0

نقد فیلم Mother 2009 (مادر) تکریم سنت‌های شرقی

نقد فیلم Mother 2009 (مادر) به کارگردانی بونگ جون هو

فیلم Mother 2009 به کارگردانی بونگ جون هو کارگردان صاحب نام سینمای کره، شباهت زیادی به لحاظ ساختار روایی با فیلم‌های دیگرش دارد. در ادامه با نقد فیلم Mother 2009 (مادر) با ما همراه باشید.

 نقد فیلم Mother 2009 3

بونگ جون هو به لحاظ کارگردانی نیز، دوباره تلاش موفقی در تلفیق چند ژانر مختلف داشته است. در فیلم مادر، با یک ماجراجوی به سبک و ژانر فیلم‌هایم معمایی و پلیسی مواجه می‌‎شویم که در دل اتفاقی دراماتیک رقم می‌خورد و از سوی دیگر جدال عاشقانه‌ی مادر برای حفظ فرزندش را نظاره می‌کنیم.پایان بندی این فیلم هم به سبک سیاق همیشگی فیلم‌های بونگ جون هو، شکه کننده و حیرت آور است.

تکریم سنت‌های شرقی دغدغه‌ی همیشگی بونگ جون هو

در نقد فیلم Mother 2009 باید گفت که بونگ جون هو همان دغدغه‌های همیشگی‌اش را به میان می‌کشد. اختلاف طبقاتی و طبعات آن در جامعه، عدم توانایی دستگاه حاکم بر برقراری نظم، آدم‌هایی که ساده‌لوحانه زندگی می‌کنند و تمام عواطف و احساسات انسانی که در دستگاه مخرب جامعه تغییر شکل می‌دهند و کهن الگوها و سنت‌های فراموش شده‌ی شرقی، از جمله مسائلی است که در این فیلم به آن‌ها پرداخته می‌شود.

یکی از کلیدی ترین نکاتی که در این فیلم بیش از سایر آثار بونگ جون هو به تصویر کشیده شده است، تکریم از سنت‌های شرقی است. همیشه و در تمام آثار این کارگردان تاثیر پذیری فرهنگ غربی و آسیب‌های آن در کشور کره یکی از موضوعات کلیدی است. اما بونگ جون هو در فیلم مادر با تکیه بر یکی از بزرگ‌ترین سنت‌های به یادگار مانده در فرهنگ شرق به تکریم این دست باورها می‌پدازد. شخصیت اصلی فیلم Mother 2009 که همان مادر است، روزگارش را با شغل فراموش شده‌ی درمانگری با طب سنتی می‌پردازد. در بخش‌های مختلفی از این فیلم شاهد آن هستیم که مادر با سوزن‌هایش مشکلات بزرگ بوجود آمده را حل می‌کند و باعث تعجب شخصیت‌های دیگر فیلم که به نوعی درگیر زندگی ماشینی متاثر از فرهنگ غرب شده‌اند می‌شود.

 نقد فیلم Mother 2009 2

از دیگر نکاتی که در نقد فیلم Mother 2009 باید به آن توجه داشت، نگاه بونگ به بی مسئولیتی پلیس و آسیب‌های سیتم قضایی است. در این فیلم ما شاهد مادری هستیم که به دنبال اثبات ادعای بی‌گناهی فرزند معلولش در یک حادثه‌ی قتل هستیم. این دغدغه که پیش از این نیز در دیگر آثار این کارگردان از جمله فیلم “خاطرات قتل” به چشم می‌خورد،یکی از بزرگ‌ترین پیرنگ‌های داستان را شکل می‌دهد. چرا که مادر در این فیلم علاوه بر مقابله با شهروندانی که فرزندش را قاتل خطاب می‌کنند، با آسیب‌های جدی از سوی دستگاه قضا مواجه است که برایش دردسرهای فراوانی ایجاد می‌کنند.

فیلم سرشار از لایه‌های پیچیده‌ی داستانی است و شخصیت پردازی‌ها شبیه به دیگر آثار بونگ جون هو به شکلی چیده شده که هر یک از شخصیت‌ها از یک قشر نمایندگی می‌کنند. به عنوان مثال دوست فرزند معلول که شخصیت بد داستان است، نمادی از قشر بر هم زننده‌ی نظم به وسیله‌ی اعمال زور و حقه بازی‌اند. کسی که در دقایق آغازین فیلم، آینه‌ی ماشین مرد ثروتمندی را می‌شکند و به راحتی آن را به گردن پسر معلول و کم عقل مادر می‌اندازد و بدین ترتیب مضنون اصلی قتل از نگاه مادر است. خود مادر و فرزند معلولش از قشر پایین دست و فقیر جامعه به حساب می‌آیند و مادر به واسطه‌ی شغل فراموش شده‌اش به سختی می‌تواند معاش فرزند معلولش را تامین کند.

 نقد فیلم Mother 2009

با این همه قهرمان قصه یا همان مادر در پایان فیلم دست به انتقام جویی می‌زند و به نوعی پایان فیلم “خاطرات قتل” را این بار بونگ جون هو در داستانی دیگر و به شکلی دیگر بازنمایی می‌کند. گویی این کارگردان قصد دارد به هر روش و شیوه‌ای دغدغه‌هایش را به مخاطب منتقل کند. خواه در قصه‌ای برگرفته از یک داستان واقعی و خواه در یک داستان خیالی.

کلام آخر در نقد فیلم Mother 2009

برای علاقه‌مندان به سینمای بونگ جون هو فیلم مادر یک انتخاب ویژه است. چرا که بر خلاف تمامی فیلم‌هایش طنازی‌هایش را کنار گذاشته و این بار به شکلی بی رحمانه و دراماتیک به روایت قصه‌اش می‌پردازد. اگرچه مضامین و دغدغه‌های مطرح شده در این فیلم ، برای دوست داران سینمای بونگ جون هو تکراری است، اما روایت این فیلم با احساسات مخاطبش سر و کار دارد در انتها با رقص شادمانه‌ی مادر در گندمزار طلایی به معنای واقعی کاتارسیس را در مخاطب ایجاد می‌کند.

تیزر فیلم مادر به کارگردانی بونگ جون هو

مطالب بیشتر بخون…

کی و چه جوری فیلم Mother 2009 رو ببینیم؟

فیلم مادر به کارگردانی بونگ جون هو یک فیلم کاملا دراماتیک و احساسی است. با تعلیق‌ها و ساختار داستانی پیچیده.. یک انتخاب خوب برای وقت‌هایی که می‌خواهید با حوصله فیلم ببینید. این رو بگم که بر خلاف اکثر فیلم‌های این کارگردان، فیلم مادر خنده رو لبتون نمیاره و تو این فیلم هیچ خبری از طنازی نیست. فیلم رو می‌تونید با خیال راحت در فضای خانوادگی ببینید و خیال‌تون راحت باشه که نیاز به هیچ سانسوری نداره.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر