0

نقد فیلم parasite 2019 (انگل) – بهترین فیلم سال 2019

نقد فیلم parasite 2019

فیلم parasite 2019 به کارگردانی بونگ جون هو، را می‌توان بدون هیچ تردیدی مهم‌ترین فیلم سال ۲۰۱۹ دانست. فیلمی که توانست دو جایزه‌ی معتبر سینمای جهان یعنی جایزه‌ی بهترین فیلم جشنواره‌ی فیلم کن و جایزه‌ی بهترین فیلم آکادمی اسکار را از آن خود کند. در ادامه می‌خواهیم به نقد فیلم parasite 2019 بپردازیم. با ما همراه باشید.

نقد فیلم parasite 2019 3

فیلم parasite 2019 با طنز سیاهی که در دل خود دارد، گاهی شما را به خندیدن وادار می‌کند و گاهی با خشونتی که دارد، آب گلویتان را خشک می‌کند و در نهایت با به پایان دراماتیک خودش، شما را آنچنان اندوهگین می‌کند که شاید اشک از چشمانتان جاری شود. تجربه‌ی تمامی این حس‌ها که کارگردانان بزرگ سینمای برای ایجاد هر کدام از این‌ها ژانرهای سینمایی مختلفی را ایجاد کرده‌اند، این فیلم را به عنوان یکی از خاص‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما بدل می‌کند

parasite 2019 فیلم عجیبی است که نقد آن، چنان که درخور اهمیت فیلم است، در مجالی کوتاه ممکن نیست. این فیلم با طنز سیاهی که در دل خود دارد، گاهی شما را به خندیدن وادار می‌کند و گاهی با خشونتی که دارد، آب گلویتان را خشک می‌کند و در نهایت با به پایان دراماتیک خودش، شما را آنچنان اندوهگین می‌کند که شاید اشک از چشمانتان جاری شود. تجربه‌ی تمامی این حس‌ها که کارگردانان بزرگ سینمای برای ایجاد هر کدام از این‌ها ژانرهای سینمایی مختلفی را ایجاد کرده‌اند، این فیلم را به عنوان یکی از خاص‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما بدل می‌کند.

نزاع با کاپیتالیسم یا نقد مارکسیستی فیلم انگل

بونگ جون هو در فیلم parasite 2019 ، تضاد طبقاتی حاکم در جامعه که بیش از این نیز در سایر آثارش به آن پرداخته بود را دستمایه‌ی اصلی داستان خود قرار می‌دهد. در خلال طرح این مساله‌ی مهم و نقد کاپیتالیست حاکم بر جهان که از جمله دغدغه‌های همیشگی این کارگردان است، سایر مسائل مهمی همچون بحث استعمار نو توسط ابرقدرت‌های جهانی، سیاست‌های استعماری که به طبع آن اختلافات بین دو کره‌ی شمالی و جنوبی را ایجاد کرده است و ساختار اجتماعی غلط تعریف شده در جوامع سنتی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

نقد فیلم parasite 2019 2

اگر بخواهیم از نگاه نقد مارکسیستی فیلم parasite 2019 را مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم ابژه‌ی اصلی در این فیلم، تفاوت‌های طبقاتی اجتماعی_ اقتصادی دو خانواده است. به اعتقاد مارکسیست‌ها تفاوت‌های طبقه اجتماعی-اقتصادی، شکافی بسیار عمیق‌تر از تفاوت‌های دینی و نژادی و قومی و جنسیتی در میان مردم ایجاد می‌کند. چرا که به زبان ساده، نبرد میان داراها و ندارها، یعنی میان بورژوازی و پرولتاریا هیچ‌وقت تمامی ندارد. بونگ جون هو به شکلی هوشمندانه و با روایتی جذاب، این جنگ بی‌پایان را در قالب روایت دو خانواده‌ی ساکن سئول با دو طبقه‌ی اجتماعی متفاوت به تصویر می‌کشد.

گذشته از این مساله، بونگ جون هو با یک المان ساده (سنگی که شباهت زیادی به گیاه بنزای دارد) الگوهای کهن جهان شرق که رو به فراموشی و نابودی است را به عنوان یکی از مهم‌ترین مضامین فیلم خود، به مخاطب ریزبین و تیزهوش منتقل می‌کند. از آن گذشته تکنیک همیشگی بونگ جون هو در شخصیت پردازی، که هر کدام از شخصیت‌ها نماینده‌ی قشری از جامعه‌اند را به بهترین شکل در فیلم انگل پیاده سازی می‌کند. به عنوان مثال نگاه کنید به دیوانه‌ای که سال‌هاست در زیرمین کاخ سلطنتی خانواده‌ی ثروتمند گیر افتاده و نماینده‌ی قشر بازمانده از جنگ استقلال کره است.

نقد فیلم parasite 2019 1

جایزه‌ جنجالی اسکار برای فیلم parasite 2019

در سال‌های گذشته همیشه مباحث مختلفی پس از اهدای جوایز آکادمی اسکار در مورد نحوه‌ی داوری و انتخاب فیلم برگزیده مطرح شده است. حتما این جمله را پیش از این هم شنیده اید که جایزه‌ی اسکار، یک جایزه‌ی سیاسی است. دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا پس از اعلام جایزه‌ی بهترین فیلم برای فیلم انگل، این اقدام از سوی دبیرخانه‌ای جشنواره را محکوم کرد. البته که این مسأله فقط تعجب ترامپ را به همراه نداشت. منتقدان فراوانی از انتخاب فیلمی که به نقد کاپیتالیست می‌پردازد ( که شاکله‌ی نظام سیاسی آمریکا را در بر می‌گیرد) به عنوان فیلم برگزیده‌ی آکادمی متعجب شدند. جاستین چانگ منتقد سینمایی لس آنجلس تایمز در مورد این جایزه‌ی جنجالی نوشت:

“آکادمی بهترین جایزه را به بهترین فیلم واقعی داد”.

در حالی که دونالد ترامپ به اهدای این جایزه به یک فیلم غیر انگلیسی زبان اعتراض کرد. اظهارات رئیس جمهور آمریکا به طور گسترده ای به عنوان حرفی “xenophobic” و “نژادپرستانه” تلقی شد و از سوی اکثر مردم آمریکا محكوم شد.

تیزر فیلم انگل به کارگردانی بونگ جون هو

کلام آخر در نقد فیلم parasite 2019

پارازیت یا همان انگل از آن دست فیلم‌هایی است که هر چند سال یک بار ساخته می‌شود. فیلمی که همه چیز در آن به قاعده و اندازه استفاده شده است. تماشای این فیلم برای طیف گسترده‌ی مخاطبان در هر گروه سنی و با هر سلیقه‌ای پیشنهاد می‌شود.

مطالب بیشتر بخون…

کی و چه جوری فیلم parasite 2019 رو ببینیم؟

یعنی هنوز فیلم انگل رو ندیدین؟ در مورد فیلمی که هم جایزه‌ی بهترین فیلم کن رو گرفته و هم جایزه‌ی بهترین فیلم آکادمی اسکار چی می‌شه گفت؟ فقط باید بگم اگه هنوز فیلم parasite 2019 رو ندیدین، هیچ فیلم دیگه‌ای رو نبینید. این فیلم رو با خانوداده، با دوستاتون، تنهایی و تو هر جا و جمعی می‌شه دید و ازش لذت برد.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر