0

5 دهه تکامل موسیقی پاپ چگونه اتفاق افتاده است؟

در ابتدا موسیقی پاپ در اصل به موسیقی رایج هر زمان گفته می‌شود.  اما این شاخه از هنر پاپ به ژانر همیشه در حال رشد خود تبدیل شده است. برخی معتقدند ژانر پاپ کم‌عمق است و آهنگ‌های ساده‌ای در مورد چیزی جز مهمانی، تفریح و رابطه زن و مرد ندارد. اما این ژانر همیشه خیلی بیشتر از این بوده است. این موسیقی جایی است که ملودی‌های در هم آمیخته می‌شوند. مکانی که در آن همه نوع صدا با هم مخلوط شده‌اند و با ساختار پاپ سنتی به یک‌دیگر متصل شده است. فلسفه هنر موسیقی پاپ از مفاهیمی مانند عشق و از دست‌دادن و زندگی دور نشده است. احساسی که در قلب هر نوع موسیقی قرار دارد. برای شناخت ساختار موسیقی پاپ طی 5 دهه اخیر با ما همراه باشید.

موسیقی پاپ چیست؟ چه ویژگی‌هایی پاپ را متمایز می‌کند؟

موسیقی پاپ چیست؟ موسیقی پاپ ژانر موسیقی محبوبی است که بیشترین مخاطب را بین عموم مردم ایجاد می‌کند. یک آهنگ پاپ ترانه‌ای است که نسخه‌های زیادی را به فروش می‌رساند و آخرین بازدیدهای وب‌سایت‌های موسیقی را در دست دارد.

اما راز رسیدن به صدر جدول موسیقی پاپ چیست؟ یک آهنگ باید به صورت تک آهنگ منتشر شود، اگرچه اکثر تک‌آهنگ‌ها نیز در یک آلبوم منتشر می‌شوند. آهنگ‌هایی که مورد بازدید قرار می‌گیرند تقریباً همیشه ویژگی‌های خاصی دارند که بعضا فرمول پاپ نامیده می‌شوند.

آنها ریتم خوب و ملودی جذاب دارند و به راحتی می‌توان آنها را به خاطر سپرد و خواند. آن‌ها معمولاً کر دارند که چندین بار و دو یا چند بار تکرار می‌شوند. بیشتر آهنگ‌های پاپ بین دو تا پنج دقیقه طول دارند و اشعار معمولاً در مورد شادی‌ها و مشکلات عشق و روابط است. آهنگ‌های پاپ توسط گروه‌های مختلف ایرانی و خارجی و سایر ملیت‌ها به صورت روزانه در حال تولید شدن و شنیده‌شدن میلیونی هستند.

اما همه تک آهنگ‌های هیت توسط هنرمندان پاپ تولید نمی‌شود. آنها هم‌چنین توسط هنرمندان بسیاری از ژانرهای دیگر مانند خوانندگان موسیقی کانتری نظیر Carrie Underwood و Taylor Swift ، گروه‌های راک Radiohead و Foo Fighters، خوانندگان محلی باب دیلن و Mumford & Sons، خوانندگان ترانه‌سرا، التون جان و اد شیران، R&B و… تولید شده‌اند.

بهترین خوانندگان پاپ معاصر ساختار ژانر را دچار تغییر کردند

هنرمندان موسیقی پاپ با نوشتن آهنگ‌هایی که از فرمول موسیقی پاپ پیروی می‌کنند و شامل عناصر ژانر خاص خود هستند، تک آهنگ‌ها را تولید می‌کنند. با این کار می‌توانند سبک منحصر به فرد خود را در پاپ ایجاد کنند. به لیست هنرمندان پرفروش زیر نگاه کنید و توجه کنید که چند نفر در بیش از یک ژانر تجربه دارند. هنرمندانی مانند این‌ها هستند که به احتمال زیاد در آینده سبک‌های جدید موسیقی پاپ را خلق می‌کنند.

  • One Direction: گروه پاپ انگلیسی-ایرلندی که در هنگام آواز خواندن بسیاری از آهنگ‌های هیت روی صحنه می‌رقصند.
  • کتی پری (Katy Perry): هنرمند پاپ و رقص آمریکایی که کار خود را با خواندن موسیقی gospel آغاز کرد.
  • بیانسه (Beyonce): خواننده پاپ و R&B آمریکایی که فعالیت خود را در گروه دختران R&B Destiny’s Child آغاز کرد.
  • تیلور سویفت (Taylor Swift): خواننده پاپ آمریکایی که فعالیت خود را به عنوان یک هنرمند موسیقی کانتری آغاز کرد.
  • جاستین تیمبرلیک (Justin Timberlake): خواننده Soul ، پاپ و R&B آمریکایی که با گروه NSYNC شروع به کار کرد.
  • ایگگی آزاله (Iggy Azalea): رپر استرالیایی که پس از عزیمت به آمریکا ، سبک هیپ‌هاپ موسیقی پاپ خود را ایجاد کرد.
  • آریانا گراند (Ariana Grande): هنرمند پاپ، R&B و رقص پاپ آمریکایی که فعالیت خود را در تئاتر موسیقی آغاز کرد.
  • مایلی سایرس (Miley Cyrus): خواننده موسیقی پاپ آمریکایی که فعالیت خود را به عنوان بازیگر و هنرمند موسیقی کشور آغاز کرد
  • فارل ویلیامز (Pharrell Williams): هنرمند هیپ‌هاپ آمریکایی که آهنگ‌های دیدنی و سرگرمی ، Soul ، رقص و موسیقی‌پاپ تولید کرده است.
  • امینم (Eminem): تهیه‌کننده و رپر آمریکایی هیپ‌هاپ که پرفروش‌ترین هنرمند آمریکایی در دهه 2000 بود.
جانی ری از اولین خوانندگان پاپ

موسیقی پاپ دهه 50 میلادی؛ تولد بزرگ‌ترین ژانر موسیقی

این دوره ابتدا از راک اند رول شروع به کار کرد. در دهه 50 ، موسیقی دهه‌های گذشته – از جمله موسیقی swing  و آوازهای crooning – با سبک‌های جدیدی جایگزین شد.

راک در حال رشد بود، و همزمان با آن، آغاز موسیقی پاپ نیز در حال رشد بود. یک تهیه‌کننده خلاق به نام میلر (Mitch Miller ) در این دوره با با هنرمندان بزرگ Columbia Records کار کرد تا صدایی ایجاد شود که محدود به یک ژانر ساده نباشد. او در حال تلفیق سبک کانتری، بلوز و موسیقی عامیانه با اصوات اصلی راک بود که همه به آن گوش می‌دادند و نتیجه چیزی بود که کانون توجه را از ارکسترهای بزرگ و گسترده در دهه‌های گذشته گرفت و آن را در مرکز توجه قرار داد.

این نوآوری موسیقی، در صدای هنرمندانی مانند جانی ری (Johnnie Ray)، فرانکی لائین (Frankie Laine)، و گای میچل (Guy Mitchell) مشهود است. همه آنها با میچ میلر کار می‌کردند. این دهه هم‌چنین برای الویس پریسلی (Elvis Presley )، که در سال 1953 ظهور کرد، نقطه عطفی بود و آهنگ‌های او ، مانند ” Hound Dog ” برخی از محبوب‌ترین آهنگ‌های زمان‌ها بودند.

الویس پرسلی خواننده سرشناس که در چندین ژانر موسیقی از جمله پاپ فعالیت داشت.

ظهور رادیو در دهه 1960 و اوج‌گیری موسیقی پاپ

از ابتدای شروع، موسیقی پاپ از هواداران زیادی بین نوجوانان برخوردار بود و در دهه 60 ، وقتی رادیو قابل حمل معرفی شد، نوجوانان راحت‌تر می‌توانستند آهنگ‌های محبوب خود را هر کجا که می‌رفتند، گوش کنند.

پاپ روز‌به‌روز گسترش می‌یافت. از سواحل کالیفرنیا ، گروه‌هایی مانند Beach Boys با آهنگ‌های سنتی پاپ هارمونی می‌گرفتند و آنها را با ریتم “surf rock” که برای آنها شناخته شده بود، لایه بندی می‌کردند. اما نیروی محرک واقعی پاپ در دهه 60 از سراسر اقیانوس اطلس با ورود موج‌های فکری Beatlemania  و British Invasion به بازا موسیقی آمریکا قوت گرفت.

این موج انگلیسی موسیقی گروه‌های موسیقی راک و پاپ را به ایالات متحده آورد و در آنجا محبوبیت زیادی پیدا کرد.

بیتلز از جمله این حرکت‌ها بود و ترکیب آنها از  راک و موسیقی پاپ بلافاصله چارت پاپ آمریکایی را به دست گرفت. گروه‌های دیگر که در این حرکت شرکت کرده بودند شامل گروه پاپ انگلیسی، The Dave Clark Five بود. تک آهنگ آنها “Over and Over” شماره یک در نمودارهای آمریکایی در سال 1965 بود که Beatles را شکست داد.

گروه Beatles را شاید بتوان پرطرفدارترین گروه پاپ تاریخ نامید.

دهه 1970 افول نسبی موج اولیه پاپ موزیک

موج اصلی موسیقی پاپ از اواخر دهه 60 شروع شد، اما در دهه 70 از بین رفت. در عوض به ترکیبی از پانک راک و پاپ تبدیل شد که توسط گروه‌هایی مانند Romantics و Cheap Trick تعریف شد.

در همان زمان ، پاپ کانتری ظاهر شد که ناشی از تلاش هنرمندان کانتری برای دستیابی به مخاطبان بیشتر بود. ناگهان تکرارها و ملودی‌های پاپ درهم آمیخته با زنگ و کشش موسیقی کانتری همراه شد.

اما بزرگترین کاری که دهه هفتاد برای پاپ انجام داد در قالب یک موسیقی پاپ-راک بود.

 این آغاز دوران مایکل جکسون، التون جان و کوئین بود.

التون جان با اجرای موسیقی متنوعی از تصنیف‌های پاپ گرفته تا آهنگ‌های آرنا راک به یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های پاپ زمان تبدیل شد.

مایکل جکسون ستاره انقلابی پاپ بود. آلبوم Thriller او هنوز پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی تاریخ است.

پاپ انقلابی دهه 1980 را با مایکل جکسون می‌شناسند

ضبط دیجیتالی در دهه 80 گسترش یافت و امکاناتی که در آن ارائه شد باعث شد پاپ حتی بیشتر از پیش رشد کند.

به طور ناگهانی، سینت سایزرها و صداهای الکترونیکی در پاپ قرار گرفت و ژانرهایی مانند تکنو نیز ایجاد شدند. هنرمندانی که در این سال‌ها ظاهر شدند پاپ انقلابی بودند.

 Thriller مایکل جکسون هنوز پرفروش‌ترین آلبوم در تمام دوران است. جکسون در حال تبدیل‌شدن به بزرگ‌ترین ستاره پاپ دهه بود. موسیقی او، که از پاپ، راک، فانک و بسیاری موارد دیگر بیرون کشیده شد، همراه با حضور عجیب و غریب و پرتحرک او، او را به کانون توجه قرار داد که هرگز واقعاً از بین نرفت.

اختراع سینتی سایزر در دهه 1980 باعث تحول جدی روند تولید سبک موسیقی pop شد.

دهه 1990 و ورود بیشتر دخترها به موسیقی با ژانر پاپ

در حالی که دهه 90 پاپ هم‌چنان مانند گذشته پاپ ادامه پیدا می‌کرد، آنچه که به ژانر معرفی می‌شد، گروه های دختر بودند. در دهه گذشته، گروه دختران بریتانیایی، دختران اسپیس (Spice Girls) وارد بازار آمریکا شدند و از زمان بیتلز به موفق‌ترین گروه تجاری انگلیس در آمریکای شمالی تبدیل شدند. آنها همچنین با تک آهنگ “Spice Up Your Your Life” موفق‌ترین گروه پاپ زن و یکی از موفق‌ترین گروه های پاپ تا کنون بودند.

گروه Spice Girls

دهه 2000 دوران همه‌گیری پاپ موزیک در جهان

تا دهه 2000 ، پاپ  جاده‌ای بی‌پایان برای هنرمندان بود که به سراسر جهان سفر کنند. هرکدام با استعداد خاص خود و رجوع به سنت‌های کلاسیک پاپ مسیر خود را رفتند.

نوجوان پاپ در موسیقی بریتنی اسپیرز و کریستینا آگویلرا وجود داشت. پاپ راک و پاپ پاور در حال بازگشت به صداهای Blink 182 ” بودند و دروازه‌ای را برای موسیقی‌دان ها باز می‌کردند که در ژانرهای پاپ پانک محوری قرار می‌گرفتند. مانند Simple Plan و Fall Out Boy. در اواخر دهه اول دهه 2000 ، پاپ مجدداً تحت تأثیر موسیقی ریحانا با صدای هیپ هاپ و R&B تحت تأثیر قرار گرفت و صداهای الکترونیکی باعث شد که در موسیقی‌های لیدی گاگا از آلبوم پوکر فیس، که در ادامه موفق به کسب دو جایزه گرمی شد، شناخته شود. پاپ تبدیل شده بود به مجموعه‌ای از زیرمجموعه‌های خود و تلفن‌های موبایل که همه مشترک آهنگ‌های پاپ شدند.

کلام آخر: موسیقی پاپ چیست؟

پاپ بسیار بیشتر از یک ملودی جذاب و لوپ‌های تکرار‌شونده است. موسیقی پاپ نشان‌دهنده روشی است که موسیقی و روندهای موسیقی در طول سال‌ها تکامل یافته است و صداهایی را جمع می‌کند که نباید با هم کار می‌کردند. اما این کار را کردند و به شکلی این کار را کردند. که بسیار دوست داشتنی بود. امروزه پاپ به دلیل روند تکاملی آن بسیار متنوع و غنی است. پاپ یک ژانر پیچیده و شگفت‌انگیز موسیقی است که در آن امکانات بی‌پایان است.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر