1

نقد فیلم Memories of Murder 2003 (خاطرات قتل) ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای در کشور کره

نقد فیلم Memories of Murder 2003 (خاطرات قتل) ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای در کشور کره

فیلم “خاطرات قتل” روایتی از قتل‌های زنجیره‌ای در کشور کره‌ی جنوبی است که با زاویه‌ی نگاه بونگ جون هو کارگردان صاحب نام کره‌ای به تصویر کشیده شده است. در ادامه با نقد فیلم Memories of Murder 2003 همراه ما باشید.

نقد فیلم Memories of Murder 2003 3

فیلم Memories of Murder دومین فیلم بلند کارنامه‌ی هنری بونگ جون هو است که در سال 2003 توانست در صدر جدول عنوان پرفروش‌ترین فیلم سینمای کره قرار بگیرد. این فیلم بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده است و به قتل‌های زنجیره‌ای که مابین سال‌های 1986 تا 1991 در کشور کره اتفاق افتاد می‌پردازد.

پرونده‌ی این قتل‌های زنجیره‌ای در واقعیت، مثل اتفاقی که در فیلم می‌افتد بدون شناسایی هیچ متهمی بسته می‌شود. بونگ جون هو در این فیلم با به تصویر کشیدن فاصله‌ی بین مردم و حاکمیت و در نتیجه‌ی آن هرج و مرج به وجود آمده‌ای که هم لکه‌ی ننگی برای حکومت است و هم آسایش و امنیت مردم را به مخاطره انداخته است، سناریوی فیلم 2003 Memories of Murder را پیش برده است.

بونگ جون هو در این فیلم نیز با خلق یک کمدی سیاه توانست توجه منتقدان و مخاطبان سینمای کرده را جلب کند. پلات اصلی داستان، با بهره‌گیری از ژانر سینمایی جنایی، معماهایی را مطرح کرده که تعلیق فراوانی را برای مخاطب ایجاد می‌کند و مخاطب تا آمدن تیتراژ پایانی فیلم، لحظه‌ی از داستان و اتفاقات فیلم جدا نمی‌شود. فیلم 2003 Memories of Murder به یکی از بهترین فیلم‌های ژانر پلیسی و کارآگاهی تاریخ سینما تبدیل شده است.

تلفیق ژانرهای مختلف سینمایی ، شگرد همیشگی بونگ جون هو

بونگ جون هو خودش را از شاگردان تارانتینو می‌داند و به شدت به سینمای او علاقه‌مند است. این تاثیر پذیری از کارگردان سرشناس سینمای هالیوود به او کمک کرده است تا در خلق صحنه‌های اکشن جنایی و خلق تصاویر و درگیری‌های بین ماموران پلیس و خلافکاران عالی عمل کند و فیلم خاطرات قتل را به یکی از بهترین‌ها در ژانر خود تبدیل کره است. اما اگر با دقت نگاهی به کارنامه‌ی سینمایی بونگ جون هو بیاندازیم ( برای شناخت بهتر فیلم‌های این کارگردان به مطلب فیلم‌شناسی بونگ جون هو مراجعه کنید ) درمیابیم که او به شکلی استادانه ژانرهای مختلف سینمایی را با هم ادغام می‎کند. فیلم “خاطرات قتل” نیز از این قاعده مثتثنا نیست. این فیلم علاوه بر این که یک فیلم در ژانر جنایی و معمایی است، شالوده‌ای از فیلم‌های روانشناسانه را در خود دارد و با خلق کمدی موقعیت در بخش‌های مختلف فیلم، به خوبی توانسته یک فیلم در ژانر کمدی سیاه را به تصویر بکشد.

نقد فیلم Memories of Murder 2003 1

فیلم 2003 Memories of Murder علاوه بر ارائه‌ی نقد خود به ساختار نحوه‌ی اعتراف گیری از مجرمان ، انتقادات خود را به ساختار سیاسی و امنیتی کشور کره مطرح کرده است. در نقد فیلم 2003 Memories of Murder باید گفت که این فیلم، با بهره گیری از ساختار گروتسک توانسته به خوبی خشونت ماموران پلیس در حین شکنجه‌ی مظنونین پرونده را با نگاهی طنزآمیز پیوند بزند و علاوه بر خلق تصاویری که برای هر مخاطبی (عام و خاص) جذاب و تماشایی است، نظام دیکتاتوری مامورین پلیس (که در اکثر کشورهای جهان به یک شکل عمل می‌کنند) را مورد نقد قرار دهد. یکی از توانایی‌های بونگ جون هو تعمیم دادن دغدغه‌های فیلم‌هایش از محل زادگاه خود یعنی کشور کره به دغدغه‌های جهان شمول است. امری که به واقع در این فیلم توانسته به خوبی از پس آن بربیاید.

از دیگر نکاتی که در نقد فیلم 2003 Memories of Murder باید به آن اشاره داشت، استفاده‌ی هنرمندانه از عنصر تعلیق در سینماست. در همان ابتدای فیلم و با آغاز روایتی که پرونده‌ی یک قتل را بازگشایی می‌کند، ما به عنوان مخاطب به دنبال پاسخ این سوال می‌گردیم که “قاتل کیست؟” در ادامه‌ی روند فیلم مضنونین به ارتکاب قتل معرفی شده و در هر بخش ذهن مخاطب به سمتی کشیده می‌شود که انگار پاسخ را یافته است. اما بونگ جون هو به شکلی هنرمندانه این تعلیق را تا انتهای فیلم حفظ می‌کند و جالب‌تر این‌که در نهایت این سوال بی جواب می‌ماند و قاتلی پیدا نمی‌شود.

اما نوع روایت قصه در فیلم‌های بونگ جون هو سرشار از لایه‌های پیچیده و معانی عمیق فلسفی است که در نهایت به شکلی ناباورانه مخاطب را به یاس فلسفی می‌رساند. این بخشی از طنازی همیشگی سناریوهای این کارگردان است که از فیلم‌هایش یک کمدی سیاه می‌سازد. اگر به خط سیر یکی از شخصیت‌های اصلی داستان (کاراگاه سئو) توجه کنید، می‌بینیم که در ابتدای فیلم او به عنوان شخصیتی ظاهر می‌شود که آمده تا همه چیز را سر و سامان دهد و روند کاری ناعادلانه‌ی همکارانش را اصلاح کند. همین شخصیت در انتهای فیلم و پس از پشت سر گذاشتن ماجراهای عجیب، به این نتیجه می‌رسد که گاهی لازم است روش‌های معمول را کنار گذاشت و به شکلی غیر منطقی و خارج از چهارچوب اخلاق حرفه‌ی کاری‌اش، متولی اجرای عدالت باشد.

تیزر فیلم خاطرات یک قتل به کارگردانی بونگ جون هو

کلام آخر در نقد فیلم Memories of Murder 2003

در نقد فیلم “خاطرات قتل” می‌توان ساعت‌ها صحبت کرد و باز هم ناگفته‌های فراوانی باقی می‌ماند که از جشم مخاطب پنهان مانده است. فیلمی که چه به لحاظ کارگردانی و استفاده از تکنیک های فیلم سازی و چه به لحاظ سناریوی قدرتمند و چندلایه‌ای که دارد، همواره جا برای بحث و گفتگو و تعریف و تمجید باقی می‌گذارد. اما بدون شک این فیلم یکی از بهترین فیلم‌هایی است که در ژانر خود ساخته شده است و تماشای آن برای هر بیننده‌ای لذت بخش خواهد بود.

مطالب بیشتر بخون…

کی و چه جوری فیلم Memories of Murder 2003 رو ببینیم؟

اگر هنوز این فیلم رو ندیدن، حتما توی واچ لیست‌تون داشته باشید و در اولین فرصت به تماشای فیلم “خاطرات قتل” بشینید و شک نکنید که از دیدنش پیشمون نخواهید شد. این فیلم رو می‌شه تو جمع خانوادگی، تو جمع دوستانه و حتی تنهایی ببینید و ازش لذت ببرید. فیلمی که شخصیت هاش شما رو یاد کارآگاه پوآرو می‌ندازه و قصه و لایه‌های پیچیده‌ی داستانی‎ش شما رو یاد فیلم‌های کیم کی دوک (که هموطن بونگ جون هو هم هست) خواهد انداخت.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. نسیم گفت:

    هر چقدر از زیبایی و خلاقانەبودنش بگیم کم گفتیم

مشاهده بیشتر