4

تاریخ هنر دوست دارید؟ 6 کتاب پیشنهادی از بهترین عناوین

مطالعه تاریخ هنر هم‌چون تاریخ فلسفه، بخشی از خود هنر و فلسفه است. ریشه‌های فکری و نظری که حرکت‌های مختلف هنری را شکل دادند، خود بر نوع بیان، بازنمایی و شکل هنر تاثیر داشتند. در این مطلب 6 کتاب تاریخ هنر موجود و معتبر را گردآوری کرده‌ایم. نظرات خود را درباره کتاب‌های که مطالعه کرده‌اید با ما در میان بگذارید.

چرا باید کتاب تاریخ هنر بخوانیم؟

شروع مطالعه کتاب تاریخ هنر شاید در ابتدا کمی دشوار به نظر برسد. غرق‌شدن در مطالعه‌ی حرکات بی‌شمار، تکنیک‌ها، هنرمندان و سبک‌های مختلفی که هنر را تشکیل داده است، ممکن است دلهره‌آور باشد.

مطالعه همه‌ی این کتاب‌ها شاید برای هر فردی ضرورت نداشته باشد. بسته به این‌که هنرمند باشید یا یک علاقه‌مند می‌توانید عناوین مورد نیاز خود را پیدا کنید.

مطالعه تاریخ جذابیت بالایی دارد. چرا که سرشار از تغییرات و حرف‌ها و احساسات متفاوت است.

در ادامه پیشنهادات ما برای مطالعه خدمت شما معرفی می‌شود.

مطلب پیشنهادی: 25 اثر ادبیات پست مدرن

1- گزیده تاریخ هنر جهان اثر بهزاد نجفیان

ابن کتاب یک گزینه‌ی مناسب برای شروع مطالعه است. در این کتاب با شیوه‌ای ساده و مختصر مطالب

در کتاب گزیده تاریخ هنر جهان، مولف از تصاویر جالب و زیاد برای فهم بهتر خواننده استفاده کرده است. هم‌چنین این کتاب برای دانشجویان و علاقه‌مندان هنر توصیه شده است.

مباحثی که در ا این کتاب مطرح شده شامل موارد زیر است

  • هند
  • چین
  • بین‌النهرین
  • مصر
  • یونان
  • روم
  • قرون وسطی
  • هنر مدرن
کتاب گزیده تاریخ هنر جهان اثر بهزاد نجفیان

2- کتاب تاریخ هنر جهان اثر ارنست گامبریج

کتاب معروف “تاریخ هنر” اثر ارنست گامبریج برای اولین بار در انگلستان منتشر شد. پس از آن 16 ویرایش مختلف از آن با تعدادچاپ‌های بسیار زیاد منتشر شده است. در سال 2006 اولین نسخه جیبی آن در لندن به زبان انگلیسی چاپ شد. در این نسخه تصاویر گلچین‌شده از داخل کتاب اصلی گنجانده شد. این کتاب به زبان‌های زیادی ترجمه شده است.

کتاب ارنست گامبریج از به روز‌ترین و بهترین کتابهای تاریخ هنر است. استفاده از تصویرهای زیاد و چاپ عالی باعث شده که مطالعه این اثر برای خواننده بسیار جذاب باشد. با خرید کتاب تاریخ هنر هنر ارنست گامبریج به درک بالایی از رویدادهای تاریخ هنر خواهید رسید.

کتاب تاریخ هنر جهان اثر ارنست گامبریج

3- کتاب هنر در گذر زمان اثر هلن گاردنر

این کتاب یک راهنمای جامع و متفکرانه برای بررسی مراحل تعریف سنت هنری جهان ایجاد کرده است.

داستان‌هایی درباره تاریخ هنر در این کتاب ذکر شده است. از این بابت مطالعه کتاب بسیار لذت‌بخش خواهد بود. این مطالب در چارچوب‌های تاریخی، اجتماعی، مذهبی، اقتصادی و فرهنگی بیان شده است.

با مطالعه این کتاب می‌توانید درک خود را از هنر، معماری، نقاشی و مجسمه‌سازی عمیق‌تر کنید.

کتاب هنر در گذر زمان اثر هلن گاردنر

4- كتاب تاريخ هنر رنسانس ايتاليا اثر رولف تومان

رنسانس ایتالیا یکی از پر‌زرق‌و‌برق‌ترین دوره‌های هنر اروپا است. مورخان هنر و همچنین عامه مردم مجذوب این سه قرن هنری استثنایی و پرکار هستند که آثاری مشهور بین‌المللی مانند نقاشی‌های دیواری میکل آنژ را در کلیسای سیستین تولید کردند.

برای این کتاب، رولف تومان تیمی از هشت نویسنده مشهور را با تخصص عمیق در زمینه‌های معماری و تاریخ هنر جمع کرد تا با آن‌ها همکاری کند. در کل، سهم آنها یک تصویر چند وجهی از هنر رنسانس را در تمام اشکال آن به ما نشان می‌دهد.

5- كتاب تاريخ هنر و معماري ايران و جهان اثر منوچهر مزيني

منوچهر مزینی در نگارش این تاریخ هنر رسایی و شیوایی را دستور کار خود قرار داده است. هنر و معماری ایران شاخه‌ای بسیار گسترده و جذاب در هنر است. این کتاب برای علاقه‌مندان به هنر ایران بسیار کاربردی خواهد بود. هم‌چنین هنر جهان مخصوصا معماری در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.

این کتاب برای دانشجویان، پژوهش‌گران و تمامی علاقه‌مندان هنر مناسب و مرجع است.

كتاب تاريخ هنر و معماري ايران

6- کتاب روش‌ها و نظریه‌های تاریخ هنر اثر آن دآلوا

مقدمه‌ای برای تئوری و نقد برای دانشجویان

توصیه‌شده توسط مدرسین تاریخ هنر به عنوان یک راهنمای علمی برای همه جنبه‌های نظریه و نقد.

تئوری تاریخی هنر، محور بحث‌و‌گفتگوی شدید و غالبا پرشور است. این کتاب مقدمه‌ای برای طیف نظریه‌های انتقادی است که در تجزیه و تحلیل هنر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بخون: فلسفه هنر چیست؟

این مجموعه طیف گسترده‌ای از رویکردها را پوشش می‌دهد، استدلال‌های فردی ، بحث و مشاجرات و دیدگاه‌های واگرا را ارائه می‌دهد.

این کتاب با معرفی مفهوم تئوری آغاز می‌شود و توضیح می‌دهد که چرا مهم است که در هنر تاریخی تمرین عملی شود. هر یک از چهار فصل اصلی این کتاب ، گروهی از رویکردهای مرتبط را ارائه می‌دهد که در مورد یک یا چند اثر هنری مورد بحث و استفاده قرار می‌گیرد. این کتاب با ایده‌های عملی در مورد نوشتن مقاله‌های تاریخ هنر شناخته می‌شود.

برخی مطالب مطرح‌شده در این کتاب شامل موارد زیر است:

  • فکر کردن در مورد تئوری
  • تجزیه و تحلیل فرم، نماد و علامت
  • زمینه‌های هنری
  • روانشناسی و ادراک در هنر
  • موضع‌گیری نسبت به دانش
  • نوشتن با تئوری

این کتاب به هیچ عنوان جامع یا کامل نیست و صرفا برخی رویکردهای نظری درباره هنر را بررسی کرده است.

امیدواریم این کتاب‌ها مورد توجه شما قرار بگیرد. بی‌شک عناوین بیشتری نیز وجود دارد که در این مطلب سعی کردیم برای استفاده افراد مختلف حداقل یک عنوان را معرفی نماییم. لطفا نظرات خود را در زیر این مطلب برای ما ارسال نمایید.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. حسن گفت:

    عالی
    دستت درد نکنه
    خیلی کمک من کرد. خدا کمکت کنه

  2. romina گفت:

    واقعا ممنون خیلی کمک کرد به منی که مبتدی هستم

  3. رو ح الله گفت:

    من دوست دارم کتاب های هنر که در این صحفه است دانلود کنم و بخوانم زیرا علاقه خیلی زیاد دارم دراین بخش و رشته تحصیلی ام است.

  4. پریوش گفت:

    سلام، متشکرم بابت مقاله مفیدتون و معرفی کتاب‌ها همراه توضیحات رسا و گیرا

مشاهده بیشتر