0

معرفی و نقد مینی سریال Mare Of Easttown

نقد سریال Mare Of Easttown

مینی سریال Mare Of Easttown یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های اخیر شبکه‌ی HBO بوده است. سریالی در ژانر جنایی و روانشناسانه به کارگردانی  کریگ زوبل که کیت وینسلت (میر) بازیگر نقش اصلی آن است. این مینی سریال هفت قسمتی با ماجرای یک قتل در شهر “ایست تون”، شهری کوچک در نزدیکی فیلادلفیا آغاز می‌شود و چالش جدیدی را برای کارآگاه محلی شهر که “مِیر” دارد به همراه دارد. کشف راز قتل‌های دنباله‌دار به ابعاد زندگی خصوصی میر گره می‌خورد و در شهر کوچکی که اکثر آدم‌ها با یکدیگر آشنا هستند، به یک معمای لاینجل تبدیل می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم به معرفی و نقد مینی سریال Mare Of Easttown بپردازیم. با ما همراه باشید.

اگر به کارنامه‌ی امتیازات و ارزیابی مینی سریال Mare Of Easttown نگاهی بیاندازید، برای تماشای آن شک به دلتان راه نخواهید داد. سریالی که در آخرین دوره‌ی جشنواره‌ی امی در 16 شاخه نامزد دریافت جایزه بوده و در ارزیابی سایت‌های مطرح نقد فیلم و سریال امتیازات قابل قبولی را کسب کرده است. به عنوان مثال این سریال در سایت Rotten Tomatoes با امتیاز 94% توانسته به یکی از پیشنهادات اصلی سایت تبدیل شود. لازم به ذکر است که تمامی امتیاز دهندگان این سایت منتقدان برجسته‌ی سینما هستند. یکی دیگر از سایت‌های معتبر رتبه‌بندی فیلم‌ها و سریال‌ها  متاکریتیک است. سریال “میر از ایست تون” توانسته با کسب امتیاز 82، به یکی از پیشنهادات اصلی این سایت تبدیل شود. خب قطعا مخاطبین حرفه‌ای فیلم و سریال که همیشه برای انتخاب بهترین‌ها سراغ این قبیل سایت‌ها می‌روند، حتما یا این سریال را دیده‌اند و یا آن را در لیست انتظار گذاشته تا در اولین فرصت، به تماشای مینی سریال Mare Of Easttown بنشینند.

خلاصه داستان سریال Mare Of Easttown

توجه : در ادامه بخشی از داستان این سریال اسپویل می‌شود..!

در حومه فیلادلفیا، “میر” کارآگاه پلیس شهر کوچک ایست تون، درگیر پرونده‌ی گم شدن یک دختر نوجوان است. میر که زندگی شخصی‌اش در حال فروپاشی است، یک قهرمان محلی است که 25 سال پیش ستاره مسابقات قهرمانی بسکتبال دبیرستان بوده است. حالا غریب به یک سال است که نمی‌تواند پرونده‌ی دختر جوان مفقود شده را حل کند و همین امر باعث شده بسیاری از افراد جامعه به مهارت‌های پلیسی او شک کنند. مشکلات شخصی او شامل طلاق، از دست دادن پسرش در اثر خودکشی و نبرد او با عروسش که سابقه‌ی اعتیاد به هروئین دارد بر سر بر سر حضانت تنها نوه‌اش گریبان‌گیر زندگی او شده است. میر تلاش می‌کند تا علاوه بر حل مشکلات شخصی خود، بتواند به عنوان شخصی متعهد به حرفه و شعل پلیسی خود، به دغدغه‌های همشهریانش پاسخ دهد.

کیت وینسلت مهارت‌های بازیگری‌اش را به رخ همگان می‎‌کشد..!

کیت وینسلت را همه می‎‌شناسند. همه‌ی ما بازی بی‌نظیر او را در فیلم سینمایی تایتانیک به یاد داریم. حالا تصور کنید با گذشت بیش از بیست سال از زمان اکران فیلم تاریخی تایتانیک، وینسلت با بازی در نقش “میر” دوباره در صدر اخبار سینمایی جهان جای می‌گیرد. لوسی مانگان خبرنگار و منتقد مجله‌ی معروف گاردین در نقد بازی بی‌نظیر کیت وینسلت در مینی سریال Mare Of Easttown می‌گوید:

کیت وینسلت در اواخر دوران فعالیت حرفه‌ای خود، مشخصا عملکرد بی‌نظیری داشته و بازی فوق‌العاده‌ی او تحسین همگان را به دنبال داشته است.

جالب است بدانید که شهر “ایست تون” یک شهر خیالی است و “براد اینگلزبی” نویسنده‌ی سریال “میر از ایست تاون” اتفاقات سریال را در شهر چستر واقع در پنسیلوانیا در نظر گرفته است. اهالی این منطقه زبان انگلیسی را با لهجه‌ی دلکو صحبت می‌کنند. با این که از نظر کارگردان سریال تاکید بر این منطقه‌ی جغرافیایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار نبوده، کیت وینسلت چالش سخت یادگیری این لحجه را به جان می‌خرد. چرا که او هم با نویسنده‌ی اثر یعنی اینگلزبی هم نظر است که این منطقه‌ی جغرافیایی و این لهجه به نوعی با ماهیت داستان پیوند خورده است. کارگردان سریال “میر از ایست تاون” در ابتدا به نظر می‌‎رسد که با این تصمیم موافق نیست و به سختی‌های آن آگاه است. اما با گذشت مدت زمان اندکی وقتی که می‌بیند وینسلت به خوبی توانسته به لهجه‌ی دلکو مسلط شود، از توانایی و مهارت فوق‌العاده‌ی وینسلت شگفت زده شده و به او دست مریزاد می‌گوید.

نقد مینی سریال Mare Of Easttown

از همین ابتدا بایید گفت که ژانر محبوب درام‌های جنایی-روانشناسانه مدت‌‌هاست که یکی از محبوب‌ترین ژانرهای سینمایی است. کافی است نگاهی بیاندازید به تولیدات اخیر شبکه‌های بزرگ از جلمه نتفلیکس ، اچ بی او و … و خواهید دید که شبکه‌های تولید و پخش آثار سینمایی نیز با سلیقه‌ی مخاطبان همراه شده و تولیدات بیشتری در این ژانر داشته‌اند. اما در مقام نقد باید گفت علاوه بر بازی چشم‌گیر کیت وینسلت، مینی سریال Mare Of Easttown در پرداخت قصه یک قدم از سایر سریال‌های مشابه در ژانر خود (به عنوان مثال سریال The Undoing (فروپاشی) یا فارگو) جلوتر است. کش و قوس‌های داستان‌های معمایی و پلیسی، معمولا از خط و مشی ثابتی پیروی می‌کنند. به شکلی که پس از وقوع جرم، چندین مظنون را در مسیر روایت قرار داده و با توجه به استدلال‌های کارآگاهی مخاطب را به دنبال کشف حقیقت ماجرا می‎‌کشانند.

اما در مینی سریال “میر از ایست تاون” قصه همزمان بین مشکلات زندگی شخصی میر و درگیری‌های شغلی او در گردش است. به شکلی که مظنونین قصه نه تنها به این پرونده‌ی جنایی پیوند می‌خورند، بلکه معمولا نقش مهمی در زندگی شخصی میر ایفا می‌کنند. گرچه به عقیده‌ی شخص نگارنده (یعنی من) می‌توانست ابزار دراماتیزه کردن این داستان جنایی، قوی‌تر عمل کنند و کمی از وادی احساسات فاصله گرفته و با منطق استوارتری به روایت قصه بپردازند. اما نباید این مساله را نادیده گرفت که نوع روایت خاص این سریال، برای هر بیننده‌ای جذاب و گیراست. اینکو کانگ منقد روزنامه‌ی هالیوود ریپورتر، در همین راستا نقد مثبتی به مینی سریال Mare Of Easttown می‌نویسد و در آن عنوان می‌کند که شاهد داستانی ناهموار با تعلیق‌های ماهرانه هستیم.

البته تمام نقدهای نوشته شده در مورد این سریال ارزیابی مثبتی ندارند. به عنوان مثال مایک هیل، منقد نیویورک تایمز در نقد سریال “میر از ایست تاون می‌نویسد: “برخی از شیوه‌های کارگردانی یا ساختار روایت فیلمنامه‌ به شکلی است که ترس حاکم بر فضای شهر در آن دیده نمی‌شود و شخصیت میر چیزی فراتر از فیلمبرداری سوخته بن ریچاردسون ارائه نمی‌دهد.” شاید پرداخت دقیق به فضای احساسی زندگی میر، کمی تا اندازه‌ای زنجیره‌ی قتل‌ها و یا گم شدن دخترهای نوجوان شهر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما به نظر نمی‌رسد که این بخش از اتفاقات، میل مخاطب برای کشف معمای جنایی سریال کمتر کند. مهم‌تر این‌که حتی تا آخرین لجظات قسمت پایانی سریال، میر در حال کنکاش برای پیدا کردن قاتل اصلی است. پایان بندی که در نوع خود منحصر به فرد است. درست در لحظاتی که به نظر می‌رسد تمامی معماهای سریال حل شده و هم زندگی میر و هم شهر به آرامش رسیده، یک سرنخ جدید تمام ماجرا را عوض می‌کند.جاشوا آلستون منقتد The AV Club در نقد مینی سریال Mare Of Easttown می‌نویسد:

“در حالی که قسمت پایانی سریال یک نتیجه پیروزمندانه برای قوس احساسی شخصیت میر است، اما به عنوان یک نتیجه گیری از یک راز، یک کیسه مخلوط است. همه چیز دلخواه و گیج کننده است اما فاقد منطق احساسی است. اما نمایش به قدری خوب است که به نظر نمی‌رسد هیچ ایرادی به سناریو وارد باشد.”

کلام آخر

صادقانه بگویم اگر سریال “میر از ایست تاون” یک سریال دنباله‌دار بود که پخش آن‌ها سال‌ها طول می‎‌کشید، شاید از همان قسمت‌های آغازین از ادامه‌ی دیدن آن منصرف می‎‌شدم. اما همین که می‌دانستم با یک مینی سریال هفت قسمتی مواجه هستم، به من این اطمینان را می‌داد که ارزش دیدن دارد و نباید انکار کنم که در پایان سریال، حس رضایت از تماشای آن همراهم بود. به شما هم توصیه می‌کنم به ویژه اگر به سریال‌های معمایی و جنایی علاقه‌ دارید، مینی سریال Mare Of Easttown انتخاب خوبی برای گذران فراغت است.

نقدهای بیشتر بخون…



مینی سریال Mare Of Easttown در مورد چیست ؟

مینی سریال Mare Of Easttown داستان کارآگاهی به نام “میر” در شهر کوچکی نزدیکی فیلادلفیا را روایت می‌کند که درگیر یک پرونده‌ی جنایی پیچیده است. پرونده‌ای که روی ابعاد زندگی خصوصی او نیز تاثیر گذاشته است.

مینی سریال Mare Of Easttown چند قسمت است ؟

مینی سریال Mare Of Easttown در هفت قسمت از شبکه‌ی HBO پخش شده است.

فصل دوم مینی سریال Mare Of Easttown چه زمانی پخش خواهد شد؟

کیت وینسلت در آگوست 2021 اظهار داشته که دوست دارد به عنوان شخصیت میر بازگردد و برای فصل دوم این سریال با برد اینگلزبی ایده‌های بسیار جالبی را به اشتراک گذاشته است. اما هنوز خبر رسمی مبنی بر انتشار فصل دوم این سریال منتشر نشده است.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر