2

«جان مریم» ترانه‌ی جاودانه

دانلود آهنگ جان مریم نازنین مریم محمد نوری

«جان مریم» یا «نازنین مریم» ترانه‌ای است که «محمد نوری» آن را سروده و اجرا کرده است. همین ترانه باعث به شهرت رسیدن استاد «محمد نوری» شد. ترانه‌ای که «کامبیز مژدهی» ملودی و آهنگ آن را ساخت و نواخت. بعدها «فریبرز لاچینی» هم آن را نواخت. ترانه درخشید و به دل‌ها نشست و بارها بازخوانی شد. از کلاس‌های آموزش موسیقی بگیر تا محافل خانوادگی و دوستانه. همه نازنین مریم را با دل و جان می‌خواندند. بعضی از بازخوانی‌های «جان مریم» را دانلود کرده و با هم می‌شنویم.

معرفی استاد محمد نوری

دانلود آهنگ جان مریم
(تولد ۱ دی ۱۳۰۸ در رشت – وفات ۹ مرداد ۱۳۸۹ در تهران)

محمد نوری مدرس آواز و خواننده‌ی ماندگار و مشهور ایرانی است. محمد نوری ۱ دی سال ۱۳۰۸ در رشت زاده شد. دههٔ بیست دوران آغاز نوعی تفکر در شعر و موسیقی آوازی درمیان مردم ایران، به‌ویژه نسل جوان بود که بخشی را می‌توان متأثر از نشر و پخش وسیع‌تر موسیقی علمی و آثار فولکلور کشورهای مختلف جهان از طریق رادیو و صفحات گرامافون دانست. محمد نوری در همین سال‌ها (سنین نوجوانی) با خواندن اشعار نوینی که بر روی نغمه‌های روز مغرب‌زمین و برخی قطعات کلاسیکِ آوازی سروده شده‌بود، کار خوانندگی را آغاز کرد. او طی سال‌های بعد، با تکیه بر تحصیلات هنرستانی و دانشگاهی خود، توانست هویت مستقلی به این اندیشه و گرایش ببخشد.محمد نوری موسیقی را زبانی جهانی و از آنِ تمام اقوام و ملت‌های روی زمین می‌دانست و از همین رو به اقتباس و الهام از هنر کلاسیک غرب معتقد بود.

محمد نوری طی پنج دهه بیش از سیصد قطعهٔ آوازی اجرا کرد. او همچنین به تقریر و ترجمهٔ مقالات و سرودن اشعاری برای ترانه پرداخت. محمد نوری در سال‌های پایانی عمر چند اجرا به نفع بیماران خاص داشت. وی ترانه‌های زیادی با تم میهنی اجرا کرد یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین ترانه‌های وی، جان مریم نام دارد که آهنگ آن از ساخته‌های خود نوری است.

نوری در کنار تحصیل در رشته ادبیات زبان انگلیسی و رشته نمایش، آواز ایرانی را نزد اسماعیل مهرتاش آموخت. بعد از آن نزد استادان هنرستان عالی موسیقی «سیروس شهردار» و «فریدون فرزانه» و «مصطفی کمال پورتراب» رفت و از آن‌ها تئوری موسیقی، سلفژ و نوازندگی پیانو را فراگرفت. آواز کلاسیک را نزد «اولین باغچه بان» و «فاخره صبا» آموخته و شیوه آوازی خود را با تأثیر از استادانی چون «حسین اصلانی»، «ناصر حسینی» پیدا کرد و رفته رفته به شیوه منحصر به فرد خود دست یافت؛ شیوه‌ای که به سختی می‌توان آن را در زیر شاخه‌ای از شاخه‌هایی چون پاپ، کلاسیک و … گنجاند.

او برنده جایزه «خورشید طلایی» (۵۰ سال صدای متفاوت و ماندگار) در سال ۷۸ از جشنواره مهر و دارای مدرک درجه یک هنری از شورای عالی ارزیابی کشور و وزارت ارشاد بود. او در سال ۱۳۸۵ به عنوان چهرهٔ ماندگار برگزیده شد. از برترین و مشهورترین آهنگ‌های وی می‌توان به کهکشان عشق، سرزمین محبوب من، جان مریم و ایران ایران اشاره کرد.

محمد نوری فارغ‌التحصیل هنرستان تئاتر، زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران، و مبانی تئاتر از دانشکدهٔ علوم اجتماعی بود. او پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران و پس از مدتی سکوت، فعالیت هنری خود را با آلبوم «در شب سرد زمستانی» همراه با فریبرز لاچینی و احمدرضا احمدی در سال ۱۳۶۸ از سر گرفت و این همکاری بعدها با آلبوم «آوازهای سرزمین خورشید» ادامه یافت. در سال ۱۳۸۵ او از سوی سازمان صدا و سیما به عنوان چهره ماندگار موسیقی انتخاب و معرفی شد.

او برنده جایزه «خورشید طلایی» (۵۰ سال صدای متفاوت و ماندگار) در سال ۷۸ از جشنواره مهر و دارای مدرک درجه یک هنری از شورای عالی ارزیابی کشور و وزارت ارشاد بود. او در سال ۱۳۸۵ به عنوان چهره ماندگار برگزیده شد. از برترین و مشهورترین آهنگ‌های وی می‌توان به کهکشان عشق، سرزمین محبوب من، جان مریم و ایران ایران اشاره کرد.

دانلود آهنگ “جان مریم” با صدای استاد محمد نوری

دانلود آهنگ جان مریم با صدای حسین ضروری

دانلود آهنگ جان مریم با صدای لئونادرو تاج‌آبادی

دانلود آهنگ جان مریم با صدای السید

دانلود آهنگ نازنین مریم با صدای حمید احمدی

دانلود آهنگ الکترونیک جان مریم با اجرای مارتین شمعانپور

دانلود اهنگ جان مریم از فریبزر لاجیتی

دانلود آهنگ اینسترومنتال جان مریم از شادمهر عقیلی ورژن1

دانلود آهنگ اینسترومنتال جان مریم از شادمهر عقیلی ورژن2

دانلود آهنگ جان مریم با صدای پیانو اشکان کامیاب

دانلود اهنگ جان مریم با صدای گیتار بهمن

دانلود آهنگ جان مریم از بهروز پناهی

دانلود آهنگ جان مریم

متن ترانه جان مریم

وای گل سرخ و سپیدم کی می‌آیی؟

بنفشه برگ بیدم کی می‌آیی؟

تو گفتی گل درآید من می‌آیم؟

وای گل عالم تموم شد کی می‌آیی؟

جان مریم چشماتو واكن، منو صدا کن شد هوا سفید، در اومد خورشید وقت اون رسید كه بریم به صحرا

وای نازنین مریم

جان مریم چشماتو واكن منو صدا كن بشیم روونه، بریم از خونه شونه به شونه، به یاد اون روزها

وای نازنین مریم

باز دوباره صبح شد، من هنوز بیدارم

كاش می‌خوابیدم، تورو خواب می‌دیدم

خوشه غم توی دلم زده جوونه دونه به دونه دل نمی‌دونه چه كنه با این غم

وای نازنین مریم

بیا رسید وقت درو، مال منی از پیشم نرو بیا سر كارمون بریم، درو كنیم گندمارو

بیا رسید وقت درو، مال منی از پیشم نرو بیا سر كارمون بریم، بیا بیا

ترانه های جاودانه
ترانه های جاودانه
ترانه ” جان مریم ” را اولین بار چه کسی خوانده است؟

” جان مریم ” ترانه‌ایست که محمد نوری آن را سروده و اجرا کرده است و همین ترانه باعث به شهرت رسیدن او شده است.

آهنگساز ” جان مریم” کیست ؟

کامبیز مژدهی آهنگسازی ” جان مریم” را به عهده داشته است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. مهپویا دماوند گفت:

    بهترینش با اختلاف حسین ضروری بود
    اگرچه من برای همنوازی با فلوت از نسخه دوم بی کلام شادمهر عقیلی استفاده بردم

  2. مهدی برزگر فولادی گفت:

    ممنون از زحمات شما.
    اما درج داستان این ترانه هم خالی از لطف نیست: مادری که قرار بود با دخترش مریم برای درو به صحرا بروند، و آن صبح تلخ مریم چشمهایش باز نشد و مادرش در غم از دست دادن عزیزش مویه می‌کند…

مشاهده بیشتر