0

نقد فیلم The Host 2006 (میزبان) ، یک فیلم ضد آمریکایی ساخت کشور کره

نقد فیلم The Host 2006 (میزبان) ، یک فیلم ضد آمریکایی ساخت کشور کره

فیلم The Host  به کارگردانی بونگ جون هو ، که در سال 2006 ساخته شده است، یک فیلم در ژانر علمی – تخیلی است که رکورددار پرفروش‌ترین فیلم سینمای کرده است. در این مطلب می‌خواهیم به نقد فیلم The Host 2006 که در زبان فارسی با نام میزبان شناخته می‎‌شود، بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

نقد فیلم The Host 2006 4

بونگ جون هو با فیلم The Host 2006 که با هزینه‌ی 12 میلیون دلاری ساخته شده است، توانست محبوبیت خود را در میان هموطنانش دوچندان کند. این فیلم داستان پیدا شدن یک هیولا که از دل رودخانه‌ی هان بیرون آمده را به تصویر می‎‌کشد. که کمپانی وتا دیجیتال نیوزلند که بخشی از فرآیند CGI سری فیلم‌های ارباب حلقه‌ها را به عهده داشت، دست اندرکار بخش دیجیتال این فیلم است. تا به آن روز فیلم میزبان یک اتفاق بی‌نظیر در سینمای کرده بود. فیلمی که توانست به راحتی در دل علاقه‌مندان به سینما در سئول ، جا باز کند و به یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای کره‌ی جنوبی تبدیل شود.

فیلم The Host 2006 با زحمت فراوان و با توجه به کمبود وقت، بدون رسیدن به کیفیت مطلوب در جشنواره‌ی فیلم کن به نمایش درآمد و با انتقادات فراوانی از سوی مخاطبان این جشنواره روبرو شد. البته که برای تولید کنندگان فیلم، فروش و اکران داخلی مهم‌تر از حضور پر رنگ در جشنواره‌های معتبر سینمایی بود و فیلم میزبان هم مثل آثار قبلی بونگ توانست با فروش بیش از 13 میلیون بلیت، رکوردار فروش فیلم سال در کشور کره شود.

یک فیلم ضد آمریکایی ساخت کشور کره

بونگ جون هو پیش از این نیز در فیلم‌های خود نگاه انتقادی خود نسبت به سیاست‌های غلط جهانی از سوی ابرقدرت‌ها را محکوم کرده بود، اما در این فیلم کمی واضح‌تر به تشریح عقاید خود می‌پردازد. یکی از دغدغه‌های بونگ که در فیلم “اوکجا” نیز به آن می‌پردازد، تغییرات زیست محیطی است که در نتیجه‌ی سیاست‌های غلط سرمایه داری است.

داستان فیلم The Host 2006 به نظر می‌رسد که از یک اتفاق واقعی الهام می‎گیرد که طبق آن در سال 2000 یک افسر کره‌ای که برای ارتش آمریكا در سئول كار می‌كرد، گزارش داد كه به او دستور داده شده تا مقدار زیادی فرمالدئید را در زیر آب تخلیه كند. این ماجرا علاوه بر نگرانی‌های زیست محیطی، باعث برخی واکنش‌های خصمانه نسبت به ایالات متحده شد. در پایان فیلم ماده‌ای که ارتش آمریکا از آن برای نابودی هیولا استفاده می‌کند با نگاهی طنز آمیز “عامل زرد” نام دارد که اشاره‌ی مستقیمی به همین داستان دارد.

نقد فیلم The Host 2006 2

در نقد فیلم The Host 2006 باید گفت، که بونگ جون هو نگاه طنزآمیز خود را در مورد بروکراسی دولت کره به خوبی به تصویر می‌کشد. او اساسا دولت کره را ناآگاه و خنگ تصویر می‌کند و معترضان جوان کره‌ای در فیلم The Host آمیزه‌ای از خوی قهرمانانه و خودپرستی افراطی و از همه مهم‌تر فراموشکار و بی فکر دیده می‌شوند.به گفته‌ی خود بونگ جون هو شخصیت پارک در این فیلم یک آنکاروزیسم آگاهانه است. مرجعی از تاریخ کره جنوبی که درگیر اعتراض شدید بود. بونگ جون هو می‌گوید که “وفتی از نگاه این شخصیت ماجرا را می‌بینید، نوعی زمان از دست رفته و احساس بازگشت به گذشته را می‌بینید…

می‌توان گفت که او تصویر خودش از دوران دانشکده‌اش در ده سال پیش را در وضعیت فعلی ترسیم می‌کند. ابعاد سیاسی و اجتماعی فیلم میزبان به قدری بازتاب یافت تا جایی که توسط مقامات کره‌ی شمالی مورد تحسین قرار گرفت و منتقدان دولت آمریکا در سرتاسر دنیا، این فیلم را ستایش کردند.

فارغ از ابعاد سیاسی مطرح شده در این فیلم، باید در نقد فیلم The Host 2006 گفت، این فیلم هم شبیه به سایر آثار بونگ جون هو رگه‌هایی از کمدی سیاه را به تصویر کشیده و علاوه بر آن باز هم به شکل استادانه‌ای به تلفیق ژانرهای مختلف سینمایی پرداخته است. با این که موضوعیت اصلی فیلم شکار هیولای پنهان در رود هان است، اما در میانه‌های فیلم روایت به کلی از ابعاد علمی و تخیلی فاصله می‌گیرد و روابط پیجیده‌ی انسانی و لایه‌های داستانی سناریوی فیلم میزبان آن را به یک فیلم درام تبدیل می‌کند .

نقد فیلم The Host 2006

کلام آخر در نقد فیلم The Host 2006

اگر سینمای بونگ جون هو را دنبال کرده‌اید و فیلم‌های دیگر او را دوست داشته‌اید، بدون شک تماشای فیلم میزبان نیز برایتان لذت بخش خواهد بود. فیلمی که تمامی ساختارهای سینمای شخصی بونگ جون هو را در خود دارد و به نوعی می‌توان گفت هویت این کارگردان در این فیلم شکل شفاف‌تری به خود می‌گیرد. چرا که برخی دغدغه‌های مطرح شده بیش از سایر فیلم‌هایش به زندگی شخصی او مرتبط است.

تیزر فیلم میزبان به کارگردانی بونگ جون هو

مطالب بیشتر بخون…

کی و چه جوری فیلم The Host 2006 رو ببینیم؟

برای دیدن فیلم میزبان یا همان The Host 2006 وقتی رو انتخاب کنید که آدرنالین خون‌تون کم شده باشه. صحنه‌های هیجان انگیز زیادی در این فیلم وجود داره که می‌تونه شما رو هیجان زده کنه. اگر خواستید در یک فضای خانوادگی به تماشای یک فیلم بشینید، با خیال راحت فیلم میزبان رو پیشنهاد بدین و مطمئن باشید که هیچکس (از بابابزرگ گرفته تا آبجی کوچیکه) شما رو به خاطر انتخاب‌تون سرزنش نمی‌کنه.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر