0

“پردیس تئاتر تهران” مجموعه‌ای با 6 سالن نمایشی…

از تاریخ افتتاح “پردیس تئاتر تهران” سه سال می‌گذرد. این مجموعه در سال 1395 افتتاح شد، در حال حاضر این تماشاخانه که با نام “پردیس تئاتر خاوران” هم شناخته می‌شود با وحود 6 سالن نمایشی، بزرگترین مجموعه‌‌ی سالن‌های نمایشی در ایران است. بزرگترین انتقادی که به این مجموعه وارد است، موقعیت مکانی این تماشاخانه است. همه‌ی هنرمندان و علاقه‌مندان به تئاتر با توجه به این نکته که همه‌ی سالن‌ها و تماشاخانه‌های شهر تهران در مرکز شهر متمرکز شده‌اند، معتقدند که پردیس تئاتر خاوران جایی پرت و دور افتاده‌ است. شاید بتوان گفت این یکی از عادات غلط مخاطبان تئاتر باشد، اما به هر جهت خیلی از گروه‌های نمایشی ترجیح می‌دهند در سالن‌های خصوصی مرکز شهر با امکانات کم‌تر و هزینه‌ی بیشتر، آثار نمایش‎شان را به اجرا درآورند، اما مخاطبان‌شان را برای طی کردن این مسیر طولانی به زحمت نیندازند.

پردیس تئاتر تهران

مشخصات “پردیس تئاتر تهران”

پردیس تئاتر تهران بزرگ‌ترین مرکز تئاتر حرفه‌ای ایران است که در جنوب شرقی تهران ساخته شده است. این پردیس در زمینی به مساحت ۲۵ هزار و ۲۰۰ مترمربع و با زیربنای ۱۶ هزار و ۳۳۰ مترمربع جنب فرهنگسرای خاوران قرار گرفته است. مجموعه پردیس تئاتر تهران در بزرگراه امام علی، اتوبان شهید محلاتی شرق، خیابان شهید شاه‌آبادی جنوبی، بعد از میدان مالک اشتر، خیابان بقایی واقع است.

ساختمان تئاتر تهران در زمینی به مساحت ۲۸۰۰ مترمربع و با زیر‌بنایی حدود ۱۶۰۰۰ مترمربع بنا شده‌است. پردیس تئاتر خاوران یک مرکز تخصصی برای تئاتری‌هاست. این مرکز هنری و فرهنگی قرار است به عنوان میزبان جشنواره‌های بین‌المللی نمایشی مورد استفاده قرار بگیرد. پردیس تئاتر تهران، با گنجایش هزار نفری خودش، ظرفیت برگزاری تئاتر موزیکال، تئاتر سنتی، اجرای ارکستر سمفونیک و کنسرت موسیقی را نیز دارد. این مرکز دارای ۴ سالن نمایش تجربی با گنجایش ۱۵۰ نفر و یک سالن ویژه نمایش‌های عروسکی است. همچنین این مجموعه دارای کارگاه‌های ساخت دکور، کارگاه خیاطی، سالن‌های تمرین، اتاق گریم و دیگر امکانات جانبی و فضاهای پشت صحنه است. سالن نمایش تئاتر عروسکی مرکز تئاتر حرفه‌ای تهران این ظرفیت را دارد که در هر اجرا میزبان ۱۲۰ نفر از علاقه‌مندان به تئاتر عروسکی باشد. مرکز تئاتر خاوران دارای فضای آمفی تئاتر روباز به مساحت ۳۵۰۰ مترمربع است که برای نمایش‌های آیینی و سنتی تعبیه شده است. سالن مجموعه تئاتر تهران دارای امکان تغییر زاویه کف برای ساخت دکورهای با کف صحنه شیب دار است که این یه ویژگی خاص برای این مجموعه به حساب می‌آید. هیچ سالن نمایشی دیگری در تهران از این امکان برخوردار نیست. ظرفیت قرارگیری گروه‌های بسیار بزرگ موسیقی تا بیش از 9۰۰ نفراز دیگر ویژگی‌های سالن تئاتر تهران است.

در پردیس تأتر تهران به منظور بزرگداشت و ادای احترام به پیشکسوتان هنرهای نمایشی ، پنج سالن این مرکز با نام هنرمندان شناخته شده؛ زنده یاد داوود رشیدی، زنده یاد محمود استاد محمد و هنرمندان سرافراز جمشید مشایخی، علی نصیریان و محمد علی کشاورز نامگذاری شده است.

راه اندازی و بهره برداری از “پردیس تئاتر خاوران”

شروع ساخت این مرکز از سال ۱۳۸۶ بوده است. افتتاح رسمی مرکز هنرهای نمایشی پردیس تئاتر تهران با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از هنرمندان پیشکسوت همچون ایرج راد، مرضیه برومند،‌ مائده طهماسبی،‌ لیلی رشیدی،‌ داریوش اسدزاده و … روز سه‌شنبه 19 بهمن ماه 1395در منطقه پانزده تهران افتتاح شد.

پردیس تئاتر تهران 1

معرفی سایت

اگر دوست دارید آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به “پردیس تئاتر تهران” را دنبال کنید کافی است به سایت خود مجموعه سر بزنید. تمامی فعالیت‌های این مجموعه از فراخوان تا برگزاری جشنواره‌ها، مدرسه‌ی تئاتر و اجراهایی که در سالن‌های این مجموعه به روی صحنه می‌روند در سایت این مجموعه به آدرس https://tehrantheater.farhangsara.ir/ اطلاع رسانی می‌شود.

کلام آخر

انگار اهالی تئاتر خیلی میانه‌ی خوبی با سالن‌های این مجموعه‌ی نمایشی ندارند. اکثر گروه‌های نمایشی ترجیح می‌دهند در سالن‌های دیگری اجرا بروند. دلیل اصلی این اتفاق به این خاطر است که هنوز این سالن با وجود گذشت سه سال از زمان افتتاحیه، برای مخاطبان تئاتر و تماشاچی‌هایش معرفی نشده است. قطعا سالن‌های این مجموعه با توجه به نوساخت بودن، از امکانات خوبی برخوردار است. اما برای هر گروه نمایشی در درجه‌ی اول دیده شدن مهم است و هیج گروهی دوست ندارد در یک سالن مجهز با صندلی‌های خالی اچرا برود. قطعا با سیاست گذاری درست و معرفی هر چه بهتر این سالن نمایشی برای مخاطبان تئاتر، در آینده این مجموعه می‌تواند به یکی از بزرگترین و مهم‌ترین مراکز تئاتر ایران تبدیل شود.

آدرس پردیس تئاتر خاوران کجاست؟

مجموعه پردیس تئاتر تهران در بزرگراه امام علی، اتوبان شهید محلاتی شرق، خیابان شهید شاه‌آبادی جنوبی، بعد از میدان مالک اشتر، خیابان بقایی واقع است.

پردیس تئاتر خاوران در چه سالی تاسیس شده است؟

پردیس تئاتر خاوران دارای چند سالن نمایشی است ؟

به منظور بزرگداشت و ادای احترام به پیشکسوتان هنرهای نمایشی ، پنج سالن پردیس تأتر تهران با نام هنرمندان شناخته شده؛ زنده یاد داوود رشیدی، زنده یاد محمود استاد محمد زنده یاد جمشید مشایخی، زنده یاد محمد علی کشاورز و علی نصیریان نام گذاری شده است.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر