0

چارلی چاپلین، دلقک شماره 1 سینما

چارلی چاپلین

چارلز اسپنسر چاپلین معروف به چارلی چاپلین، نویسنده، سینماگر، فیلم‌نامه‌نویس و موسیقی‌دان آمریکایی-انگلیسی متولد 1889 در لندن بود. چاپلین را می‌توان در تاریخ سینما اولین کسی دانست که تمام کار فیلم‌هایش را خود انجام می‌داد. حتی موسیقی متن آن‌ها را خود می‌نوشت. او برای مدت‌های مدیدی و برای نسل‌های پیاپی با ایفای نقش چارلی “ولگرد”، سینمای صامت و کمدی کلاسیک را زنده نگاه داشت. چارلی شخصیت واقعی‌اش را از نقش نمایشی خود جدا نمی‌کرد. او از یک خانواده هنرمند بود که در اواخر قرن 19 به فلاکت سختی دچار شده بودند.

چارلی چاپلین کار هنری‌اش را در 5 سالگی با بازی رو صحنه آغاز کرد. هنوز بسیار جوان بود که سفرهای نمایشی خود را به اطراف انگلستان و بقیه‌ی اروپا آغاز کرد. سپس در سال 1912 برای همیشه به آمریکا رفت و در نمایش‌های متعددی به ایفای نقش پرداخت. در سال 1972 چاپلین قبول می‌کند که برای دریافت جایزه اسکار به آمریکا سفر کند. (آمریکایی که عهد کرده بود هرگز به آن برنگردد) چارلی در سال 1975 از سوی ملکه انگلستان لقب “سِر” را دریافت کرد.

چاپلین سال‌های آخر عمر خود را در میان زیباترین مناظر سوییس سپری نمود. در این مقاله به بررسی جامع زندگانی، آثار و کارهای هنری چارلی چاپلین، مشهورترین کمدین تاریخ سینما خواهیم پرداخت.

تصویر چارلی چاپلین به همراه امضای او

تاریخچه مختصر زندگی چارلی چاپلین

در آمریکا مک سنت، به استعداد او پی برد و در دسامبر 1913 به عنوان بازیگر با هانری پاته لرمان شروع به کار کرد. چاپلین خیلی سریع معروف شد. در سال 1915 کمپانی کیستون را ترک کرد و به کمپانی اسانی پیوست. یک سال بعد این کمپانی را نیز رها کرد و به کمپانی میوچال رفت و سپس میوچال را برای پیوستن به فرست نشنال ترک کرد. در عرض چند سال دستمزد او ده برابر شد و چنان موفقیتی کسب کرد که او را به محبوب‌ترین کمدین آمریکا و بعد در سراسر جهان تبدیل نمود.

خرید اینترنتی مجموعه آثار چارلی چاپلین

برای خرید مجموعه آثار چارلی چاپلن کافی است روی عکس بالا کلیک کنید و پس از ورود به سایت دیجی کالا این مجموعه را خریداری کنید.

چارلی در سال 1919 کمپانی شخصی خود با نام یونایتد آرتیستز (United Artists) را با همکاری گریفس داگلاس و مری پیکفورد راه‌اندازی کرد. در این کمپانی وی به تولید فیلم‌های بلند که تهیه‌کنندگی برخی از آن‌ها با وی بود مشغول شد. در همین دوره وی به تهیه فیلم برای سایر فیلم‌سازان نیز پرداخت.

چارلی چاپلین دز طول سال‌های 1918 تا 1941 سه ازدواج ناموفق داشت. اولین ازدواج وی تنها دو سال دوام داشت. و ازدواج‌های بعدی او و شکست در زندگی خصوصی وی به شدت در دنیای سینما و حتی کارهای وی بازتاب داشت.

در سال 1942 یک بازیگر جوان به نام جون باری جنجالی علیه وی به پا کرد. او اتهامی دروغین به او زد که مطابق آن چاپلین در سال 1948 محکوم به نگه‌داری فرزندی می‌شود که متعلق به او نیست. در همین سال‌ها چاپلین سرانجام همسری را که مدت‌ها در جست و جویش بود می‌یابد.  اونا اونیل دختر یوجین اونیل، نویسنده معروف با وجود مخالفت پدرش در سال 1943 با چاپلین ازدواج کرد.

تصویری از چارلی چاپلین در فیلم سینمایی دیکتاتور بزرگ

خلاصه کارنامه هنری چارلی چاپلین

چاپلین تکنیک جدید سینما یعنی سینمای ناطق را تحقیر می‌کرد و با آن مخالف بود. او سینمای صامت را ارج می‌نهاد و با این وجود سرانجام پس از چند سال دست به ساختن فیلم ناطق زد. عصر جدید (Modern Time) به کار یکنواخت کارگرهای کارخانه می تازد. دیکتاتور بزرگ (The Great Dictator) یک کمدی انتقادی علیه هیتلر است که باعث حمله طرفداران هیتلر در سال 1940 به اوشد. در دوران جنگ جهانی دوم، چاپلین علیه فاشیسم و سرمایه‌داری فعالیت کرد. در سال 1947 توسط کمیته‌ی بررسی فعالیت‌های ضد آمریکایی به عنوان دوست‌دار کمونیسم متهم شد. بعد از روی آوردن به سینمای ناطق، بی‌پروایی و جسارتی صریح در فیلم‌هایش ظاهر می‌شود. به خصوص در دیکتاتور بزرگ که صراحتش زبان‌زد است.

در فیلم موسیو وردو (Monsieur Verdoux) در سال 1947 چاپلین ماسک چارلی را برمی‌دارد. مردی که به خاطر سیرکردن شکم خانواده‌اش، زن‌ها را می‌کشد. اما او هم فردی متعد به عشق است. این اثر چاپلین بر احساسات و عواطف محکمی  تکیه دارد که در تاریخ سینما نادر است. شکست این فیلم که از طنز سیاهی سرچشمه گرفته‌بود قابل پیش‌بینی بود.

مطلب پیشنهادی: هارولد لوید و ناکامی‌های مضحک رویای آمریکایی

در سال 1952 چارلی چاپلین به همراه خانواده‌اش بعد از نمایش خصوصی فیلم لایم لایت (Limelight) به اروپا گریخت. این فیلم از مضمونی قراردادی برخوردار است و دلقکی را نشان می‌‌دهدکه دیگر نمی‌تواند مردم را بخنداند. این فیلم هم‌چون خطابه‌ای دفاعی است. این فیلم با موفقیت روبرو شد اما در آمرکیا مخالفت با چاپلین ادامه یافت. فیلم دیگر او با نام سلطانی در نیویورک (A King in New York) که در سال 1956-1957 در لندن به نمایش درآمد، آمریکا را محکوم می‌کند. آمریکایی که تحت عنوان دروغین صلح‌طلبی به خاطر حکومت مک کارتی به ضعف و انحراف کشیده شده‌بود.

چاپلین که در اروپا به آرامش و آسودگی خاطر رسیده بود، خاطرات خود را در کتاب زندگینامه من (1964) به رشته تحریر درآورد. هم‌چنین فیلمی به دیگر آثارش می‌افزاید. کنتسی از هنگ کنک (A Countess from Hong Kong) که تنها فیلم رنگی چارلی چاپلین است. در این فیلم او فقط در یک صحنه کوتاه دیده می‌شود. این اثر تاکنون نیز ناشناخته باقی مانده‌است.

بهترین فیلم‌ های چارلی چاپلین

نام فیلم سال بازیگران
City Lights 1931 Charles Chaplin, Virginia Cherrill, Florence Lee, Harry Myers
Modern Times 1936 Charles Chaplin, Paulette Goddard, Henry Bergman, Tiny Sandford
The Great Dictator 1940 Charles Chaplin, Paulette Goddard, Jack Oakie, Reginald Gardiner
The Kid 1921 Charles Chaplin, Edna Purviance, Jackie Coogan, Carl Miller
The Circus 1928 Charles Chaplin, Merna Kennedy, Al Ernest Garcia, Harry Crocker
The Gold Rush 1925 Charles Chaplin, Mack Swain, Tom Murray, Henry Bergman
A King in New York 1957 Charles Chaplin, Maxine Audley, Jerry Desmonde, Oliver Johnston
A Woman of Paris: A Drama of Fate 1923 Edna Purviance, Clarence Geldart, Carl Miller, Lydia Knott
Tillie’s Punctured Romance 1914 Charles Chaplin, Marie Dressler, Mabel Normand, Mack Swain
Limelight 1952 Charles Chaplin, Claire Bloom, Nigel Bruce, Buster Keaton
سکانس معروف چاپلین در فیلم Modern Times

تفاوت چارلی چاپلین با سایر کمدین‌ها

نبوغ چارلی چاپلین در درجه اول در هنر اصلی او یعنی پانتومیم نهفته است. او در این زمینه به تکامل درخشانی رسید و استاد شد. این را به خوبی در فیلم دیکتاتور بزرگ می‌توان مشاهده نمود.

در درجه دوم، نبوغ چاپلین را باید در فلسفه شخصیت ولگرد او جست و جو کرد. “ولگردی” فقیر و گرسنه که اغلب قربانی حوادث می‌شود. انسان دوستی “ولگرد به ناردست تا حد یک نوع‌دوستی جهانی تعمیم می‌یابد. البته این به آن معنی نیست که در این فلسفه، عکس العملی در برابر شرایط انسانی وجود ندارد. محدودیت‌های این فلسفه را در بخش‌هایی کمیک از فیلم عصر جدید می‌بینیم. چارلی خود را در صدر یک گروه انقلابی می‌بیند چرا که پرچم قرمزی را تکان می‌دهد که برای متوقف کردن اتوموبیل‌ها در دست دارد.

کلام آخر

امروزه علی رغم برخی ضعف‌ها و کمبود‌های آثار چاپلین و نارسایی‌های فلسفی‌اش، با پخش مجدد فیلم‌های چارلی چاپلین، به خصوص فیلم‌های بلندش، می‌بایست یکبار دیگر به این شخصیت پرکار که تلخی زندگی را چشیده و بسیاری را به خنده و تامل واداشته سلامی دوباره کنیم.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر