0

“تالار وحدت” بزرگترین تماشاخانه‌ی تئاتر ایران..!

تالار وحدت

تالار وحدت نامی است که برای همه آشناست. کافی است فقط یک بار وارد سالن اصلی تالار وحدت شده باشید، تا عظمت و شکوه این مکان بی‌نظیر برای همیشه در یادتان بماند. بزرگترین کنسرت‌ها و تئاترهای فاخر، در سال‌های بعد از انقلاب در این تالار اجرا شده است. تالار وحدت برای تئاتری‌ها از ارزش زیادی برخوردار است. شاید بزرگترین دلیل‌اش این باشد که ظرفیت این تالار به نسبت سایر تماشاخانه‌های شهر تهران، قابل مقایسه نیست. با این‌که بهترین صندلی های تالار وحدت در طبقه‌ی اصلی (طبقه‌یی همکف) این سالن قرار دارد و با توجه به نزدیکی‌اش به سن تالار، این جایگاه‌ها بیشترین قیمت بلیت تالار وحدت را به خود اختصاص داده‌اند، با احتساب ظرفیت بالکن‌های، تقریبا دو برابر ظرفیت سالن اصلی تئاتر شهر برای تماشاچی‌ها در این تالار مجلل جایگاه تعبیه شده است. تالار وحدت با گنجایش 740 نفر برزگترین تماشاخانه‌ی تئاتر ایران به حساب می‌آید.

تاریخچه‌ی تالار وحدت

4ام آبان ماه 1346 تالار رودکی ( تالار وحدت پیش از انقلاب به عنوان تالار رودکی نامگذاری شده بود) واقغ در مکان خیابان دکتر ارفع (استاد شهریار فعلی) با حضور محمد رضا شاه پهلوی و شهبانو فرح پهلوی افتتاح شد. تالار رودکی نیز به اصرار و پیگیری‌های فرح پهلوی ساخته شد. بنا بود در این تالار اجراهای باله و اپرا برگزار شود. در روز افتتاح این تالار، سیمین غانم سمفونی “مرد من” رو اجرا کرد. سازمان باله ملی ایران پیش از برچیده شدن، در تالار رودکی مستقر شده بود. این سازمان متصدی امور تولیدات نمایش‌های باله در ایران بود. جالبب است بدانید که تا پیش از انقلاب اسلامی ایران در سال 57، کشور ما در بین کشورهای خاورمیانه و آسیا در زمینه‌ی تولید نمایش‌های باله زبان زد و شهره بوده است و تولیدات سازمان باله ملی ایران که در تالار وحدت به اجرا در می‌آمد، در سطح جهانی دارای اعتبار فراوانی بوده است. پس از پیروزی انقلاب اسلاامی، تالار رودکی به تالار وحدت تغییر نام داد. برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای این تالار نیز به تبع تغییرات سیاسی پیش آمده، تغییرر کرد. تالار وحد جایی برای اجرای باله و اپرا نداشت، اما بهترین و مجهزترین سالن برای برگزاری کنسرت‌ها و نمایش‌های فاخر در ایران شد.

معماری تالار وحدت

اوژن آفتاندلیانس معماری ساختمان تالار وحدت را به عهده داشته است. آفتاندلیانس معمار سلطنتی به حساب می‌آمده و معماری اکثر کاخ‌های شاهنشاهی از جمله، کاخ سعادت آباد، کاخ نیاوران و کاخ فرخ آباد را نیز به عهده داشته است. آفتاندلیانس ساختمان این تالار را بر اساس نمونه‌ی ” اپرا هال ” واقع در شهر وین ساخته است. الگو برداری از معتبرترین سالن رقص باله در اتریش، تالار وحدت را به یکی از استانداردترین بناهای مربوط به اجرای نمایش، در سطح جهان تبدیل کرده است. ساخت این بنا در سال 1336 کلید خورد و ده سال بعد، با بهترین طراحی داخلی و تجهیزات ماشینری نور و صدا در سال 1346 افتتاح شد.

تالار وحدت

برنامه‌های اجرا شده در تالار وحدت

تمام بزرگان تاریخ موسیقی و تئاتر ایران، سابقه‌ی اجرا در تالار وحدت را داشته‌انذ. از فاخره صبا و پری زنگنه و حشمت سنجری و استاد محمد رضا شجریان و بنان و مرضیه گرفته، تا بهرام بیضایی و دکتر علی رفیعی و محمد رحمانیان و …

منیر وکیلی اپراهای ارفه و اریدیس را با همکاری حسن سرشار، مادام باترفلای، لابوهم، لاتروایاتا و توراندخت در تالار وحدت (تالار رودکی سابق) به اجرا درآورده است. فاخره صبا و حسین سرشار، از زمان افتتاح تالار رودکی به عنوان سولیست، مشغول به کار شدند و در کنسرت‌هایی به رهبری حشمت سنجری و فرهاد مشکلات حضور داشتند.

علاوه بر این اسامی، هنرمندان سرشناس موسیقی جهان از جمله روجیرو ریچی، یکی از بزرگترین رهبران ارکستر جهان در تالار وحدت روی صحنه رفته‌اند. هربرت فون کارایان، برلین فیلارمونیک، هنریک شرینگ و کولادیو آرائو از دیگر هنرمندان مشهور در عرصه‌ی بین‌المللی‌اند که سابقه‌ی حضور و اجرا در تالار وحدت را دارند. مارسل مارسو، نابغه‌ی پانتومیم نیز یکی دیگر از هنرمندان شاخص جهانی است که در سن تالار وحدت به روی صحنه رفته است.

امکانات تالار وحدت

می‌توان گفت ویژگی بارز تالار وحدت، داشتن سن گردان است. سن گردان این امکان را برای اجراگران فراهم می‌کند تا در صورت لزوم، طراحی صحنه را به شکلی انجام دهند که با چرخاندن سن در طول یک اجرا، صحنه‌های مختلفی را ببینیم. در واقع می‌توان در هر بخش از صحنه، طراحی مجزا و منحصر به فردی را داشت که با چرخش سن و تماشای بخش دیگری از صحنه، جذابیت‌های بصری اجرا را تقویت کرد. به علاوه این‌که تالار وحدت، با به روزترین امکانات طراحی نور و صدا تجهیز شده است. انواع سیستم‌های بالا برنده‌ی ماشینری، این امکان را فراهم آورده تا اتفاقات متفاوتی که به لحاظ اجرایی سخت و دشوار به نظر می‌رسد، به راحتی بر روی سن تالار وحدت عملیاتی شود. ایجاد اختلاف سطح، امری است که برخی هنرمندان را که در سایر سالن‌های نمایشی به اجرای آثار خود می‌پردازند با دردسرهای فراوانی روبرو می‌کند و بعضا برپایی داربست‌های طبقاتی این امکان را ایجاد می‌کند، اما هنرمندانی که در تالار وحدت به اجرای آثار خود می‌پردازند، می‌توانند بدون دارببست و سختی‌های ساخت و ساز طبقاتی، امکان اختلاف سطح را به راحتی در این سالن پیاده سازی کنند.

سن جانبي (واگن‌ها)

در سمت چپ از نگاه تماشاگران دو سيستم واگن جانبي به صورت ريلي غلتنده و به ابعاد 4 متر عرض، 12 متر طول و 33 سانتی متر ارتفاع وجود دارد. واگن ها مي توانند دكورهاي بزرگي با وزن بيش از دو تن را تحمل
کنند و به داخل صحنه اصلي و به جای P1 و P2 منتقل کنند. در صورت جايگزيني با صحنه اصلي با انتقال به 33- سانتي متر همكف، هم سطح سن اصلي خواهند شد. واگن هاي سن جانبي قادر هستند جداگانه يا با هم و با هر اندازه طول وارد صحنه اصلي شوند. اسكلت اصلي واگن ها فلزي و رويه آن چوب است.

كارگاه مونتاژ و تعميرات

در كنار سن هاي جانبي، كارگاه مونتاژ و تعميرات قرار دارد كه از طريق در آهني كشويي به ابعاد 4 در 5 متر و به صورت ريلي با فضاي بيروني جهت تخليه و بارگيري دكورها ارتباط مييابد. دستگاه هاي برش عمودي و افقي و سيستم هاي چندكاره و نيز محل استقرار حداقل چند دكور نمايش در اين قسمت وجود دارد. سكوها و پوِدس هايي با ابعاد متفاوت و ارتفاع هاي 16، 33، 60، 80، 120 سانتي متر و به رنگ سياه مات و پلكان‌هاي
متحرك با ارتفاع 16 سانتي متر و اندازه هاي متفاوت ساخته شده است. اين سازه ها در مونتاژ و ايجاد اختلاف سطوح دكورها بسيار كارآمد خواهد بود.

سيستم هاي بالا برند‌ه ها در ماشينري

تالار وحدت داراي دو پرده اصلي نمايش است؛ كه با فاصله كمي از هم نصب شده اند. كه در قاب هاي جانبي صحنه كاملاً پنهان مي شود.پرده آبی سالن بصورت عمودی باز و بسته می شود و پرده زرد بصورت افقی. تالار وحدت دو سيستم پرده آهني ضد حریق و كاملاً آکوستیک دارد. پرده آهني اصلي که در دهانه صحنه (پرتال) قرار دارد سالن تماشاگران را از تمام صحنه جدا می کند و مانع نفوذ آتش از دو بخش جدا شده مي شود. پرده هاي آهني از لايه هاي مختلف آکوستیک و ايزولاسيون تشکیل شده و از عبور فركانس های صوتي تا حد قابل توجهی به داخل سالن تماشاگران جلو گیری می کند. روي پرده آهني نقش سيمرغ و زال طراحي و نقاشی شده است. اندازه پرده آهنی ۱۰ در ۱۳ متر بوده و به وسیله الکترو موتورهای قوی و وزنه تعادلی حرکت می کند.
پرده آهنی دوم در سمت چپ از نگاه تماشاگران واگن های جانبی، کارگاه دکور و صحنه اصلی تعبیه شده است. این پرده نیز تمامی کارایی پرده آهنی اصلی را دارد.
۲ سیستم بالا برنده برقی در سمت چپ و ۲ سیستم در سمت راست صحنه اصلی با نام های پانورامای ۱ و ۲ چپ و پانوراما ۱ و ۲ راست در راستای بالا برنده های جانبی پرده های پانوراما سفید یا سیاه و یا دکورهای جانبی قرار دارد. سیستم های بالا برنده در تالار وحدت جهت بالا بردن و اختفای دکورهای هوایی ساخته شده اند. بخشی از سیستم های بالا برنده برقی و برخی دستی تعادلی هستند. سیستم ماشینری بالابرنده¬های تالار وحدت دارای 10 دستگاه بالابرنده برقی است که از ابتدای P1 تا انتهای P3 با فاصله حدود 80 سانتی متر به ترتیب با نام¬های E1 تا E10 شناخته می شوند و هر یک دکوری به وزن 150 کیلوگرم را می¬توانند جابه¬جا کنند.
در فواصل بين اين سيستم ها دو سيستم بالا برنده دستي تعادلي قرار دارند كه به وسیله طناب هاي تعادلي
در سمت راست صحنه اصلي از نگاه تماشاگران هدايت مي شوند که تعداد آنها 22 تا می باشد. دو سيستم (سیكيلوراما) پانوراما برقي در انتهاي صحنه اصلي به صورت قوس دار در انتهاي ساپورت ها جهت نمايش قرار دارند. سيستم بالا برنده هاي ماشينري توسط قرقره ها و بكسل هاي پنج گانه و لوله هاي ساپورت به سقف و استراكچر فلزي كروي صحنه با ارتفاع تقريبي۲۷ متر متصل و هدايت مي شوند. اين سيستم مي‌تواند دكورهايي با ارتفاع ۱۵ متر را در سقف صحنه پنهان كند. تاج پروسينيوم (قاب صحنه / پرتال – دهانه) كه جايگاه بروكه )نورپردازي( در پشت آن قرار دارد، به صورت برقي از ارتفاع ۱ تا 9.15 متر را بر اساس ديد تماشاگران لژ بالكن ۳ و ارتفاع دكورها شكل مي دهد. یک سيستم پل نوري نيز در مركز صحنه اصلي وجود
دارد و هالوژن ها )هالي گن) نورپردازي تخت پرده سیكيلوراما را از روبه روساپورت مي‌کنند. مي ت
روي سيستم هاي بالابرنده برقي پروژكتورهاي نورپردازي نيز نصب كرد. تعدادی سيستم بالا برنده تعادلي نيز روي سن گردان وجود دارد. اين سيستم ها به علت محدوديت سقف بالاي صحنه گردان نمي توانند دكورها يا پرده ها را پنهان كنند. روي سن هاي جانبي (واگن ها) نيز چند سيستم بالابرنده وجود دارد.
سمت چپ صحنه و در انتهاي صحنه ي اصلي یک سيستم آسانسور جهت دسترسي به سيستم نورپردازي
کالری ها و نيز هدايت سرويس الكتروموتورهاي ماشينري وجود دارد.
سيستم ماشينري تالار وحدت نسبت به سال ساخت یكي از بهترين و مجهزترين سيستم ها در خاورميانه و
آسياست.

سیستم نورپردازی تالار وحدت

سيستم نور تالار وحدت ساخت شركت ADB بلژیک و تحت ليسانس آلمان است. داراي ۱۲۰ مدار 5/2
کیلووات است كه در قسمت هاي مختلف سالن تماشاگران و صحنه به وسیله كوبلينگ هاي مخصوص فلزي تقسيم شده است. ميز نور تالار وحدت از نوع SDB tenor و حافظه دیجیتال 512 ×DM دارای 24 متر اصلی و مسترتایمر و فلاش و مونیتور مربوطه است که در کنار تمام سیستم گذشته نورپردازی از آغاز افتتاح تاکنون و در اتاق فرمان در انتهای سالن همکف تماشاگران قرار دارد. مدارهای نور تالار وحدت در قسمت هاي ساپورت منابع نورپردازي به ترتیب زير مستقر و قابل بهره برداري هستند. توجه داشته باشيد كه از مدار 1 تا 120 داراي قدرت 5 کیلووات و از 120 تا 240 دارای قدرت 5/2 کیلووات هستند.
1- کوپل (Kuppel)
مدارهای 1 تا 8 در قسمت کوپل قرار دارند. پروژکتورهایی با مارک ADB2000w و VM205 و P.spot و با زاویه تابشی تقریبی تا صحنه (47 درجه) در اين قسمت وجود دارند. كوپل در مركز سقف صحنه و در دهانه داخلي لوستر دايره اي سالن تماشاگران قرار دارد. نورهاي اين قسمت از دايره داخلي لوستر به سمت صحنه مي تابند. افت انرژي تابشي با فاصله تقريبي 17متر 5 درصد و زاويه تابش در ابتداي آوانسن حدود 65 درجه است.
2- كابين (Kabine)
مدارهاي 9 الي 22 در قسمت كابين قرار دارند. كابين، فضاي ساپورت منابع نورپردازي با زاويه 35 درجه نسبت به صحنه اصلي تالار، در مركز انتهاي سالن تماشاگران و قسمت فوقاني جايگاه ويژه را شامل مي‌شود. فناوري مورد استفاده در اين قسمت پروژكتورهاي ADB و Robetojoliet با قدرت 2000 وات است
۳ رينه راست و چپ (Rine R&L)
رينه هاي چپ و راست در دو سوي آوانسن و در چهار طبقه شكاف هاي موجود به صورت مورب و با زواياي متغير ۲۵ الي ۸۰ درجه نسبت به مركز صحنه طراحي شده است. شماره مدارهاي رينه راست به ترتیب از طبقه اول تا چهارم 30-31-32-33-34-131-132-133-134-135-136- 137- 138- 139- هستند. رينه چپ از نگاه تماشاگران به ترتیب از شماره هاي 25-26- 27-28-29- 121 الي ۱۳۰ است. در رينه ها انواع پروژكتورهاي ADB، ۲۰۰۰ وات و ۱۰۰۰ وات و نيز پروژكتورهاي RΦV (رایش فوگل) و نیدرولت¬های 500 و 1000 وات تعبیه شده¬اند.
نکته قابل ذکر در بحث تعداد و انواع پروژکتورها، افزایش و حتی تغییر انواع آن ها در بخشهای است. قسمت‌های یاد شده تاکنون (کابین، کوپل و رینه ها) در یک تقسیم بندی دوگانه در فضای سالن تماشاگران (F.OH) و بیرون از پرده ها قرار دارند. این تقسیم بندی به دليل اجرای برنامه ها هم زمان با باز شدن پرده‌ها خواهد بود که در صورت نورپردازی همزمان نورهای قسمت F.OH به پرده ها برخورد نکنند. این سیستم تقسیم بندی در دستگاه های کنترل اولیه تالار وحدت وجود داشتند.
٤- بروکه (Brueke)
جایگاه بروکه در سه طبقه 6 ردیف نصب منابع نوری در پشت تاج پرو سينيو م (پرتابل) قرار دارد که تا ارتفاع یک متری کف صحنه به پایین هدایت می شود و مدارهای 141 الی 174 در این بخش نورپردازی قرار دارند.
پروژکتورهای ADB و V&R با قدرت های ۲۰۰۰ وات و 1000 وات و نیز از نوع ; Fresnel – Pspot و Convex هستند. زوایای این منابع نوری بر اساسی ارتفاع پرتابل از ۵۰ تا ۹۰ درجه متغیرند.
۵- تورم ها (Turm)
تورم راست و چپ پشت دیواره های پروسینیوم در سه طبقه و با انواع پروژکتورهای ADB و V&R (رایش و فوگر) و نیز با قدرت های ۲۰۰۰ وات و ۱۰۰۰ وات طراحی شده‌اند. زوایای مورب و متغیر از ۳۰ درجه تا ۸۰ درجه چپ و راست تا مرکز صحنه از ویژگی های این نورها هستند. شماره مدارهای تورم راست از ۱۹۰ الی ۲۰۲ و نیز شماره ۵۳ است. شماره مدارهای تورم چپ هم از ۱۷6 الی ۱۸۹ و نیز شماره ۵4 است.
مهم ترین خصوصیت و شاخصه نورپردازی وحدت سهولت دسترسی به منابع نورپردازی و فضاهای وسيع و مناسب و نيز دسترسي آسان در حين تنظيم نور پروژكتورهاست. در تمام قسمت هاي جاسازي پروژكتورها جايگاه قاب فيلترهاي رنگي با تنوع كامل وجود دارد. در سال ۱۳۷۵ سيستم و تعداد پروژكتورهاي تالار وحدت افزایش یافته و پروژکتورهای P.spot و 2000 وات و ADB و PSpot و 1000 وات و ADB و نیز انواع هالی گن¬¬ها و ژوریترهای نه لامپی با قدرت 4500 وات با فناوری گذشته Robeto. Jolet برای تالار وحدت خریداری شد.
6- فرزاتس (versatz)
مدارهاي فرزاتس، روي كف صحنه در سمت چپ و راست جهت پروژكتورهاي پايه اي زميني و بر اساس ويژگی های هر نمايش طراحي شده اند. شماره مدارهاي فرزاتس چپ و راست از ۷۷ تا ۹۴ است و به صورت موازي دوبل هم روي ديواره پروسينيوم دوم و هم روي کف صحنه چپ و راست بعد از پوديوم ها قرار دارند. زواياي پروژكتور هاي پايه اي روي كف صحنه بر اساس ارتفاع پايه ها از ۱۰ تا ۳۰ درجه متغير است.
7- فرزاتس گالری (Versatz Galery)
سيستم كت واك وسيع به عنوان گالري هاي چپ و راست داراي چند مدار نوري است كه دسترسی به آن ها از طريق آسانسور صحنه امكان پذير مي شود.
8- فرزاتس گالري عقب چپ و راست
اين قسمت در پشت ديواره دوم پروسينيوم و در ابتداي قاب صحنه دوم و نيز ابتداي صحنه گردان قرار دارد. شماره مدارهاي گالري عقب موازي با فرزاتس هاي كف صحنه و كف سن گردان نيز موازی با مدارهاي فرزاتس‌هاي زمينياست.
9- پل هاي نوري
پل نوري متحرك اول داراي ۵۰ مدار هالي گن )هالوژن( جهت نورهاي رنگي پرده س كيلوراما از روبه رو طراحي شده است و مدارهاي ۲۰۴ و ۲۰۵ نيز روي آن قرار دارند. پل نوري ثابت دوم در ابتداي ديواره دوم پروسينيوم و تاج دوم است كه در بالاي ابتداي صحنه گردان از سوي تماشاگران قرار دارد. مدارهاي پل نوري دوم از ۲۰۷ تا۲۱۳ است. پل دوم در سال ۱۳۷۷ ساخته شده است.
10- گالري عقب )پروژكسيون(
گالری عقب در دو طبقه شكل گرفته است. طبقه اول شامل تمامي پروژكتورهاي مخصوص افكت ها و اسلايد هاي نورپردازي )باران، برف، ابرهاي متحرك، آتش و… و نيز اسلايدها ( با شماره های ۱۱۷ تا ۱۲۰ و ۱۰۷ و ۱۰۸ و ۱۰۹ و ۱۱۰ است. در طبقه دوم، ۲۵ دستگاه هالي گن(فلات) با ۵ رنگ (سبز، فيروزه اي، آبي، قرمز و زرد) وظيفه نور دهی رنگي به پرده‌ي سیکيلوراما را از پشت به عهده دارند. شماره هاي ۱۱۲ تا ۱۱۶ شماره
مدارهاي اين پروژكتورهاست.

امکانات صوتی تالار وحدت

تالار وحدت دارای یکی از بهترین و پیشرفته ترین سیستم های صوتی حال حاضر دنیاست که در تاریخ ۲۲ بهمن سال ۱۳۸۸ توسط شرکت ایرانی نصب توسط نماینده شرکت Meyer راه اندازی و کالیبره شد. دو خوشه اصلی صدای سالن را تأمین می کند و هر یک از آرایه ها شامل ۱۲ عدد بلندگو و ۲ عدد ساب بوفر تشکیل شده است. ۳۰۰۰۰ وات در آرایه ها به اضافه ۷۰۰۰ وات در ساب¬ها صدای سا لن تامین می کند. برای پوشش نقاط کور که این خوشه های اصلی نمی توانند پوشش دهند ۸ بلندگوی کوچک تر در بالکن ها و همچنین 6 بلندگوی کوچک front full استفاده شده است. برای مانیتورینگ روی صحنه ۸ مانیتور شامل 2 عدد 1275 وات و 6 عدد 550 وات استفاده می¬شود. تمام سیستم توسط دستگاه پردازشگر Galileo کنترل می¬شود.
اتاق فرمان دارای میکسر یاماها PM50 است که با داشتن 48 خط ورودی، Stereo in 4 و Fartn 4 از بهترین میکرمایی Live به شمار می¬رود. 2 دستگاه سی¬دی¬پلیر و 2 دستگاه ریکوردر نیز در اتاق صوت مورد استفاده قرار می¬گیرد. تالار وحدت دارای بهترین و یکنواخت¬ترین صداها در سالن و بیشترین تتوع از بهترین میکروفون‌هاست.

امکانات تصویری تالار وحدت

امکانات تصویری تالار وحدت نیز شامل امکان تصویر برداری با سه دوربین و پروجکشن ها و امکان پخش تصویر است تاکنون برنامه های متعددی را پوشش داده است. قابلیت پخش تصاویر از روی صحنه تو
پروژکتورهای XF345-XF330 و پخش تصاویر توسط دی¬وی¬دی پلیر وجود دارد.
البته تالار وحدت قابلیت پخش تصویر از بک صحنه انتهای سن گردان را هم دارد. همچنین امکانات تصویر برداری با استفاده از ۳ دوربین و سوئیچ هم زمان تصاویر نیز در تالار وحدت وجود دارد.
پرده های مورد استفاده پخش تصاویر یکی پرده سینماست که روی میله ی ۱ نصب می شود، پرده سیکلوی متحرک که قابلیت جا به جایی از میله ۱ تا ۱۰ را دارد و پرده نمایش انتهایی که اکثراً اوقات روی میله ی ۱۰ نصب است.
تصویر برداری با ۳ دوربین سونی بی آر سی 300- پی تی زد و نصب در سالن و همچنین سوئیچ هم زمان
تصاویر توسط دستگاه انی کست صورت می گیرد.
این کابین دارای ده دستگاه تقویت کننده است که مجموعاً ۱۰۰۰ وات قدرت دارد و در مواقع لزوم برنامه‌های سخنرانی و دیگر گفتارها را به ۵ زبان ترجمه و از ۵۰ عدد گوشی بی سیم که مورد استفاده خارجیان قرار می‌گیرد، پخش می کند.
دستگاه الکترواکوستیک بر روی ۶ فرکانس مختلف کار می کند که ۱ فرکانس ورودی (زبان اصلی) و ۵ فرکانس خروجی (زبان های ترجمه شده) است.
شال های کناری صحنه تالار وحدت با طول ۱۲ متر همیشه در کناره صحنه ها آویخته است. این شال ها که
می گویند، ضمن زیباتر کردن » کوچه « اصطلاحاً به آن ها صحنه و پوشاندن پشت صحنه تالار، برای ورود و خروج بازیگران به صحنه استفاده می شود.
صحنه مجهز به ۲ سیستم خبر دهنده در مواقع حریق است: یکی سیستم ترموستات اتوماتیک که به محض این که حرارت از حد مجاز بالاتر رود به طور اتوماتیک اعلام خطر می کند و به تعداد ۷۰ عدد در نقاط مختلف نصب شده و دیگری سیستم دکمه های خبردهنده است که با فشار انگشت زنگ های خطر را به صدا درمی آورد. در اطراف صحنه، اتاق های مخصوص مهندسان صحنه، تک نوازها، گریم و قسمت های مورد نیاز دیگر قرار دارد

اطلاع از برنامه‌های تالار وحدت

در حال حاضر مجموعه‌ی تالار وحدت زیر نظر بنیاد رودکی مشغول به فعالیت است. بنیاد رودکی که نامی مشابه نام قبلی تالار وحدت دارد، با مدریت بر سالن‌های مختلفی از جمله تالار وحدت، تالار رودکی، تالار حافظ و تالار فردوسی مجموعه‌ی بزرگ فرهنگی است که بخش عظیمی از رویدادهای هنری شهر تهران، به ویژه در زمینه‌ی برگزاری کنسرت‌های موسیقی و اجرای آثار نمایشی فاخر، مدریت می‌کند. اگر علاقه‌مند به آگاهی از تمامی برنامه‌های فرهنگی و هنری که در تالار وحدت به روی صحنه می‌روند هستید، کافی است سایت بنیاد رودکی را بررسی کنید تا آخرین اخبار و اطلاعات رویدادهای هنری که در این مجموعه به نمایش در می‌آید باشید. لارم به ذکر است آدرس تالار وحدت واقع در خیابان حافظ ، خیابان استاد شهریار می‌باشد.

‌کلام آخر

تالار وحدت، یک مکان لوکس و لاکچری است که برای یک بار هم که شده باید تجربه‌ی حضور در آن را داشته باشید.  درست است که قیمت بلیت کنسرت‌ها و تئاترهایی که در تالار وحدت اجرا می‌شود به نسبت سایر سالن‌های کنسرت و تئاتر گران‌تر است. اما مطمئن باشید که این گرانی بی دلیل  نیست. این تالار یک مکان کاملا خاص و متفاوت است. تئاترهایی که در این سالن اجرا می‌شود نیز تئاترهای کاملا متفاوتی است. امکان ندارد تئاتری روی سن تالار وحدت به اجرا در بیاید که در آن حداقل یکی از چهره‌های شاخص سینما یا تلوزیون به عنوان بازیگر حضور نداشته باشد! علاوه بر آن طراحی‌های عظیم با استفاده از امکاناتی که سن تالار وحدت در اختیار دارد، شکوه و عظمت فراوانی را ایجاد می‌کند که در سایر سالن‌های نمایشی، مشابه آن را نخواهید دید. بگذارید خیالتان را راحت کنم. مطمئن باشید که اگر برای تماشای یک تئاتر به تالار وحدت رفتید، هر چقدر هم هزینه کنید، ضرر نمی‌کنید.

آدرس تالار وحدت کجاست ؟

تالار وحدت واقع در شهر تهران، ‌خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار است.

ظرفیت تالار وحدت چند نفر است ؟

تالار وحدت با گنجایش 740 نفر برزگترین تماشاخانه‌ی تئاتر ایران به حساب می‌آید.

تالار وحدت در چه سالی تاسیس شده است ؟

4ام آبان ماه 1346 تالار رودکی که بعد از انفلاب اسلامی به تالار وحدت تغییر نام داد، توسط محمدرضا پهلوی و فرح پهلوی افتتاح شد.

چگونه از برنامه های تالار وحدت با خبر شویم ؟

برای اطلاع از برنامه‌های تالار وحدت می‌توانید به سایت بنیاد رودکی مراجعه کنید.

معمار بنای تالار وحدت کیست؟

اوژن آفتاندلیانس معماری ساختمان تالار وحدت را به عهده داشته است. او با الگو برداری از سالن رویال هال شهر وین ، این بنا را طراحی کرده است.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر