0

نقد فیلم 2017 okja (اوکجا) فیلمی که وجترین ها دوست دارند..!

نقد فیلم 2017 okja کاور

اوکجا نام یک موجود خیالی است که در فیلم بونگ جون هو به تصویر کشیده شده است. این فیلم که یکی از نخستین تولیدات بیگ پروداکشن شبکه‌ی نتفلیکس است، در جشنواره‌ی فیلم کن به نمایش درآمده و تحسین منتقدان را به همراه داشت. در این مطلب می‌خواهیم به نقد فیلم 2017 okja (اوکجا) بپردازیم. با ما همراه باشید.

نقد فیلم 2017 okja 2

اوکجا نام یک موجود خیالی است که توسط یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های تولید دام خوراکی تولید شده است. ده عدد از این موجود به ده دامپروز برتر جهان در سرتاسر این کره‌ی خاکی ارسال شده و جایزه‌ای ویژه برای دامپروری که بتواند بیشتر از سایرین این دام را پروار کند در نظر گرفته شده است.ماجرای فیلم از جایی شروع می‌شود که پس از گذشت ده سال دامپرور کره‌ای که به همراه نوه‌اش در یک جنگل انبوه این حیوان را بزرگ کرده است، برنده‌ی جایزه می‎شود. حال باید این حیوان که اوکجا نام دارد برای جشن توزیع این خوراک دامی جدید قربانی شود، اما نوه‌ی این دامپرور که همبازی اوکجاست این ماجرا را نمی‌پذیرد و یک تنه سفر طول دراز خود از جنگل‌های کره تا آمریکا را برای نجات جان حیوان خانگی خود طی می‌کند.

فیلم اوکجا تنها فیلم بونگ جون هو است که اکران عمومی در سینماها نداشت. شبکه‌ی اینترنتی نتفلیکس که به عنوان تهیه کننده این فیلم سینمایی سهم بزرگی در تولید این فیلم داشت، پخش آن را از طریق پلتفرم خود انجام داد که تاثیر بسزایی در محبوبیت و دیده شدن نتفلیکس داشت. فیلم 2017 okja تا مدت‌ها رکورددار پربیننده‌ترین فیلم حاضر در این پلتفرم بود.

حمایت از حیوانات به مثابه آشتی با طبیعت

بونگ جون هو در فیلم اوکجا با انتقاد شدید خود به نظام کاپیتالیستی، تکلیف را یک سره می‌کند و بار دیگر مخالفتش را با سیاست‌های غلط جهان غرب که امروزه در تمام جهان گسترش یافته است عنوان می‌کند. البته بونگ جون هو همیشه با هوشمندی گروهی از آمریکاییان را در فیلم‌هایش به عنوان نماینده‌ی قشری که با این سیاست‌ها مخالفت دارند نشان می‌دهد و در فیلم اوکجا گروه “حمایت از حیوانات” که برای نجات اوکجا به کمک دختر بچه‌ی کره‌ای می‌آیند، این وظیفه را به عهده دارند.

در نقد فیلم 2017 okja باید گفت که دغدغه‌ی اصلی کارگردان برای ساخت این فیلم، یعنی اعتراض به شکل و ماهیت تاثیر نظام سرمایه‌داری بر تولید خوراک دامی با تاثیرات منفی زیست محیطی این اقتصاد بر طبیعت به تصویر کشیده شده است. پیام واضح فیلم اوکجا را به اختصار می‌توان در استیتمنت تمامی منابعی که به ترویج کیاه خواری و تکذیب قربانی کردن دام و طیور به عنوان خوراک است دید. اما مهم‌تر از ارائه‌ی این پیام به تصویر کشیدن جزئیاتی است که دل هر بیننده‌ای را به رحم می‌آورد.

نقد فیلم 2017 okja 1

همه‌ی ما در فضای مجازی بارها به فیلم‌هایی برخورده‌ایم که قصابی‌ها را به بی‌رحمانه‌ترین شکل ممکن به تصویر کشیده و هشدار داده است که خوراکی که هر روزه با آن‌ها سر و کار داریم به چه شکلی تهیه می‎شود. اما مهم‌تر از نگاه احساسی به این مساله و دغدغه‌ی بزرگ، توجه به پشت پرده‌ی این قضایا و کنکاش سیستم‌های پیچیده‌ی اقتصادی و مافیاهای قدرتمندی است که تامین خوراک حیوانی را به بخشی از آداب زندگی روزمره‌ی ما تبدیل کرده است. در فیلم اوکجا، بونگ جون هو در قالب یک روایت پر پیچ و خم و جذاب، تمامی زوایای این ماجرا را برای مخاطبانش به تصویر کشیده و از این جهت فیلم اوکجا بدون شک محبوب‌ترین فیلم وجترین‌ها ( گیاه خواران) و وگان‌ها ( خام گیاه خواران) ست.

A. O. Scott منتقد نیویورک تایمز در نقد فیلم 2017 okja نوشت:

“فیلم اوکجا معجزه تخیل و تکنیک است. بونگ جون هو در این فیلم اصرار دارد با خلوص نیت به مخاطب خود گوشزد کند که اوکجا هم موجودی است که روح دارد.”

یکی از مسائل مهمی که در زیرلایه‌های داستانی فیلم‌های بونگ جون هو حائز اهمیت است و در نقد فیلم 2017 okja باید به آن توجه داشت، تاکید بر مساله‌ی آموزش زبان است. بونگ جون هو در فیلم اوکجا بیش از سایر فیلم‌هایش روی این مساله تاکید می‌کند، وقتی که دختر کره‌ای که زبان انگلیسی یا همان زبان بین‌المللی را بلد نیست مجبور می‌شود به حرف مترجمی اعتماد کند که داستان را برای او به شکلی تحریف می‌کند. این نوع نگاه استعماری که توسط جهان غرب در سیطره‌ی تمدن فعلی حاکم شده یکی از دغدغه‌های مهم بونگ جون هو است که علاوه بر فیلم اوکجا، در سایر آثار او نیز بخش مهمی از سناریواش را می‌سازد.

تیزر فیلم اوکجا به کارگردانی بونگ جون هو

کلام آخر در نقد فیلم 2017 okja

فیلم اوکجا مثل سایر فیلم‌های بونگ جون هو تلفیقی از ژانرهای مختلف سینمایی است که به شکلی استادانه داستانی جذاب و گیرا را روایت می‌کند. این فیلم هم مثل سایر آثار این کارگردان از جلوه‌های بصری خارق‌العاده‌ای بهره برده تا بتواند مخاطب خود را تحت تاثیر قرار دهد. تماشای این فیلم برای هر بیننده‌ای با هر گروه سنی و هر سلیقه‌ای جذاب و تماشایی است و توصیه می‌کنم حتما اگر هنوز این فیلم را ندیده‌اید به تماشای آن بنشینید.

نقد فیلم 2017 okja 3

مطالب بیشتر بخون…

کی و چه جوری فیلم 2017 okja رو ببینیم؟

اگه هنوز این فیلم رو ندیدین، حتما تو واچ لیست‌تون داشته باشید و در اولین فرصت فیلم اوکجا رو ببینید. فیلمی که دیدنش برای هر گروه سنی ، با هر نوع سلیقه ‌ای لذت بخش و دوست داشتنیه. فیلم رو تو هر جمعی می‎شه دید و مطمئن بود که هیچ کسی نیست که فیلم رو دوست نداشته باشه. البته برای یک گروه خاص دیدن این فیلم رو حتما حتما حتما ( با سه بار تاکید) توصیه می‌‎کنم. اون گروه خاص گیاه خواران ( وجترین‌ها) هستند.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر