2

نقد تاک شو «مهمونی» ایرج طهماسب

نقد مهمونی ایرج طهماسب

پس از گذشت دو دهه از آغاز مجموعهٔ «کلاه قرمزی» ایرج طهماسب (آقای مجری) بدون حضور حمید جبلی (صداپیشهٔ شخصیت‌های کلاه قرمزی و پسرخاله) در برنامه‌ای به نام «مهمونی» با عروسک‌های جدیدش زندگی هنری تازه‌ای آغاز کرده است. آقای مجری معروف و دوست‌داشتنی که تجربهٔ ساخت فیلم و برنامه‌های تلویزیونی متعددی را در کارنامهٔ هنری خود دارد، این بار برای پخش تاک‌شوی «مهمونی» سراغ  VODها رفته و پلتفرم نماوا را برای پخش این مجموعه انتخاب کرده است. «ایرج طهماسب» نه‌تنها مجری تاک‌شوی مهمونی است که نویسندگی و کارگردانی این مجموعه را نیز به عهده دارد و «حسن خدادادی» به‌عنوان تهیه‌کنندهٔ این مجموعه با او همکاری دارد. در این مطلب می‌خواهیم به‌ نقد تاک شو «مهمونی» بپردازیم. با ما همراه باشید.

نقد مهمونی ایرج طهماسب

احتمالاً عدم حضور «حمید جبلی» یار و دوست همیشگی آقای مجری، بزرگ‌ترین چالش این مجموعه است. این مسئله باعث شد که حتی قبل از پخش این مجموعه پیش‌داوری‌ها آغاز شود و منتقدان و هواداران پروپاقرص کلاه قرمزی، کار را برای ایرج طهماسب سخت‌تر کنند. بااین‌همه آقای مجری دوست‌داشتنی و عروسک‌های جدیدش توانستند به‌زودی در بین مردم هواداران خود را پیدا کنند. در ادامه با معرفی شخصیت‌ها و عروسک‌های سریال مهمونی به نقد این مجموعه خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

نقد تاک شو مهمونی

اولین نکته‌ای که در نقد سریال مهمونی باید به آن اشاره داشت، خلق فضا و لوکیشن این مجموعه است. از همان ابتدا و با دیدن تابلویی که با یک فلش سالن عروسی را نشان می‌دهد، تکلیف خانهٔ جدید آقای مجری مشخص می‌شود. به نظر می‌‎رسد ایرج طهماسب که همواره با چهره‌ای خندان در جلوی دوربین ظاهر شده است، به دنبال مکانی بوده که بتواند این سرخوشی را به برنامه‌اش تزریق کند و انتخاب تالار عروسی تنها گزینهٔ ممکن به نظر می‌‎رسد.

نقد مهمونی 5

این شادی و سرخوشی در مهمان‌نوازی آقای مجری هم به چشم می‌خورد. طراحی‌ بازی‌ها و گفتگوهایی که ایرج طهماسب با میهمانانش دارد شبیه به اسم برنامه‌اش خودمونی است. مهمونی ایرج طهماسب یک مهمونی شاد است مثل موزیک تیتراژ آغاز و پایان برنامه‌اش، قرار است به میهمان‌ها خوش بگذرد و این حس به مخاطبان برنامه هم القا شود. البته که دراین‌بین عروسک‌ها در ایجاد فضای شاد «مهمونی» بیشترین سهم را دارند.

از دیگر نکاتی که در نقد تاک شو مهمونی باید به آن توجه داشت، آیتم‌های نمایشی و اجراهای موسیقایی است که به‌عنوان میان‌برنامه در هر قسمت پخش می‌شود. باز هم اگر بخواهیم منصفانه به نقد بنشینیم باید گفت ضعیف‌ترین بخش تاک شوی مهمونی همین آیتم‌های نمایشی است که تحت عنوان عاشقانه‌ها اجرا می‌‎شود. در هر قسمت با گویش و لهجهٔ منطقه‌ای از ایران آیتم نمایشی دو نفره‌ای به اجرا درمی‌آید و با این که به‌خودی‌خود ایده‌ای درخشان است، در اجرا بسیار ضعیف عمل کرده. همین مسئله را می‌توان به بخش موسیقی ملل نیز تعمیم داد.

نقد مهمونی 3

اما مهم‌ترین نکته‌ای که در نقد سریال یا تاک شو مهمونی باید به آن اشاره داشت، نحوهٔ شخصیت‌پردازی عروسک‌ها و کارکنان تالار عروسی است. سازندهٔ عروسک‌های تاک‌شوی مهمونی «مرضیه محبوب» است که پیش‌ازاین ساخت عروسک‌های مجموعه «کلاه قرمزی»، «مدرسه موش‌ها» و «خونه مادربزرگه» را به عهده داشته است. تیم صداپیشگان و عروسک‌گردانان این مجموعه نیز اغلب با تیم سازندهٔ کلاه قرمزی مشترک است. بااین‌حال به گفتهٔ ایرج طهماسب مالکیت تمامی شخصیت‌های مجموعهٔ کلاه قرمزی به عهدهٔ صداوسیمای جمهوری اسلامی است و به همین سبب اجازهٔ استفاده از هیچ یک از آن شخصیت‌ها را در این مجموعه نداشته است.

در سریال مهمونی علاوه بر شخصیت آقای مجری، عروسک‌ها و میهمان‌های برنامه، سه شخصیت با نام‌های «نوروز»، «سیروس» و «سهیلا» حضور دارند که در واقع کارکنان تالار عروسی هستند. حضور این سه شخصیت نه‌تنها نتوانسته به بار کمدی مجموعه بیفزاید که حتی در بخش‌هایی زننده و کسل‌کننده است. اما عروسک‌های مهمونی، مثل سایر شخصیت‌های عروسکی خلق شده توسط ایرج طهماسب شیرین و دوست‌داشتنی‌اند. «قیمه خانم»، «بادوم» (پسربچه گل‌فروش)، «کته»، «شاباش»، «دی جی»، «خوشگل بابا» (مگسی) و «پشه» عروسک‌هایی‌اند که تا کنون در مهمونی ایرج طهماسب حضور داشته‌اند. در ادامه به معرفی دقیق‌تر شخصیت‌های عروسکی مهمونی خواهیم پرداخت.

عروسک قیمه (مهمونی)

عروسک قیمه ( مهمونی )

قیمه خانم آشپزخانهٔ جدید آقای طهماسب است. تودل‌برو و مهربون. زبون باز و شیرین. «الی امامی» صداپیشهٔ عروسک قیمه است و توانسته لحن شیرین و دلنشینی را برای عروسکی که ما را یاد همهٔ مادربزرگ‌ها می‌اندازد، خلق کند. «ایرج» پسر بزرگ اوست و «بادوم» پسر کوچکش. گاهی با مهربانی به فکر قرص جوشان بچه‌هاست و گاهی با عصبانیت به فکر فلفل ریختن در دهان بچه‌ها. دل‌وقلوه دادن‌های قیمه و طهماسب، یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های مهمونی است.

عروسک بادوم ، بچه گل فروش (مهمونی)

عروسک بادوم ، بچه گل فروش ( مهمونی )

پسربچهٔ بی‌ادب و بددهنی که در خیابان کنار تالار عروسی گل می‌فروشد و «قیمه» او را به خانه آورده است. وقت‌هایی که با گفتن «تو رو خداااااا» خواهشی از آقای مجری دارد، قند توی دل همه آب می‌‎شود و در کسری از ثانیه آن‌چنان شروع به فحش‌دادن می‌کند که باید جلوی دهانش‌ را بگیرند. «هوتن شکیبا» با خلق یک‌صدای شگفت‌انگیز هویت فوق‌العاده‌ای به شخصیت عروسکی بادوم یا همان بچه داده است. «پیمان فاطمی» عروسک‌گردانی «بادوم» را به عهده دارد. یکی از چالش‌های اصلی ایرج طهماسب در این برنامه تربیت‌کردن این بچه است…!

عروسک های شاباش و دی جی (مهمونی)

عروسک شاباش و دی جی ( مهمونی)

تیم «شاباش» و «دی جی» همان ترکیب سنتی ارکستر یا دی جی میهمانی‌های عروسی است. کافی است در مراسم خیار و نمک و پرتقال برایشان بیاوری و مابقی مراسم را به عهدهٔ خودشان بگذاری. تا پاسی از شب با انواع آهنگ‌های شیش‌وهشت، تک‌تک میهمانان عروسی را سر ذوق می‌آورند. صداپیشهٔ شخصیت شاباش «هوتن شکیباست» و «سهیل مستجابیان» صداپیشهٔ دی جی است. این دو شخصیت با ارائهٔ خوشامدگویی و به قول خودشان «خیرمقدم» ویژه به میهمان‌های تاک‌شوی مهمونی، سهم ویژه‌ای در این برنامه دارند.

عروسک پشه (مهمونی)

عروسک پشه ( مهمونی )

فکر کنم کمتر کسی است که ویدئوی وایرال شدهٔ «بده بزنیم» گفتن‌های عروسک پشه به ایرج طهماسب را در شبکه‌های اجتماعی ندیده باشد. «کاظم سیاحی» صداپیشهٔ شخصیت پشه است و «محمد لقمانیان» عروسک‌گردانی این شخصیت را به عهده دارد. روایت‌هایی که پشه تعریف می‌کند و نحوهٔ عروسک‌گردانی او تااندازه‌ای اروتیک به نظر می‌رسد. شب‌ها که آقای مجری قصد دارد روی کاناپه بخوابد سر و کلهٔ پشه پیدا می‌شود و بخش پایان‌بندی برنامه را به عهده دارد.

عروسک کته خانم (مهمونی)

عروسک کته خانم ( مهمونی)

خنده‌های کته، یخ هر مخاطب بدقلقی را آب می‌کند و به خنده وادارش می‌کند. «نازنین شعبانی» صداپیشه و «عیسی یوسفی‌پور» عروسک‌گردان شخصیت کته هستند. روایت کته از خواب رؤیایی هر شبه‌اش برای دیدار با معشوقه‌اش که با اسب سفید به ملاقاتش آمده، ابعاد شخصیت کته را به‌عنوان یک دختر ترشیده را به نمایش می‌گذارد. هنوز هم معلوم نیست کاری که کته در تالار عروسی می‌کند چیست! ولی حضور او در برخی از صحنه‌های مهمونی جذاب است.

عروسک خوشگل بابا یا همان مگسی (مهمونی)

عروسک خوشگل بابا یا همان مگسی ( مهمونی )

و بالاخره آخرین عروسکی که تا به اینجا در برنامهٔ مهمونی رونمایی شده است، «خوشگل بابا» یا همان مگسی است. صداپیشهٔ شخصیت مگسی در برنامهٔ مهمونی «امیر ادیب» است و «دور سرت بگردم» گفتن‌های او با میهمان‌ها مصداق یکی از بهترین طنزهای کلامی برنامهٔ مهمونی است. تا به اینجا حضور هم‌زمان مگسی و پشه را در برنامهٔ مهمونی ندیده‌ایم. ولی باتوجه‌به صحبت‌های پشه که می‌گوید «مگسی کیه که بخواد دوست ما باشه… ما دوست مگسی هستیم» به نظر تقابل جذابی خواهد بود.

نقد های متنوع سریال مهمونی همزمان با آغاز پخش در توییتر

پس از انتشار اولین قسمت سریال (تاک شو) مهمونی، موج عظیمی از انتقادها در توییتر منتشر شد که به تخریب این مجموعه پرداختند. با این‌که ایرج طهماسب در اولین قسمت از این مجموعه و در مکالمه‌اش با عروسک «شاباش» به‌صراحت اعلام می‌کند که این مجموعه را برای گروه سنی بزرگسالان ساخته است، پیش‌زمینه‌های ذهنی نسبت به فعالیت‌های قبلی او (برای گروه سنی کودک و نوجوان) دردسرساز شد. موج انتقادهای گسترده حول محور این موضوع می‌چرخید که تاک‌شوی مهمونی خارج از دایرهٔ قواعد ساخت مجموعه‌ای برای گروه سنی کودک و نوجوان است. از طرفی متخصصین تربیت و روان‌شناسی کودکان پس از انتشار اولین قسمت از سریال مهمونی، نقدهایی را نسبت به برخوردهای آقای مجری با عروسک‌هایش داشتند و معتقد بودند که رفتار او به‌دوراز آداب تربیت‌های توصیه شده برای کودکان است.

نقد مهمونی 2

مشکل از آنجایی آب می‌خورد که چهرهٔ همیشه خندان و معصوم آقای مجری (ایرج طهماسب) در حافظهٔ تاریخی چندین نسل نهادینه شده و حتی گوشه چشمی و خم ابرویی که نشانهٔ خشم و عصبانیت باشد، می‌تواند این ذهنیت را خدشه‌دار کند و همین مسئله سبب واکنش‌های تند برخی از مخاطبان شده است. از طرفی احتمالاً به این دلیل که ایرج طهماسب در آغاز برنامه و برای معرفی هر یک از میهمان‌هایش، یک ویژگی‌ از کودکی آن‌ها بیان می‌کند، دریافت‌های مخاطبان از گروه سنی مخاطبان این برنامه دچار ابهام شده است!

کلام آخر در نقد تاک شو مهمونی

اصولاً مقایسهٔ دو برنامهٔ «مهمونی» و «کلاه قرمزی» با وجود اشتراکاتی که دارند، کار غلطی است. چرا که کلاه قرمزی از سال‌‌ها پیش خاطرات شیرینی را برای نسل‌های متفاوتی خلق کرده که بدون شک نمی‌توان هیچ برنامه و یا هیچ شخصیتی را جایگزین آن کرد. بااین‌حال ایرج طهماسب سعی کرده با خلق عروسک‌های جدید، حس و حال تازه‌ای را برای مخاطبانی که سال‌ها کلاه قرمزی را دنبال کرده‌اند و حالا دیگر از گروه سنی کودک و نوجوان به بزرگسال رسیده‌اند، ایجاد کند. شما هم اگر می‌خواهید به تماشای مهمونی بنشینید، سعی کنید تصاویر به یاد مانده از کلاه قرمزی را در پوشهٔ خاطرات ذهنتان بگذارید و ایرج طهماسب را در یک مواجههٔ جدید ارزیابی کنید.

نقد مهمونی 1
مطالب بیشتر بخون…
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. مسعود گفت:

    شخصیت روح هم از قلم افتاد

  2. رهگذر گفت:

    ممنون، مطلب جالبی بود.

مشاهده بیشتر