1

نقد فیلم Spider-Man: No Way Home (مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست)

نقد فیلم Spider-Man: No Way Home

فیلم سینمایی Spider-Man: No Way Home (مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست) بیست و هفتمین فیلم بلند دنیای سینمایی مارول است که کارگردانی آن را «جان واتس» به عهده داشته و بر اساس فیلم‌نامه‌ای از «کریس مک‌کنا» و «اریک سامرز» ساخته شده است. سومین فیلم بلند از مجموعه‌ی «مرد عنکبوتی» که در سال 2021 پخش شد، یک مولتی ورس است که دنیای سینمایی مارول را به فیلم‌های گذشته‌ی این مجموعه پیوند می‌دهد. این مطلب ترجمه‌ای است از نقد فیلم فیلم سینمایی Spider-Man: No Way Home (مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست) که در سایت cnet منتشر شده است. در ادامه با ما همراه باشید.

مهم‌ترین نکته در مورد فیلم Spider-Man: No Way Home حضور «جان واتس»، «کریس مک‌کن»، «اریک سامرز» و «تام هالند» است، به این معنی که تمام بازیگرانی که پیش‌ازاین در سایر فیلم‌های این مجموعه به ایفای نقش «مرد عنکبوتی» پرداخته‌اند، در این فیلم حضور دارند. اگرچه در آخرین بازی مارول شکست‌دادن «تام هالند» سخت خواهد بود؛ اما باید منتظر بود و دید تا سال آینده که انیمیشن Across the Spider-Verse پخش می‎‌شود، مارول چه سناریوهایی را برای مرد عنکبوتی در نظر گرفته است.

نقد فیلم Spider-Man: No Way Home 2

با انتشار تریلر فیلم Spider-Man: No Way Home شاید شما هم به این فکر کرده‌اید که این می‌تواند بزرگ‌ترین فیلم از سری فیلم‌های مرد عنکبوتی باشد. شاید کاملاً حق با شما باشد، با وجود یک روایت مولتی‌ورس، حضور پنج شخصیت شرور از دنیای سینمایی مارول و بازگشت شخصیت‌هایی قدیمی مرد عنکبوتی، فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» هر برگ برنده‌ای را بازی می‌کند تا بتواند بعد از فیلم Avengers: Endgame در تمامی رکوردها عنوان بعدی را از آن خود کند.

آیا فیلم‌های قبلی مرد عنکبوتی را دیده‌اید؟

لازمهٔ نقد فیلم Spider-Man: No Way Home این است که تمام فیلم‌های قبلی مرد عنکبوتی را دیده باشید. با وجود شبکه‌ای از شخصیت‌ها، داستان‌ها و انگیزه‌های اجتناب‌ناپذیر، «راهی به خانه نیست» یک طرح شگفت‌آور و دقیق را مدیریت می‌کند. کافی است بدانید هر شخصیت از کجا آمده است. آن وقت متوجه خواهید شد که چرا طرف‌داران و دنبال‌کنندگان همیشگی دنیای سینمایی مارول در هر لحظه از نمایش این فیلم شگفت‌زده می‎‌شوند. اگر می‌خواهید دلیل تشویق هواداران را بدانید، کافی است به کاتالوگ پیشین مرد عنکبوتی نگاهی بیندازید و با دو دهه فیلم‌های قبلی مرد عنکبوتی آشنا شوید. اگر فقط برای تماشای یک فیلم خوب و سرگرم‌کننده که با همکاری دنیای سینمایی «مارول» و کمپانی «سونی پیکچرز« ساخته شده است به دیدن این فیلم بنشینید، ناامید نخواهید شد.

در اکثر نقد های منتشر شده، فیلم Spider-Man: No Way Home در مقام مقایسه با سایر لایو اکشن‌های مربوط به فرانچایز دنیای مرد عنکبوتی، بهترین فیلم این مجموعه است. صحنه‌های اکشن نرم و پویا، طنز عجیب‌وغریب، مخاطرات بالا، مشت‌های عاطفی قدرتمند و حداقل یک تک لاینر باورنکردنی، فیلم جذابی را برای مخاطب به ارمغان آورده است. «جان واتس» کارگردان راهی به خانه نیست، مرد عنکبوتی اصلی این فیلم را «تام هالند» در نظر گرفته است، اگرچه پیامدهای واقعی حضور «توبی مگوایر» و «اندرو گارفیلد» و چند تماس کوتاهی که با دنیای سینمایی مارول دارد، توانسته خلأ فیلم‌های قبلی این مجموعه را پر کند.

از اینجا به بعد با خطر اسپویل شدن روبرو هستید..!

فرض اصلی این است که «پیتر پارکر» با عواقب رویدادها پایان فیلم «مرد عنکبوتی: دور از خانه» برخورد می‌کند. هویت مخفی او برای عموم شناخته شده است، همراه با جزئیات کوچک ساختگی که او «میستریو» (جیک جیلنهال) را به قتل رسانده است. حالا پیتر در مقابل «جی جونا جیمسون» (جی.کی. سیمون) باشکوه قرار دارد و باید خود را با شرایط دشواری که دارد وفق دهد. درحالی‌که رسانه‌ها به شکلی وحشیانه و ناراحت‌کننده او را در کانون توجه چشم‌های عمومی قرار داده‌اند.

اگر این داستان را از تریلر رکوردشکنی جمع‌آوری کرده باشید، می‌توانید این‌گونه استدلال کنید که دلایل  پیتر برای رفتن به‌پیش «دکتر استرنج» (بندیکت کامبربچ) و درخواست از جادوگر طلسمی که همه چیز را به حالت عادی برگرداند، کافی نیست. این ایده به‌عنوان راهپیمایی‌های شیرین و مطابق با بازی‌های سرگرم‌کننده دبیرستانی، تحت‌تأثیر «جان هیوز» در دو سفر اول هالند آغاز می‌شود. اما آنچه در ادامه می‌بینیم نمایشی غافلگیرکننده و انتظاراتی است که دارای ابعاد موضوعی عمیق‌تری است.

نقد فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست

کمپانی مارول برای حضور شخصیت‌های شرور خود از جمله «گرین گابلین» (ویلم دفو)، «دکتر اختاپوس» (آلفرد مولینا)، «الکترو» (جمی فاکس)، «سندمن» (توماس هیدن چرچ) و «مارمولک» (ریس ایفانس) در فیلم «مرد عنکبوتی : راهی به خانه نیست» تبلیغ فراوانی کرد. شاید دلیل اصلی این تبلیغات این بود که به مخاطبان خود اخطار دهد که لازم است برای تماشای این فیلم، سایر آثار سینمایی دنیای مارول را ببینند. تعداد هواداران مارول از تاریخچه‌ پیدایش کمیک‌های مارول تا به امروز، در حال گسترش است و هر روز به تعداد افرادی که  داستان‌ها و فیلم‌های این کمپانی را دنبال می‌کنند افزوده می‌شود. از دیگر مواردی که در نقد فیلم Spider-Man: No Way Home باید به آن اشاره داشت، لزوم شناخت سینمای ماورل است. در این فیلم فقط یک یا دو خط در مورد هر یک از شخصیت‌های شرور داستان توضیحاتی ارائه شده است. هر یک از شخصیت‌های شرور نسبت به خط داستانی که آنها را در جهان متفاوتی فرو می‌برد، واکنش نشان می‌دهند.

شخصیت‌های برجسته در این فیلم «گرین گابلین» و «دکتر اختاپوس» هستند. به لطف فناوری‌های دیجیتالی مارول، پیر شدن شخصیت‌هایی همچون «دافو» و «مولینا» به چشم نمی‌آید و شبیه به همان تصاویر دو دهه قبل هستند که در سه‌گانه اصلی مرد عنکبوتی به کارگردانی «سام ریمی» ظاهر شدند. گاهی اوقات به نظر می‌رسد فیلتر زیبایی اینستاگرام به طور استراتژیک روی تصویر آن‌ها قرار داده شده است!

نقد فیلم Spider-Man: No Way Home 1

جلوه‌های بصری به‌طورکلی بسته‌بندی و مینیمال شده‌اند. به‌گونه‌ای که ما مجبور نیستیم در میان شلوغی افکت‌ها از طوفان تیره و سنگین دور از خانه غافل شویم. صحنه‌های اکشن که شامل نبرد تن‌به‌تن است، عملی‌تر و واقعی‌تر به نظر می‌رسد. روایت فیلم راهی به خانه نیست، پرسپکتیوی است که به شکل اول‌شخص شما را در یک سواری سرگیجه‌آور با مرد عنکبوتی همراه می‌کند که از A به B می‌چرخد و کش می‌آید. جزئیات کوچک، مانند استفادهٔ پیتر از تارهایش برای گرفتن وسایل اطراف آپارتمان «عمه می» به جذابیت خوشامدگویی اضافه می‌کند. این بار، پیتر حواس Spidey خود را نیز تمرین می‌کند. به شکلی که “tingle” که در اکثر اوقات به شوخی گرفته می‌شد، حالا به یک دارایی واقعی تبدیل شده است. چیزی که در نهایت می‌توانیم آن را نیز از طریق جلوه‌های صوتی و نمای نزدیک روی صورت هالند احساس کنیم.

کلام آخر در نقد فیلم Spider-Man: No Way Home

نقد فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» را به‌اختصار باید این‌گونه بیان کرد که در این فیلم کار دوربین نرم و آهسته است؛ اما دیالوگ‌ها سریع‌ و در تمام طول فیلم آشفتگی درونی قهرمان به‌خوبی در جریان است. تقریباً می‌توان تأثیر برادران روسو را در فیلم حس کرد. باید منصفانه بگوییم که سومین حضور هالند در نقش مرد عنکبوتی، قلمروهای جدید را برای او فتح کرد. اگر قرار است این شخصیت به «تونی استارک» بعدی تبدیل شود، این راهی است که می‌توان چند زخم دیگر را در چهرهٔ قهرمان حک کرد. در پایان باید گفت که فیلم Spider-Man: No Way Home، بزرگ‌ترین فیلم سال 2021 است که هم منتقدان در نقدهایی که بر این فیلم نوشته‌اند آن را تحسین کرده و هم فروش فوق‌العادهٔ آن نشان می‌دهد که «راهی به خانه نیست» توانسته است مخاطبانش را راضی کند.

نقد فیلم مرد عنکبوتی تام هالند
مطالب بیشتر بخون…

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. احمد ذ گفت:

    کاشکی بیشتر از این مطالب بود تو سایتتون

مشاهده بیشتر