gloom 1918
Two Scrambled 1918
Bees in His Bonnet 1918
Swing Your Partners 1918
Why Pick On Me? 1918
Nothing But Trouble 1918
Hear ‘Em Rave 1918
Take a Chance 1918
She Loves Me Not 1918
Wanted – $5,000 1919
Going! Going! Gone! 1919
Ask Father 1919
On the Fire 1919
I’m On My Way 1919
Look Out Below 1919
The Dutiful Dub 1919
Next Aisle Over 1919
A Sammy in Siberia 1919
Just Dropped In 1919
Crack Your Heels 1919
Ring up the Curtain 1919
Young Mr. Jazz 1919
Si, Senor 1919
Before Breakfast 1919
The Marathon 1919
Back to the Woods 1919
Pistols for Breakfast 1919
Swat the Crook 1919
Off the Trolley 1919
Spring Fever 1919
Billy Blazes, ESQ. 1919
Just Neighbors 1919
Heap Big Chief 1919

At the Old Stage Door 1919
Never Touched Me 1919
A Jazzed Honeymoon 1919
Count Your Change 1919
Chop Suey & Co. 1919
Don’t Shove 1919
Be My Wife 1919
The Rajah 1919
He Leads, Others Follow 1919
Soft Money 1919
Count The Votes 1919
Pay Your Dues 1919
His Only Father 1919
Spit-Ball Sadie 1915
Terribly Stuck Up 1915
A Mixup for Mazie 1915
Some Baby 1915
Fresh From the Farm 1915
Giving The Fits 1915
Bughouse Bellhops 1915
Tinkering with Trouble 1915
Great While it Lasted 1915
Ragtime Snap Shots 1915
The New Adventures of Terence O’Rourke 1915
A Foozle at the Tee Party 1915
Ruses, Rhymes, and Roughnecks 1915
Peculiar Patients’ Pranks 1915
Lonesome Luke, Social Gangster 1915
Lonesome Luke Leans to the Literary 1916
Luke Lugs Luggage 1916
Lonesome Luke Lolls in Luxury 1916
Luke, the Candy Cut-Up 1916
Luke Foils the Villain 1916
Luke and the Rural Roughnecks 1916
Luke Pipes the Pippins 1916
Lonesome Luke, Circus King 1916
Luke’s Double 1916
Them Was the Happy Days 1916
Luke and the Bomb Throwers 1916
Luke’s Late Lunchers 1916
Luke Laughs Last 1916
Luke’s Fatal Flivver 1916
Luke’s Society Mixup 1916
Luke’s Washful Waiting 1916
Luke Rides Rough-Shod 1916
Luke, Crystal Gazer 1916
Luke’s Lost Lamb 1916
Luke Does the Midway 1916
Luke Joins the Navy 1916
Luke and the Mermaids 1916
Luke’s Speedy Club Life 1916
Luke and the Bang-Tails 1916
Luke, the Chauffeur 1916
Luke’s Preparedness Preparations 1916
Luke, the Gladiator 1916
Luke, Patient Provider 1916
Luke’s Newsie Knockout 1916
Luke’s Movie Muddle 1916
Luke, Rank Impersonator 1916
Luke’s Fireworks Fizzle 1916
Luke Locates the Loot 1916
Luke’s Shattered Sleep 1916
Luke’s Lost Liberty 1917
Luke’s Busy Day 1917
Luke’s Trolley Troubles 1917
Lonesome Luke, Lawyer 1917
Luke Wins Ye Ladye Faire 1917
Lonesome Luke’s Lively Life 1917
Lonesome Luke on Tin Can Alley 1917
Lonesome Luke’s Honeymoon 1917
Lonesome Luke, Plumber 1917
Stop! Luke! Listen! 1917
Lonesome Luke, Messenger 1917
Lonesome Luke, Mechanic 1917
Luke’s Wild Women 1917 Bumping Into Broadway 1919
Captain Kidd’s Kids 1919
From Hand to Mouth 1919
His Royal Slyness 1920
Haunted Spooks 1920
An Eastern Westerner 1920
High and Dizzy 1920
Get Out and Get Under 1920
Number, Please? 1920
Now or Never 1921
Among those Present 1921
I Do 1921
Never Weaken 1921 A Sailor-Made Man 1921
Grandma’s Boy 1922
Dr. Jack 1922
Safety Last! 1923
Why Worry? 1923
Girl Shy 1924
Hot Water 1924
The Freshman 1925
For Heaven’s Sake 1926
The Kid Brother 1927
Speedy 1928 Welcome Danger 1929
Feet First 1930
Movie Crazy 1932
The Cat’s-Paw 1934
The Milky Way 1936
Professor Beware 1938
The Sin of Harold Diddlebock 1947 Dogs of War 1923 Down Memory Lane 1949
Harold Lloyd’s Laugh Parade 1951
Harold Lloyd’s World of Comedy 1962