0

نقد فیلم 1998 I Stand Alone (من تنها ایستاده‌ام)

نقد فیلم 1998 I Stand Alone کاور

اولین فیلم بلند گاسپر نوئه 1998 I Stand Alone نام دارد که در این مطلب می‌خواهیم به نقد آن بپردازیم. فیلم 1998 I Stand Alone (من تنها ایستاده‌ام) اولین بار در جشنواره‌ی فیلم کن به اکران درآمد و با ستایش و تحسین منتقدان همراه بود. نقد فیلم 1998 I Stand Alone ، مثل دیگر فیلم‌های نوئه نیازمند شناخت روانشناسانه است. چرا که درون‌مایه‌ی تمام فیلم‌های نوئه درگیر مسائل عمیق روانشناختی است. در فیلم من تنها ایستاده‌ام، قصه‌ای روایت می‌شود که یک آیرونی را با عقده‌ی ادیپ می‌سازد. در واقع جای کارکترها و جنسیت آن‌ها در مقایسه با داستان ادیپ عوض می‌شود، اما دغدغه‌های روان‌کاوانه‌ی فیلم، با محوریت گفته‌های روان‌کاوانی چون فروید و یونگ، مطابقت دارد.

نقد فیلم 1998 I Stand Alone

تذکر: در ادامه داستان فیلم اسپویل می‌شود.

داستان فیلم 1998 I Stand Alone حول محور زندگی یک قصاب می‌چرخد. قصاب که از موهبت داشتن خانواده محروم بوده، در یک کلیسا بزرگ می‌شود. او برای تمام عمرش خاطرات تلخ آزارهای جنسی توسط کشیش را در ذهن دارد. در بزرگ‌سالی صاحب یک قصابی می‌شود. از تنها زنی که توانسته به‌تنهایی عمیق او سرک بکشد، صاحب فرزندی می‌شود و ازآن‌پس دخترش تمام دارایی‌اش  به‌حساب می‌آید. قصاب به دلیل عقده‌های عمیق جنسی، مردی که فکر می‌کند به دخترش تجاوز کرده  را سلاخی می‌کند و سر از زندان درمی‌آورد. دختر بیچاره که مادرش ترکش کرده و پدرش به زندان افتاده به یک موسسه‌ی نگهداری از کودکان بی‌سرپرست واگذار می‌شود. قصاب پس از آزادی از حبس  طولانی‌مدت  تا انتهای فیلم به دنبال دخترش می‌گردد و پایان غافلگیرکننده‌ی این فیلم نفس مخاطب را بند می‌آورد. 

گاسپر نوئه 4

در نقد فیلم 1998 I Stand Alone می‌توان گفت؛ عدم امنیت و آرامش در انزوایی که قصاب تجربه می‌کند، مصداق بارز هرج و مرج در دنیای مدرن است. گاسپرنوئه در هم شکستن بنیان خانواده و روابط مصرفی که حتی در زندگی مشترک قصاب و همسرش به چشم می‌خورد را به تصویر کشید. اما تلاش اصلی او برای به تصویر کشیدن اندیشه‌های پوچ و ویران‌گر انسان تنهای معاصری است که برای ارتباط برقرار کردن با جامعه و اطرافیانش دچار ضعف بزرگی است. قوانین حاکم در دنیای ذهنی قصاب که با منولوگ‌های طولانی (به سبک اینریور منولوگ یا واگویه‌های ذهنی کاراکتر) آن را به نمایش می‌گذارد، با هیچ یک از قوانین جامعه‌ی به اصطلاح مدرن و متمدن امروزی ما فاصله‌ی زیادی دارد.

دنیای بی‌روح انسان معاصر

مساله‌ی اصلی که نوئه در فیلم 1998 I Stand Alone آن را به نقد می‌کشد، عدم توانایی انسان امروز در برقراری ارتباط با دنیای مدرن است. دنیایی که تعاریف کهن را ابلهانه می‌خواند اما کورکورانه و چشم بسته ، جهان امروز را بی عیب و نقص و پیشرفته می‌داند. قصاب نماد کاراکتری است که نمی‌تواند آدم‌ها ، ذهنیت‌ها ، تعاریف و ارزش‌های جهان امروز را درک کند. نماد قشر عظیمی که در جای جای این دنیا، در گمراهی ارزش‌های دروغین امروز گرفتار شده است، با این تفاوت که قصاب فیلم من تنها ایستاده ام، یک شخصیت آنارشیست است که در پی عدم ارتباط با دنیای پیرامونش دست به نابودی آن می‌زند.

نقد فیلم 1998 I Stand Alone 2

قصاب انگار که انسان‌ها را شبیه به تکه‌های گوشت می‌بیند. در ذهن او ارزش اکثر انسان‌ها با دام‌های که خوراکشان است، تفاوتی ندارد و حاضر است تمامشان را سلاخی کند و آن‌ها را قطعه قطعه کند. تکه‌های گوشت کم‌ارزشی که با اسکناس معامله می‌شوند. او در پی عدم موفقیت برای سرپرستی از دخترش، دیگر حاضر نیست که بچه‌ای به دنیا بیاورد. هر چند در تعامل با زنش که ثروت محدودی دارد، قرار گذاشته که بچه‌ای به او بدهد و در ازای آن ، زن سرمایه‌ی راه اندازی یک قصابی تازه را در اختیارش بگذارد. اما اختلافات بین آن دو کار را به جایی می‌کشاند که قصاب، با حواله کردن مشت‌های پی در پی به شکم زنش، از آوردن فرزند دیگری به دنیای کثیفی که در آن زندگی می‌کند، خودداری می‌کند.

تیزر فیلم من تنها ایستاده‌ام به کارگردانی گاسپار نوئه

کلام آخر در نقد فیلم 1998 I Stand Alone

نقد فیلم 1998 I Stand Alone پیجیده است و در مجال کوتاه این مطلب، تنها می‌توان به توصیف حال و هوای فیلم و طرح دغدغه‌های اصلی آن پرداخت. تک گویی قصاب در فیلم من تنها ایستاده‌ام، ذهن هر مخاطبی را درگیر می‌کند. در پایان باید گفت که فیلم 1998 I Stand Alone یکی از بدترین انتخاب‌ها برای دیدن یک فیلم به همراه خانواده و گذران وقت و لذت بردن است، زمانی به تماشای فیلم من تنها ایستاده‌ام بنشینید که سرتان درد می‌کند برای طرح دغدغه‌ها فلسفی و اندیشیدن به این دست موضوعات. اگرچه مخاطبان خاصی که به دنبال تماشای فیلم‌های جنونن آور و دیوانه‌وار است، این فیلم یک انتخاب بی‌نظیر است. مطمئن باشید که با دیدن هر کدام از فیلم‌های گاسپار نوئه خواهید گفت که “این کارگردان دیوانه است.”.

مطالب بیشتر بخون…

کی و چه جوری فیلم 1998 I Stand Alone رو ببینیم؟

فیلم 1998 I Stand Alone بدترین انتخاب برای تماشای یک فیلم خانوادگی است. زمانی که سرتان برای دغدغه‌های فلسفی درد می‌کند و می‌خواهید به تماشای فیلمی بنشینید که مغزتان را منفجر کند، سراغ این فیلم بروید 🙂

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر