0

معرفی و نقد سریال The North Water

مینی سریال The North Water

در این مطلب می‌خواهیم به معرفی و نقد سریال The North Water بپردازیم. مینی سریال “The North Water” بر اساس رمانی به همین نام و به قلم “ایان مک گوایر” در پنج قسمت ساخته شده است. این مینی سریال که با همکاری شبکه‌ی BBC، شبکه‌ی کانادایی CBC Television و شبکه‌ی کانادایی Super Channel Fuse ساخته شده است را “اندرو هیگ” کارگردانی کرده و بازی درخشان “کالین فارل” به این سریال، هویت ویژه‌ای بخشیده است.

مینی سریال “The North Water” یکی از جذاب‌ترین سریال‌های تولید شده در سال 2021 است که مخاطبانش را به سفری هیجان انگیز با کشتی شکارچیان نهنگ‌های دریایی به آب‌های اقیانوس شمال همراه می‌کند و موقعیت‌های خارق‌العاده‌ای را به تصویر می‌کشد. مینی سریال ” آب‌های شمالی” برای اولین بار در تاریخ 15 ژوئیه 2021 از شبکه‌ی آمریکایی AMC+  پخش شد و یک هفته‌ی بعد، در تاریخ 19 سپتامبر در شبکه‌ی تلویزیونی CBC پخش جهانی خود را آغاز کرد.

نقد سریال The North Water

خلاصه داستان سریال آب‌های شمالی (The North Water)

کالین فارل (Farrell Colin) در این درام، نقش شخصیتی به نام “هنری درکس” را بازی می‌کند. قاتل زوزه‌کش و بی‌پروایی که رفتارهای غیراخلاقی‌اش به تناسب سختی‌های دنیایش شکل گرفته است. درکس یکی از شکارچیان کشتی بزرگی است که قرار است برای شکار نهنگ به قطب شمال عظیمت کند. در این میان شخص دیگری به نام “پاتریک سامنر” جراح سابق ارتش به امید فرار از گذشته‌ی وحشتناک خود، عازم این سفر می‎شود و با گذشت زمان کوتاهی خود را گرفتار همسفری با یک روان پریش قاتل می‌بیند. در جستجوی رستگاری، داستان او به مبارزه‌ای سخت برای بقا در زمین بایر قطب شمال تبدیل می‌شود.

نقد و بررسی سریال The North Water

تصاویری که در سریال The North Water به نمایش درآمده، حاصل مشقت و رنج فراوانی است که سازندگان این مجموعه متحمل شده‌اند. تصاویر اعجاب انگیز از شکار فُک‌ها، شکار وال‌های بزرگ و دریانوردی در میان یخ‌های قطب شمال، تنها بخشی از جذابیت‌های بصری است که هر بیننده‌ای را تحت تاثیر قرار می‌دهد. جالب است بدانید که سازندگان سریال آب‌های شمالی، توانسته‌اند رکورد جالبی را به ثبت برسانند و برای اولین بار در طول تاریخ، برای ساخت یک مجموعه‌ی تلوزیونی تا 81 درجه به شمال سفر کرده و در میان سرمای استخوان شکن قطب، مشغول تصویربرداری شده‌اند. شاید مهم‌ترین ویژگی که در نقد سریال The North Water باید به آن توجه داشت، ارائه‌ی همین تصاویر ناب و شگفت‌انگیز است. در عصر تکنولوژی‌های سینمایی که این امکان را فراهم آورده تا هر تصویر خارق‌العاده‌ای را با استفاده از تکنیک‌های جلوه‌های ویژه به خورد مخاطب بدهد، باور این مساله دشوار به نظر می‌رسد که تیم سازنده‌ی این مجموعه تصمیم گرفته‌اند که واقعا به قطب سفر کنند و تک تک جزئیات این سفر هیجان انگیز را به واقعی‌ترین شکل ممکن به تصویر بکشند!

نقد سریال The North Water 2

از اولین سکانس‌های این سریال، فضای رعب‌آور سفری که در ماهیت خود با خوی وحشیانه‌ی طبیعت سرد و بی‌رحم قطب عجین شده است، هر بیننده‌ای را به وحشت می‌اندازد. تصاویری که با موسیقی “تیم هکر” آهنگساز و هنرمند کانادایی ادغام شده و حس دلهره‌آوری را به مخاطب انتقال می‌دهد. در اولین قسمت سریال آب‌های شمالی، می‌فهمیم که سرنوشت شومی در انتظار مسافران این کشتی است. در قسمت اول سریال مشخص می‌شود که صیادان نهنگ، سفر بی بازگشتی را آغاز خواهند کرد. چرا که صاحب کشتی به دنبال پر کردن عرشه با گوشت‌های منجمد شده و پوست‌های گران قیمت نیست. او به همراه ملوان کارکشته، تصمیم گرفته‌اند که این کشتی را غرق کنند و هدف از این سفر، دریافت هزینه‌ای گزاف از شرکت‌های بیمه است. اما پیش از وقوع این حادثه، مرگ در کمین مسافران این کشتی نشسته است.

رابرت ساسمن،استاد انسان شناسی دانشگاه واشنگتن با ارائه‌ی نظریه‌ای بر این عقیده است که “این تفکر که انسان به طور غریزی شرور و پرخاشگر است و تمایل به کشتن دارد، از یک ایدئولوژی مسیحی-یهودی نشات گرفته است.” ساسمن در مخالفت با نظریه‌ی سایر محققانی که انسان‌های اولیه را موجوداتی درنده خو می‌دانند و معتقدند که دلیل بقای انسان‌های اولیه در همزیستی با حیوانات وحشی، تمایل آن‌ها به کشتار و غارتگری است، عنوان می‌کند که تنها دلیل بقا در انسان‌های اولیه تمایل آن‌ها به وحدت و همدلی است. چالش بزرگی که همواره محققان و دانشمندان بر سر آن اختلاف نظر دارند، به نوعی دستمایه‌ی پلات اصلی مینی سریال آب‌های شمالی است. نکته‌ی حائز اهیمت در نقد سریال The North Water پاسخ به پرسش‌های بنیادین در مورد ماهیت انسان است. آنچه که در این سریال شاهد آن هستیم حرکت بر روی یک مرز باریک است. مرزی که از یک سو، انسان را بالاخص در شرایط دشوار به یک موجود وحشی تبدیل می‌کند و از سوی دیگر، به شرافت انسانی و روح پاک آدمی صحه می‌گذارد. گرچه در قسمت پایانی سریال با الهام از طبیعت وحشی، عامل بقا و زنده ماندن انسان را در همین خوی وحشیانه جستجو می‌کند. جایی که دکتر سامنر برای زنده ماندن، شکم خرس را پاره می‌کند و خون می‌نوشد و با خوابیدن در لاشه‌ی خرس قطبی از مرگ نجات میابد. اینجاست که “اندرو هیگ”  با ارائه‌ی تعبیری شاعرانه، تولد دوباره‌ی انسان مدرن را از دل خوی وحشیانه‌ی خرس قطبی رقم می‌زند.

“هنری درکس” قاتل معصومیت نهنگ‌ها…

یکی از زیباترین سکانس‌های سریال The North Water جایی است که هنری درکس با بازی درخشان کالین فارل نیزه‌ی تیز خود را در سر نهنگی فرود می‌آورد که صدای ناله‌ی آن با شوق شکارچیان در هم می‌آمیزد و تصویری اعجاب انگیز را خلق می‌کند. نقد سریال The North Water سرشار از ظرافت‌هایی است که پرداخت به تمامی بخش‌های آن از حوصله‌ی این متن خارج است.

نقد سریال The North Water 3

اما از مهم‌ترین نکاتی که در نقد سریال آب‌های شمالی باید به آن اشاره داشت، بازی درخشان دو شخصیت اصلی آن یعنی هنری درکس و دکتر سامنر است. دو روی یک سکه و نمایش دو ذهنیت از تصویر انسان‌، یکی تصویر شیطانی هنری درکس (کالین فارل) که یک قاتل بی‌پرواست که برای بقای خود دست به هر کاری می‌زند و دیگری تصویر انسان متمدن و پایبند به اصول اخلاقی که دکتر سامنر (جک اوکانل) از آن جانب‌داری می‌کند. گرچه در پایان این سریال، دکتر سامنر که یکی از دو بازمانده‌ی سفر اعجاب انگیز کشتی شکاری است، ناچارا برای بقای خود، این بار نه در میان یخ‌های قطب که در شهری آرام و متمدن، دست به قتل صاحب کشتی می‌زند.

کلام آخر

سریال The North Water بدون شک یکی از برترین مجموعه‌های تلوزیونی است که تا به حال ساخته شده است که توانسته توجه منتقدان را به خود جلب کند. سریالی که در تمامی پلتفرم‌های امتیازدهی توانسته بالاترین رتبه‌ها را از منتقدان و عموم مردم به دست آورد. سریالی که قطعا تماشای آن برای هر بیننده‌ای، جذاب و الهام‌بخش خواهد بود.

نقد سریال The North Water 333

نقدهای بیشتر بخون…

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر