0

“تماشاخانه ایرانشهر” یکی از قطب‌های تئاتر ایران…

تماشاخانه ایرانشهر خاص ترین سالن تئاتر تهران است. سالنی که میزبان با کیفیت‌ترین تئاترهای تولید شده در ایران است. اگر از تماشاچیان یا دوست‌داران تئاتر باشید حتما تا به حال گذرتان به تماشاخانه‌ی ایرانشهر افتاده است .این تماشاخانه دارای دو سالن نمایشی با نام‌های سالن استاد سمندریان و سالن استاد ناظرزاده‌ی کرمانی است. مطمئن باشید هر موقع از سال یا نگاهی‌ سرسری به ‌تماشاخانه‌های تهران ببینازید، متوجه می‌شوید که حداقل یکی از بهترین تئاترهای در حال اجرا در یکی از همین دو سالن اجرا می‌شوند. تماشاخانه‌ی ایرانشهر که درضلع شرقی پارک خانه هنرمندان قرار دارد، ‌به لحاظ موفعیت مکا‌نی هم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این پارک که پاتوق خیلی از هنرمندان و هنردوستان در عرصه‌های مختلف هنری است، با وجود تماشاخانه‎ی ایرانشهر برای اهالی تئاتر یک مکان خاص و ویژه است. هزینه‌ی بلیت تئاترهایی که در این تماشاخانه اجرا می‌شوند معمولا از بلیت سایر تئاترهایی که در سالن‌های دیگر اجرا می‌شوند گران‌تر است. اما هر گرانی بی دلیل نیست! معمولا معروف‌ترین و به نام‌ترین کارگردان‌های تئاتر ایران، برای اجرای نمایش‎هایشان یکی از دو سالن تماشاخانه ایرانشهر را انتخاب می‌کنند و لازم به گفتن نیست که بازیگران و سایر عوامل این تئاترها، افراد مشهور و سرشناسی هستند.

تماشاخانه ایرانشهر 1

تاریخچه‌ی تماشاخانه‌ی ایرانشهر

آنچه امروز در دو سوی خیابان ایرانشهر به نام “محله ایرانشهر” نامیده می‌شود، طبق مستندات تاریخی بانام «فیشر آباد» از آن یاد می‌شود. فیشر آباد، باغی آن‌طرف خندق «شمال میدان فردوسی» بالای خیابان علا الدوله متعلق به دیپلماتی به نام “مسیو فیشر” بوده است “باغ فیشر” در دوران جنگ جهانی دوم به انبار تسلیحات متفقین تبدیل‌ شده بود که پس از خروج متفقین از ایران، این محوطه در اختیار نیرو‌های نظامی کشور قرار گرفت. این حضور تا سال 1375 ادامه داشت. در این سال شهرداری تهران این مکان رو به نام «باغ هنرمندان» نام‌گذاری کرد و در سال 1377 با بازسازی ساختمان مهمانخانه، آن را به یک مرکز فرهنگی هنری بانام «خانه هنرمندان ایران» تغییر داد.و در تیرماه 1388 “تماشاخانه ایرانشهر” را به‌عنوان یکی از قطب‌های تئاتر به همت شهردار وقت افتتاح نمود.

مشخصات تماشاخانه ایرانشهر

تماشاخانه ایرانشهر در زمینی به مساحت 2500 مترمربع در مجاورت خانه هنرمندان ایران در باغ هنر قرار دارد. در طراحي معماري آن – با توجه به وجود ساختمان‌هاي قبلي – سعي بر آن شد كه ضمن نوآوري به جنبه تطبيق با دوره تاريخي قبلي نيز توجه ويژه شود. این مجموعه دارای دو سالن تئاتر به نام های “استاد سمندریان” و “دکتر ناظرزاده کرمانی” است که هر دوی این سالن‌ها از مجهزترین امکانات نور، صدا و … برخوردارند.

معرفی سایت

اگر با خواندن این مطلب شما هم به این تماشاخانه علاقه‌مند شده‌اید، می‌توانید از این به بعد به سایت https://www.tamashakhaneh.ir/ سر بزنید و از آخرین اخبار  و آخرین نمایش‌های این تماشاخانه مطلع شوید. البته توصیه می‌کنم اگه تصمیم گرفتید به تماشای اجرای تئاتر بروید، حتما قبلش از سایت www.tiwall.com بلیت بخرید. چون احتمال دارد وقتی به گشه‌ تماشاخانه ایرانشهر بروید، تمامی بلیت‌ها به فروش رفته باشد.

کلام آخر

در چشم اندازی که شورای سیاست گذاری تماشاخانه ایرانشهر برای این مجموعه ترسیم کرده است، آورده شده “ما برآنیم تا با ایجاد فرصت نمایش؛ جریان های اصیل تیاتر را تقویت نموده و بستر مناسب جهت بروز استعدادهای جوان در این عرصه را مهیا سازیم.” بدون شک می‌توان گفت تا همین امروز برای تحقق این چشم انداز قدم‌های محکمی برداشته شده و همیشه کیفیت آثار نمایشی که در این تماشاخانه به روی صحنه رفته است، مورد ارزیابی درستی قرار گرفته ‌اند. همین مساله باعث شده تا تماشاچی‌های علاقه‌مند به تئاتر برای این سالن اهمیت ویژه‌ای قائل شوند. سیاست گذاری درست باعث شده اعتماد سازی لازم شکل گرفته و آن دسته از علاقه‌مندان به تئاتر که تماشای تئاتر را در برنامه‌های روتین زندگی‌شان دارند، با خیالت راحت پا به این سالن بگذارند و فارغ از هر سلیقه‌ای می‌دانند که قرار است کاری استاندارد و با کیفیت ببینند. آدرس تماشاخانه ایرانشهر در مجاورت خانه هنرمندان ایران در باغ هنر قرار دارد. آدرس این پارک در خیابان کریم خان زند، خیابان ایرانشهر می‌باشد.


آدرس تماشاخانه ایرانشهر کجاست؟

تماشاخانه ایرانشهر در مجاورت خانه هنرمندان ایران در باغ هنر قرار دارد. آدرس این پارک در خیابان کریم خان زند، خیابان ایرانشهر می‌باشد.

تماشاخانه ایرانشهر در چه سالی تاسیس شده است؟

در تیرماه 1388 “تماشاخانه ایرانشهر” به‌عنوان یکی از قطب‌های تئاتر به همت شهردار وقت افتتاح شد.

تماشاخانه ایرانشهر دارای چند سالن نمایشی است؟

این مجموعه دارای دو سالن تئاتر به نام های “استاد سمندریان” و “دکتر ناظرزاده کرمانی” است که هر دوی این سالن‌ها از مجهزترین امکانات نور، صدا و … برخوردارند.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر