0

” گنجشکک اشی مشی” ترانه‌ی جاودانه

دانلود گنجشکک اشی مشی 1

گنجشکک اشی مشی نام متلی ایرانی است که ابرای اولین بار پری زنگنه ترانه‌ای بر اساس آن خوانده است. اما اجرای فرهاد مهراد، این ترانه را به شهرتی باور نکردنی تبدیل کرد. آهنگساز این ترانه اسفندیار منفردزاده بود. این ترانه در فیلم گوزن‌ها نیز اجرا شده‌است. داستان این متل سیاسی و اعتراضی بوده و در روایت‌های مختلفی منتشر شده‌ است. روایت کازرونی این متل که ساخته شاعر و نویسنده کازرونی حسن حاتمی است برای چاپ به احمد شاملو سپرده می‌شود که با گویش تهرانی توسط احمد شاملو در سال ۱۳۴۰ منتشر شده‌ است. خواننده‌های دیگری همچون لیلی غیاثوند، روزبه و امیر آرام این ترانه را بازخوانی کرده‌اند. در اینجا می‌خواهیم به معرفی این ترانه بپردازیم و تاریخ آن را بررسی کنیم. همچنین شما می‌توانید اجراهای مختلف ترانه “گتجشکک اشی مشی” را دانلود کنید و بشنوید…

معرفی ” فرهاد مهراد “

فرهاد  از خوانندگان صاحب نام راک ایرانی بود که نخستین آلبوم راک اند رول انگلیسی ایران را منتشر کرد. آنچه که او را از دیگر خوانندگان هم نسلش متمایز می‌کند، خواندن ترانه‌های اجتماعی است که در آثار موسیقی او متبلور شده‌است. این عنصر در مضامین تمامی ترانه‌های او کاملاً به چشم می‌خورد.

همچنین او را به عنوان یکی از اولین خوانندگان سیاسی ایران نیز می‌شناسند. وی در اوایل دهه ۱۳۵۰ ترانه‌هایی با مضامین سیاسی، انتقادی می‌خواند یو در زمستان ۱۳۵۷ ترانه انقلابی «وحدت» را خواند،اما پس از انقلاب تا سال ۱۳۷۲ از ادامه کار منع شد.

از معروف‌ترین آهنگ‌های او می‌توان به «مرد تنها»، «بوی عیدی»، «جمعه»، «آیینه‌ها»، «خسته»، «اسیر شب»، «هفته خاکستری»، «شبانه ۱ و ۲»، «گنجشکک اشی مشی»، «کودکانه»، «سقف»، «آوار»، «وحدت»، «نجواها»، «کوچ بنفشه‌ها»، «برف»، «مرغ سحر»، «گل یخ»، «شب تیره» و… اشاره کرد. وی آهنگ‌هایی نیز به زبان‌های غیرفارسی دارد.

دانلود ترانه گنجشکک اشی مشی با صدای پری زنگنه

دانلود ترانه گنجشکک اشی مشی با صدای فرهاد مهراد

دانلود ترانه گنجشکک اشی مشی با صدای امیر آرام

دانلود ترانه گنجشکک اشی‌مشی با صدای روزبه

دانلود گنچشکک اشی مشی

دو روایت از ” گنجشکک اشی مشی “

دو روایت از داستان یا متل گنجشکک اشی مشی به جا مانده است. اول به شرح روایت کازرونی این متل خواهیم پرداخت و پس از آن روایت امروزین آن را بررسی خواهیم کرد.

روایت کازرونی

گنجشککی سکه پولی پیدا می‌کند و پس از آن‌که با جستجوی بسیار صاحب آن را نمی‌یابد با آن ماست می‌خرد و با پیرزنی که نان می‌پزد شریک می‌شود. پیرزن به او نارو می‌زند و گنجشکک نان پیرزن را می‌برد. با چوپانی شریک می‌شود و چوپان نیز به او نارو می‌زند. گنجشکک بره چوپان را به تلافی می‌دزدد. با تازه‌ دامادی شریک می‌شود و باز هم نارو می‌خورد. گنجشکک عروس وی را می‌رباید و به لوطیان می‌دهد و در عوض تمبکی از آنان می‌گیرد. گنجشکک با تمبک خویش به قصر پادشاه رفته و شکایت به او می‌برد. پادشاه به فراشان دستور می‌دهد تا او را با تیر بزنند. تیرها به وی اصابت نمی‌کنند ولی او از ترس بیهوش شده و شاه او را می‌خورد. گنجشکک که در زندان نمور و تاریک شکم پادشاه به هوش می‌آید، موفق می‌شود از آنجا فرار کرده و آبروی پادشاه را نیز نزد همه ببرد و تنبک خود را بازپس گیرد. تمبک را به نزد لوطیان برده و عروس را بازپس می‌ستاند و با او زندگی می‌کند. بخشی از داستان از زبان نگهبانان پادشاه چنین است: «گنجشکک اشی‌مشی، لب بوم ما مشین، بارون میاد خیس می‌شی، برف میاد گولّه می‌شی می‌افتی تو حوض نقاشی، می‌گیرتت فراش باشی، می‌کشتت قصاب باشی، می‌پزتت آشپزباشی، می‌خورتت حاکم‌باشی.»

روایت امروزین

گنجشکک اشی مشی از تاج شاه یاقوتی می‌دزدد تا به بچه‌هایش بدهد تا با آن بازی کنند. اما در میان راه آن را به پیرزنی می‌بخشد تا به زندگی‌اش سر و سامان بدهد. پس از آن گنجشکک به دزدی از جواهرات شاه و بخشش این جواهرات به مردم ادامه می‌دهد. او برای این‌که شناخته نشود، هر بار خود را در حوض نقاشی به رنگی دیگر درمی‌آورد.

به گفته حسن حاتمی، اشی مشی در گویش کازرونی مخفف «با شاه منشین» و به مفهوم کسی است که با شاه نمی‌نشیند و از حاکم و شاه و حکومت جانبداری نمی‌کند و طبع بالا و عزت نفس دارد. به گفته حامد هاتف داستان بار سیاسی و اعتراضی داشته و فرهاد مهراد نیز با جایگزین کردن کلمه «حاکم» به جای «حکیم» بر این بار سیاسی و اعتراضی افزوده‌است.

ترانه‌ها متاثر از ” کنجشکک اشی‌مشی “

دانلود گنجشکک اشی مشی با اجرای گروه دال

دانلود گنجشکک اشی‌مشی با صدای بهنام سرفرازی

متن ترانه گنجشکک اشی مشی

گنجشگک اشی مشی، لب بوم ما مشین
بارون میاد خیس میشی، برف میاد گوله میشی
میفتی تو حوض نقاشی
خیس میشی، گوله میشی
میفتی تو حوض نقاشی
کی می‌گیره فراش باشی
کی می‌کشه قصاب باشی
کی می‌پزه آشپز باشی
کی می‌خوره حاکم باشی
گنجشگک اشی مشی..
گنجشگک اشی مشی، لب بوم ما مشین
بارون میاد خیس میشی، برف میاد گوله میشی
میفتی تو حوض نقاشی
خیس می‌شی، گوله میشی
میفتی تو حوض نقاشی
کی می‌گیره فراش باشی
کی می‌کشه قصاب باشی
کی می‌پزه آشپز باشی
کی می‌خوره حاکم باشی
گنجشگک اشی مشی…

ترانه های جاودانه
ترانه های جاودانه
ترانه ” گنجشکک اشی مشی ” را اولین بار چه کسی خوانده است ؟

گنجشکک اشی مشی نام متلی ایرانی است که ابرای اولین بار پری زنگنه ترانه‌ای بر اساس آن خوانده است. اما اجرای فرهاد مهراد، این ترانه را به شهرتی باور نکردنی تبدیل کرد.

آهنگساز ” گنجشکک اشی مشی ” کیست ؟

آهنگساز این ترانه اسفندیار منفردزاده بود.

ترانه ” گنجشکک اشی مشی ” را چه کسی سروده است؟

گنجشکک اشی مشی ترانه نیست. یک متل ایرانی است که روایت کازرونی این متل که ساخته شاعر و نویسنده کازرونی حسن حاتمی است برای چاپ به احمد شاملو سپرده می‌شود که با گویش تهرانی توسط احمد شاملو در سال ۱۳۴۰ منتشر شده‌ است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر