0

10 نفر از کلکسیونرهای معروف جهان در حوزه آثار هنری

کلکسیونرهای معروف جهان

برخی از تماشایی‌ترین مجموعه‌های موزه و گالری‌های جهان امروز به لطف مجموعه‌های باورنکردنی برخی از مجموعه داران هنری پرشور از نسل‌های گذشته است. ما لیست 10 نفر از مهمترین و تأثیرگذارترین کلکسیونرهای معروف جهان از گذشته را که هر عاشق هنری باید بشناسد، تهیه کردیم. با ما همراه باشید.

1- گرتود و لئو استین (Gertrude and Leo Stein)

گرترود و لئو استین در دوران Belle époque در فرانسه جزو آمریکایی‌های کاملاً ممتاز بودند. گرترود در سال 1903، به دنبال برادرش لئو، که برای تحصیل در هنر به آنجا نقل مکان کرده بود، به پاریس نقل مکان کرد. گرترود خودش نویسنده بود.

گرترود و لئو استین در خانه خود در خیابان Rue de Fleurus 27 ، که به زودی به یکی از معروف‌ترین سالن‌های پاریس تبدیل شد، یک کلکسیون هنری چشم‌گیر را راه اندازی کردند. هر دو از هنر درک و شهود زیادی داشتند و آنها اغلب کارهای جدید را از استودیوهای هنرمندان آوانگارد خریداری می کردند.

سالن‌های عصر شنبه آنها بازدیدکنندگان را با جدیدترین تحولات هنر آشنا کرد. سالن آنها محلی برای دیدن هنر انقلابی و رادیکال بود. آنها آثاری از جمله رنوار، دلاکروا، دگا، مانه، تولوز-لوترک، ماتیس، گوگن و سزان را جمع‌آوری کردند.

در سال 1905، استین‌ها با پیکاسو ملاقات و دوستی کردند. آنها تابلوی (Young Girl With a Basket of Flowers) را از او خریداری کردند. اشتاین ها تأثیر به‌سزایی در هنرمندانی که در سالن‌های خود به نمایش گذاشتند و در توسعه تقاضای بازار هنر داشتند.

2- جی. پاول گتی (J. Paul Getty) از کلکسیونرهای معروف جهان قبل از جنگ جهانی دوم

جی پاول گتی، اهل مینه سوتای آمریکا، درست قبل از جنگ جهانی دوم شروع به جمع‌آوری نقاشی‌های اروپایی کرد زیرا قیمت‌ها به دلیل قریب‌الوقوع‌بودن جنگ به طرز چشم‌گیری کاهش یافته بود.

گتی دوست داشت ریسک کند و هرگز نمی‌خواست افکار عمومی را دنبال کند. وی به ویژه مجسمه‌سازی یونان و روم ، نقاشی‌های استادان دوره رنسانس و مبلمان اروپایی قرن 18 را ترجیح داد. وی همچنین فرش‌های خاورمیانه‌ای و هنرهای قرن 20 را جمع‌آوری کرد. هنگامی که او درگذشت، بیشتر دارایی خود را به موزه اعتماد جی پل گتی سپرد. موزه J. Paul Getty در لس آنجلس بلافاصله به یکی از ثروتمندترین موسسات هنری در جهان تبدیل شد.

موزه J. Paul Getty

3- پگی گوگنهایم (Peggy Guggenheim)

پگی گوگنهایم، خواهرزاده سلیمان آر. گوگنهایم، اوایل قرن بیستم و جامعه بوهمی بود که در دهه‌های 30 و 40 ‘به یکی از کلکسیونرهای معروف جهان در حوزه آثار هنری تبدیل شد.

نگاه عالی گوگنهایم به هنر را می‌توان در خانواده و همچنین روابط نزدیک او با بسیاری از هنرمندان آوانگارد مشاهده کرد. مارسل دوشان او را با دنیای هنر و بسیاری از هنرمندان در پاریس آشنا کرد و درباره هنر معاصر به او آموخت. هنگامی که جنگ جهانی دوم آغاز می‌شد، او روزی یک نقاشی می‌خرید، که منجر به مجموعه چشم‌گیر آثار وی از پیکاسو، ارنست، میرو، ماگریت، من ری، سالوادر دالی، کلی، ولفگانگ پالن و شاگال شد. در سال 1949 ، وی Palazzo Venier dei Leoni را در کانال بزرگ ونیز خریداری کرد و مجموعه خود را در آنجا تاسیس کرد که آن را به مردم ارائه داد. سرانجام، او مجموعه خود و پالازو را به بنیاد Solomon R. Guggenheim اهدا کرد، که در سال 1980 مجموعه Peggy Guggenheim را افتتاح کرد.

4- دوروتی و هربرت وگل (Dorothy and Herbert Vogel)

تلاش‌های دوروتی و هربرت وگل، چیزی شبیه به یک افسانه کلکسیونرهای هنر است. هر دو کارمند دولت بودند و با دست‌مزد کمتر از پنجاه هزار دلار در سال در شهر نیویورک زندگی می‌کردند. با این وجود، آنها بیش از 4000 اثر هنری معاصر را جمع‌آوری کردند.

راز آنها در این واقعیت نهفته است که آنها علاقه زیادی به هنر معاصر داشتند، نگاه بسیار خوبی داشتند و در خریدهای خود جسور بودند. آنها غالباً قطعاتی را خریداری می‌کردند که در ابتدا مورد پسند مردم نبود و بعداً به میلیون‌ها دلار می‌رسید. از جمله هنرمندان مجموعه آنها می‌توان به ریچارد تاتل، سل لوویت ، ژان کلود و کریستو اشاره کرد.

5- کنت جوزپه پانزا دی بیومو (Count Giuseppe Panza di Biumo)

جوزپه پانزا دی بیومو، خودآموخته در زمینه هنر، در سال 1956 شروع به جمع‌آوری کلکسیون هنری با همسرش جیووانا کرد. مجموعه او با نقاشی‌های هنرمندان اروپایی (ژان فوتر و آنتونی تاپیز) و اکسپرسیونیست‌های انتزاعی آمریکایی (فرانتس کلاین و مارک روتکو) آغاز شد. او همچنین به یکی از اولین هواداران پاپ آرت تبدیل شد و بعداً شیفته هنر مینیمالیست شد. به ویژه جمع‌آوری آثار روبرت موریس، دن فلاوین، کارل آندره و دونالد جود.

مجموعه Panza بین سال‌های 1966 و 1976 خیلی زود به عنوان یکی از مهم‌ترین کلکسیون‌های هنرهای آمریکایی دهه‌های 60 و 70 شناخته شد. در اوایل دهه 90، پانزا بیش از 350 اثر هنری مینیمالیستی، پست-مینیمالیستی و مفهومی را به بنیاد Solomon R. Guggenheim فروخت و به آنها هدیه داد، به این ترتیب گوگنهایم را به مرکز اصلی هنر آمریکا از دهه 60 و 70 تبدیل کرد.

6- گرترود وندربیلت ویتنی (Gertrude Vanderbilt Whitney)

در آغاز قرن 20 ، برای هنرمندان با ایده‌های جدید دشوار بود که بتوانند آثار خود را در ایالات متحده به نمایش بگذارند و به فروش برسانند. گرترود وندربیلت ویتنی، مجسمه‌سازی که در خانواده برجسته وندربیلت متولد شد، این مبارزه را برای هنرمندان به رسمیت شناخت و به سرعت به یکی از حامیان برجسته هنر آمریکا تا زمان مرگش در سال 1942 تبدیل شد.

وی خرید و نمایش هنر را توسط هنرمندان زنده آمریکایی که آثار آنها بود شروع کرد اغلب توسط آکادمی‌های سنتی نادیده گرفته می شوند. در سال 1931، او موزه هنر آمریکایی ویتنی را افتتاح کرد، مأموریت داشت که منحصراً بر هنر و هنرمندان ایالات متحده تمرکز کند. مجموعه شخصی وی در سال 1931 حدوداً 600 اثر هنری از هنرمندانی چون پگی بیکن، جورج بلوز، استوارت دیویس، چارلز دموت، مابل دوایت، ادوارد هاپر، یاسوو کونیوشی، رجینالد مارش و جان اسلون بود.

بخش مرمت آثار موزه هنر آمریکایی ویتنی دهه 1930

7- دوریس دوک (Doris Duke) از کلکسیونرهای معروف جهان

دوریس دوک، تنها فرزند جیمز دوک، از ثروت کلان خود برای سفر به دور دنیا و دنبال‌کردن علاقه‌های خود، مانند هنر و باغ‌بانی استفاده کرد. او عشق زیادی به خاورمیانه، آفریقا و جنوب شرقی آسیا داشت و عمارت شانگری لا در هاوایی را با هنر و معماری اسلامی پر کرد. وی در طول زندگی خود بیش از 2500 قطعه هنر اسلامی را جمع‌آوری کرد.

امروزه شانگری لا موزه‌ای چشم‌گیر است که برای معرفی بازدیدکنندگان از دنیای هنر و معماری اسلامی، شامل آثار هنری از اسپانیا، مراکش، مصر، سوریه، ایران، آسیای میانه، هند و مناطقی از جنوب شرقی آسیا طراحی شده است.

8- هلن رولر-مولر (Helene Kröller-Müller)

در شرق هلند ، در وسط پارک ملی De Hoge Veluwe ، موزه Kröller-Müller ، یکی از برجسته‌ترین باغ‌های مجسمه‌سازی اروپا و بازمانده یکی از کلکسیونرهای معروف جهان خصوصی هنر قرن 20 قرار دارد. موزه کرولر-مولر اثر زندگی هلن کرولر-مولر است، که به همراه همسرش آنتون در سال‌های 1907 تا 1922 نزدیک به 11.500 اثر هنری جمع آوری کرد.

آرزوی او داشتن یک خانه موزه بود ، جایی که بتواند عشق خود به هنر مدرن را با دیگران تقسیم کند. در سال 1938، موزه کرولر-مولر درهای کلکسیون خود را به روی عموم گشود. Kröller-Müllers توانستند هنر خود را با سرمایه‌ای که آنتون کرولر ، مدیر Willem H. Müller & Co. ، یک شرکت بین‌المللی قدرتمند خریداری کرد، خریداری کنند. مورد علاقه شخصی هلن کرولر-مولر وینسنت ون گوگ بود و آثار وی به کانون اصلی مجموعه وی تبدیل شدند. وی در طول زندگی خود 91 نقاشی و 175 نقاشی از ون گوگ خریداری کرد.

9- دیوید راکفلر (David Rockefeller)؛ از کلکسیونرهای معروف جهان

دیوید راکفلر، نوه جان دی راکفلر، اولین میلیاردر آمریکایی، ثروت زیادی از عشق خود به هنر به دست آورد. با این کار، او راه پدر و مادرش را دنبال کرد. مادرش، ابی آلدریش راکفلر، به تاسیس موزه هنر مدرن نیویورک کمک کرد.

دیوید خودش با راهنمایی مدیر موسس MoMA آلفرد بار شروع به جمع‌آوری کرد و در طول زندگی خود مجموعه‌ای با حدود 15000 کار را جمع کرد. وی هم‌چنان به روابط نزدیک خود با MoMA ادامه داد و کارهای متعددی از سزان، گوگن، ماتیس و پیکاسو و همچنین 100 میلیون دلار هدیه به موزه در سال 2005 به مناسبت صدمین سالگرد تولد آن اهدا کرد.

10- جان و دومینیک دو منیل (John and Dominique de Menil)

جان و دومینیک دو منیل از کلکسیونرهای معروف جهان به لطف دارایی‌های خود در یک شرکت خدمات میادین نفتی چند‌ملیتی، توانستند یکی از بزرگترین کلکسیون‌ های هنری خصوصی جهان را که به خاطر آثار کوبیسم ، سورئالیسم و معاصر، مجسمه‌های آفریقایی و آثار باستانی مدیترانه‌ای مورد توجه قرار گرفته است، توسعه دهند.

دی منیل‌ها در اوایل دهه 1940 از پاریس به هوستون تگزاس نقل مکان کردند و با ایده‌های جدید و رادیکال خود در مورد هنر ، سیاست و چگونگی هزینه کردن ، سر و صدای زیادی به پا کردند. هنگامی که آنها برای اولین بار شروع به جمع‌آوری کردند ، قطعاتی از سزان، براک و پیکاسو را خریداری کردند و سپس علاقه شدیدی به هنر سورئالیسم پیدا کردند. مجموعه Menil یک موزه در هوستون است که مجموعه چشمگیر De Menil را در خود جای داده است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر