0

لورل و هاردی بازنمای تضادهای فرهنگی طبقه متوسط

از میان دلقک‌های حقیقتا بزرگ سینما در دوران صامت و اوایل ناطق، لورل و هاردی طولانی‌ترین زمان‌ها را برای دست‌یابی به شناخت و تصدیق جدی از سوی منتقدین، پشت سر گذاشتند. شاید بدین خاطر که بر خلاف چاپلین و کیتن، هرگز کارگردانی فیلم‌های خود را بر عهده نگرفتند. این زوج طلایی کمدین‌های سرشناسی‌اند که کمتر کسی است که در هر جای دنیا نام آن‌ها را نشنیده باشد. در این مطلب علاوه بر بررسی کارنامه و سبک و سیاق کمدی‌های لورل و هاردی، نیم نگاهی به فیلم “استن و اولی” اولین درام بیوگرافی درباره اسطوره‌های سینمای کمدی خواهد انداخت. با ما همراه باشید.

این دو بازیگر سرشناس برای اولین بار در سال 1920 در فیلم “سگ خوش‌شانس” در کنار یک‌دیگر قرار گرفتند. این زوج کمدین مجموعا 107 اثر از خود به جای گذاشتند. در این مطلب به بررسی نمایش تضادهای فرهنگی طبقه متوسط در کمدی‌های لورل و هاردی خواهیم پرداخت.

وجه تمایز کمدی لورل و هاردی چیست؟

تمایز ویژه لورل و هاردی با دیگر کمدین‌های عصر خود در این بود که این دو در مسیر اصلی حیات طبقه‌ی متوسط بودند. چارلی چاپلین همیشه “ولگرد” بود. هارولد لوید، اصیل‌تر و نجیب‌تر از آن بود که نماینده طبقه‌ی متوسط باشد. شخصیت دبلیو.سی.فیلدز، تعمدا به می‌خوارگی و مردم‌گریزی گروید. کیتن طبعتا، اگرچه ناخودآگاه و از روی بی‌میلی از همه چیز بیگانه و جدا افتاده بود. اما استن و اولی (استنلی لورل و اولیور هاردی) حتی وقتی معتاد ناهنجاری‌های طبقه‌ی متوسط بودند و این، نه به خاطر پیروی از هنجارها – که اصلا چنین نبود – بلکه برعکس، بدین خاطر بود که لورل و هاردی، تضادهای زندگی طبقه‌ی متوسط را که در بیش‌ترین حد خود متصور بود، به نمایش در می‌آورند.

لورل و هاردی 3

تضاد‌ها در کمدی لورل و هاردی

هر آن‌چه لورل و هاردی در آثار خود به نمایش می‌گذارند، بر پایه تضاد است. با این‌که بسته‌ی یک‌دیگرند و به هم متعهدند، اما دائما از هر لحاظ در اختلاف و عدم توافق هستند. تعهد به ظاهر درست آن‌ها به هنجارها، رسوم اخلاقی، آداب و قرارداد‌ها در مقابله با فرهنگ آن‌هاست. حتی هنگام سرپیچی از هنجارها این مساله دیده می‌شود. لورل و هاردی تلاش روشن و موثری در راستای نمایش تضادهای طبقه‌ی متوسط با هنجارهای فرهنگی داشته‌اند.

قسمت اعظم آثار بزرگ لورِل و هاردی را بی‌شک در فیلم‌های کوتاه انان باید جستجو کرد. تصادفی نیست که آثار این دو، در طول دوران بهترین و پیوسته درخشان‌ترین دوره فعالیتشان تحت نظارت لیومک کری به وجود آمده است. فیلم‌های کوتاه لورل و هاردی در سازگاری و تطابق کامل با آثار بلند لیومک کری است.

فیلم‌های کوتاه فوق‌العاده‌ای را می‌توان مشاهده کرد که در آن‌ها لورل و هاردی نقش ولگردها، پیشخدمت‌ها و محکومین را بازی می‌کنند. بیشتر طنز این آثار از تضاد بین موقعیت این دو، و تعهد دیرینه‌شان به اصالت طبقه‌ی متوسط ناشی می‌شود. اما شاید نمایان‌گر‌ترین آن‌ها را در فیلم‌هایی بتوان یافت که لورِل و هاردی مستقیما نقش تضادها را در بازنماد ازدواج، اظهار عشق، خانواده، یا رقابت سرمایه‌داری، نشان می‌دهند.

وقتی سراغ کارنامه‌ی این دو کمدین بزرگ می‌رویم، باید از فیلم‌های “دونقشی” لورل و هاردی نیز یاد کرد. مثل بچه‌های بداخلاق (Brats) که هم نقش خود و هم نقش بچه‌هایشان را را بازی می‌کنند. فیلمی درباره هراس‌های “جامعه‌پذیری؛ یا فیلم “دوتا دوتا” (twice two) که در آن هم نقش خود، و هم نقش همسران یک‌دیگر را ایفا می‌کنند.

از نقش آفرینی‌های ماندگار این دو کمدین ساعت‌ها می‌توان گفت. اما در ادامه‌ی این مطلب می‌خواهیم به سراغ آخرین نقش آفرینی لورل و هاردی در مدیوم سینما بپردازیم. فیلم استن و اولی روایتی واقعی از زندگی این دو کمدین بزرگ است که پس از گذشت سال‌ها از آثار درخشانی که بر پرده‌ی نقره‌ای به نمایش گذاشته‌اند، بار دیگر طنازی‌اشان را به رخ بکشند و خاطرات خوش سال‌های دور را برای علاقه‌مندان به کمدی یادآوری کنند.

لورل و هاردی 2
سکانسی از فیلم Brats

بررسی و نقد فیلم استن و الی (Stan & Olie) دو کمدین فراموش ناشدنی…

فیلم استن و الی (Stan & Ollie)، فیلمی بیوگرافی محصول سال ۲۰۱۸ به کارگردانی جان اس بیرد می‌باشد. برای اولین بار است که داستان زندگی این دو هنرمند (استنلی لورل و اولیور هاردی) بر روی پرده سینما اکران می‌شود. این فیلم داستان گرم و صمیمانه‌ی سفر این دو هنرمند به انگلستان و ایرلند را روایت می‌کند. داستانی که به نظر می‌رسد ریشه در واقعیت دارد. این اثر به خوبی رسم احترام به بزرگان کمدی، لورِل و هاردی را به جای آورده است. احساسات با تعادل کافی در این فیلم به تصویر کشیده شده است.

در ابتدا، در سال 1937 لورل و هاردی را در اوج شهرت مشاهده می‌کنیم. آن‌ها محبوب هستند ولی دستمزد پایین‌تری نسبت به برخی کمدین‌های دیگر نظیر چارلی باستر یا هارولد لوید دارند. هم‌چنین قراردادهای کاری متناسب با وضعیت کاری خود ندارند. لورل با نزدیک شدن پایان قرارداد خود به بلندپروازی‌های جدیدی فکر می‌کند. این دو در نهایت برای ساخت یک فیلم جدید و هم‌چنین برگزاری تور نمایش زنده، راهی انگلستان می‌شوند.

فضای فیلم کاملا رئالیستی و گویای واقعیت‌های زندگی این دو ستاره کمدی هالیوود در یک فضای درام بسیار دلنشین است. “استن و اولی” پر از لحظه‌های احساسی بین مردان و همسرانشان است، اما دوست‌داشتنی ترین لحظات خلوت‌های دونفره لورل و هاردی است. اتفاقاتی که در طول سفر این دو به انگلستان می‌افتد ادامه همکاری آن‌ها را با ابهاماتی مواجه ‌می‌کند.

لورل و هاردی
استیون کوگان در سمت چپ (بازیگر نقش لورل) و جان رایلی در سمت راست (بازیگر نقش هاردی)

 هاردی به دلیل مشکلات قلبی توانایی‌های خود برای بازی در صحنه دچار مشکل می‌شود. در واقع این کمدین تنها چهار سال پس از تور انگلستان، در سال 1957 درگذشت. لورل و هاردی علاوه بر نقشی که به عنوان دو کمدین داشتند، اثر قابل توجهی بر تاریخ با خنداندن افراد بی‌شماری داشته اند. فیلم استن و الی (Stan & Ollie) گوشه کوچکی از سال‌های پایانی و دوران اوج شهرت لورِل و هاردی را به زیبایی به تصویر کشیده است.

سینمای کمدی : هارولد لوید و ناکامی‌های مضحک رویای آمریکایی

کمدی‌های جسورانه لورل و هاردی طی دوران پس از آن‌ها کمتر توسط نسل‌های جوان ‌تر درک شده است. این اثر به عنوان اولین اثر بیوگرافی درباره لورل و هاردی آغاز مناسبی در سینما در راستای بررسی گدشته و تاریخ این صنعت مخصوصا سینمای کمدی است.

مطالب بیشتر بخون…

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر