0

موسیقی فیلم “درباره الی” از آندرا باور

فیلم “درباره الی” به کارگردانی اصغر فرهادی از فیلم‌های ماندگار سینمای ایران است. فیلمی با حضور چهره‌های سینما که در آن سال‌ها خوش درخشید و علاوه بر انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاچیان در جشنواره فجر، جایزه‌ی خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی فیلم برلین  را در ۲۰۰۹ کسب کرد. فیلمی که به خوبی در حافظه‌ی جمعی ما دوست‌داران سینما در ایران باقی مانده است. اما این‌جا قصد نداریم در مورد فیلم “درباره الی” صحبت کنیم. این‌جا می‌خواهیم نغمه‌ی تاثیر گذار تیتراژ پایانی این فیلم را برای شما یادآوری کنیم.رباره الی با این‌که مثل خیلی از آثار فرهادی موسیقی متن نداشت، اما موسیقی انتهای فیلم که یکی از قطعات آندرا باور است، بهترین موسیقی انتخابی برای پایان دادن به التهاب و تشنج همسفران الی بود.در ادامه به معرفی این نوازنده و آهنگساز خواهیم پرداخت و لینک دانلود موسیقی فیلم درباره الی ساخته‌ی آندرا باور را برای شما آماده کرده‌ایم تا از شنیدن این موزیک لذت ببرید.

معرفی آندرا باور

آندرا باور سازنده موسیقی فیلم درباره الی

آندرا باور،در آلمان متولد شد و از 5 سالگی تمرین با ویولن را آغاز کرد. سه سال بعد ویولن سل را به عنوان ساز اصلی خود انتخاب کرد.پس از فارغ التحصیلی از مدرسه هنر برلین،با ارکسترهای سمفونیک و گروه‌های موسیقی متعددی در آلمان و دیگر کشورهای اروپایی کار کرد.علی‌رغم تحصیل در حوزه‌ی کلاسیک، همواره علاقه فراوانی به موسیقی مشرق زمین و سبک موسیقی جز در خود می‌دید که نتیجه‌ی آن برگزاری کنسرت و ضبط‌های استودیویی متعددی در نقاط مختلف دنیا با هنرمندانی چون “لاتتا ترسا”، “جیمز موریسون”،”ناتالی کول”،”گروه دریا”،”مایکل هُپه”،”تریوی ری براون” و… بود.

باور پس از شناخت قابلیت‌ جلوه‌های صوتی و تجهیزات الکترونیکی و تحت تاثیر فضای موسیقی شرقی، تلاش کرد دامنه‌ی صدای کلاسیک ویولن سل خود را وسعت دهد. آلبوم موسیقی “نغمه‌های سکوت” اولین آلبوم آندرا باور است که در کشورهای مختلف منتشر شده و با استقبال مخاطبان مواجه شد.این آلبوم در کشور ما نیز توسط انتشارات هرمس منتشر شده است. آندرا باور دربازه‌ی موسیقی خود می‌گوید:

من فکر می کنم صدای ویولن سل، حالات زمینی را با کیهان‌های غیر فیزیکی پیوند می‌زند و مستقیما با روح انسان سر و کار دارد. در هر حالتی، وقتی در حال مدیتیشن، یوگا هستید یا وقتی با آب گرم حمام می‎کنید و از آن لذت می برید یا وقتی با اتومبیل خود رانندگی می‌کنید یا به راحتی دراز کشیده‌اید روی مبل … شنیدن آهنگ‌ها و نغمه‌های من می‌تواند به شما آرامش ببخشد و با تجربه‎ی قلمروهای عمیق‌تر از بودن با سهولت و سادگی، شما را در حالت آگاهی قرار دهد

 ذهن خود را آزاد کنید ، قلب خود را باز کنید ، و آفریننده آگاه واقعیت خود باشید … این مانترا اساسی و درحال گسترش زندگی من بوده است ، و من خوشحالم که نقش خود را در روند صعودی بشریت و مادر زمین ایفا کرده‌ام.

معرفی آلبوم نغمه‌های سکوت از آندرا باور

چه تدبیر ای مسلمانان
که من خود را نمی دانم
نه ترسا نه یهودم من
 نه گبرم نه مسلمانم 

این شعر مولانا به عنوان معرفی نامه‌ای برای آلبوم نغمه‌های سکوت، در کاور این آلبوم نوشته شده است. آلبومی به شدت شرقی و تحت تاثیر مولانا از آندرا باور، هنرمندی آلمانی که نوازنده‌ی ساز ویولن سل یا همان چلو است. آلبوم “نغمه های سکوت” 10 قطعه دارد و توسط نشر هرمس منتشر شده است.

باور که از کودکی نوازندگی را آغاز کرده و تا کنون با ارکسترهای متعددی همکاری داشته، تحت تاثیر موسیقی مشرق زمین و اشعار مولانا، به آهنگسازی برای ویولن سل روی آورده است. یکی از قطعات این آلبوم که، “نغمه ای برای الی” نام دارد در تیتراژ پایانی فیلم “درباره الی” به کارگردانی اصغر فرهادی استفاده شد. البته تشابه اسمی بین این قطعه و این فیلم احتمالا اتفاقی است و گمان می‌رود آندرِا باوِر این آهنگ را برای استاد خود، اِلی جکسون بیر ساخته باشد. کما این‌که آلبوم “نغمه های سکوت” را به او تقدیم کرده است. قطعه “روندو برای گنگاجی” نیز معروف‌ترین قطعه‌ی این آلبوم است که ملودی آن به گوش اغلب افراد آشناست. آندرِا باور درباره‌ی این آلبوم نوشته است

موسیقی این آلبوم درباره جنبه های گوناگون روح آدمی و امتزاج او با آفریدگارش صحبت می‌کند. از ایثار، از شور یکی شدن، از رقص زندگی، از اشتیاق دیدن معبود، از وسعت جهان و تهی بودن آن بدون آفریدگار و هر یک از قطعات آلبوم “نغمه‌های سکوت”،جلوه‌گر یکی از این جنبه‌ها است.

“نغمه ای برای الی” ، “زمینه 1” ، “روندو برای گنگاجی”، “چهره ای از سکوت”، “شرقی”، “آرزو”، “تکنوازی”، “ابدی”، “زمینه 2” و “آشکار” قطعات این آلبوم هستند.

دانلود موسیقی فیلم درباره الی آندرا باور

آهنگ فیلم پاپیون اثر جرالد گلد اسمیت

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر