0

معرفی و نقد سریال پیکی بلایندرز (Peaky Blinders) به بهانه انتشار فصل 6 ششم

سریال پیکی بلایندرز Peaky Blinders کاور

سریال پیکی بلایندرز به کارگردانی استیون نایت (Steven Knight) یکی از پربیننده ترین سریال‌های سالیان اخیر است. داستان سریال Peaky Blinders در شهر بیرمنگام انگلستان می گذرد و به دنبال سوء استفاده های گروه جنایتکار پیکی بلایندرز در عواقب مستقیم جنگ جهانی اول است. این باند خیالی بر اساس یک باند واقعی جوانان شهری به همین نام است که از دهه 1890 تا 1910 در این شهر فعال بودند. چند روز پیش انتشار فصل 6 ششم سریال پیکی بلایندرز (Peaky Blinders) که آخرین فصل این سریال است آغاز شده و در این مطلب قرار است به معرفی و نقد این سریال بنشینیم.

یکی از دلایل محبوبیت سریال پرستاره‌ی پیکی بلایندرز ( که در زبان فارسی به دار و دسته‌ی کورها ترجمه شده است) بازیگران آن است. گروهی از بازیگران به رهبری کیلیان مورفی (Cillian Murphy)، هلن مک‌کروری (Helen McCrory) و پل اندرسون (Paul Anderson) در نقش‌های تامی شلبی، الیزابت پولی گری و آرتور شلبی، اعضای ارشد باند پیکی هستند. سم نیل (Sam Neill)، آنابل والیس (Annabelle Wallis)، آیدو گلدبرگ (Iddo Goldberg)، شارلوت رایلی (Charlotte Riley)، تام هاردی (Tom Hardy)، پدی کانسیدین (Paddy Considine)، آدرین برودی (Adrien Brody)، آیدان گیلن (Aidan Gillen)، آنیا تیلور جوی (Anya Taylor-Joy)، سام کلافلین (Sam Claflin) و استیون گراهام (Stephen Graham) دیگر بازیگران این سریال هستند.

سریال پیکی بلایندرز Peaky Blinders 1

فصل اول سریال Peaky Blinders در تاریخ 12 سپتامبر 2013 پخش شد و تا فصل چهارم، از شبکه‌ی BBC Two پخش شد و پس از آن پخش فصل‌های پنجم و ششم به شبکه‌ی BBC One منتقل شد. نتفلیکس، تحت قراردادی با شرکت Weinstein و Endemol، حقوق انتشار نمایش این سریال در ایالات متحده و سراسر جهان را به دست آورد. در ژانویه 2021، اعلام شد که فصل ششم آخرین فصل این سریال است و به دنبال‌ی آن یک فیلم اسپین آف نیز منتشر خواهد شد. پخش فصل 6 ششم پیکی بلایندرز در 27 فوریه 2022 آغاز شده است.

چه نکاتی را باید برای تماشای فصل 6 ششم سریال پیکی بلایندرز (Peaky Blinders) بدانیم؟

در 27 فوریه 2022 پخش فصل 6 ششم یا آخرین فصل سریال پیکی بلایندرز (Peaky Blinders) آغاز شده و تاکنون دو قسمت از آن در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. همانطور که در عنوان این مطلب اشاره شده، می‌خواهیم به بهانه‌ی انتشار فصل ششم سریال “پیکی بلایندرز” به معرفی این سریال بپردازیم. اما در ابتدا و به عنوان مقدمه‌ی این مطلب، برای آن افرادی که پنج فصل قبل سریال را دیده‌اند، می‌خواهیم به یادآوری بخش‌های پایانی فصل پنجم بپردازیم. پس اگر سریال را ندیده‌اید، از این بخش مطلب عبور کنید تا قصه برایتان اسپویل نشود.

سریال پیکی بلایندرز Peaky Blinders 2

اما برای افرادی که پنج فصل قبل را دیده‌اند، می‌خواهیم به یادآوری مهم‌ترین بخش‎ها و اتفاقات این سریال بپردازیم. اگر به خاطر داشته باشید شخصیتی به نام موزلی در فصل پنجم به عنوان مهم‌ترین رغیب توماس شلبی پا به عرصه‌ی سیاست گذاشت و خطرات جدی‌ای برای دار و دسته‌ی پیکی بلایندرز به وجود آورد. از طرفی معاملات پیکی‌ها با برلیانگ چانگ چینی برای معاملات مواد مخدر به نتیجه رسید. خشم آرتور شلبی پس از مرگ همسرش تنها به دست توماس قابل کنترل است و از طرفی جنون توماس شلبی (رویاهایی که می‌بیند) بارها او را تا یک قدمی مرگ برد. بنابراین، بدون هیچ مقدمه‌ای، در اینجا نکاتی که باید برای تماشای فصل ششم سریال ” پیکی بلایندرز” بدانید را به شما خواهیم گفت (بدون اسپویل)

1- مرگ هلن مک‌کروری (عمه پولی) سناریو را به هم می‌ریزد؟

خبر مرگ هلن مک‌کروری در نقش عمه پالی که یکی از ستون‌های اصلی گنگ پیکی بلایندرز بود، تمام دوست‌داران این سریال را در بهت و ناباوری فرو برد. شخصیت دوست داشتنیی پولی در بزنگاه‌های مهم سریال وارد عمل شده و بارها توانسته بود پیکی‌ها را نجات دهد. اما چالشی که گروه نویسندگان و کارگردانی این سریال پس از مرگ هلن مک‌کروری با آن روبرو شدند، می‌تواند به یک فرصت تبدیل شود. در قسمت اول فصل ششم، دیالوگ توماس همین است “هر اتفاق غیر منتظره‌ای می‌تواند به یک فرصت تبدیل شود.”

2- سرگذشت جنگ توماس شلبی و موزلی چه می‎شود؟

تقریبا یکی از مهم‌ترین اتفاقات فصل پنجم سریال جدال بین موزلی و توماس شلبی بود. در آخرین قسمت فصل پنجم سریال تمام نقشه‌های توماس برای کشتن موزلی در مراسم سخنرانی‎اش ، نقش بر آب شد. حالا در ابتدای این فصل توماس باید تقاص این کار خود را پس بدهد. به نظر شما چه سرگذشتی در انتظار توماس و موزلی است؟

سریال پیکی بلایندرز Peaky Blinders 4

3- جنون توماس او را به کشتن می‌دهد؟

توماس شلبی پس از گذراندن اتفاقات مختلف، خسته از جنگیدن است. اما در این میان همسر توماس، همواره در رویاهایش ظاهر شده و از او برای عظیمت به دنیای آخرت دعوت می‌کتد. توماس بارها تفنگ را روی سر خود گذاشته و در دو راهی شکلیک کردن به خود قرار گرفته است. آیا بالاخره کسی که می‌تواند توماس شلبی را شکست دهد خودش است؟

4- چه کسی جایگزین توماس می‎شود؟

توماس شلبی در فصل پنجم یک مشکل اساسی را دریافته است. این که دیگر دار و دسته‌اش از حرف‌های او حساب نمی‌برند. شخصی می‌خواهد جایگزین او در حکم ریاست دار و دسته‌ی پیکی شود که هنوز نتوانسته او را پیدا کند. به نظر می‌‎رسد که پسر پالی که در آمریکا اقامت گزیده و یک همسر آمریکایی با بازی آنیا تیلور جوی سعی دارد به او خط بدهد و او را از خانواده‌اش جدا کند، قصد دارد جایگزین مقام ریاست توماس شود. اما واقعا شخص دیگری به جز توماس می‌تواند سردسته‌ی پیکی بلایندرز باشد؟

این سوالات تنها بخشی از اتفاقات را به ما یادآوری می‌کند که در آغاز فصل ششم سریال Peaky Blinders باید به آن‌ها توجه داشت. با این اوصاف می‌خواهیم به نقد دو قسمت آغازین فصل ششم سریال پیکی بلایندرز بپردازیم.

سریال پیکی بلایندرز Peaky Blinders 5

نقد فصل 6 ششم سریال پیکی بلایندرز (Peaky Blinders)

فصل ششم سریال پیکی بلایندرز (Peaky Blinders) آغاز غم‌انگیزی دارد. عدم حضور هلن مک‌کروری که یکی از شخصیت‌های محوری سریال پیکی بلایندرز بود، تمام طرفداران سریال را در ماتم سوگواری می‌برد. با این همه سازندگان این سریال به خوبی توانسته‌اند خلا حضور پالی را پر کنند. البته تمام دنبال کنندگان سریال پس از پایان غافلگیر کننده‌ی فصل پنجم، انتظار یک جنگ تمام عیار بین موزلی و تامی را در آغاز این فصل داشتند، اما به نظر می‌رسد تامی دغدغه‌های دیگری دارد. با این همه در نقد فصل 6 ششم سریال پیکی بلایندرز (Peaky Blinders) باید گفت همانطور تامی در اپیزود اول این فصل بارها این دیالوگ را تکرار می‌کند که “هر اتفاق ناگواری می‌تواند یک فرصت‌ تازه ایجاد کند” به نظر سازندگان این سریال، از این اتفاق ناگوار گذشته و بدون حضور پالی سریال را به سمت اتفاقات تازه‌ای می‌برند.

به نظر می‌رسد که عدم حضور پالی با بیماری دختر تامی گره خورده است. جیپسی‌ها و آیین‌های عجیب آن‌ها همچنان تامی و خانواده‌ی شلبی را آسوده نخواهد گذاشت. به ویژه حالا که پولی هم دیگر نمی‌تواند به عنوان یک جیپسی آشنا به وردها و جادوهایشان، دیگر در دسته‌ی پیکی بلایندرز حضور ندارد. از دیگر نکاتی که باید در نقد فصل 6 ششم سریال پیکی بلایندرز (Peaky Blinders) باید به آن توجه داشت، ادامه‌ی خط سیر چالش‌های روانی تامی است. گرچه در ابتدای این فصل می‌فهمیم که تامی مدت‌هاست که خوردن مشروبات را ترک کرده است، اما همچنان رویاهای آشفته او را رها نکرده. یکی از بزرگ‌ترین تعلیق‌های فصل قبلی سریال که تامی را به سمت خودکشی می‎‌کشاند، همچنان در این فصل نیز قرار است لحظات عجیبی را برای طرفداران تامی خلق کند.

سریال پیکی بلایندرز Peaky Blinders 7

مهم‌ترین درگیری توماس، انجام معامله‌ای است که خودش آن را آخرین معامله‌ی پیکی بلایندرز می‌داند. تامی می‌خواهد یک تن تریاک را به آمریکا بفرستد و بعد از آن خودش را بازنشسته کند. سوال اساسی اینجاست که با وجود به هم ریختگی‌های پیکی بلایندرز، با وجود مرگ پولی و اعتیاد وحشتناک آرتور و از همه مهم‌تر وضعیت آشفته‌ی روانی خود تامی، آخرین معامله‌ی پیکی‌ها به سرانجام می‌رسد؟ باید دید.

جوایز و افتخارات سریال پیکی بلایندرز (Peaky Blinders)

این سریال در جشنواره‌ی Biarritz International Festival (جشنواره بین المللی برنامه نویسی سمعی و بصری بیاریتز) سه جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد (برای کیلین مرفی در نقش توماس شلبی)، جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش اول زن (برای هلن مک‌کروری در نقش عمه پالی) و جایزه‌ی بهترین جایزه‌ی موسیقی متن سریال برای مارتین فیپس را به همراه آورد.

همچنین در جشنواره‌ی BAFTA Television Craft Awards یا همان جشنواره‌ی بفتا، سریال پیکی بلایندرز توانست جایزه‌ی بهترین کارگردانی برای اوتو بتورثت و جایزه‌ی بهترین نورپردازی و تصویربرداری را برای جرج استیل به همراه بیاورد. همچینی جایزه‌ی بهترین سریال تلوزیونی در جشنواره‌ی بفتا به تیم سازنده‌ی سریال پیکی بلایندرز اهدا شد. همچنین در جشنواره‌های دیگری همچون TV Choice Awards ، جشنواره‌ی Irish Film and Television Awards و جشنوراه‌ی RTS Craft & Design Awards سریال پیکی بلایندرز توانسته جوایزی را از آن خود کند.

سریال پیکی بلایندرز Peaky Blinders 8

نقد سریال پیکی بلایندرز (Peaky Blinders)

سریال پیکی بلایندرز به‌خاطر فیلم‌برداری شیک و اجراهای کاریزماتیک و همچنین به‌خاطر توجه به بخشی از تاریخ انگلستان بارها توسط منتقدان مختلف مورد تحسین قرار گرفته است. دیوید رنشاو منتقد سرشناس گاردین سریال پیکی بلایندرز را به عنوان یک داستان ماجراجویانه جذاب تحسین کرد. او در نقد سریال پیکی بلایندرز (Peaky Blinders) شخصت کیلین مورفی (تامی شلبی) را یک شخصیت همیشه باحال توصیف کرد و بقیه‌ی بازیگران این سریال را به خاطر بازی قدرتمندشان تحسین کرد.

الکس فلچر منقد نشریه‌ی معتبر Digital Spy در نقد سریال پیکی بلایندرز می‌گوید که “سریال پیکی بلایندرز به تیز بودن یک دارت شروع می‌‎شود”. منتقد دیگری به نام دن آف جیگ این سریال را هوشمندانه‌ترین، شیک ترین و جذاب ترین درام بی بی سی در اعصار مختلف نامید. مورخان بر سر این که آیا آوردن شخصیت‌ها و رویدادهای دهه‌های دیگر به داستان دهه 1920 ادعاهای صحت تاریخی را تضعیف می‌کند یا اینکه زندگی طبقه کارگر در آن دوره به شیوه‌ای صادقانه و پرطنین به تصویر کشیده می‌شود اختلاف نظر دارند.

سریال پیکی بلایندرز Peaky Blinders 9

پروفسور پل لانگ این سریال را بی نظیر دانست و سریال پیکی بلایندرز را به عنوان نمایشی عالی از قهرمانان طبقه کارگر تحسین کرد. اما مشابهت‌های تاریخی در این سریال با نقدهای منفی مختلفی روبرو بود. به عنوان مثال گراهام استیونسون، مورخ کمونیسم بریتانیا در نقد سریال پیکی بلایندرز می‌گوید :

گرچه فیلمبرداری، موسیقی و اکشن سریال پیکی بلایندرز فوق‌العاده جذاب است، به ویژه با اجراهای کاریزماتیک برجسته‌ی بازیگرانش. اما با این حال بسیار ناامیدکننده است که یک متخصص در تاریخ در این سریال حضور ندارد و اشتباهات تاریخی محرضی در پیکی بلایندرز دیده می‌شود. به عنوان مثال چرچیل را به اشتباه به عنوان وزیر کشور در سال 1919 نشان داده و به اشتباه ادن را به عنوان یک رهبر توده‌ای در طول اعتصاب عمومی 1926 نشان داده است.

خلاصه داستان سریال پیکی بلایندرز (Peaky Blinders)

خواندن ادامه‌ی این مطلب سریال را اسپویل می‌کند…!

در فصل اول سریال پیکی بلایندرز چه می‌گذرد؟

داستان سریال پیکی بلایندرز در سال ۱۹۱۹ و بعد از جنگ جهانی اول می‌گذرد و محوریت سریال بلندپروازی‌های شخصیت توماس شلبی یا همان تامی شلبی سردسته‌ی گنگ پیکی بلایندرز است. کارآگاهی به نام چستر کمپل به دستور وینستون چرچیل به بیرمنگهام فرستاده می‌شود تا شهر را از وجود ارتش جمهوری‌خواه ایرلند، کمونیست‌ها، گروه‌های خرابکار و جنایتکاران پاک کند. در این مسیر وجود پیکی بلایندرز نظرش را جلب می‌کند.

در فصل دوم سریال پیکی بلایندرز چه می‌گذرد؟

فصل دوم سریال پیکی بلایندرز دو سال بعد را نشان می‌دهد. جایی که خانواده‌ی شلبی تشکیلات جنایی خود را در جنوب و شمال لندن گسترش می‌دهند. اما همچنان بیرمنگام مقر اصلی آن‌هاست. حضور پیکی بلایندرز در مسابقات اسب دوانی اپسوم (Epsom) و دخالت‌ در امور شرط بندی بر روی اسب‌ها ثروت خانواده شلبی را بیش از پیش گسترش می‌دهد. اما در پایان انتقام توماس از مامور ویژه‌ای که در فصل اول بزرگترین دشمن پیکی بلایندرز بود، هیجان را به اوج خودش می‌رساند.

در فصل سوم سریال پیکی بلایندرز چه می‌گذرد؟

فصل سوم در سال ۱۹۲۴ شروع می‎شود و تمام اپیزودهای این فصل در همین سال می‌گذرد. سالی که توماس شلبی وارد دنیای خطرناک‌تری می‎شود. این بار تامی شلبی قرار است قتلی را برای دستگاه اطلاعاتی بریتانیا انجام دهد و خانواده‌اش نیز طبق معمول او را همراهی می‌کنند. کشیش هیوز در این فصل دستورات دولتی را به توماس منتقل می‌کند. بدست آوردن الماس‌ها و یاقوت‌های سلطنتیِ خانواده در تبعیدِ رومانوف، بزرگ‌ترین ثروتی است که تامی شلبی را وسوسه کرده است.

در فصلرچهارم سریال پیکی بلایندرز چه می‌گذرد؟

خانواده تامی بعد از حل مشکلات با روس‌ها و دستگاه اطلاعات بریتانیا، از فعالیت‌های مجرمانه کناره‌گیری می‌کنند، اما تامی همچنان سردسته تشکیلات جنایی پیکی بلایندرز است و به ثروت و درآمد هنگفتی رسیده، اما هنگامی که اعضای مافیای ایتالیایی ساکن در بروکلین با سرپرستی لوکا چنگرتا برای گرفتن انتقام خون پدرشان به بیرمنگام سفر می‌کنند اوضاع متفاوت می‌شود و تامی بار دیگر خانواده‌اش را برای محافظت از آنها در محله اسمال هیث جمع می‌کند.

در فصل پنجم سریال پیکی بلایندرز چه می‌گذرد؟

تامی حالا یکی از بانفوذترین افراد در بیرمنگام است. او نماینده شهرش در مجلس بریتانیاست و مهارتش در سخن‌وری جایگاه اورا نزد دیگر نمایندگان استحکام می‌بخشد. تامی حالا نماینده‌ی حذب کارگر است و سعی دارد با انجام امور خیریه محبوبیت خود و خانواده‌اش را گسترش دهد تا شاید گذشته‌ی آن‌ها به فراموشی سپرده شود. در این حین یکی دیگر از نمایندگان مجلس بریتانیا، آزوالد موزلی از او دعوت می‌کند به حزب تازه تاسیس اتحادیه فاشیست‌های انگلیس بپیوندد. تامی با اینکه با عقاید موزلی مخالف است اما برای جلوگیری از او و نابودی حزبش قبول می‌کند همراه او باشد. البته این مساله خطرات بزرگی را برای او دار و دسته‌ی پیکی بلایندرز به همراه دارد.

تاثیرات فرهنگی سریال پیکی بلایندرز

طبق گزارش اداره آمار ملی (ONS)، پیکی بلایندرز تأثیر فرهنگی قابل تشخیصی در بریتانیا داشته است. در سال 2018، نام آرتور برای اولین بار از دهه 1920 در میان 10 نام برتر پسران قرار گرفت و آدا نیز برای اولین بار در یک قرن اخیر به 100 نام برتر دختران رسید. فرضیه ONS این است که محبوبیت این نام‌ها از شخصیت‌های آرتور شلبی جونیور و آدا تورن الهام گرفته شده است.

ویدئو گیم و بازی‌های کامپیوتری پیکی بلایندرز

در آگوست 2020، یک بازی ویدیویی بر اساس سریال تلویزیونی پیکی بلایندرز ساخته شد که توسط کمپانی Curve Digital منتشر شد و برای ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4، نینتندو سوییچ و برای کامپیوترهای شخصی از طریق استیم منتشر شد.

سریال پیکی بلایندرز Peaky Blinders 00

مطالب بیشتر بخون…

فصل ششم سریال پیکی بلایندرز چه زمانی منتشر خواهد شد؟

فصل ششم سریال پیکی بلایندرز هم اکنون در حال پخش از شبکه‌ی BBC One است. طبق اعلام گروه سازنده‌ی این سریال فصل ششم ، آخرین فصل این سریال است.

آیا دار و دسته‌ی پیکی بلایندرز با الهام از شخصیت‌های واقعی ساخته شده‌اند؟

به گفته‌ی پروفسور کارل چین (تاریخ‌دان) شخصیت‌های پیکی بلایندرز که در سریال می‌بینیم واقعیت ندارند. پیکی بلایندرز نام گروهی از افراد است که در شهر بیرمنگام در سال‌های 1980 حضور داشته‌اند با این‌که روایت این سریال در سال‌های 1920 می‌گذزد.

چه کسانی از دیدن سریال سریال پیکی بلایندرز لذت می‌برند؟

اگر طرفدار سریال‌هایی با ژانر اکشن و جنایی و گانگستری هستید، پیکی بلایندرز یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شماست. سریالی که با بازی فوق‌العاده‌ی بازیگرانش به ویژه کیلیان مورفی در نقش توماس شلبی، توانسته یکی از جداب‌ترین شخصیت‌های سریالی را بسازد.

آیا توماس شلبی یک شخصیت واقعی است؟

خیر. توماس شلبی و برادرانش که به عنوان دار و دسته‌ی پیکی بلایندرز شناخته می‎شوند، شخصیت‌هایی خیالی‌اند که در این سریال به نمایش درآمده‌اند.

آیا فصل ششم آخرین فصل سریال پیکی بلایندرز است؟

بله. به گفته‌ی سازندگان این سریال، فصل ششم آخرین فصل سریال پیکی بلایندرز است و پس از آن قرار است یک فیلم اسپین آف از این مجموعه منتشر شود.

دلیل محبوبیت سریال پیکی بلایندرز چیست؟

علاوه بر بازی‌های خوب و در سریال پیکی بلایندرز، وجود یک سناریوی قدرتمند توانسته این سریال را به یکی از محبوب‌ترین‌ها تبدیل کند. علاوه بر این‌ها، جنگ‌های دار و دسته‌ای پیکی‌ها و پرداخت فوق‌العاده‌ی صحنه‌های اکشن هر مخاطبی را به وجد می‌آورد..

معنای پیکی بلایندرز در زبان عامیانه چیست؟

پیکی بلایندرز که در لقت به معنای دار و دسته‌ی کورهاست، لقبی است که گروه‌های خیابانی در انگلستان برای خود برمی‌گزیدند.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر