3

نقد سریال “خوب بد جلف 3” اثرات جانبی رادیواکتیو !

نقد سریال خوب بد جلف 3 رادیواکتیو

“خوب، بد، جلف” نام آشنایی برای طرفداران فیلم‌های کمدی است. پس از انتشار دو فیلم سینمایی با همین نام به نویسندگی و کارگردانی “پیمان قاسم‌خانی” و تهیه کنندگی “محسن چگینی”، سازندگان این مجموعه تصمیم گرفتند سومین قسمت از این کمدی را در قالب سریال تهیه و پخش کنند. ” خوب بد جلف ۳: رادیواکتیو “ ادامه‌ی داستان دومین فیلم که با نام “ارتش سری” منتشر شده بود را روایت می‌کند که به صورت اختصاصی از شبکه‌ی اینترنتی فیلیمو پخش می‌شود و تاکنون هفت قسمت از آن منتشر شده است. تفاوت اصلی سریال با دو فیلم منتشر شده، تغییر نام کارگردان این مجموعه است. پیمان قاسم‌خانی که این بار به کمک برادرش “مهراب قاسم‌خانی” سناریوی رادیواکتیو را نوشته، کارگردانی آن را نیز به محسن چگینی واگذار کرده است. در ادامه سعی داریم تا با بیان نکات مثبت و منفی در نقد سریال ” خوب بد جلف ۳: رادیواکتیو ” با نگاهی منصفانه و بدون قرض‌ورزی به نقد و بررسی این سریال بپردازیم.

نقد سریال خوب بد جلف ۳ رادیواکتیو  2

نکات مثبت در نقد سریال خوب بد جلف ۳: رادیواکتیو

به نظر می‌رسد که تغییر نام کارگردان این مجموعه، یک قرارداد تعریف شده مابین تیم سازندگان “خوب، بد، جلف” است. چگینی که تهیه‌کنندگی دو فیلم را به عهده داشته، این بار در مقام کارگردان ظاهر شده است، در حالی که در تک تک سکانس‌های سریال، رد پای پیمان قاسم‌خانی به چشم می‌خورد. این مساله‌ی به ظاهر کوچک، نشان دهنده‌ی همکاری موفق یک تیم حرفه‌ای است. مجموعه‌های موفق و دنباله‌داری که با اقبال عمومی مواجه می‌شوند ( مانند سریال موفق پایتخت و مجموعه‌ی کلاه قرمزی) بدون شک حاصل همکاری یک تیم قدرتمند است که توانسته‌اند به خوبی در کنار یکدیگر تجربه‌ای موفقیت‌آمیز را رقم بزنند. اولین ویژگی مثبتی که نقد سریال خوب بد جلف ۳: رادیواکتیو باید به آن اشاره داشت، همین موضوع است. تداوم همکاری یک تیم حرفه‌ای در طول زمان، قطعا منجر به بهبود کیفیت اثرات تولید شده می‌شود. اتفاقی که ما در سریال خوب بد جلف شاهد آن هستیم.

“خوب، بد، جلف” تکلیفش با مخاطب مشخص است. نکته‌ی اساسی که در نقد سریال “خوب، بد، جلف” حائذ اهمیت است، همین مساله است. به دنبال تملق گویی و پند حکیمانه نیست. به دنبال اضافه کردن چیزی به مخاطب نیست. فقط می‌خواهد مخاطبش را به خنده وادار کند. به جلف بودن خود واقف است و این نه تنها بد نیست، که خیلی هم خوب است. باید به پیمان قاسم‌خانی به خاطر انتخاب اسم این مجموعه که خودش یک کمدی موقعیت می‌سازد، تبریک گفت. این نام با الهام از فیلم شناخته شده و معروف “خوب، بد، زشت” ساخته‌ی سرجو لئونه، معروف‌ترین فیلم تاریخ سینما در ژانر وسترن اسپاگتی با چاشنی جلف شدن، یک پارودی کم‌نظیر را در سینمای ایران خلق کرده است.

پیمان قاسم‌خانی استاد خلق موقعیت‌های کمدی است. طرح اصلی و پیرنگ داستان ایجاب می‌کند که بخش‌های زیادی سناریو را به فضای اکشن اختصاص دهد. البته قاسم‌خانی به عنوان شناخته شده‌ترین طنزنویس سینمای ایران، به خوبی می‌داند که این ته‌مایه‌ی اکشن، می‌تواند کمدی‌اش را به یک اسلپ استیک نزدیک کند. شخصیت‌های سام و پژمان، درست شبیه رویین تنانی هستند که از تمامی مهلکه‌های جان سالم به در می‌برند. کشف این ترکیب طلایی (پژمان جمشیدی و سام درخشانی) به عقیده‌ی من یکی دیگر از شاهکار‌های قاسم‌خانی است. پیش از پخش اولین تریلر از فیلم خوب، بد، جلف ، تصور این‌که همبازی شدن پژمان جمشدی و سام درخشانی می‌تواند تا این اندازه بانمک باشد، بعید به نظر می‌رسید! حالا که بیش از نه قسمت (دو فیلم و هفت قسمت از سریال) ازخوب، بد، جلف منتشرشد است، به نظر می‌رسد این ترکیب تا مدت‌ها در خاطره‌ی جمعی ایرانی‌ها حفظ خواهد شد.

نقد سریال خوب بد جلف ۳ رادیواکتیو

از دیگر نکات مثبتی که در نقد سریال ” خوب بد جلف ۳: رادیواکتیو “ باید به آن اشاره داشت، انتقادهای طنازانه‌ای است که همیشه در قلم قاسم‌خانی‌ها جریان داشته است. این بار هم دو برادر افسانه‌ای سینمای کمدی ایران، هیچ نهاد و ارگانی را از قلم نیانداخته‌اند. از خانه‌ی سینما و فدراسیون فوتبال گرفته تا صدا و سیما و نیروی انتظامی. از وضعیت نابسمان اقتصادی گرفته تا اوضاع قمر در عقرب فرهنگی و اجتماعی و سیاست‌های بین‌المللی. انگار یک واپاشی هسته‌ای اتفاق افتاده و تمام ایرانی‌ها تحت تاثیر اشعه‌ی رادیواکتیو دارند با سخت‌ترین اوضاع ممکن دست و پنجه نرم می‌کنند. هر چند که قاسم‌خانی‌ها تعمدا از کمدی سیاه در این مجموعه فاصله گرفته‌اند، اما باز هم بینندگان این سریال را در میان قهقه زدن به شوخی‌های جلف، به یاد فاجعه‌ی هسته‌ای چرنوبیل می‌اندازد!

نکات منفی در نقد سریال خوب بد جلف ۳: رادیواکتیو

باز هم تاکید می‌کنم که سریال “خوب بد جلف” تکلیفش را با مخاطب مشخص می‌کند و این بزرگ‌ترین مزیت آن است. به عنوان مثال وقتی که پژمان و سام در قطار اسیر جان‌فدایان داغستانی‌اند و در انتظار معجزه‌ای که پژمان را از انتقام سختت سردسته‌ی چچنی‌ها برهاند، از زبان سام می‌شنویم که در هیچ فیلمی نجات قهرمان دوبار اتفاق نمی‌افتد، مگر در سریال‌هایی که در داستانش ” آب ببندند” . خب حالا شما قضاوت کنید که وقتی نویسنده به این قضیه اذعان دارد که در سناریو آب می‌بندد، چه نقدی می‌توان به آن داشت! به طبع آن کارگردانی ، تصویربرداری، صدابرداری و تدوین و دیگر بخش‌ها نیز از همین قانون پیروی می‌کنند.

برشمردن نکات منفی در نقد سریال خوب بد جلف می‌تواند هزاران نکته را در بر بگیرد، اگر بخواهیم لباس روشنفکری به تن کنیم و به زبان انتلکت صحبت کنیم. اما واقعیت این است که سریال خوب، بد، جلف، هیچ ایراد و نکته‌ی منفی‌ای ندارد! سریالی است که تنها با هدف سرگرمی تولید شده و لحظه به لحظه‌اش را با شوخی‌های بامزه پر کرده که مخاطب را می‌خنداند.

نقد سریال خوب بد جلف ۳ رادیواکتیو  4

کلام آخر در نقد سریال خوب بد جلف ۳ : رادیواکتیو

مدت‌هاست که جای یک سریال کمدی که بتواند اعضای یک خانواده را برای ساعاتی خندیدن کنار یکدیگر جمع کند، در تلوزیون و شبکه‌های منصوب به سینمای خانگی و VODها خالی است. شاید بعد از قطع همکاری برادران قاسم‌خانی با مهران مدیری که مجموعه‌های درخشانی همچون “شب‌های برره”، “پاورچین”، “باغ مظفر” و “مرد هزار چهره” خلق کرده‌اند.، جای خالی یک سریال کمدی که با تمام جلف بودنش ، خوب باشد، به شدت احساس می‌شد. سریال “خوب، بد، جلف 3: رادیواکتیو” می‌تواند این جای خالی را برای مدتی پر کند. به امید آن‌که قلم قاسم‌خانی‌ها مانا باشد و بیشتر بنویسند و بسازند و شادی و لبخند را به مردمان این دیار غمزده، هدیه کنند.

نقدهای بیشتر بخون…

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. fatemeh گفت:

    من سریالو دوست داشتم سرگرم کنندس

  2. ماتادور گفت:

    فیلم عالی بود
    مخصوصا از قسمت 8 به بعد که تازه سروان شکوری شروع به پلیس بازی میکنه
    تنها قسمتی که ناراحت کننده بود برام مرگ فربد مولیان بود

  3. Leila گفت:

    کل سریال خیلی خوب بود. صحنه هایی که فربد داشت به سینما علاقه مند میشد برای من خیلی تاثیر گذار بود اما پایان بندیش خیلی مزخرف بود و واقعا ناامیدم کرد. به خاطر سه تا احمق …

مشاهده بیشتر